Veulen kopen, is dat nou slim?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:41

Ik ben inmiddels ook aan mijn 2e en 3e veulen toe. Eerst een paardenveulen vanaf 6 maanden tot zijn 6e jaar op stal gehad. Ik vind het echt een onvergetelijke ervaring. Het mooie is dat je je veulen "direct" langzaamaan naar je eigen hand kan zetten en je precies weet wat hij allemaal heeft meegemaakt. Helaas heb ik dit paard moeten verkopen, maar vergeten doe ik hem nooit. Echt een once in a lifetime paard. Dit gevoel heb ik nooit bij ouder aangekochte gehad.

Inmiddels ben ik aan een D-pony begonnen en heb ik een 2 jarige welsh a( als veulen gekocht)en is het weer geweldig. Maar goh, wat heb je er een werk aan. Het netjes leren meelopen aan de hand, voor het eerst naar de smidt, verkeersmak maken en alles wat erbij komt kijken.

Het is zeker niet altijd rozengeur en manenschijn en levert dan ook vaak frustraties op. Maar uiteindelijk vind ik het meer dan waard!
Laatst bijgewerkt door miisshOrse op 19-03-15 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:43

Selka schreef:
Bmamavan2 schreef:
Tuurlijk ik weet dat ik het misschien idealiseer en ik wil van de eigenaar zijn probleem ook niet mijn probleem maken maar het is dat ik de merrie zo geweldig vindt dat ik het heel erg zou vinden als dit veulentje in de handel (of misschien nog erger) zou belanden. Dat gevoel laat me dus niet echt los.

Ik heb natuurlijk geen glazen bol om te zien hoe het in de toekomst gaat en wat er uit groeit maar zelfs met een volwassen paard/pony heb je geen garantie of alles goed verloopt op termijn (spreek uit ervaring).

Ik heb geprobeerd het veulen uit mijn eigen droommerie te kopen (Embryotransplantatie, lang verhaal) en dat is niet gelukt. Toen vond ik het jammer maar uit het oog is in dit geval uit het hart gebleken. Ik heb hem geen seconde gemist. Hij was niet mijn merrie. Hij is uitgegroeid tot een totaal ander paard dan die merrie ooit is geweest. Nu kan het natuurlijk komen doordat het in dit geval niet haar eigen DNA was, maar dat gevoel van je ging bij mij vanzelf over. Uiteindelijk heb ik twee totaal andere paarden op stal staan die ik echt niet zou willen ruilen voor hem.

Probeer geen kopie te kopen van je bijrijdpaard. Dit valt altijd tegen. Geen enkel dier is hetzelfde :)

twee stellingen en in beiden zit een kern van waarheid, het moet bij je situatie passen en aansluiten op je wensen.Nu zou het bij mij persoonlijk prima kunnen 10 jaar geleden niet! nu kan ik niet meer rijden, en met een jong gezin blijft het paard wel eens staan toen was een onberrijdbaar paard geen optie tenzij ik er vandaag nog mee kon beginnen met leren.
Met de tijd veranderen je behoeftes en daar is niets mis mee, elk nadeel heeft ook een voordeel!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:45

Cheyenne is een totaal ander paard dan haar dochter Chihiro, maar zij is op een andere manier even geweldig dan haar moeder. Tuurlijk kan het karakter helemaal verschillen maar het blijft toch wel het vlees en bloed van je "droom merrie" zelf. Is toch ook de reden dat mensen een bepaalde hengst kiezen voor hun merrie omdat die hengst voor hun bewust een verbetering van de merrie zijn, als we niet bewust nadachten over welke combinaties we fokken in de hoop op een goed fokproduct kon je iedere hengst er wel op zetten. Dus in zekere zin wil je een goede vernieuwde versie van je merrie fokken. Ik kon mijn eerste veulen uit Cheyenne gewoonweg niet verkopen en heb haar daarom aangehouden. Ik ben echt helemaal verliefd op haar, iedere dag weer. Maar je gaat wel uit van een lief paard al helemaal als ze zo klein zijn.

Selka

Re: Veulen kopen, is dat nou slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:51

@chimello, maar dit veulen is een ongeluk. Voor hetzelfde geldt heeft er een *** (vul in wat je niet wilt fokken) opgezeten en kan TS er helemaal niks mee. Dit is absoluut geen goede vernieuwde versie maar een ongeluk. Natuurlijk kan het veulen fantastisch zijn en beter zijn dan de moeder. Maar je hebt hierop nog minder kans dan bij een weloverwogen keuze.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:51

chimello schreef:
Er staat duidelijk dat IK dat zo ervaren heb en daarom voorstander ben.
Dus je kunt zeggen wat jij wilt en dat jij dat nergens op vindt slaan maar jij praat hier ook over jouw mening. Hoef je mij niet voor te zeggen dat wat ik denk nergens op slaat. Ik baseer me op mijn mening.

Hoe kan jij nou zeker zijn dat die vervelende draken paarden wel schatjes waren geweest als jij ze als veulen had gekocht :o?
Dat is pure speculatie.

Hoe dan ook zou ik niet snel een paard uit medelijden kopen behalve als je geen verwachting hebt.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:52

Ik kocht 2 jaar geleden een jaarling merrie.

Natuurlijk moet je je realiseren wat je doet en wat het kost en met zich mee brengt.
Sommige vinden het fijn, anderen flauwe kul. Links of rechtsom moet het passen.

Ik persoonlijk heb een groen paardje gekocht omdat ik na 20 jaar paardenhouden nu zelf beleren wil. Hiervoor vond ik mezelf daar niet geschikt voor en of ik dat nu wel ben, dat zal nog moeten blijken. Dat is duidelijk. Maar het is een hele bewuste keuze. Ook om haar thuis te houden en niet in de opfok groot te laten groeien.
Mijn ruin van 17 en zij staan hier samen aan huis.
En natuurlijk weet je dat je dan eerst iig 2 jaar bijna alleen maar kijkt en eens een worteltje uit deelt.
Het kan mijn pret niet drukken.
Ze is naar mij toe heel gemakkelijk en gezellig in de omgang. Bij de hoefsmid makkelijk, loopt zo de trailer op (ruin doet moeilijk, zucht)
Dat hebben we allemaal al in de zak.
Ik gooi er eens een shabrak op, knoop er eens een singel om, longeer eens een paar rondjes of laat haar wijken voor druk.
Ik vind het geweldig en geniet elke dag van mijn keuze.

Maar feit blijft wel dat je het reeel moet bekijken. Wat houd het in, wat kost het en past het bij wat ik verwacht. Denk dat daar iedereen het wel over eens is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:52

Mij lijkt het zo heerlijk om een dier echt van het begin af aan te hebben. Mijn paard is nu ruim 2 jaar met pensioen en het speelt nog regelmatig door m'n gedachten om een veulen te kopen. Van het begin af aan te weten van hoe en wat.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:06

Ik vind dat je een beetje blijft doorzeuren Sizzle. Ik koop gewoonweg liever een veulen dan een 3 jarige wat nog nooit in de hand geweest is dus ik zie het probleem niet in dat ik dat zo zeg op bokt. Tuurlijk kan het karakter van een veulen ook een slecht karakter zijn maar zo heb ik het nog nooit ervaren, vandaar -nogmaals- dat ik een voorstander ben van een veulen kopen.

Tuurlijk, deze merrie is door een onbekende hengst gedekt maar het is het vlees en bloed van de merrie die TS zelf geweldig vindt. Dus gedeeltelijk heb je wel een paard gebaseerd op het paard dat je zelf zo fijn vindt. En ja, het karakter kan verschillen met de moeder, maar zelfs dan kan het een even fijn paard worden. En TS heeft nog wel even de tijd om te beslissen dus ik denk eerlijk gezegd dat ze haar keuze sowieso pas kan maken als er werkelijk een veulen in de stal ligt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:07

Ik! Ik was een poos helemaal verliefd op mijn verzorgpaard, helaas werd ze verkocht en was ik haar kwijt, maar ik bleef af en toe aan haar denken. Toen kwam ik haar (lang leve bokt!) weer op het spoor, ze was drachtig. Veulen geboren, op kraambezoek geweest. Ondanks dat het veulen totaal niet op mams leek en zich niet liet aaien, toch de kriebels en volgende dag prijs overeengekomen.
Het is mijn eerste eigen paard en ik was ook helemaal niet op zoek.
Nooit spijt van gehad. Meneer is inmiddels bijna 4 en ben net begonnen met het zadelmak maken.

Ik zou vooral nu nog niet een besluit nemen, wacht eerst maar eens af óf ze wel drachtig is en als dat zo is wat eruit komt. Als het veulen er is leer het dan kennen en maak dan een besluit.
Opfok is idd erg duur, ik durf echt niet uit te rekenen hoeveel geld het in totaal allemaal gekost heeft, maar het is het waard. De band en geschiedenis die je samen op kan bouwen is zo mooi.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:26

chimello schreef:
Ik ben een voorstander van veulens omdat we enkele 3 jarige hebben gehad die gewoon misselijke karakters hadden omdat ze niet gewend waren dat er ooit iets van ze verwacht werd buiten op een wei lopen en dat er niet naar omgekeken werd.

Dat is gewoon een karakterkwestie, dat heeft niets te maken met dat ze al 3 jaar op de weide lopen.
Het hebben van een betere band is imo vooral een gevoelskwestie van de eigenaar, het is je eigen fokproduct en dat zorgt er bij de meeste mensen voor dat het meer eigen voelt.
Maar een karakter moet je passen, wat dat betreft ben ik het eens met Sizzle.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:00

Ik heb ook allang over karakter gepraat en blijf verder bij mijn mening dat ik liever een veulen koop. Maar goed ieder z'n keuze ;)

Risje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:31

Ik heb geen ervaring met kopen van een paard.
Maar denk dat er altijd wel een soort van risico aan vast zit.

Het is maar net wat voor een eisen je zelf aan het paard hebt, en of je het gedult kunt bewaren om er dus 4 jaar lang alleen maar naar kan 'kijken' en er mee te kroelen.

Als je niet van plan bent om te gaan fokken of alleen maar voor de fun wilt gaan rijden.
Denk ik persoonlijk niet dat het wel of niet hebben van een papier van belang is.
wel is het in de toekomst fijn om te weten of je paardje geen kans heeft op erfelijke aandoeningen.

Op een papier kun je niet rijden. een eerlijk karakter is voor mij persoonlijk veel belangrijker dan een super goed papier.
Dit omdat ik geen ambities heb om mezelf naar de top te rijden.

Ik zelf zou geen veulen kopen omdat ik het rijden veel te leuk vind om te doen, en ik te ongeduldig ben met wachten tot ik eindelijke op mijn eigen eerste paard kan rijden.

Wel heb ik er veel over nagedacht om een nog niet geboren veulen te kopen (vader en moeder wel bekend), maar dan zit je ook weer met de gedachten van wat als het een hengst is? wil je m hengst houden, kan je een hengst ergens makkelijk stallen?
eventuele castratie zijn ook ongeziene kosten.

Het lijkt me echt moeilijk om een keuze te maken.

Ik zou zeggen denk er goed over na en overweeg alle mogelijkheden en risico's.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:52

Klinkt misschien heel makkelijk enzo, maar als het veulen geen fijn karakter heeft (voor zover je dat kan zeggen) koop je het niet. En als het niet klikt onder het zadel kan je altijd nog denken aan verkopen.

Ervaring/zeer goede begeleiding is een must. En ik wil TS als tip meegeven om pas te kopen na geboorte (liefst nog later)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:50

In navolging op Chimello en Sizzle: ik denk zelf dat je zoiets hebt als erfelijkheid en omstandigheden. Een paard wordt wel met een bepaald temperament (erfelijkheid) geboren, maar wat voor karakter het uiteindelijk wordt, hangt echt wel mede af van de omstandigheden. Mijn jonkie is nu bij mij een heel ander paard geworden dan hij misschien bij iemand anders geweest was. Als je aan een jonkie begint, vorm je het karakter voor een groot deel zelf (niet heel het karakter, maar wel een groot deel). Dat is ook één van de redenen waarom ik zeker weer met een jonkie zou beginnen later :)

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:22

Mijn veulen een fjord van Anton des tijd is nu 3 jaar nooit geen spijt van gehad het mooiste is je groeit met hem op ik kan alles met hem en vertrouw hem volledig voor mij alleen nog graag een veulen.
En ach die jaren van op fok maakt niet uit we hebben ruimte genoeg en een grote kudde.
Ik heb geen opfok kosten en ik ben nog erg blij met mijn fjorden hengst zolang die geen kuren heeft laat ik hem gewoon hengst.

En zo een jaar later kocht ik zafir van de hedelse markt dat koppie ik was verliefd en toen we de prijs over heen kwamen en hij van mij was ik was zo blij met hem in het begin een draakje maar nu een grote knuffel het is een fries en flink aan maat hij is nu weer 2 jaar rijden staat bij mij niet op nummer 1.
Als ik in 2016 weer naar een paard ga kijken dan toch graag een veulen.
En die haal ik dan ook weer van de markt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:06

chimello schreef:
Ik heb ook allang over karakter gepraat en blijf verder bij mijn mening dat ik liever een veulen koop. Maar goed ieder z'n keuze ;)

Maar dat mag natuurlijk en daar heb ik niets op tegen.
Maar je geeft aan dat jij 3 jarige draken had die zo vervelend waren omdat ze 3 jaar op het land hadden gestaan. Dat klopt niet ;)
Dus jouw conclusie dat je daarom beter een veulen kan kopen ook niet ;)
Maar uiteraard mag jij die voorkeur hebben.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 08:05

Mocht ze drachtig zijn (volgende week komt de da, was nog een hoop gedoe met de iegenaar), dan heb ik van de eigenaar in ieder geval eerste keus. Die is al blij dat hij een veulen zonder papieren zonder al te veel moeite kwijt kan raken. Gelukkig lijkt de prijs daar dan ook naar te zijn (zover heeft hij al laten doorschemeren) ;).
Mensen op stal die zelf meerdere paarden en veulens hebben willen het wel in de opfok nemen. Zijn ook mensen waarvan ik weet dat die opvoeding heel belangrijk vinden.
Maar goed, eerst maar afwachten of er iets uitkomt :+ en zo ja wat. Voor hetzelfde geld heeft er een shet opgezeten :D .
Karakter vind ik wel belangrijker dan een prachtig uiterlijk of goede papieren. Ben geen echt ambitieuze ruiter wat dat betreft en mijn kinderen ook niet.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:52

geerke schreef:
anneliesdj schreef:
Een paard kopen uit 'medelijden' of 'wat als' is nooit een goede basis, er zijn er zoveel, je kunt ze niet allemaal redden van de handel en uiteindelijk krijgen de meesten toch wel een fijn plekje ;)

een paard kopen uit medelijden kan prima...mits je geen hoge verwachtingen hebt,in de zin van wedstrijden rijden enzo... en het gewoon een beetje paard mag zijn in de wei.

En ik ben er nog helemaal niet van overtuigd dat de meeste paarden wel een fijn plekje vinden,maar goed.Misschien is dat in Nederland wel zo,maar hier in frankrijk absoluut niet.

ja , ik heb het met mijn huidige pony gedaan daar was ze lui liep niet in de bak ze stond op een kaal stuk grond zat vol met bijtplekken en bulten van de trappen die ze kreeg daar zoogde ze nog een veulen van 10 maanden en was ze alweer drachtig in de laatste maanden.... nee ze was niet echt gelukkig daar dat straalde ze ook uit en hier moet ik je zeggen...het had ook anders kunnen aflopen maar ze verbaast me steeds weer zo lief, kalm en slim ik heb alleen spijt dat ik nooit op haar kan rijden want ik ben te zwaar en te lang! en ze gaf ons een prachtig veulen *\o/*
En ja ze loopt hier heerlijk in de wei en voelt zich duidelijk geliefd,ze is niet de mooiste en ook niet de duurste pony die ik ooit kocht maar ik wil haar niet kwijt en haar veulen ....dat blijft nog de vraag!

Toen ik achteraf hoorde dat ik de laatste kijker was moest ik wel slikken want niemand wilde haar hebben en zou ze geslacht worden...
Laatst bijgewerkt door kwita op 20-03-15 19:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:54

Ja vast
[naam] verkooppraatje ever

Als jij hem niet koopt gaat ie naar de slager... :(:)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:58

[***] schreef:
Ja vast
Beste verkooppraatje ever

Als jij hem niet koopt gaat ie naar de slager... :(:)

nee dat hoorde ik van een pgb client via bokt die dat dus had opgevangen ,niet van hun zelf!
Ze was ook haar lieveling en die dacht dat ze dus al was geslacht! maar ze was echt verkocht :)
ze stond echt al tijden te koop en dat klopt ook, heb haar advertentie vaak zien verschijnen!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:52

Mijn huidige paard als veulen van 10 maanden gekocht en nog geen dag spijt gehad.
Was bij aankoop wat schichtig naar mensen, stond ruim een jaar in de opfok en nu als 4 jarige is het een heerlijk dier. Nog steeds hengst maar keurig opgevoed!

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:21

Ik zou afwachten hoe het veulen wordt en als je er weg van bent overwegen om hem/haar te kopen.

Je moet er rekening mee houden, dat het je meer geld gaat kosten om deze op te fokken en in te rijden, dan wanneer je het geld wat opfok etc. gaat kosten te sparen. Dan kan je een beleerd paard kopen, waarvan je direct kan zien hoe hij/zij is en of het paard geschikt voor jou is.

Met andere woorden, wil je de gok nemen en de kans lopen om een paard op te fokken wat misschien niet (helemaal) aan je eisen voldoet of ga je voor meer zekerheid?

En een band opbouwen met je paard kan ook op latere leeftijd, ligt meer aan het karakter en of je de klik hebt dan puur aan de leeftijd van het dier.

Verder zou mijn voorkeur bij de aankoop van een veulen gaan naar een dier met een goed papier en uit een goede merrie(lijn). Het kan dat je helemaal verliefd wordt op dit veulen en dan wordt de keuze moeilijk.....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:50

Ik kocht een veulen van 3 mnd van een merrie die ik een blauwe maandag had bijgereden. Met die merrie had ik geen klik (ja, ik weet t, waarom dan in godsnaam dat veulen....? %) . Toen stond ik nog op een pensionstal. Toen hij 10 mnd was ging ik verhuizen naar een huis met weiland er bij. Ik had nog 3 bejaarde paarden, dus dat vond ik zonde voor de kleine Sjaak, dus kocht ik er nog een 10 mnd oude Belg bij. Met de Belg had ik weinig geluk, maar wát een bijzondere band heb ik met hem! En met Sjaak moet ik ook heel wat overwinnen. Geen makkelijk figuur. Maar toch zou ik het zó weer doen.

Met een ouder -zadelmak- paard kopen heb ik dezelfde problemen gehad. Je moet ze toch omscholen naar iets wat jíj prettig vindt en dat valt soms ook niet mee. Op Marktplaats zie je altijd 'kant en klare' paarden te koop die 'nooit wat mankeren. Nou, ik ben ze nog niet tegen gekomen (maar dat zegt mss meer over mij dan over de advertenties :D ).

Opfok heb ik dus nooit gedaan, want had mijn eigen kudde, en zadelmak etc deed ik ook zelf. Bij de Belg stapte ik zó op, Sjaak ligt wat lastiger, maar ook dat gaat gewoon lukken.

Ik heb wel makkelijk praten, want ik heb ook paarden om op te rijden. Dus ik vond het niet erg om te wachten. Alhoewel ik het geen wachten wil noemen. Ben er héél veel mee bezig geweest en daardoor heb je dus een goede basis voor als het 'echte werk' begint.

Zal ik er nog bij zeggen, dat ik nooit eerder paarden heb gehad. In mijn jeugd op de manege gereden en in mijn midlife crisis vol in de paarden gestapt.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:54

Ik heb Arko gekocht op puur en alleen, goh leuk koppie, Hele mooi mama(liep hij nog bij). Mooi op de benen. Nu bijna 3 jaar later ben ik nog steeds super blij met hem.
(Arko is ook papierloos, wist alleen van de dekbon wie papa was)
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:56

Ik heb voor de tweede keer een veulen gekocht. Weliswaar met papieren en uit goede bloedlijnen waarna ik ook beide keren op zoek was.

Nu heb ik mijn paarden sowieso als huisdier dus wat je er later mee kan wat rijden of fokken betreft is voor mij niet belangrijk. Ik vind het leuk om een dier te zien opgroeien en ontwikkelen en fijn om er een vriendschap mee op te bouwen. Daarbij vind ik het wel fijn dat een paard nog jong is en zo min mogelijk in andere handen is geweest. Een soort onbeschreven blad! :j