Sabinee__ schreef:Jenkins schreef:
Ik heb echt 0,0 verstand van genetica, maar als ik deze combi zie, denk ik echt hoe dan???
In theorie kan het wel perfect
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jolandaa_ schreef:Als ik dat zie denk ik persoonlijk een andere hengst.![]()
Heb er geen verstand van maar de bouw is anders. Ook geen fijne foto's om te vergelijken omdat de bonte staand genomen is en bij de bruine de foto gehurkt is genomen waardoor pony groter lijkt.
veermulder schreef:Ik zal je sterker vertellen.. mijn bonte pony haar ouders zijn beiden niet bont.. een fries en een haflinger, bij haar moet het gen voor bont dus ergens bij de voorouders liggen
, terwijl 2 effen ouders een bont paard kunnen geven. De 1e kan dus genetisch bont zijn. Het wordt nog wel eens gezegd dat uit een homozygote kruising altijd een bont gekleurd paard komt, maar dat is dus niet waar.cp112 schreef:Ja maar vos is geen bruin he. Uit 2 zwarten kan prima een vos komen.
Maar echt never nooit een bruine. Een van de ouders moet dan bruin dragen en bruin toont altijd op een zwarte. Kortom, als een van de ouders bruin had gedragen was deze bruin geweest en niet zwart. Het kan dus echt gewoon niet. Genetisch onmogelijk.
Vos is wat anders. Een zwarte kan namelijk wel vos dragen zonder dat je het ziet (heeft mijn hengst ook) en als dan zowel papa als mama toevallig allebei dat vos gennetje doorgeeft komt er een vos uit (25% kans).
ElCid schreef:Uit 2 bonte ouders kan altijd een effen paard komen, dat effen paard kan genetisch zelfs bont zijn of een minimal white, die heeft dan bijv. 1 vlek onder de buik en is zelfs officieel bont bij het Paint stamboek. Bijv. een hoog wit been kan op het Tobiano gen duiden.
Toydoll schreef:ElCid schreef:Uit 2 bonte ouders kan altijd een effen paard komen, dat effen paard kan genetisch zelfs bont zijn of een minimal white, die heeft dan bijv. 1 vlek onder de buik en is zelfs officieel bont bij het Paint stamboek. Bijv. een hoog wit been kan op het Tobiano gen duiden.
Dat dus, mijn Spook is 'zwart' als je hem ziet, maar genetisch toch echt een bonte.
Lijkt een effen paard dus maar is 't genetisch blijkbaar niet. Zijn veulens zijn ook allemaal bont geworden geloof ik.

Nina1999 schreef:Interessante discussie!
Even een vraag tussendoor: hoe zit het nou als je 2 gewone simpele bruine kwpners bij elkaar zet qua kansen?

Nina1999 schreef:Hoe kun je dat dan weten, of je paard vos draagt? En hoe groot is de kans op bruin en op zwart?
Edit: opa van merrie is vos, verder alles bruin, net als haar 4 nakomelingen.
Alvast bedankt!