Ongekeurde papierhengst hobbymatig laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:58

Xyris schreef:
Thanks voor de vele berichten.
Ik kan niet zeggen dat dit bericht serieus is in de zin van, fit heb ik bedacht en dit wil ik doen. Dit bericht was echt met de intentie; goh het klinkt als een leuk idee maar is dat idee ook wel echt zo leuk als ik in gedachten heb? En dat is het niet. Ook ik sta achter stamboeken en hun inzet om een ras goed te houden/krijgen. Echter vind in kruisingen geen bezwaar als het veulen echt voor eigen gebruik blijft (voorbeeld de buurvrouw wilt graag een kruising veulen uit een hengst en wil het veulen houden.) Maar ik ben er uit. Om het voor mezelf leuk te houden moet ik af zien van een hengst en inderdaad merries kunstmatig laten insemineren zodat, als het uit de kluiten groeit allemaal of noem maar wat op, ik de nakomelingen van de hand kan doen zonder dat ik me zorgen hoef te maken dat ze bij de plaatselijke slager terecht komen.

Ik heb het houden van een hengst voor dekking flink onderschat, maar het starten van dit topic was ook om er achter te komen of mijn beeld wel juist was en dat is het, na al jullie berichten wel. Thanks!

Goede beslissing :) succes er verder mee !!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:25

Als een hengst goed genoeg is om te dekken dan moet hij ook goed genoeg zijn om gekeurd te worden, ongeacht afstamming en/of kleur.

Er zijn meer dan genoeg erkend Stamboeken in Europa waar een hengst aangeboden kan worden om gekeurd te worden en niet alleen zijn peperduur. Welke Register, Boek, enz dat de hengst uiteindelijk in beland is natuurlijk een heel andere verhaal.

Persoonlijk zou ik nooit met een niet-goedgekeurde hengst dekken ...

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:34

Xyris schreef:
Ik kan niet zeggen dat dit bericht serieus is in de zin van, fit heb ik bedacht en dit wil ik doen. Dit bericht was echt met de intentie; goh het klinkt als een leuk idee maar is dat idee ook wel echt zo leuk als ik in gedachten heb? En dat is het niet. Ook ik sta achter stamboeken en hun inzet om een ras goed te houden/krijgen. Echter vind in kruisingen geen bezwaar als het veulen echt voor eigen gebruik blijft (voorbeeld de buurvrouw wilt graag een kruising veulen uit een hengst en wil het veulen houden.) Maar ik ben er uit. Om het voor mezelf leuk te houden moet ik af zien van een hengst en inderdaad merries kunstmatig laten insemineren zodat, als het uit de kluiten groeit allemaal of noem maar wat op, ik de nakomelingen van de hand kan doen zonder dat ik me zorgen hoef te maken dat ze bij de plaatselijke slager terecht komen.

Ik heb het houden van een hengst voor dekking flink onderschat, maar het starten van dit topic was ook om er achter te komen of mijn beeld wel juist was en dat is het, na al jullie berichten wel. Thanks!

Ik zou als ik jou was inderdaad hetzelfde doen. Zoek een ras wat je leuk vindt en probeer aan een goede merrie te komen waar je mee kunt gaan fokken. Dan kun je altijd nog kijken wat je met de nakomelingen doet en een merrie is vaak toch wat makkelijker huisvesten dan een (dek)hengst.

Ik heb vorig jaar ook een door een fijne samenwerking een ontzettend gave merrie in bezit gekregen waar we nu mee gaan fokken. Dat is ook echt ontzettend leuk :)!

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:45

Cheytjuh schreef:
Xyris schreef:

Goede beslissing :) succes er verder mee !!!

Helemaal mee eens! Misschien is het een idee om te proberen zelf een goedgekeurde hengst te gaan fokken? Met goede fokmerrie(s) die je laat dekken door een goedgekeurde hengst die goed bij de merrie past.

Xyris

Re: Ongekeurde papierhengst hobbymatig laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 17:10

Ja denk ook dat dat het gaat worden. Is vele malen praktischer (en ook leuker om dat kroost geboren te zien worden enzo ^^).

Goedgekeurde hengst fokken, dan it je nog met de hele rompslomp van alle verrichtingen en shows en de kosten eraan. Ik las een stukje terug dat het echt af hangt van het ras wat de kosten zijn en de tijd die je er in moet stoppen. Heeft iemand wat voorbeelden qua tijd en kosten?

En stek nou, ik krijg de smaak te pakken en moet over gaan tot verkoop, is dat wel rendabel? En zijn daar "winstpercentages" aan vast gelegd? (Even kort Door de bocht gezegd)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:18

Heel verstandig, een hengst is leuk maar als hij misschien vijf keer per jaar mag dekken kun je er net zo goed niet aan beginnen, zelfs als hij goedgekeurd was. Dan heeft hij meer nadeel dan voordeel van zijn hengst zijn. Heel veel plezier met het plannen van jullie emigratie, geweldige landen hebben jullie uitgekozen.