[TI] Mijn tinker meisje laten dekken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:18

Ja klopt, Danko voert echt Fries bloed

Azara71 schreef:
Ja maar hij is een STER hengst. Als hij half fries was geweest was hij nooit goedgekeurd binnen de irish cob society....

Hoe weet je dat zo zeker? ;) kan maar zo hoor als hij gewoon rastypisch is en het Friese stukje toen niet bekend was.

Mioux

Re: Mijn tinker meisje laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:24

hij is geen ster hengst, geloof dat dat zijn vader is die je bedoeld :)

Hij is half fries dat weet ik wel, heb t al eens vaker gehoord. Fries zie je vind ik er overigens best in... De rug en achterhand wel wat

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:30

Hij is wel ster. Maargoed over dat soort ding bij ics zijn de meningen verdeeld.

Op deze foto toch ook wek duidelijk dat er fries bloed in zit
Afbeelding

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:32

Het maakt voor je vraag (al dan niet fokken met de merrie) toch niet uit of vader al dan niet fries bloed heeft? (wat hij dus wel heeft).
Laatst bijgewerkt door jorretje op 29-01-15 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:32

jorretje schreef:
Het maakt voor je vraag (al dan niet fokken met de merrie) toch niet uit of vader al dan niet fries bloed heeft?

Denk dat je dat wel erbij in moet nemen, die informatie. De rug is al 1 ding waarvan de meeste in dit topic het eens zijn het niet te doen...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:34

Ja ok, daar heb je gelijk in, maar..
Het advies was al negatief, dus dat er ook nog fries in blijkt te zitten zal het niet ineens positief maken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:36

Wat ik vaak hoor is dat frieze ook weke ruggen kunnen hebben, en dan daarmee fokken ja ik zou t risico met die rug al niet nemen, niet alleen voor de dracht maar ook hoe t veulen eruit komt. Kan ook problemen krijgen. En dan nog t feit hoe gaat t veulentje worden, krijgt die ook zo'n rug ? Zou het niet willen proberen en me leven lang er schuldig over voelen...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:40

jorretje schreef:
Het maakt voor je vraag (al dan niet fokken met de merrie) toch niet uit of vader al dan niet fries bloed heeft? (wat hij dus wel heeft).

Wel als de eigenaresse blijkbaar hier niet van op de hoogte is en denkt met een 100% tinker te fokken.

Het kan ook de rug idd verklaren en dat maakt het dus wel degelijk erfelijk. Iets waarvan ts ook overtuigd was dat het niet zo was.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 14:56

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:05

Je kan vinden van niet maar hij is het toch echt :j.
Zo te zien snap je niet echt wst dekken inhoud. Dat die van chance toevallig meer fries is dan Danko betekend dat niet dat ze allemaal zo zijn. Het ligt er maar net aan wat pa en ma meegeven.

Je vraagt om het een en ander maar op vragen terug reageer je niet. Je hebt alleen je eigeb mening. Dan doe je toch lekker je merrie dekken. Niemand die je tegenhoud.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:09

Overigens is die uit jou link een merrie. Ook nogal een verschil qua zwaarte.
En de ene fries is ook de andere fries niet. Je hebt luxe en ouderwetse barokke.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:10

Ik vind Danko ook exzemerig aandoen. Even over erfelijkheid gesproken.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:10

Vind hem op een fell pony x tinker lijken :=

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:12

Ik heb al gezegd dat ze geen zomer eczeem heeft, daar is ze op getest. Ze heeft geen manen meer omdat ik alles er af had geknipt om dat er wat plukken uit waren. Haar staart ja daar zitten de anderen aan te knagen, kan ik niks aan doen ... En ze staat soms met haar benen wat naar achteren, maar op andere foto's ook weer niet. Jullie kijken ook alleen maar naar het negatieve. Dax is bekeken door Franse jury's van het Franse Tinker stamboek en die vonden dat hij er heel mooi uit ziet voor zijn leeftijd, misschien wat te weinig spier massa, maar op de foto's is hij ook nog maar 1 jaar oud, dus niet volgroeid !

En ja ik heb gevraagd naar een menig, ben er nog niet over uit want zoals ik zei ga ik zo ie zo de mening van mijn dierenarts vragen, die haar ook in slecht staat heeft gezien, en met Dax als veulentje, die overal van af weet en haar van dicht bij heeft gezien. Plus ik laat nog weer de osthéopaat komen die ook overal van op de hoogte is.

En wat Danko betreft, moeten jullie ook allemaal zelf weten ! Hij heeft in Frankrijk genoeg nakomelingen die gewoon volle papieren hebben, hij is hier ook nog weer gekeurd .. Er staat nergens dat zijn moeder en Fries is of wel ?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:17

Een ander topic van je gaat over waarom paarden geslacht worden....

Dat komt onder andere door mensen zoals jij, die per se een veulentje willen fokken omdat ze het leuk vinden, of zoals jij het zegt 'omdat je merrie het leuk vind'.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 29-01-15 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:17

Geloof wat je wil geloven. Van Danko is gewoon bekend dat hij half fries is. Alleen als dat niet in de papieren officieel wordt opgenomen, tja, dan kan iedereen gewoon zeggen dat ie vol tinker is he.

En het is niet naar het negatieve kijken, als je wilt fokken MOET je naar de minpunten van je paard kijken. Die moeten namelijk verbeterd. En als je verantwoord wilt fokken laat je dieren die teveel of grote afwijkingen hebben leeg. Dat heet kritisch kijken naar je dieren en niet alles door een roze bril zien.
Dát is fokken. Anders ben je gewoon simpelweg aan het vermeerderen voor de handel.

Peppertree schreef:
Een ander topic van je gaat over waarom paarden geslacht worden....

Door mensen zoals jij, die per se een veulentje willen fokken omdat ze het leuk vinden, of zoals jij het zegt 'omdat je merrie het leuk vind'.

Precies!! Dit wou ik ook net aanhalen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:19

Ik krijg het gevoel dat je onze adviezen niet wilt opvolgen...
Jammer.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:19

Ik zou met deze merrie niet fokken, de rug in combinatie met het schuren zou ik geen gewenste eigenschappen vinden voor een fokmerrie. Ik zou als het mijn paard was de dierenarts eens vragen hoe betrouwbaar die test voor zomereczeem was want deze merrie lijkt toch wel eczemerig. Andere kunnen wel aan de staart knagen maar het is wel zo'n typische gestuurde staart.

De rug is nu al slecht, door een zware dracht waarbij de buikspieren verder worden uitgerekt zou dit kunnen verergeren wel iets om rekening mee te houden.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:20

Even dit nog: Paard van iemand die ik ken was perfect; maar bij de dracht is iets misgegaan, die heeft door de dracht een ingezakte rug gekregen, kan niets meer mee gedaan worden. Maar die bevalling was dus mis gegaan, veulen is gezond. Maar met zo'n rug zou ook zelf al niet eens willen fokken.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:23

Ik vind danko ook niet fries aandoen eerlijk gezegd, vind hem een mooie cob eerlijk gezegd.

Dax vind ik ook al mooi zwaar voor zijn leeftijd, alleen stoort de stand van zijn achterbenen me.

Ik zou dierenarts vragen wat hij vind van haar rug in samenwerking met het veulen en een hengst zoeken met een goede bovenlijn. Ze heeft prachtige bloedlijnen dus tsja.... wie weet komt er een prachtig veulen uit.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:24

Ik zou het ook voor de gezondheid van je merrie niet doen, met deze rug. Je ziet dat haar eerdere veulen een flinke aanslag is geweest, kan zijn dat een tweede veulen voor zo'n rug het einde betekend.

Kan je niet, als je per se een veulen uit deze merrie wil, een paar jaar wachten, kijken hoe het zich hersteld en of de rug daadwerkelijk sterker wordt?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:34

Nou ga dan toch maar reageren,als ik danco zie zie ik inderdaad heel veel fries alleen dan veel zwaarder. Of ts met de merrie moet fokken moet ze zelf weten ze moet bepaalde overwegingen maken. Dat ze de manen afgeknipt heeft geloof ik maar je ziet duidelijk de dikke kam met gleuven de ze schuurt en een stasrt word nooit boven aan afgegeten.dus dat geloof ik niet maar de merrie hoeft geen ZE te hebben kan ook andere allergie zijn

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:36

Ik zou het voor de gezondheid van de merrie niet doen. En eventuele complicaties bij de dracht ivm het geboortekanaal. En verder tja als de enige rede is omdat je merrie het leuk vind. Vind ik persoonlijk geen goede rede om te fokken. Zeker als je een eventueel hengstje niet wil houden.

patrick1994Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:10

Ik heb zowel Friezen als tinkers en ik zie in Danko wel duidelijk het friese bloed terug vooral in zijn rug en en achterhand op bepaalde foto's.....
En zelf ben ik een groentje in het fokken maar ik ben het wel met de meesten hier eens dat ik het ook geen geschikte merrie vind om te fokken. Maar ook de reden die er bij gegeven worden vind persoonlijk niet een goede reden om een veulen te fokken :o :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:11

Beste TS,

Danko is een halve Fries, dat is gewoon feitelijk bekend. Het ICS-NL (en NSvT ook) was/is een zgn "open stamboek". Wat wilt zeggen dat bij de opname en keuring van de paarden niet wordt gekeken naar afstamming, maar enkel of het paard voldoet aan de benodigde raskenmerken. Danko voldoet aan deze kenmerken (duidelijk te zien ook), dus is opgenomen. Hij voldoet zelfs zo goed dat hij herhaaldelijk op de keuring zulke hoge punten heeft gescoord, dat hij STER-hengst is geworden. In die zin mag je hem gewoon als Tinker beschouwen. Enkel omdat de rug van jouw merrie typisch "fries-slecht" is, heb ik aangehaald dat dit een souvenirtje van oma de Fries is.

Er zijn meerdere Tinkers waarvan bekend is dat de ouders slechts gedeeltelijk Tinker zijn, dat is geen schande, dat is gewoon een gevolg van het feit dat het ras nog erg jong is. In dit geval verklaard het alleen wel de rug van jouw merrie. Als je op zoek gaat naar andere nakomelingen van Danko, dan zul je zien dat ze vrijwel allemaal een "zwakke" rug hebben, ondanks dat Danko dat niet heeft.

Met Tinkers wordt heel veel gekeken naar hoe hengsten en merries hun eigen vererven, juist omdat van de afstamming vaak weinig bekend is. Inmiddels ben ik van mening, en meer mensen met mij, dat sommige eigenschappen ahw een generatie overslaan. Dat zou verklaren waarom Danko zelf niet de zwakke rug heeft van zijn moeder, maar zijn nakomelingen weer wel. Dat is ook de reden dat ik haar rug niet direct een reden vind om niet te gaan fokken; het wil niet zeggen dat haar nakomelingen dat ook per definitie hebben (kijk maar naar Dax...). Maar ook niet dat ze het per definitie niet hebben.

Het schuren, dat het geen eczeem is wil ik geloven, er zijn er meer die schuren maar negatief getest werden op eczeem. Echter maakt het feit dat zowel Danko als Azara schuren wel dat het hier om een erfelijke aandoening gaat, wat voor mij een reden zou zijn om niet te fokken.

Als jij wilt weten wat jouw merrie waard is voor de fokkerij, dan zou je naar een keuring moeten gaan. Daar staat een jury die een oordeel geeft wat veel meer waard is dan wat geneuzel op bokt. Mocht je gaan fokken; wees je bewust van de hengstenkeuze, kijk vooral naar nakomeling welke overeenkomstige eigenschappen zij met elkaar hebben. De hengst zelf levert alleen een zaadje. Die krijg jij toch niet in de wei, dus beter een lelijke hengst met mooie nakomelingen, dan een mooie hengst met lelijke nakomelingen :)

Succes!