gekloonde hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:50

mooney schreef:
@nontie: Karakter is deels bepaald door in de genen vastgelegd materiaal. Zo is er een gen wat de afgifte van dopamine beïnvloed. De verschillen in dit gen kunnen dus zorgen voor een nieuwsgierig of juist argwanig paard. Zo hebben meerdere karaktereigenschappen een genetische grondlegging.
Waar je echter helemaal gelijk in hebt, is dat opvoeding (van zowel de moeder, andere dieren en mensen) een grote rol heeft in het verder vormen van het karakter. Je krijgt een blokje klei aan karaktereigenschappen, maar dit kan je zelf nog flink boetseren zeg maar.

Wat de kloon doet in de sport is in principe voor de fokkerij helemaal niet interessant. Welke genen die heeft en dus doorgeeft weten we toch wel.
Voor de wetenschap is het presteren (en het gedrag) van een kloon dan wel weer ontzettend interessant omdat dit ons helpt in te schatten hoeveel een eigenschap wordt bepaald door de genen en hoeveel er komt door de opvoeding/omgeving van een paard.

Dat van het blokje klei en boetseren zo bedoelde ik het ook inderdaad. Kon niet op de woorden komen.

De genen die hij heeft zijn bekend inderdaad, maar dat betekent niet dat de kloon dezelfde prestaties levert. Misschien interessant voor de wetenschap om meerdere klonen (van hetzelfde paard) op verschillende wijzes te trainen (onder verschillende ruiters?) en na x aantal jaren paarden dezelfde proef laten lopen en prestaties vergelijken.

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:03

mooney schreef:
Voor de fok zou de echte hengst of de kloon niets uit moeten maken, genetisch materiaal is precies hetzelfde.
De kloon zelf zal fenotypisch (uiterlijk) altijd verschillen van het orgineel, omdat dit niet alleen bepaald wordt door je genen maar ook hoe die worden geactiveerd en de omgeving. Zo heeft de draagmoeder bijvoorbeeld ook invloed op hoe het veulen uit zal groeien omdat het baarmoederlijk milieu van de kloon dus anders is dan die van het orgineel. Milieu gaat niet pas in als het veulen geboren is.

Ik vind het vooral wetenschappelijk heel interessant, ik denk dat we van klonen heel veel kunnen leren. Vooral Nurture VS nature is uitstekend te bekijken in klonen.
Voor de fokkerij is het qua doorgeven van eigenschappen echt geen probleem, je krijgt geen slechter paard van de kloon dan dat je van het orgineel had gekregen. Vaak zijn de klonen wel wat goedkoper in dekgeld, omdat mensen 'bang' zijn voor het woord kloon.
Toch vind ik klonen voor de fok een beetje onzinnig, je wil voor de fokkerij vooruit en steeds maar weer dezelfde hengst 'terug laten komen' door klonen zorgt voor stilstand. Beter een goede zoon selecteren om het genetisch materiaal te behouden dan een kloon te maken.

Een kloon is met DNA een 100% kopie van zijn of haar evenbeeld.
Het millieu waar het veulen (de kloon) in opgroeid kan van invloed zijn, alsook de ruiter die er op komt en de kansen die het paard krijgt.
Maar dat alles neemt nog steeds niet weg dat het een identieke kopie is.
Baarmoeder van de draagmoeder heeft er niets mee te maken.

Glock's London is een ET paard, en heeft niets van de draagmoeder meegekregen.
Itot du chateau is een ET paard (draagmoeder was een ijslander merrie) en ook Itot heeft het tot het allerhoogste niveau gehaald, en geen eigenschappen van de draagmoeder meegekregen.

Ik heb al heel veel veulens gezien uit top merries die via embryo transplantatie zijn geboren uit bijvoorbeel draver merrie's en neem van mij aan dat de draagmoeder geen enkele invloed heeft op het veulen.
Het DNA is immers afkomstig van een andere hengst en merrie.

Ze moeten zeker niet ieder paard klonen, maar sommige zijn zeker de moeite waard voor de fokkerij. Denk aan de volbloed hengst Gem Twist, zijn kloon Gemini heeft de eerste nakomelingen al rond lopen en deze zijn fantastisch.
Ik heb er hier ook al van gezien die uit draagmoeders (dravers) komen.
Fantastische veulens, uit geweldige moederlijnen.

Maar ieder heeft zijn eigen mening over het klonen :-)
Sommige mensen zijn zoals me zegt ook inderdaad bang voor het woord "kloon"[/quote]
Baarmoeder van de draagmoeder heeft wel zeker invloed, kan je hard roepen van niet. Het heeft invloed op het fenotype van de kloon, misschien begreep je dat verkeerd uit mijn bericht. Dit is hetzelfde principe als het dekken van een kleine merrie met een grote hengst, het veulen zal zich aanpassen aan de grootte van de baarmoeder (in zekere mate).
Ik zeg nergens dat de kloon niet 100% hetzelfde is als het origineel wat betreft genetica.
Voor het geval je wetenschappelijke onderbouwing wilt.. astu:
http://www.reproduction-online.org/cont ... /445.short

Natuurlijk krijgen de nakomelingen van een kloon niets van de draagmoeder van die kloon mee. Zoals aangegeven heeft deze een invloed gehad op het fenotype, niet op het genotype.

Ik blijf er echter bij dat in de fokkerij stilstand meestal achteruitgang is. Geweldige hengsten hebben vaak al een groot aantal nakomelingen lopen. Voor de genenpoel is het dan niet voordelig om nog meer kopieën van die hengst te maken. Daarnaast mag ik hopen dat je met 20 jaar wel weer verder bent met het fokken en dus een 'beter' exemplaar tot je beschikking hebt.
Wat voor de fok interessant zou kunnen zijn is een kloon maken van een succesvolle ruin, dat zou ik mooi gebruik vinden.
Wellicht kan je dan zelfs in de toekomst zeggen dat je het orgineel in de sport wilt gebruiken en dus ruint (of niet gebruikt voor de dekdienst) en een kloon gebruikt voor het doorgeven van de genen. Dan heb je ook het probleem niet dat sportcarrière en dekseizoen elkaar dwars gaan zitten.

Beetje raar om uit mijn bericht op te maken dat ik bang ben voor klonen. Ik probeer hier een wetenschappelijk correcte inbreng te geven omdat er nogal wat werd geroepen wat niet waar was en ik door mijn vakgebied (bioloog en dierwetenschappen student) het klonen een zeer interessante zaak vind. Volgende keer misschien wat beter lezen voordat je ervan uit gaat dat iedereen tegen jouw mening is ;)[/quote]

A) ik heb niet gezegd dat jij bang bent voor klonen.
B) ik ga er niet van uit dat iedereen tegen mijn mening is, en dat heb ik ook niet gezegd.
C) juist de oudere hengsten kunnen weer een meer waarde bieden voor de fokkerij.
Lees mijn bericht even goed opnieuw waar ik onder andere schrijf over de legendarische volbloed Gem Twist.
Hoeveel springhengsten met zo veel bloed hebben we nu nog in de fokkerij, en dan bedoel ik hengsten van kaliber Gem Twist.
D) het veulen past zich niet altijd aan naar de grote van de baarmoeder, ik heb al diverse kleine veulens uit grote merries zien komen waar vervolgens een jaar later een groter veulen uitkomt, en van dezelfde hengst.
Ik snap je punt heel goed, en kan mij hier enigzins wel in vinden, echter blijft de genetica identiek, dus ook zijn of haar vererving.

In mijn andere post haal ik de kloon van de ruin otterongo aan, als je een beetje kenner bent dan weet je heel goed waar ik het over heb en wat ik bedoel. ;-)

Uiteraard mag ieder zijn eigen mening hebben, echter ontkom je niet aan het feit dat er nu eenmaal hengsten of merries zijn die doormiddel van een kloon een absolute meerwaarde zijn voor de fokkerij, nu en in de toekomst.
Als de fokkerij doorgaat zoals die nu gaat dan hebben we over een aantal jaren bijvoorbeeld geen bloederige paarden, of we fokken steeds kleinere paarden, dit komt dan weer door de stamboek selecties.

En zullen er altijd voor en tegenstanders zijn van het klonen.
En zoals ik ook als zei: ze moeten niet ieder paard klonen.

mooney

Re: gekloonde hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:44

@Booster84:
Volgens mij praten wij ontzettend langs elkaar heen, ik ga nog een poging doen ;) Want in mijn ogen blijven we nu in een rondje praten terwijl we bijna hetzelfde zeggen.

A) Klopt, ik had door een typfoutje je zin verkeerd begrepen.
B) Dit idee kreeg ik omdat je mijn bericht quote terwijl ik eigenlijk niets zeg wat tegen jouw bericht in ging. Dat is het lastige van het internet, geen intonatie.
C) Dat is nu net het enige punt waar ik het niet helemaal met je eens bent. Ik ben niet voor het terug halen van oud bloed. Hier wil ik wel een uitzondering op maken wanneer het gaat om bloedlijnen die zo goed als weg zijn uit de genenpoel, dan is het een manier om 'nieuw' bloed in de populatie te krijgen. Ik ben niet thuis in de springpaarden dus over de hengsten die je noemt kan ik niet heel veel zeggen.
Wel vind ik het een interessant item dat je zegt dat we geen hengsten meer hebben met het kaliber van bijvoorbeeld Gem Twist. Zou je me even bij kunnen praten wat dat betreft? Heeft Gem Twist weinig gedekt in zijn tijd waardoor er niet veel nakomelingen met zijn kwaliteiten rondlopen OF was zijn talent misschien bewust op niet erfelijke factoren? In het eerste geval is een kloon dan waardevol om alsnog die genen in je populatie te krijgen, in het tweede geval is een kloon zonde van de tijd en het geld.
EDIT: net even je post terug gelezen en zie dat Gemini (kloon van Gem Twist) meerdere succesvolle nakomelingen heeft gekregen. Zitten daar paarden tussen die we kunnen bekijken? Of zijn ze nog niet oud genoeg voor het echte werk (dacht dat Gemini ook nog niet zo oud was?)
D) en hier blijven we dus op vastlopen. Onderzoek heeft aangetoond dat de baarmoeder effect heeft op het fenotype, dat valt dus niet te ontkennen. Fenotype betekend puur uiterlijk, dus de genetica blijft inderdaad hetzelfde. Ik beweer absoluut niet dat de kloon een ander DNA heeft!

Klonen van een ruin (in dit geval Otterongo) heb ik al eerder aangehaald als zeer bruikbaar voor de fokkerij, dus daar zeggen we toch precies hetzelfde?

Als laatste punt geloof ik dan weer niet dat de fokkerij zou vastlopen zonder klonen. Waar haal je dat vandaan? Waarom zouden we genen uit het verleden nodig hebben om onze paarden bloederig of groot te houden?
Wat je aanhaalt, de selectie van de stamboeken is precies hetzelfde principe waarom ik geen populaire dekhengsten terug wil zien als kloon. Beide processen versmallen de genenpoel namelijk (je voegt geen nieuwe genen toe, maar selecteert steeds op dezelfde eigenschappen waardoor de dieren genetisch gezien steeds meer op elkaar gaan lijken en daardoor gevoeliger worden voor verandering in milieu). Voor bloedspreiding is de beste optie nog steeds om ook eens andere dieren buiten het stamboek toe te laten in je fokkerij.
Als we dan naar de biotechnische ontwikkeling kijken is het gebruik van KI vele malen voordeliger voor de bloedspreiding, het is mogelijk om een rietje te krijgen van een hengst aan de andere kant van de wereld. Eer we alle genetische variatie hebben uitgeput van paarden over de hele wereld zijn we toch echt wel eeuwen of millenia verder (als we dan de aarde nog niet onleefbaar hebben gemaakt).
Klonen kan bijdragen aan het vergroten van de genetische variatie als je inderdaad dieren gebruikt die nog niet de kans hebben gehad bij te dragen aan de genenpoel. Dus een ruin inderdaad, of een vroegtijdig overleden hengst.

Om te testen of we inderdaad op hetzelfde spoor zitten... Wat vindt jij van de klonen van Jazz? Is dat een goede zet geweest voor de fokkerij of niet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:49

Het klonen van Jazz vind ik persoonlijk nutteloos.
Die hengst heeft genoeg kansen gehad in de fokkerij en er zijn genoeg ggk zonen die zelfs een verbetering zijn.

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:18

Ik ben persoonlijk geen fan van Jazz (maar een aantal andere gekloonde springhengsten ben ik ook geen fan van hoor)

Als we nu gaan kijken naar de nakomelingen van Jazz dan zijn het er wel een paar, maar hoeveel goedgekeurde hengsten of hoog in de sport lopende merrie's zijn er van hem?
En het is leuk om veel nakomelingen te hebben, maar voor de fokkerij wordt het pas interessant als ze gaan presteren in de sport.

Ik vraag me zowiezo ook af waarom Jazz maar liefst 3 keer gekloond is, was zijn sperma niet goed, en kunnen ze het sperma van de 3 combineren om zo meer goede spermacellen te verkrijgen?
Daar kan ik zo het antwoord niet op geven.

Nakomelingen van Gemini zijn nog jong.

Eens met wat je zegt dat stamboeken meerdere types of paarden uit andere stamboeken moeten toe laten maar zolang dat niet gebeurd gaan die hengsten en merries
verloren voor de fokkerij, en dus ook verloren voor de bloedspreiding.
KWPN is er bijvoorbeeld heel goed.
Frankrijk heeft zo ook alleen Frans gefokte hengsten, maar wel een grote diversiteit in types.

Holstein selecteerd weer meer op de grote paarden met minder bloed.

Dus dan worden er binnen die stamboeken gefokt met de zelfde types, en als je dat een 3 jaargangen achter elkaar hebt dan ben je weer een tijd bezig om een ander type te kunnen fokken met bijvoorbeeld meer bloed.

Zangersheide is weer een stuk makkelijker.

Onderzoek mag dan uitegewezen hebben dat uiterlijk bepalend is door de baarmoeder, maar ik heb hier meer dan 40 embryo veulens geboren zien worden, springveulens gefokt uit de de beste moederlijnen( merries die wereldbekers hebben gewonnen, en andere grote prijzen etc.) en de draagmoeders waren dravers etc.
Neem van mij aan dat ze niets, maar dan ook echt niets van de draagmoeder hebben meegekregen kwa uiterlijk.
Staat er ergens iets over op internet wetenschappelijk onderbouwd? Ik zou het toch interessant vinden om dat eens door te lezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:27

Ze krijgen uiterlijk niets van de draagmerrie mee, dat is onmogenlijk.
Echter heeft men laten zien (weet niet meer waar) dat temperament en karakter wel belangrijk is.
Volbloedveulens bij koudbloed merries bleken te rustig te zijn voor goede prestaties.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:52

Booster84 schreef:
Onderzoek mag dan uitegewezen hebben dat uiterlijk bepalend is door de baarmoeder, maar ik heb hier meer dan 40 embryo veulens geboren zien worden, springveulens gefokt uit de de beste moederlijnen( merries die wereldbekers hebben gewonnen, en andere grote prijzen etc.) en de draagmoeders waren dravers etc.
Neem van mij aan dat ze niets, maar dan ook echt niets van de draagmoeder hebben meegekregen kwa uiterlijk.
Staat er ergens iets over op internet wetenschappelijk onderbouwd? Ik zou het toch interessant vinden om dat eens door te lezen.

Fenotype is niet per se uiterlijk, maar hoe een gen tot uiting komt. :) Bepaalde genen kunnen in het ontwikkelingsproces 'aan' of 'uit' gezet worden, waardoor ze wel of niet tot uiting komen. Hoe dit precies zit, weten ze ook nog niet.

Een voorbeeld van bij de mens:
Een eeneiige tweeling (dus precies dezelfde genetica) zit samen in de baarmoeder en ontwikkelt gelijk. Na hun geboorte hebben ze beide dezelfde opvoeding. Toch heeft de ene ernstige obesitas en de ander niet (die ene met zware obesitas heeft dit al van jongs af aan).
Ze hebben dus hetzelfde genotype, maar toch een ander fenotype. Bepaalde genen zijn bij de ene wel 'aan' gezet en bij de ander niet.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 20:32

@ sannens : ik zeg niet dat het niet waar is wat jij zegt, maar ik ken in elk geval vele Tweelingen die heel goed op elkaar lijken en geen enkel zo'n obesitas/mager voorbeeld.
Ik vind het interessant om jullie reacties te lezen.
Maar ... En ik denk dat ik nu voor velen spreek, als ik moet kiezen tussen een prima oude hengst van 2000 € of meer per rietje en zijn kloon voor 750 € met levendveulengarantie, dan kies ik voor mijn portemonnee!

De klonen zijn er en ze zullen gebruikt worden!
Ik vrees dat de stamboeken achter de feiten aan zullen hollen!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:50

Sannens schreef:
Booster84 schreef:

Fenotype is niet per se uiterlijk, maar hoe een gen tot uiting komt. :) Bepaalde genen kunnen in het ontwikkelingsproces 'aan' of 'uit' gezet worden, waardoor ze wel of niet tot uiting komen. Hoe dit precies zit, weten ze ook nog niet.

Een eeneiige tweeling (dus precies dezelfde genetica) zit samen in de baarmoeder en ontwikkelt gelijk. Na hun geboorte hebben ze beide dezelfde opvoeding. Toch heeft de ene ernstige obesitas en de ander niet (die ene met zware obesitas heeft dit al van jongs af aan).
Ze hebben dus hetzelfde genotype, maar toch een ander fenotype. Bepaalde genen zijn bij de ene wel 'aan' gezet en bij de ander niet.

Even als voorbeeld: Jazz heeft drie witte voetjes, zijn ene kloon heeft er twee en zijn andere kloon heeft er vier. (wat kloon drie heeft weet ik zo niet). Maar de witte voetjes worden bepaald door de baarmoeder. Dus dat krijgt het veulen wel mee van de draagmoeder. En het klopt ook wel dat de genen in het ontwikkelingsproces in de baarmoeder aan of uit worden gezet of de mate waarin ze aan staan wordt bepaald. Ik heb toevallig laatst ook nog een wetenschappelijk artikel gelezen dat de baarmoeder/draagmoeder wel degelijk invloed heeft. Als ik tijd over heb zal ik hem weer proberen te vinden.

Daarnaast is het karakter wel anders van de klonen onderlingen en van de klonen tov Jazz dus dat is wel degelijk het milieu invloed. En ik vind de klonen van Jazz ook geen meerwaarde hebben opzich. Jazz is al in zoveel lijnen verwerkt dat hoeft voor mij niet meer te worden. Daarnaast is Jazz ook al weer 24 jaar. En in Nederland mogen de klonen van Jazz niet eens dekken. Hier is ook nog geen sprake van, mocht dit wel mogen zal dat vast niet gebeuren binnen de komende tien jaar. Dus als de klonen wel mogen dekken dan zal Jazz op zijn vroegst 35 jaar zijn ofzo (als die dan nog leeft). Wil je dan nog wel dekken met Jazz(kloon)? Ik persoonlijk niet, ik denk dat de verbetering dmv fokkerij in de 35 jaar veel groter is. Dus dat de dieren die er dan zijn eigenlijk gemiddeld al net zo goed (of misschien wel beter ) zijn dan Jazz. Dus dat de meerwaarde van Jazz weg is.
Het hele klonen van Jazz is dan wel weer leuk om vanuit wetenschappelijk oogpunt te bekijken. En dan heb je wel voordeel van dat het er drie zijn want die kun je onderling nog vergelijken en bekijken welke verschillen er zijn en waar die vandaan komen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:09

Sizzle schreef:
Het klonen van Jazz vind ik persoonlijk nutteloos.
Die hengst heeft genoeg kansen gehad in de fokkerij en er zijn genoeg ggk zonen die zelfs een verbetering zijn.

Jullie kijken het te zwart wit. Nee, de dieren zullen niet de kleur of de vorm van de oren (om even wat geks te zeggen) mee krijgen van de draagmoeder.
Maar wat ik aan wil geven is dat iedereen er nu van uit gaat dat de factor 'milieu/omgeving' pas ingaat op het moment dat het veulen ter wereld komt. En dat is dus niet waar. In de baarmoeder begint de ontwikkeling, dus ook het baarmoedermilieu telt mee als je kijkt naar de uiteindelijke eigenschappen van een veulen. Voornamelijk in de grootte en manier van groei.
Stel de draagmoeder is een stuk kleiner dan de oorspronkelijke ouders, (in het onderzoek werden volbloeden en pony's gebruikt) dan komt het veulen kleiner ter wereld. Dan kunnen er twee dingen gebeuren. 1) het veulen blijft wat kleiner dan hij eigenlijk genetisch gezien had moeten zijn. 2) hij krijgt een hele grote groeispurt wat kan leiden tot mankementen in de gewrichten oid.

Hier nogmaals een quote uit het wetenschappelijke artikel dat ik al had geplaatst. Zoals eerder gezegd wordt er dus ook gespeeld met de manier waarop het genotype ten uiting komt.
Citaat:
Thus, the results indicate that in equids, maternal size interacts with both the maternal and fetal genotypes to control the rate and extent of fetal growth by influencing the gross area of the diffuse allantochorion, and the density, complexity and depth of the microcotyledons on its surface.

http://www.reproduction-online.org/cont ... /445.short

@Booster84: TOV Jazz ben ik het helemaal met je eens, volgens mij liggen we wel op dezelfde lijn als ik het zo lees :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:11

Waarom quote je mij daarbij?
Ik mag het klonen van Jazz toch wel nutteloos vinden?
Ik zie het helemaal niet zwart-wit en weet heel goed wat epigenetica betekend.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:45

Oh Sizzle, stom van mij. Had de verkeerde quote gepakt. Ben het helemaal met je eens dat klonen van Jazz nutteloos is.

Doelde op dit stukje van een bericht van je eerder:
"Ze krijgen uiterlijk niets van de draagmerrie mee, dat is onmogenlijk."
In combinatie met de opmerking van Booster dat draagmerries geen invloed zouden hebben.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:50

teiger150 schreef:
Ik heb liever een zoon, dan een kloon... :+

Ik zou toch graag een jazz #02 op stal hebben staan :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:42

Ik heb me daar wat onvolledig uitgedrukt: ze krijgen genetisch niets van de draagmoeder mee. Ze kunnen dus geen zichtbare eigenschappen van de draagmoeder hebben.
Aftekeningen worden gevormt onder invloed van gradienten in het embryo die voor een deel door de moederhormonen en deel door toeval bepaald worden. Maar er zit uiteraard ook een genetische component in.
Maar ik had geen zin om dat te typen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:29

mooney schreef:
Jullie kijken het te zwart wit. Nee, de dieren zullen niet de kleur of de vorm van de oren (om even wat geks te zeggen) mee krijgen van de draagmoeder.
Maar wat ik aan wil geven is dat iedereen er nu van uit gaat dat de factor 'milieu/omgeving' pas ingaat op het moment dat het veulen ter wereld komt. En dat is dus niet waar. In de baarmoeder begint de ontwikkeling, dus ook het baarmoedermilieu telt mee als je kijkt naar de uiteindelijke eigenschappen van een veulen. Voornamelijk in de grootte en manier van groei.

Dit wilde ik ook aangeven, zo is bij mensen gebleken dat bijvoorbeeld stress of voedingstekorten tijdens een zwangerschap blijvende gevolgen kunnen hebben voor het ongeboren kind.

Het is een kwestie van potentieel en hoe dat benut wordt. Als je een zaadje van een boom kloont en je plant één van de klonen in een bos waar heel veel bomen staan, één in een weiland op voedingsrijke grond, één in de savanne, één heel dicht naast een huis etc. etc. dan krijg je optisch en ook qua gezondheids/levensduur héél andere bomen. Een boom kan wel het potentieel hebben om 20 meter hoog te worden met takken van 20 meter in omtrek, maar als hij toevallig naast een muur staat zal hij zijn potentieel nooit bereiken.

Bij zoogdieren is dat alles nog zoveel complexer. Wij weten simpelweg niet of klonen bijvoorbeeld zorgt voor meer/minder (of andere) kans op bijvoorbeeld mutaties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:31

sallandval schreef:
Bij zoogdieren is dat alles nog zoveel complexer. Wij weten simpelweg niet of klonen bijvoorbeeld zorgt voor meer/minder (of andere) kans op bijvoorbeeld mutaties.

Maar als je het niet test, zul je het ook nooit weten :P
Noem het onetisch, maar ik vind het reuze interessant :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:37

Sizzle schreef:
sallandval schreef:

Maar als je het niet test, zul je het ook nooit weten :P
Noem het onetisch, maar ik vind het reuze interessant :j

Ja wij zijn nu eenmaal nieuwsgierig aangelegd met zijn allen, ik ook hoor!

Het doet me denken aan een quote uit de film Jurassic Park:
Citaat:
Dr. Ian Malcolm: Yeah, yeah, but your scientists were so preoccupied with whether or not they could that they didn't stop to think if they should.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:21

Sannens schreef:
Booster84 schreef:

Even een toevoeging: dit is de epigenetica die eerder al genoemd werd. Omgevingsfactoren kunnen zorgen dat bepaalde genen wel of niet tot expressie komen zonder iets te veranderen aan het DNA zelf. Dit kan op erg lange termijn zijn en zelfs over meerder generaties spannen - dus erfelijk zijn. En zo kan een Jazzkloon dus tóch anders vererven dan de echte Jazz. Ondanks identiek DNA. Erfelijke milieueffecten op de andere termijn, dus, waarbij de baarmoeder zeker ook als 'milieu' geldt.

Het klassieke voorbeeld hiervan zijn de kinderen met grote kans op obesitas die geboren zijn uit moeders die zwanger waren tijdens de hongerwinter.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:58

Amiigo schreef:
teiger150 schreef:
Ik heb liever een zoon, dan een kloon... :+

Ik zou toch graag een jazz #02 op stal hebben staan :+

Breekt even in: als ik er een op stal zou hebben mocht je hem gratis af halen :Y)
Niet zo'n goede ervaring met een jazz nakomeling (ik weet dat dat maar net ligt aan het paard)