NatasjavE schreef:O sorry, ik dacht dat gelezen te hebben dat het om een paso ging.
Als een merrie een eerste premie heeft wordt ze niet automatisch kroon of model daarna. Dat moet een merrie qua exterieur ook echt zijn. Model zal vergelijkbaar zijn met het KWPN predikaat Keur. Dat zijn de beste merrie's. Alleen ook dan dus is er nog wel iets te verbeteren.
Een lange rug betekend niet dat deze rug minder sterk is. Of een rug al dan niet sterk is heeft met het verloop en de verbindingen te maken. Een weke rug( holle rug) en (weke) lendenen bepalen of een rug sterk is of niet. Ik heb een paard wat "lang" is(ben ik blij mee!) en die heeft een erg sterke rug met brede sterke lendenen.
En eerlijk gezegd kan ik een te lange rug bij een stermerrie (en zeker een Fries) niet voorstellen.
Veel mensen roepen tegenwoordig: mijn paard is lang en dan zie ik er nog steeds niets langs aan. Meestal gaat het dan om een paard wat goed in verhouding is en juist alleen maar niet te beknopt.
Je wil meestal graag een lange rug. (een ruim grootramig paard dat goed in verhouding over voldoende bodem staat) Een korte rug is niet sterker en zorgt er voor dat lengte buiging lastiger is en dat het paard minder makkelijk over de rug tot dragen komt. Lange paarden zijn minder makkelijk bij elkaar te rijden in het begin,...maar met goed dressuurrijden komt dat meestal wel goed.
Moet ik erbij zeggen,...ik heb jou paard uiteraard niet gezien. Wellicht dat die van jou inderdaad lang is. (heb je een standfoto van de merrie?)
Een PRE zou qua type op zich nog wel kunnen. Toch zou ik als je iets anders dan Fries wil voor een Barok Pinto gaan. Vanwege mijn eerder genoemde punt.
Overigens,...als je een PRE op je Fries zet betekend dat niet automatisch ook een kortere rug. Het kan,...maar je kan ook de rug van je merrie krijgen. Bij twee verschillende types is de uitkomst minder zeker en word het inderdaad gokken in plaats van fokken.
Klopt , dat zei de fokker van de anda die ik in gedachten had ook...Zo jammer dat hij gestopt is met natuurlijk dekken.
Ik heb net al mijn foto's weer eens bekeken , maar geen duidelijke standfoto van mijn merrie kunnen vinden.
Barok pinto is niet echt mijn type paard , en heb ook al naar arabo friezen gekeken. Die vallen af vanwege de wat ielere bouw en qua stokmaat mag het voor mij wat groter zijn.
De draagkracht van een kortere rug is sterker dan de draagkracht van een langere rug bij een normale rugbouw
Dat lengte buiging dan moeilijker wordt begrijp ik goed . Heb hier ook een anda x groninger staan , en ja , die heeft veel moeite met lengte buiging , maar het lukt wel.Ik heb meer moeite met mijn friese merrie om die tot dragen te krijgen
He...ik had mijn zinnen gezet op een natuurlijke dekking met die ene Anda...nu moet ik toch gaan kiezen voor wel of geen ki , wel of geen veulen.....

Snap alleen de redenatie achter het preventief bloed trekken niet.