Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:12

"Kleurfokker" meld zich :wave:

Grappig dat iedereen denkt dat "kleurfokkers", alleen naar de kleur kijken en niet naar de rest.
Ook wij denken echt wel na over een hengsten keuze, fokken met papieren en proberen naast een mooi kleurtje, ook goed te kijken naar de verhoudingen van de merrie.

Daarnaast wordt er hier gesuggereerd dat de veulens in tientallen op de paardenmarkten staan >;)

Komisch ook, dat "dure" AMHA paardjes worden vergeleken met shetlanders, die inderdaad tegenwoordig niks meer opbrengen. Ik vind deze rassen echter niet passen in 1 titel.
In mijn ogen, appels met peren vergelijken. Alleen omdat ze beiden klein zijn?

En wie denkt dat je tegenwoordig nog verdiend aan het fokken := .
Zie het als een hele dure hobby, waar veel geld aan uitgegeven wordt.
Daarnaast kan je er vanuit gaan, dat paardjes met volle AMHA papieren, echt niet in overschot op mp staan.

Volgens mij irriteert men zich al jaren aan het fokken zonder "doel", of dit nu met shetlanders, kittens, honden of konijnen is. Dat is een bekend verhaal.. :roll:

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:21

Hier een eigenaar van 4 geweldige kleine paardjes. Joolien, als jij me kan vertellen waarom jij op paarden rijdt, dan geef ik waarschijnlijk precies hetzelfde antwoord waarom ik kleine paardjes heb om mee te mennen en om van te genieten. En ja, doordat er fokkers zijn heb ik de kans om ze aan te schaffen :-). Fokkers, dank je wel!

Ik heb ook paarden gehad, maar ik zou ze voor geen goud meer willen ruilen voor mijn kleintjes. Het rijden mis ik niet, maar als ik met mijn kopje koffie naar achter loop en ik kijk om me heen......

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kanniet op 20-07-15 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:23

Ik denk dat iedereen de begin post een beetje verkeerd opvat.
Ts is ontzettend benieuwd wat er nou met zulke dieren gebeurd, omdat als je op de paardenmarkt loopt genoeg kleine pony's ziet staan die vaak als eind bestemming de salami hebben. Dat mogen dan shetlandertjes zijn en misschien niet te vergelijken zijn met het luxere mini paardjes. Maar blijven allemaal klein met of zonder papiertje ;)

Dus wellicht een oprechte vraag van ts wat er nou eigelijk nog meer mee gebeurt. Of ze alleen naar shows gaan opgefokt worden en dan? Blijven ze dan allemaal om voor de kar beleerd te worden? Met welk doel worden ze nou precies verder gefokt? En zo zijn er natuurlijk heel veel vragen als het niet je doel is.

En dat neemt al helemaal niet weg dat jullie als serieuze fokkers niet van je dieren houd ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:25

De begin stelling heb ik me echt ook wel eens afgevraagd.
Het beste antwoord kwam uit de praktijk er stonden bij ons opstal falabella's leuk maar niets voor mij.Als ik dan hoorde wat ze kostte achterlijk voor zo een pruts!Maar als ik zie wat ze voor hun baasje betekenen en hoe veel ze er aan had in lastige tijden....Heb ik beseft size doesn' matter.
Ik vind het nog steeds niets maar ach velen zouden mijn konik merrie ook niet moeten, terwijl ze voor mij ook veel betekend en tja ik kan er ook niet op rijden als het je geluk brengt waarom moeten wij dat veroordelen? Er word met grote paarden toch ook gefokt, Maar ook daar heb je vermeerderaars die zijn overal in de fokkerij....Misschien is dat de vraag waarom wordt er zomaar vermeerderd zonder goede reden....(dat zou ik weer willen weten? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:31

Ik vind het eigenlijk een rare vraag... waarom níet? Er worden ook veel andere diersoorten gefokt waar je niet op kunt rijden hoor :+ :D

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:39

Ik denk dat TS vooral de uitwassen in Shetlanders aanhaalt. Daar heb je er inderdaad een hele boel die je aan de straatstenen niet kwijt kan.

Ik denk dat dat komt omdat veel mensen zonder ervaring vaak een shet kopen. Want klein = makkelijk. Dat is natuurlijk helemaal niet zo. Maar dan hebben mensen ineens een landje achter het huis. Of dichter
KWF wil al jaren een pony. 'En wat kost zo'n shet nou'

Na enkele jaren moet er natuurlijk ook zo'n schattig veulentje komen. Want niets is zo leuk als een veulen. Dat er al zoveel Shetlanders zijn komt dan niet in ze op. Want hun willen de ervaring van een veulen.

Of mensen willen hem echt zelf houden dus maakt het niet uit dat 'ie geen papieren heeft' na enkele jaren komt hij toch in de verkoop wegens...vul zelf maar in.

Ik denk dat bijna alle fokkers wel bewust bezig zijn met hun hobby. Maar er zijn nog zoveel mensen die alleen maar vermeerderen. Graag een veulen willen uit hun merrie. Niet verder nadenken. Vaak met alle goede bedoelingen. Vaak willen ze zo'n beestje zelf houden. Maar ja. Een pony wordt misschien wel 20 jaar. In de tussentijd komt hij toch vaak op de markt.

Ontopic: ik rijd al vijf jaar geen paard meer wegens lichamelijk klachten. Echt...er zijn zoveel andere dingen te doen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:40

die vermeerderaars, daar snap ik niks van, de ergsten zetten papierloze hengsten bij papierloze merries in de wei, en laten alles op hun beloop, om vervolgens het jaar erop weer alle veulens mee te nemen naar de markt, dan heb je nog de vermeerderaars die wel met gekeurde en stamboekdieren fokken, ook daar snap ik niks van, want een goedgekeurde hengst hoeft nog niet bij je merrie te passen, gelukkig zijn er veel hobbyfokkers die echt goed bezig zijn, zij fokken met dieren die elkaar aanvullen in de hoop er de beste veulens uit te halen, en natuurlijk moeten er veulens komen, er gaan toch ook elk jaar weer dieren( helaas) dood?, ik bedoel maar, dit is met alle dieren zo, waarom wel met honden fokken en niet met paarden?( groot of klein) een serieuze fokker laat zijn dieren testen op alle mogelijke afwijkingen, en fokt niet met dieren die een afwijking hebben( onderbeet, franse stand, dwerg, zomereczeem, en meer)en wat is duur? een rashond moet je soms ook wel 2000 euro voor neertellen, daar heb je ook een minipaardje voor

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:56

Dan ook maar een foto.
Mijn shetlander waar ik mee men.
Leo is 21.

Afbeelding

Afbeelding

En me mini, Kelly, moorkopschimmel.

Afbeelding

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:59

Als het de bedoeling is de shetlanders aan te halen, waarom staan de nmprs en amha dan in de titel? Er staat geen shetlander bij.

Ook bij de shetlanders zijn er zeer serieuze fokkers.

Ik ben overigens wel al 17 jaar gelukkig samen met mijn eerste pony. Een grote papierloze shet van 21 ;)

Lisanfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:28

Mijn dochtertje met mijn hengstje! <3 <3

Afbeelding

pinkie87

Re: Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:38

[ITP] Nox en zijn (speel)training

Daarvoor heb ik een kleinte ze brengen net zo veel als en groot paard.
Maar snap wel dat je niet zo maar moet fokken. Maar dit gebeurt bij alle dieren niet alleen bij de kleintjes.

Maar de mijne leverd heel veel plezier en beweging op :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:40

En de vraag "wat moet je er eigenlijk mee" of "voor welk doel worden ze gefokt" vind ik nog vreemder dan het aanhalen van het papierloos fokken enz.

Een tuigpaard word toch ook niet op gereden? Waar denk je dat die voor gefokt worden? Onze kleintjes zijn vaak nog veel veelzijdiger. Die worden niet alleen gefokt voor het mennen, ook voor shows, ook voor de zorg, ook voor gezelschap, ook voor de LOL want laten we niet vergeten dat wij met onze kleintjes net zo veel plezier beleven als een dressuurruiter aan haar dressuurpaard en een springruiter aan zijn springpaard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:46

linda2008 schreef:
En de vraag "wat moet je er eigenlijk mee" of "voor welk doel worden ze gefokt" vind ik nog vreemder dan het aanhalen van het papierloos fokken enz.

Een tuigpaard word toch ook niet op gereden? Waar denk je dat die voor gefokt worden? Onze kleintjes zijn vaak nog veel veelzijdiger. Die worden niet alleen gefokt voor het mennen, ook voor shows, ook voor de zorg, ook voor gezelschap, ook voor de LOL want laten we niet vergeten dat wij met onze kleintjes net zo veel plezier beleven als een dressuurruiter aan haar dressuurpaard en een springruiter aan zijn springpaard....

Hahaha, Sorry? Ok nou weet ik wel dat het tegenwoordig echt niets meer voorstelt, maar ik rij toch echt op mijn Tuiger hoor, net zoals dat de kleintjes onder ons dat op mijn shet doen...

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:47

Nee TS bedoeld wel degelijk de minipaardjes. Plus ook de papierloze shetjes waarschijnlijk. Vandaar ook noemer ponys.....

Ze haalt dingen aan die niet kloppen of anders wel tegenstrijdig zijn. Vandaar deze discussie.
Het is wel de toon die de muziek maakt....

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:55

Wat heb je nou aan een nmprs?
nou mijn mini is hobbelpony voor mijn zoontje
Afbeelding
Maar ook mennen wij heerlijk buiten in t bos,duin of polder en dat is gewoon zo genieten
Afbeelding
Maar waar ik haar t meest voor heb is omdat ze mij laat lachen, ze mijn kleine trots is en mijn kleine rots in de branding en ik hoef echt geen rijpaard/pony te hebben want zelfs de kleinere paardjes geven je enorm veel liefde
Afbeelding

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:59

Precies, TS haalt de zaken door elkaar.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:59

Er was nog niet zo lang geleden toch ook een bokker met minipaarden die op al haar paarden de zelfde hengst gooide. Familie, afwijkingen, maakte niet uit..en dat was volgens mij geen onbekende in de wereld.

Dat is toch niet best zou ik denken. Blijkbaar moet er toch veel wijken voor de allerbeste kans op een goed veulen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:02

Ik fok dan wel niet maar heb twee mini's op stal staan met leuke papieren. Waarom? daar ze hier lekker kunnen grasmaaien, een volgens mij erg goed leven hebben, wij ervan genieten daar door ziekte grote paarden houden niet meer mogelijk is. enz enz.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:05

Nou ik snap wel een beetje wat TS bedoelt denk ik.
Ik snap die extreme AMHA paardjes ook niet hoor. Die echt duizenden euro's zijn, en letterlijk alleen barpiepopjes zijn omdat ze nog te klein zijn voor voor de wagen, geen leuk karakter hebben want supernerveus en de fokkers die weigeren te testen op o.a dwergen, maar dat zijn meer Amerikaanse praktijken denk ik.

Ik zou er zelf nooit een nemen, maar er zitten best leuke, veelzijdige en nuttige dieren tussen. En ja er zitten rotte appels tussen de fokkers maar die heb je bij bijvoorbeeld westernpaarden fokkers die weigeren te testen op pssm ook dus dat zegt ook niks.

Ik persoonlijk vind dat extreme op sommige shows vooral niks. Extreem klein, paardjes met een rare bouw/ verhouding en hoe ze opgesteld worden.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:10

wat een interessant topic! Dan meld ik me ook maar aan: ik zie veel bekenden langskomen die dezelfde ergernis net als ik hebben: het ondoordacht vermeerderen, kleurenfokkerij..het zijn de serieuzeren onder ons toch wel een doorn in het oog. Zelf denk ik wel dat het ook met het formaat mini te maken heeft, het is gewoon ontzettend makkelijk voor bijna iedereen om een mini aan te schaffen. En ja, veulentje is zo schattig, dat doen we ook meteen maar. Maarja veulentje wordt groter en aan het eind van het seizoen belandt het veulen net als honderden anderen, produkt van de "hobbyfokkerij" op de markt, meestal met bestemming salami. Ik vind het verschrikkelijk.
Gelukkig lijkt er wel een steeds grotere groep te komen die de hobby wel serieus neemt.
Ik zit zelf met mijn dieren in de bovenmaat van het NMPRS stamboek. Ik heb nu een A Welsh met haar dochter, (NMPRS geregistreerd) een zelfgefokte NMPRS merrie en 4 ASPC's, dat zijn American Shetland Ponies en eigenlijk de nieuwste loot aan de NMPRS stam. Ik heb mijn hengst en 2 merries (en nu 1 veulen erbij) in de grotere maten, mijn hengst is de maximum maat van het NMPRS, 1.06 m en dus officieel nog steeds een mini. Deze ponies kunnen ook voor het aangespannen werk gebruikt worden.
Ik heb vroeger grote paarden gereden maar ik vind de mini's een heerlijke hobby, ik kan genieten van de verzorging, gewoon naar ze kijken wat ze aan het doen zijn en knuffelen.
Dus hoezo wat moet je ermee? :+
Hier wat fotos van mijn hengst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tosadog op 20-07-15 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:12

Jouw hengst zie altijd als ik de Marstall site open. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:12

Ik vindt ze leuk om te zien, aparte kleurtjes helemaal mijn smaak, maar onder de 1.10-1.15 is mij te klein om overal prettig bij te kunnen en om mijn wandeltempo bij te houden. Daarnaast ben ik meer ruiter dan menner en ook/juist die kleintjes moeten aan het werk om ze gezond te houden.

De amerikaanse extremen heb ik al helemaal niks mee, balans is zoek en imho is het geen pony meer.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:14

xSogno schreef:
Jouw hengst zie altijd als ik de Marstall site open. :D

Hahahaha ja volgens mij updaten ze niet zo heel erg veel... ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:26

ohjajoh6 schreef:
linda2008 schreef:

Hahaha, Sorry? Ok nou weet ik wel dat het tegenwoordig echt niets meer voorstelt, maar ik rij toch echt op mijn Tuiger hoor, net zoals dat de kleintjes onder ons dat op mijn shet doen...

Je begrijpt mijn punt toch?!?!
Er zijn meer dieren waar mee gefokt word zonder dat er op gereden word...
Ik zal het de volgende keer even in letterlijke woorden voor je uittypen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:30

tamary schreef:
De amerikaanse extremen heb ik al helemaal niks mee, balans is zoek en imho is het geen pony meer.

Het zijn dan ook geen pony's :+

Mijn hengst, 83cm, loopt met alle plezier voor de wagen

Afbeelding