welke inentingen noodzakelijk ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 09:43

NatasjavE schreef:
O sorry, ik dacht dat gelezen te hebben dat het om een paso ging.

Als een merrie een eerste premie heeft wordt ze niet automatisch kroon of model daarna. Dat moet een merrie qua exterieur ook echt zijn. Model zal vergelijkbaar zijn met het KWPN predikaat Keur. Dat zijn de beste merrie's. Alleen ook dan dus is er nog wel iets te verbeteren.

Een lange rug betekend niet dat deze rug minder sterk is. Of een rug al dan niet sterk is heeft met het verloop en de verbindingen te maken. Een weke rug( holle rug) en (weke) lendenen bepalen of een rug sterk is of niet. Ik heb een paard wat "lang" is(ben ik blij mee!) en die heeft een erg sterke rug met brede sterke lendenen.
En eerlijk gezegd kan ik een te lange rug bij een stermerrie (en zeker een Fries) niet voorstellen.
Veel mensen roepen tegenwoordig: mijn paard is lang en dan zie ik er nog steeds niets langs aan. Meestal gaat het dan om een paard wat goed in verhouding is en juist alleen maar niet te beknopt.

Je wil meestal graag een lange rug. (een ruim grootramig paard dat goed in verhouding over voldoende bodem staat) Een korte rug is niet sterker en zorgt er voor dat lengte buiging lastiger is en dat het paard minder makkelijk over de rug tot dragen komt. Lange paarden zijn minder makkelijk bij elkaar te rijden in het begin,...maar met goed dressuurrijden komt dat meestal wel goed.

Moet ik erbij zeggen,...ik heb jou paard uiteraard niet gezien. Wellicht dat die van jou inderdaad lang is. (heb je een standfoto van de merrie?)

Een PRE zou qua type op zich nog wel kunnen. Toch zou ik als je iets anders dan Fries wil voor een Barok Pinto gaan. Vanwege mijn eerder genoemde punt.

Overigens,...als je een PRE op je Fries zet betekend dat niet automatisch ook een kortere rug. Het kan,...maar je kan ook de rug van je merrie krijgen. Bij twee verschillende types is de uitkomst minder zeker en word het inderdaad gokken in plaats van fokken.

Klopt , dat zei de fokker van de anda die ik in gedachten had ook...Zo jammer dat hij gestopt is met natuurlijk dekken.
Ik heb net al mijn foto's weer eens bekeken , maar geen duidelijke standfoto van mijn merrie kunnen vinden.

Barok pinto is niet echt mijn type paard , en heb ook al naar arabo friezen gekeken. Die vallen af vanwege de wat ielere bouw en qua stokmaat mag het voor mij wat groter zijn.
De draagkracht van een kortere rug is sterker dan de draagkracht van een langere rug bij een normale rugbouw
Dat lengte buiging dan moeilijker wordt begrijp ik goed . Heb hier ook een anda x groninger staan , en ja , die heeft veel moeite met lengte buiging , maar het lukt wel.Ik heb meer moeite met mijn friese merrie om die tot dragen te krijgen :o

He...ik had mijn zinnen gezet op een natuurlijke dekking met die ene Anda...nu moet ik toch gaan kiezen voor wel of geen ki , wel of geen veulen.....

NatasjavE

Re: welke inentingen noodzakelijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:57

Gewoon voor KI gaan. Je hebt een stermerrie dus ze voldoet echt om mee te fokken. Mits met een passende hengst. Neem je als je dat perse mooier vind een Fries waarvan bekend is dat hij wat compacter fokt.

Draagkracht van de rug heeft echt te maken met de bouw van de rug. Niet de lengte. Een korte weke rug is minder sterk dan een lange strakke.
Als jouw merrie niet heel sterk op de lendenen is komt het niet tot dragen komen eerder daar door. Of door een niet te lange te schuine croupe.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:02

Nog even over het enten, mijn merrie was ook heel gevoelig, maar de dierenarts gaf haar altijd een spuitje erbij om de bijverschijnselen op te vangen. Denk dat je het beste overleg kan hebben met je DA en de risico's van niet enten bij moeder en kind want die zijn er wel degelijk !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:46

Ik zou voor KI kiezen, er zal geen dekstation zijn die wil dekken zonder entingen, het risico is te groot, de meesten hebben het ook keihard in de voorwaardes staan.
KI is ook fijner voor de merrie, gewoon thuis, geen stress vanwege het van huis gaan, en geen kans op vervuiling in de baarmoeder wat bij natuurlijk dekken wel aan de orde is.

Wat betreft de enting als het veulen geboren is, ik zou hiervoor overleggen wat wijsheid is met de DA. Veulen krijgt normaal via de biest binnen, maar geadviseerd wordt ook om de merrie vlak voor de bevalling nog te enten, er zijn er genoeg die dat niet doen (inclusief ik). Heb altijd sterke veulens gehad. De veulenenting is vaak ook een wassen neus, mocht je daar over na denken moet je eerst even navragen waartegen het veulen dan geënt wordt en wat er in de veulenenting zit. In de meeste gevallen is het niet meer als wat vitamines namelijk.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 05:51

proudmama schreef:
Nog even over het enten, mijn merrie was ook heel gevoelig, maar de dierenarts gaf haar altijd een spuitje erbij om de bijverschijnselen op te vangen. Denk dat je het beste overleg kan hebben met je DA en de risico's van niet enten bij moeder en kind want die zijn er wel degelijk !

Weet je ook wat er in dat spuitje zat?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 05:56

Neonlight schreef:
Ik zou voor KI kiezen, er zal geen dekstation zijn die wil dekken zonder entingen, het risico is te groot, de meesten hebben het ook keihard in de voorwaardes staan.
KI is ook fijner voor de merrie, gewoon thuis, geen stress vanwege het van huis gaan, en geen kans op vervuiling in de baarmoeder wat bij natuurlijk dekken wel aan de orde is.

Wat betreft de enting als het veulen geboren is, ik zou hiervoor overleggen wat wijsheid is met de DA. Veulen krijgt normaal via de biest binnen, maar geadviseerd wordt ook om de merrie vlak voor de bevalling nog te enten, er zijn er genoeg die dat niet doen (inclusief ik). Heb altijd sterke veulens gehad. De veulenenting is vaak ook een wassen neus, mocht je daar over na denken moet je eerst even navragen waartegen het veulen dan geënt wordt en wat er in de veulenenting zit. In de meeste gevallen is het niet meer als wat vitamines namelijk.

In de veulenenting zit een breedspectrum antibiotica en tetanus serum zover als ik weet.
Je kan er ook voor kiezen om 24 uur na bevalling wat bloed te laten trekken , en dan kijken of het überhaupt nodig is. Moet zeggen dat dat mijn voorkeur heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:11

Dat was vroeger de veulenspuit. Nu doen ze dat meestal niet meer.
Nu is het meestal een injectie met vitamines en mineralen. Zou ik niet doen.
Overleg inderdaad met je DA wat je het beste kan doen.

Misschien is het wel mogelijk om het veulen eerder de influenza/tetanus injectie te geven.

En zorg dat het geen komen en gaan van mensen en dieren is. Je hoeft de boel niet hermetisch af te sluiten maar ik zou niet steeds wisselende paarden op stal willen hebben in jou geval.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:47

Ik denk dat er wat corticosteroïden in die spuit zaten ( bijnierschorshormoon, prednison )
Zelf ben ik ook superallergisch voor allerlei geneesmiddelen en vaccinaties.
Vaak zijn het de vulvloeistoffen waar op gereageerd wordt. Als ik geopereerd moet ga ik ook altijd onder een scherm van corticosteroïden om de bijwerkingen tegen te gaan .
Bij een goede indicatie zoals bij jou merrie , geven ze het ook bij paarden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:58

Ik zou er voor kiezen niet te enten.

Tetanus serum aan het veulen geven lijkt me wel slim. Dit hoeft niet als veulenprik in combi met AB te zijn. Kan ook gewoon los.

Influenza gewoon zo vroeg mogelijk doen.

Wat super dat je nadenkt over het niet blind willen behandelen met AB! Zorg in elk geval dat je veulen voldoende biest binnen krijgt. Zo lang hij het goed blijft doen zou ik dan ook niet preventief bloed laten trekken op 24 uur oud. Wat denk je te gaan vinden?

Heeft je merrie al eerder geveulend?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:03

NatasjavE schreef:
Dat was vroeger de veulenspuit. Nu doen ze dat meestal niet meer.
Nu is het meestal een injectie met vitamines en mineralen. Zou ik niet doen.
Overleg inderdaad met je DA wat je het beste kan doen.

Misschien is het wel mogelijk om het veulen eerder de influenza/tetanus injectie te geven.

En zorg dat het geen komen en gaan van mensen en dieren is. Je hoeft de boel niet hermetisch af te sluiten maar ik zou niet steeds wisselende paarden op stal willen hebben in jou geval.

Heb de paarden aan huis , en in die periode zal ik zeker goed opletten waar ik met ze naar toe ga.
Hier komen geen andere paarden te staan..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:05

proudmama schreef:
Ik denk dat er wat corticosteroïden in die spuit zaten ( bijnierschorshormoon, prednison )
Zelf ben ik ook superallergisch voor allerlei geneesmiddelen en vaccinaties.
Vaak zijn het de vulvloeistoffen waar op gereageerd wordt. Als ik geopereerd moet ga ik ook altijd onder een scherm van corticosteroïden om de bijwerkingen tegen te gaan .
Bij een goede indicatie zoals bij jou merrie , geven ze het ook bij paarden.

Als het niet anders kan , dan zijn cortico's het laatste redmiddel , maar liever niet...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:07

Jasmijn159 schreef:
Ik zou er voor kiezen niet te enten.

Tetanus serum aan het veulen geven lijkt me wel slim. Dit hoeft niet als veulenprik in combi met AB te zijn. Kan ook gewoon los.

Influenza gewoon zo vroeg mogelijk doen.

Wat super dat je nadenkt over het niet blind willen behandelen met AB! Zorg in elk geval dat je veulen voldoende biest binnen krijgt. Zo lang hij het goed blijft doen zou ik dan ook niet preventief bloed laten trekken op 24 uur oud. Wat denk je te gaan vinden?

Heeft je merrie al eerder geveulend?

Ontstekingsparameters , en dan eventueel ingrijpen met ab , maar niet preventief.

Nee , het wordt voor de merrie en voor ons de allereerstekeer

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:31

Waar ik persoonlijk bang voor zou zijn bij zo'n merrie is hoe het immuunsysteem gaat reageren op de dracht...Als ze al zo heftig reageert op een enting dan ben ik bang dat 11 maanden lichaamsvreemd materiaal aan boord (want dat is een veulen) ook impact zal hebben op de merrie.
Normaal gesproken wordt bij zoogdieren het immuunsysteem onderdrukt tijdens een zwangerschap en kan het na het bevallen juist weer verhoogd actief zijn. Bij een merrie die zo'n overgevoelig immuunsysteem heeft zou ik dit best spannend vinden :o

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 00:15

Ik vind het ook erg spannend , en kan alleen maar hopen dat het goed voor haar uitpakt...Ik hoop vooral dat ze nou eindelijk eens een plaats inneemt in onze mini kudde , en zich laat gelden , dat zal goed zijn voor haar zelfvertrouwen.
En natuurlijk hoop ik dat ik volgend jaar kan schrijven dat er een super mooi veulen hier loopt , met een gezonde moeder ...
En ik ben er inmiddels wel achter , vrees voor ki , want welke hengst ik ook kies[behalve in het buitenland] ze doen ut niet meer , alleen via ki

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:25

Dat is ook logisch TS. KI is veiliger voor hengst en merrie.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:03

Nammie schreef:
Ontstekingsparameters , en dan eventueel ingrijpen met ab , maar niet preventief.

Nee , het wordt voor de merrie en voor ons de allereerstekeer

Als je bloedbeeld aanwijzingen geeft voor ontsteking zal je veulen ook minder vlot/fit zijn. Ik zou daarom als hij het gewoon goed doet geen bloed laten trekken. Is toch weer een kans voor bacterien om zich naar binnen te kunnen werken als de huidbariere doorbroken wordt. Daarbij, als je met een smalspectrum AB wilt behandelen (gericht dus) zul je een kweek in moeten zetten en die uitslag duurt 3 dagen. Intussen zul je dan toch al met breedspectrum aan de gang moeten, anders is je veulen dood.

Niet om je bang te maken of iets :) Snap alleen de redenatie achter het preventief bloed trekken niet.