Welke hengst voor mijn Don Romantic x Painters Row merrie???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Welke hengst voor mijn Don Romantic x Painters Row merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:07

Ieder zijn eigen fokkersdoel toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:07

Nee, dat schreef ik te stellig...er is natuurlijk ook markt voor leuke paarden die goed te rijden zijn maar niet het allerlaatste aan potentieel hebben.

Maar ik denk dat het wel heel goed is om van te voren goed na te denken over je fokdoel, dat gebeurd nu te weinig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:10

Ze geeft aan dat het fokdoel een leuk dressuurpaard voor zichzelf is, dus ik denk dat voor haar het niet zo belangrijk is om de GP als streven te hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:12

Ja mijn schrijven was ook offtopic en ging over Apache en niet meer over advies naar de TS toe. Wellicht is het handig om weer ontopic te gaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:31

Elisa2 schreef:
Echt kunnen zitten of niet kan net het verschil maken tussen een gewoon GP paard en een topper..ook in de passage en piaffe moeten ze gewicht op de achterhand kunnen nemen.

Je kunt je inderdaad afvragen of dit belangrijk is voor iemand die een gewoon leuk veulen wil...maar wil je echt fokken en verbeteren? of vermeerderen?

Toch kan hij het zelf wel Elisa. En zijn achterbeen is óók lang.

Aan de andere kant, hoeveel paarden gaan er nog echt zitten zoals Totilas? Parzival ook niet hoor.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:50

Hangt er naast lichaamsbouw ook vanaf hoe het paard gereden wordt, als we het hebben over hoeveel een paard gaat zitten/verzameling.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 00:07

Over de vraag fokken voor de topsport of fokken voor de reguliere sport heeft DWR op Horses.nl een interessante column staan ;)

Als het paard telkens beter wordt, is het onderscheidende niet meer het paard zelf, maar is het zijn opleiding dat bepaalt of een paard succesvol zal zijn als sportpaard.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:53

Dees schreef:
Over de vraag fokken voor de topsport of fokken voor de reguliere sport heeft DWR op Horses.nl een interessante column staan ;)

Als het paard telkens beter wordt, is het onderscheidende niet meer het paard zelf, maar is het zijn opleiding dat bepaalt of een paard succesvol zal zijn als sportpaard.

In zekere mate. Een Golfje redt het ook niet in de Formule 1.

Het is wel waar dat ik in de basissport wel eens paarden zie lopen waarvan ik denk "als daar toch eens een echte ruiter op gaat".

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:35

janderegelaa schreef:
Aan de andere kant, hoeveel paarden gaan er nog echt zitten zoals Totilas? Parzival ook niet hoor.

Die krijgt dan ook veel te veel punten voor z'n 'verheven draf', da's geen piaffe...
Top uitgevoerd, maar volgens de letter geen piaffe.

Anyways, als het doel een leuk amateurspaard fokken is, dan zou ik persoonlijk toch meer naar karakter gaan kijken, en ben niet overtuigd dan van Apache.

Kijk dan bv eens naar Romanov (Rubinstein-bloed).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:47

Ik vind een Parzival ook 3x niks qua verzameling, krijgt inderdaad te hoge punten. Mijn voorkeur gaat in de fokkerij uit naar paarden die het wel echt kunnen. Ik ga de colum eens lezen van DWR.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:48

janderegelaa schreef:

Het is wel waar dat ik in de basissport wel eens paarden zie lopen waarvan ik denk "als daar toch eens een echte ruiter op gaat".

Ook in de Formule 1 kom je verder met een bestuurbaar Golfje dan met een stuurloze cart.

Ik denk/hoop/vrees dat het tijd is om écht onder ogen te zien dat we prima paarden fokken, maar dat onze ruiters de bijbehorende kwaliteiten niet altijd hebben.
Misschien mogen de fokkers dan nu wat ontspannen omdat zij wel goed werk hebben geleverd, en mogen de kopers zich eens achter de oren krabben ten aanzien van hun zelfbeeld.

Zelfs de meest matige ruiter wil een paard dat "in ieder geval de Z kan lopen". Waar in praktijk zelfs de beste vierbenige leermeester zo'n ruiter dan vaak niet eens in de buurt van het M2 zal krijgen.

Het is helemaal geen schande om een fijn sturend Golfje te fokken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:02

Dees schreef:
janderegelaa schreef:

Ook in de Formule 1 kom je verder met een bestuurbaar Golfje dan met een stuurloze cart.

Ik denk/hoop/vrees dat het tijd is om écht onder ogen te zien dat we prima paarden fokken, maar dat onze ruiters de bijbehorende kwaliteiten niet altijd hebben.
Misschien mogen de fokkers dan nu wat ontspannen omdat zij wel goed werk hebben geleverd, en mogen de kopers zich eens achter de oren krabben ten aanzien van hun zelfbeeld.
Je moet me wel goed quoten Dees. Mijn opmerking had een hele andere insteek.
Zelfs de meest matige ruiter wil een paard dat "in ieder geval de Z kan lopen". Waar in praktijk zelfs de beste vierbenige leermeester zo'n ruiter dan vaak niet eens in de buurt van het M2 zal krijgen.

Het is helemaal geen schande om een fijn sturend Golfje te fokken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:34

Hahaha Jan, volgens mij gaat jouw quote nu ook helemaal de mist in hoor :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:51

Daar zit inderdaad wel een enorm knelpunt...te weinig goede opleiders voor de paarden en teveel prutsers met goede paarden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:57

Dees schreef:
Hahaha Jan, volgens mij gaat jouw quote nu ook helemaal de mist in hoor :D

Ja hahahaha

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 13:39

Netto staat op dit moment boven aan mijn lijstje, maar heb toch nog 2 hengste van wie ik wil weten wat jullie er van denken.
Duvals Capri Sonne en For Gribaldi of sla ik dan de plank helemaal mis?

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:56

Ik zou van deze drie gaan voor capri sonne. Body, super karakter, goed bewegen. Heb hem een paar keer gezien en iedere keer boven verwachting. Je kan m vast ergens zien komende tijd, zou ik doen!

Netto geeft niet echt een mooie bovenlijn wat ik van de veulens gezien heb. En twijfels bij de stap.

For gribaldi is nog niet veel van bekend, ik denk dat je niet meer body en maat zal fokken op het eerste gezicht.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:31

DDDara schreef:
Netto staat op dit moment boven aan mijn lijstje, maar heb toch nog 2 hengste van wie ik wil weten wat jullie er van denken.
Duvals Capri Sonne en For Gribaldi of sla ik dan de plank helemaal mis?

For Gribaldi zou ik niet doen. Een wat zware-hoofdhalsverbinding en een iets weke rug zijn toch wel de aandachtspunten bij jouw merrie, en dat is wat For Gribaldi ook heeft. Van de nafok is nog (bijna) niets bekend dus het is nog niet bekend of hij dat doorgeeft, maar ik zou het risico niet nemen. Netto ben ik geen fan van de nafok, inderdaad geen mooie bovenlijn en heel erg lang in de rug. Geeft daarnaast ook héle grote. Wel heel veel ruimte in de draf & galop.

Capri Sonne zou ik wel aandurven op je merrie. Is zelf wat beknopt, maar jouw merrie is langgelijnd dus dat zou goed kunnen passen. Heeft een goed karakter, veel body, kan fijn bewegen en goed schakelen. Denk dat dat wel een optie voor je zou kunnen zijn :).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:39

Voor fijne bewerkbare paarden die ook door een amateur goed te rijden zijn misschien eens naar de duitsers kijken, bvb Fidertanz of een van zijn zonen, daar komen erg mooie en fijne paarden uit voort.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:32

Alsof Nederlandse paarden niet door een amateur te rijden zijn. Hele concoursvelden vol ieder weekend.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:56

janderegelaa schreef:
Alsof Nederlandse paarden niet door een amateur te rijden zijn. Hele concoursvelden vol ieder weekend.

Dat zeg ik dus niet, ze vraagt om een goed te rijden paard en dan kun je ook over de grens kijken, je hoeft je toch niet te beperken tot het kwpn??

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:14

Je hebt hier keuze genoeg. Uit Duitsland halen maakt het alleen maar duurder en geeft geen meerwaarde. Tenzij je van een traag achterbeen houdt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:01

janderegelaa schreef:
Je hebt hier keuze genoeg. Uit Duitsland halen maakt het alleen maar duurder en geeft geen meerwaarde. Tenzij je van een traag achterbeen houdt.

Tja, dat kan jouw mening zijn, wij hebben voldoende paarden met donnerhal, fidertanz bloed gehad en die liepen absoluut niet slechter dan de kwpn ers. Een traag achterbeen verbeterd vaak door uitstekende training. Ik heb liever een paard met een geweldig karakter en dat ik een gang wat moet verbeteren door training dan sommigen(en die vind je ook bij de duitsers) waar je een Z ruiter nog niet mee op wedstrijd wil sturen, maar hengstenkeuze is altijd een persoonlijk iets en het was ook een tip om eens verder te kijken dan de kwpn ers. En duur? Wat is duur Franklin kost 1200 bvb en als je even rondkijkt zie je een flink aantal zonen van bvb fidertanz die daar toch wel een paar 100 euro onder zitten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:09

bigone schreef:
janderegelaa schreef:

Tja, dat kan jouw mening zijn, wij hebben voldoende paarden met donnerhal, fidertanz bloed gehad en die liepen absoluut niet slechter dan de kwpn ers. Een traag achterbeen verbeterd vaak door uitstekende training. Ik heb liever een paard met een geweldig karakter en dat ik een gang wat moet verbeteren door training dan sommigen(en die vind je ook bij de duitsers) waar je een Z ruiter nog niet mee op wedstrijd wil sturen, maar hengstenkeuze is altijd een persoonlijk iets en het was ook een tip om eens verder te kijken dan de kwpn ers. En duur? Wat is duur Franklin kost 1200 bvb en als je even rondkijkt zie je een flink aantal zonen van bvb fidertanz die daar toch wel een paar 100 euro onder zitten.

Maar dan is het nog niet in Nederland. Exportkeuring, transport etc. Daarnaast krijg je een reg. A paard waarbij je voor de keuring PROK foto's etc. moet laten maken. Dat is natuurlijk prima als je een speciale hengst voor ogen hebt maar dat is nu niet aan de orde toch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:13

ER zijn genoeg hengstenhouders in Nederland die diepvries sperma aan bieden van deze hengsten.
Ts wil gewoon een leuk paard voor zichzelf fokken en daarom dus het advies om ook verder dan het kwpn te kijken. Ze hoeft geen speciale dus allerlei keuringen zijn niet aan de orde. Op papier kun je niet rijden zei mijn opa altijd en hij heeft vaak wel gelijk gehad.