Arabieren kenner HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 09:18

NatasjavE schreef:
Lobeke is inderdaad echt super. Zou ik zeker overwegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn merrie en haar veulen van vorig jaar. Laatste is mijn eigen hengst in betere tijden, ik had haar eerst door hem willen laten dekken, helaas is hij daar nu te ziek voor..

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:33

Voor een warmbloedmerrie zou ik Bazar durven overwegen. Bazar is een zoon van Bajar zoon. Bajar was de vader van Bachus Z. Gekeurd voor meerdere warmbloed stamboeken en gezien zijn leeftijd een hengst met duurzame genen. Geschiedennis heeft genoeg bewezen dat de combinatie Shagya x Warmbloed een succes verhaal is ondanks het marginaal aantal dat er ter wereld gezet zijn.

http://www.gut-ludwigsburg.de/gl/gestuet/pferdezucht/

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:17

Set_Elkol

Re: Arabieren kenner HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:20

Aurilla Gold van Quest Arabians heeft trouwens ook Z gelopen volgens mij

Afbeelding

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:23

arun schreef:
Voor een warmbloedmerrie zou ik Bazar durven overwegen. Bazar is een zoon van Bajar zoon. Bajar was de vader van Bachus Z. Gekeurd voor meerdere warmbloed stamboeken en gezien zijn leeftijd een hengst met duurzame genen. Geschiedennis heeft genoeg bewezen dat de combinatie Shagya x Warmbloed een succes verhaal is ondanks het marginaal aantal dat er ter wereld gezet zijn.

http://www.gut-ludwigsburg.de/gl/gestuet/pferdezucht/

Afbeelding

Dit is de vader van het veulen, had al best veel bloed... Shagya vind ik dan echt nog te grof, zoek meer verfijning..

Afbeelding
Meer deze kant op..

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:24

Zag trouwens dat Lobeke al 23 jaar oud is..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:25

Klopt Lobeke is 'al' 23 maar nog zo fris als een hoentje.

afgelopen weekend:

Afbeelding

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:28

Set_Elkol schreef:
Klopt Lobeke is 'al' 23 maar nog zo fris als een hoentje.

afgelopen weekend:

[ Afbeelding ]

Ik zag idd ook al dat ze hem kinderen toevertrouwen.. Dat is wel een pluspunt want mijn merrie is een behoorlijke hittepetit XD

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:35

Arabieren zijn over het algemeen erg lief en geduldig met kinderen.

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:40

Set_Elkol schreef:
Arabieren zijn over het algemeen erg lief en geduldig met kinderen.

Fijn, dat kunnen we hier wel gebruiken

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:40

Maar voor verfijning en meer bloed bij je gelderse merrie zou je ook voor een heel aantal NRPS hengsten kunnen gaan
Daarbij geef je jezelf ook meer kans op meer maat.
Arabieren zijn nou eenmaal niet groot verervend in de zin van naar de 1.65 of groter.

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:50

ponyparadijs schreef:
Maar voor verfijning en meer bloed bij je gelderse merrie zou je ook voor een heel aantal NRPS hengsten kunnen gaan
Daarbij geef je jezelf ook meer kans op meer maat.
Arabieren zijn nou eenmaal niet groot verervend in de zin van naar de 1.65 of groter.

Oh, maar ik zoek juist geen maat. Veulen van vorig jaar had de maat van een jaarling binnen een paar maanden! Die gaat zeker naar ruim 1.70.. Ik ben zelf maar 1.63.. De merrie is ook flink, dus heb geen hengst met maat nodig..

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:15

Citaat:
Shagya vind ik dan echt nog te grof, zoek meer verfijning..

Shagya's heb je in veel types zowel robustere als fijnere types. Voor de combinatie met een warmbloed zou ik persoonlijk gaan voor het robustere type om niet teveel af te wijken van de merrie haar conformatie.

Lobbeke is ook zeker fijne hengst.

IS Orlow http://www.hengsthaltung-kathmann.de/front_content.php?idart=288&lang=1 is ook zeker te overwegen.

Geen schimmel maar een zeer goede hengst met zeer goede botten die goed fokt. Heeft ook zeer goede bewegingen. http://www.moirmonay.com/WD150AWP/WD150Awp.exe/CTX_5212-2-QHAmvnPCrG/page_etalons/SYNC_-271239404

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:36

arun schreef:
Citaat:
Shagya vind ik dan echt nog te grof, zoek meer verfijning..

Shagya's heb je in veel types zowel robustere als fijnere types. Voor de combinatie met een warmbloed zou ik persoonlijk gaan voor het robustere type om niet teveel af te wijken van de merrie haar conformatie.

Lobbeke is ook zeker fijne hengst.

IS Orlow http://www.hengsthaltung-kathmann.de/front_content.php?idart=288&lang=1 is ook zeker te overwegen.

Geen schimmel maar een zeer goede hengst met zeer goede botten die goed fokt. Heeft ook zeer goede bewegingen. http://www.moirmonay.com/WD150AWP/WD150Awp.exe/CTX_5212-2-QHAmvnPCrG/page_etalons/SYNC_-271239404

http://youtu.be/r9epmAh-GWM

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:52

Shagya hengst Salazar R

Shagya hengst Gazal XIX-4 (Gazal lijn is iets fijner van type)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:57

Flow888 schreef:
Beste Arabieren Kenner, ik heb jullie hulp nodig. Ik heb jaren KWPN gefokt, maar heb weinig kennis van Arabieren. Ik een fantastische elite kwpn merrie die ik dit jaar graag wil dekken met een Arabische hengst. Voor de kenners heb ik 4 vragen waar ik een eerlijk antwoord op hoop te krijgen..

Vraag 1: mijn merrie is een elite merrie, dus ik wil ook graag een hengst die ook aan deze röntgenologische eisen voldoet, hoe zit dat bij de Arabieren.

Vraag 2: is er iemand die ervaring heeft met sperma importeren uit USA? Ik zie in Nederland namelijk geen hengst die qua beweging aan mijn verwachtingen voldoen.

Vraag 3: of is er iemand die een schimmelhengst in Nederland of elders in Europa ter dekking weet te staan, die qua beweging vergelijkbaar is aan bv een hengst als Apaladin, Europia etc

Vraag 4: wat moet ik weten over Arabieren in het algemeen qua afwijkingen of juist bijzondere eigenschappen!

Ik hoop op hele bruikbare tips!

Bij voorbaat dank!

Florence Luijckx

1) AVS goedgekeurde dekhengsten zijn over t algemeen alleen spat op de foto gekeurd. In het buitenland wordt dat niet eens gedaan.

2) Heb je goed gekeken? Ook bij de kleinere fokkers? Ga eens verder in Europa kijken anders. Er staat buitengewoon goede kwaliteit in Europa!
Sperma importeren uit USA is kostbare zaak en eigenlijk alleen interessant als je meerdere dekkingen kan realiseren of geld geen rol speelt! ;)

3) Zie bovenstaande. Adviseer je de grotere (internationale) shows in dit geval en stoeterijen te bezoeken.

4) Scid, CA en LFS zijn genetische aandoeningen bij Arabs. Ook al heb ik geen dragers, ik dek nooit met hengsten die wel drager zijn. Dit is uiteraard persoonlijke voorkeur. ;)

Tot slot: een goed paard heeft geen kleur!

Veel plezier met het zoeken naar een goede match! :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:23

Flow888 schreef:
Hihihi, nee.. Ik zoek geen Arabier met Gelderse beweging, dan zou ik ook richting een hackney kunnen gaan. Ik zoek een grijze Arabische hengst die met veel actie beweegt ( in iig uitzonderlijk veel voor een Arabier) ik zie dat idd terug in de Poolse hengsten. Mooi om te horen dat die hard op de benen zijn. Zelf vaak paarden van Ramiro Z tegen gekomen, maar die waren vrijwel allemaal niet goed op de foto's.... Helaas, want ze waren wel fijn van karakter..

AF barahbay us absoluut een fijne maar ook AF Acapulco zou je naar kunnen kijken. Beweegt als een elastiekje en zijn eerste dochter is een plaaaatje met dezelfde bewegingen als paps en ontzettend verfijnd tov de merrie.

Staar je niet blind op Amerikaanse hengsten want het is een hoop photoshop en kunstgrepen, al zijn er beslist ook oprecht goede paarden bij, dat moge duidelijk zijn :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:31

Flow888 schreef:
Allemaal hele mooie paarden, maar niet wat ik zoek. Ik zal eens op een keuring gaan kijken, daar zal ik Jan Calis ook vast kunnen vinden.

Iig bedankt voor de reacties

http://youtu.be/j4DVczd5EUE

Dit blijft toch wel echt wat ik zoek..

Vergis je niet!!!!! En staar je niet daar te blind op. In Amerika doen ze iets waardoor de arabieren zo lopen, door iets aan de voorhoeven vast te maken. Dat kun je direct zien in deze film, zo lopen ze echt niet van nature. Allemaal achterbakse kunstgrepen en maken deze paarden kapot.

Ze willen er een soort een Tenessee Walkers van maken, dat ze zo lopen...... maar dan wel arabisch volbloed................ rare gedoe daar.

Poolse arabieren........die zijn er in europa zat van .................. zoals wat hier al gezegd is kijk eens bij kossack stud, zeer goede sportpaarden en bij Jan Calis.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:13

Voor mij persoonlijk vind ik de Poolse hengst Slawoj ook geschikt voor jouw merrie.
Heeft een mooie bloedlijn!

Deze hengst is super cool in alles wat hij doet en zeer braaf.
Hij geeft deze eigenschappen ook door! Heb er zelf een nakomeling van en heb met mensen gesproken die ook nakomelingen hebben die zijn eigenschappen en karakter (deels) overnemen. Uiteraard heeft je merrie ook veel inbreng.
Het is een mooie fijne, hoogbenige niet al te kleine hengst met ruime gangen.
Dit laatste vind ik toch ook belangrijk als je de ruimere gangen van een warmbloed wil behouden.
Deze hengst is een rij type en ik zou je dus al geen show type aanraden.

Staat bij een pariculiere fokker in B.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:31

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 13:33

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:00

Wat n mooi kind naast Lobeke, die is vast ook van een goede hengst...haha

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:02

Nog een tip, als je een hengst wil die aan alle eisen voldoet rontgenologisch, zou ik eens kijken bij de Nrps erkende Av Hengsten die hebben de strengste rontgenologische keuring gehad, gelijk aan die vh Kwpn

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 08:17

ff_stud schreef:
Nog een tip, als je een hengst wil die aan alle eisen voldoet rontgenologisch, zou ik eens kijken bij de Nrps erkende Av Hengsten die hebben de strengste rontgenologische keuring gehad, gelijk aan die vh Kwpn

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker doen!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:36

Dat is zeker een goede tip. Verder hebben we ook nog zat ponyhengsten bij het NRPS die misschien wel geen volle AV zijn maar wel erg hoog in het bloed staan. Dat is ook een beetje de reden geweest om het bloedpercentage bij de pony's naar 12,5% te brengen.