Jarling hengst "opstandig"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Re: Jarling hengst "opstandig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:08

Wat ik bij mij in de wei zie is dat volwassen dieren vrij tolerant naar de jeugd is. Pas vanaf dat de jongeren een jaar of 3 zijn worden er echt harde grenzen gesteld.
Dat de lagere in rang als laatste mag eten is bij paarden niet zo, daar mag degene die het het hardste nodig heeft eerst. Een jong paard onnodig lang ergens op laten wachten is vragen om problemen in mijn ogen.
Kijken hoe je oudere paarden omgaan met de jaarling en hoe zij grenzen aangeven kan vaak erg nuttig zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:19

tjessa schreef:
Nee dankje voor mij ook geen opfok hoor. Heb mijn beesje ook als hengst veulen gekocht, op een pension stal gezet met gemengde kudde. Af en toe gepakt om lekker te tutten en knuffelen soms een stukje te wandelen. Is tot zijn 4 hengst gebleven. En durf er een klein kind mee te laten wandelen of rijden, zet geen stap verkeerd. Nu heb we weer een hengst jaarling inmiddels opstal en doe Het weer het zelfde.

Ts gewoon consequent blijven en streng als het nodig is maar vooral veel belonen als ze het goed doen.

Oh in een gemengde kudde is geen opfok volgens jou?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:32

sasja0705 schreef:
Dus weer niet alles gelezen maar holy oliebol, waar ben ik aan begonnen om even advies te vragen... bokt weet het allemaal weer.... om even puur op de laatste posts te antwoorden: mijn DA is een goede,dus huj heeft onderzocht en toen advies gegeven. Wij hebben het hengstje gekocht ZONDER te weten, wat er eventueel "mis" was. Ik heb ook al veulens gefokt ( weliswaar dan wel op GOEDE leeftijd verkocht) maar zijn er dus achter dat er iets niet helemaal klopte.
dus graag aub ontopic en geen verwijten of veroordelingen als jullie zelf de ervaring niet hebbwn. Ronduit iets roepen ,brengt dus niets!
En mijn excuses dat ik nu fel ben en vooral tegenover die die wel goede tips gegeven hebben... de rest:be mij guest en kom hier een paar dagen die jonge man beleven.... en dan kunnen jullie laten zien wat jullie kunnen.
met veulentjes in de opvok is het dus niet omdat hem kennelijk de basis ontbreekt.
In de kudde nu gaat het goed... ik vroeg om tips en niet om onzin

Tja, als je zoveel ervaring hebt, dan weet je toch hoe en wat bij jaarlingen en vroeg je hier niet om de tips. Ik lees toch hier echt wel dingen die je hoort te weten en te handelen als je ervaring hebt, maar dat heb je nog niet voldoende.

Maar goed.............je raakt nooit uitgeleerd en blijft altijd nieuwe dingen leren wanneer je in de paardenwereld zit.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:05

rapido schreef:
tjessa schreef:
Nee dankje voor mij ook geen opfok hoor. Heb mijn beesje ook als hengst veulen gekocht, op een pension stal gezet met gemengde kudde. Af en toe gepakt om lekker te tutten en knuffelen soms een stukje te wandelen. Is tot zijn 4 hengst gebleven. En durf er een klein kind mee te laten wandelen of rijden, zet geen stap verkeerd. Nu heb we weer een hengst jaarling inmiddels opstal en doe Het weer het zelfde.

Ts gewoon consequent blijven en streng als het nodig is maar vooral veel belonen als ze het goed doen.

Oh in een gemengde kudde is geen opfok volgens jou?

Nee niet hoe die van ons stond nee . Stonden met z'n 5 samen en savonds gingen ze op stal dus hij was dagelijks in de hand. Dus nee dat noem ik geen opfok nee.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:07

Ai, ook ik vind de manier van houden niet ideaal en de opstandigheid lijkt te komen daardoor. Hij staat 's nachts in een 'normale' box? Waarom heb je daarvoor gekozen? Juist het constant vrij kunnen bewegen bij jonge paarden zorgt voor een gezond lichaam en een sterk lichaam voor de training die later gaat komen. Zou zeker kijken of je daar iets aan kan veranderen, mocht ie nu een aantal uren stil in een box staan.

Verder ben ik ook geen fan van het houden zonder leeftijdsgenootjes. In combinatie met oudere dieren zodat ze weten waar de grenzen liggen, dat wel, maar mijn ervaring is dat ze zo veel hebben aan hun leeftijdsgenoten in tegenstelling tot enkel oudere dieren. Hier trokken de groepjes leeftijdgenoten echt met elkaar op, ze hadden steun aan elkaar, ze konden met elkaar spelen. Ook was er interactie met de oudere dieren, maar de interesse van die paarden lag al weer op een ander vlak, in verband met hun verdere (geestelijke) ontwikkeling. Deze groepsdynamiek is bijzonder en heel interessant en heeft voor mij aangegeven dat ik nooit een jong paard (en zeker niet een hengst) zonder leeftijdsgenoten zal houden.

Op praktisch vlak nu? Als je hem echt niet wil verhuizen naar een goede opfok zou ik in elk geval toewerken naar 24/7 buiten. Controleer hoeveel suiker er in je muesli zit en of je niet over kan of moet op een ander voer (vitaminekorrel oid), ivm andere eisen dan toen ie 6 maanden was.
Bedenk dat hij steeds ouder en sterker gaat worden en daarom ook meer en meer zijn grenzen op zal zoeken. Trekt het andere paard van 32 dat, want het zal geen pretje zijn als hij hem eens te grazen neemt. Is puur kuddegedrag, maar wel tussen een oude ruin en een jonge hengst, dat risico zou ik niet durven nemen...
Houd de commando's kort en krachtig, en de opvoeding consequent. Ook hierin is mijn ervaring dat een goede opfok niets verkeerd doet, ook al worden ze daar niet getraind. De basis zit er de eerste maanden al in en zullen ze niet vergeten. Je kan ze alleen foute dingen aan leren in de tussentijd..
Loop desnoods met een zweepje, zodat je ongewenst gedrag direct goed en duidelijk kan corrigeren. Maar doe dit nooit vanuit emotie, kort en duidelijk een correctie en dan weer door alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Wees ook sneller, voordat ze opstandig zijn mis je al allemaal signalen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 06:48

Zo, ben ik er weer :-)
Zoals gezegd, opfok is om bepaalde redenen niet mogelijk.
Müsli krijgt hij ondertussen alleen 2x dags een handje. inmiddels is dit eigenlijk niet meer nodig qua dat wat hij "miste" maar kk vind het ook niet goed als de rest wel krijgt en hij niet (ja,das dan wel emotie)
Dat met het wachten is ook puur bij het musli voeren, onder andere ook omdat ik door zijn halve box moet om het te geven,plus dat die anderen ook netjes wachten.
24/7 buiten zou ik graag doen maar dat is gewoon geen optie bij ons.
Wij leven in een behoorlijk touristisch gebied en daar komen nog hangjongeren en niet zo lieve grapjassen bij.Het is gewoon veiliger nachts in de Stallen.
Zommige tips hier zijn super, en echt : uiteraard laat ik hem met rust en moet hij verder nix.
Dat met de emotie was ook een goede.
inmiddels heb ik over t weekend een "nieuw commando " , nee, grap is eigenlijk geen commando maar ik zoocht iets war hij de link legd en ik geen emotie in mijn stem heb. Moelijk uit te leggen maar het is een soort "aehgh"
Hij is erg nieuwsgierig, verspeelt en vind kriebelen leuk. Het gaat mij dus echt alleen om de correctie als hij te opdringerig wordt of dat hij dus oo tijd bvb remt en mij niet omver loopt.
Zoals gezegt , bij mijn oudere hengsten was dit nooit een thema omdat ik zulk gedrag snel ( en zoms erg streng) kon corrigeren zodat het in de meeste gevallen na een keer afgelopen was.
ik wil de jonge man niet vertrutten of n pennypaardje van hem maken en ik wil hem uiteraard ook niet in elkaar "meppen "
Ik ben gewoon op zoek naar de gouden middenweg : hij mag komen, knuffelen, ruiken, spelen... maar wel met respect
Dus simpele correctie die hij snapt zonder hem schuw te maken of zijn peuterhersenen te overbelasten :-)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:06

Ik vind eerlijk dat er soms wel wat overdreven wordt gereageerd... paardje komt gewoon buiten met vrienden. Natuuuuurlijk is 24/7 met leeftijdsgenootjes beter, maar dit is imo ook niet slecht hoor. Ik denk zelfs beter dan een opfok met alleen maar paarden van de dezelfde leeftijd. Hier staat ook een jonkie tussen de andere ruinen in de groep (dus 1 jaar met paarden van 5 jaar en ouder), wel 24/7 buiten trouwens, maar hij vermaakt zich prima hoor, 'oude' paarden spelen vaak zat mee.
Qua tips in de omgang kan ik je niet meer helpen dan dat al is gebeurt, al kun je kijken naar iets anders dan de muesli, misschien een andere soort of iets met minder suiker enzo erin, kunnen ze extreem druk van worden en dat is precies wat je niet wilt hebben. Dat je hem een handje geeft voor het idee kan ik ook begrijpen, maar zoek iets wat eigenlijk niets inhoudt.
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar waarom laat je hem niet castreren?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 07:40

Hoi Ilse_123
Eerst maar :dankje!
Die idee achter het hengst laten is eigenlijk dat hij dus een halve Fries zou zijn en mijn ervaring (zullen beslist uitzonderingen zijn ) dat ie dus lang nodig hebben en bvb een van onze veulens (100% Fries ) hebben de nieuwe eigenaren met 14 maanden laten castreren... en hij heeft nu echt geen hals enz,is meer slungel als Fries, haha
Zonder grap, als ik zie,dat het niet gaat,dan wordt hij uiteraard geruind. Hij zal zo of zo op een duur geen hengst blijven, maar even zo lang als mogelijk

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:50

Heb mijn tinker ook vroeg geruit in een tank van een paard geworden. Duurt alleen wat langer. Geldt ook voor Friezen. Duurt tot ongeveer een jaar of 8 voordat die zijn uitgezwaard. En ligt ook aan manier van belasting Hoe de bespiering uitpakt.

Verder niet teveel mee doen. Eigen ruimte kan je hem wel aanleren maar dat gaat meestal vanzelf als je een keer met hem wandelt. Zou hem niet te lang laten wachten met eten. Gewoon zorgen dat je rustig voer in de bak kan doen en dan weglopen. Lijkt me genoeg.
Het je omver lopen in niet ik. Dan zou ik hem terugzetten en nog een keer. Wel rustig blijven maar duidelijk.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:20

Op zich klinkt je verhaal op sommige stukken herkenbaar. Wij hadden ook een hengst die wat "baldadig" was. Omdat hij een volpapier (fries) heeft wilde wij hem nog niet ruinen. Hij liep toen hij 2 jaar was bij een andere hengst van 1 jaar. Geen succes, de 1 jarige lag meer in de sloot dan dat hij op het weiland liep dus de 2 jarige baldadige een tijdje met de 10 jarige (toen drachtige) merrie laten lopen. Ik kan je vertellen, daar heeft hij zeer wijze en ook wat pijnlijke lessen van geleerd ;-)

Zelf haalde wij hem ongeveer om de dag naar stal om te poetsen, benen af te spuiten etc. En daarna ging hij weer naar buiten. Hij was ook dominant met voeren maar de merrie heeft hem duidelijk geleerd dat hij dat niet moest doen en daarna hebben wij nooit problemen gehad. Ik geloof niet in het aan leren op commando van eten. Dat heeft in mijn ogen niets met respect te maken en is ook geen natuurlijk gedrag. Rangorde wordt bepaald door de houding van een hoger geplaatste in de kudde.
Voor je eigen veiligheid kun je hem eventueel binnen halen met een longeerlijn, mocht hij dan omhoog gaan of trappen kun je zelf even op veilige afstand wachten.

Na zijn wijze lessen van de drachtige merrie is hij nog een kort jaartje hengst geweest en inmiddels geruind. Niet alleen voor ons fijn maar ook voor hem. Nu kan hij lekker tussen zijn dames lopen en de koning van het weiland zijn zonder dat de hormonen hem om zijn hoofd vliegen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:08

Eerder castreren betekend inderdaad dat het kan zijn dat ze wat later breed worden, maar het is niet zo dat dit niet gebeurd! Die van mij is ook met 1 jaar gecastreerd en die is voor een volbloed behoorlijk breed (ook stukje training natuurlijk). Ze groeien wel iets langer door als je ze vroeg castreert, dus ze worden vaak iets hoger.
Ik zou het in overweging nemen, fijner voor jou en paard ;).