Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Casarell schreef:Ik heb besloten om het niet te doen..
Er zijn teveel factoren van onzekerheid; en ik zeg altijd tegen iedereen: bij twijfel, niet doen! Dus nu ook tegen mezelf..![]()
Want...
Hoe zal ze zijn onder het zadel, zijn de genoemde ouders wel de werkelijke ouders, en goed op de foto's zegt nog niets over de weke delen..
En aangezien ik nu blijf twijfelen, doe ik het gewoon lekker niet![]()
..
zigranta schreef:Is het geen optie om door de verkoper dan een dna test te laten doen? Die weet blijkbaar welke vader en moeder er bij horen? Dus als hij dan toch al een behoorlijke prijs vraagt voor de merrie, mag hij ook het papier erbij leveren wat het volgens hem zou moeten zijn?
En als je niet met d'r wil fokken, dan is het toch gewoon een goed paardje!
Ik kijk eigenlijk alleen in uitgelicht!
Hopelijk heb je d'r toch wat aan...
loempia93 schreef:Ik heb een bloedmooie papierloze merrie die de sterren van de hemel loopt en een super fijn werkwillig karakter heeft.
Terwijl buurman een uitsteken papier heeft, handen vol met geld gekost heeft, goede gangen heeft maar niet opvallend en vreselijk lelijk is.
Welke kies je?
) zou mogen kiezen, koos ik sowieso mijn schatje! loempia93 schreef:Ik heb een bloedmooie papierloze merrie die de sterren van de hemel loopt en een super fijn werkwillig karakter heeft.
Terwijl buurman een uitsteken papier heeft, handen vol met geld gekost heeft, goede gangen heeft maar niet opvallend en vreselijk lelijk is.
Welke kies je?
Casarell schreef:loempia93 schreef:Ik heb een bloedmooie papierloze merrie die de sterren van de hemel loopt en een super fijn werkwillig karakter heeft.
Welke kies je?
Geen van beide dus..![]()
En dat komt omdat er veel meer keuze is dan alleen deze 2 die jij omschrijft..
anke_e schreef:4 jaar? van jaargang 2010(anders al 5) of 2011.. en mijn vraag bij een 4 jarige is waarom is deze onbeleerd? te groot/ slap? of geprobeerd en niet voor elkaar gekregen?
vind dit belangrijkere vragen dan papier. (papier rijdt niet)
misterA schreef:Casarell schreef:Geen van beide dus..![]()
En dat komt omdat er veel meer keuze is dan alleen deze 2 die jij omschrijft..
Zo is het Casarell!!
Als je dit soort topics doorleest dan krijg je echt de indruk van alle ervaringsdeskundigen dat de "papierloze paarden vrijwel zonder uitzondering beter zijn, beter bewegen, veel gezonder, fijnere karakters...enz.enz... maarrrr....vooral...véél liever!
Dus ik zou zeggen, ga lekker zo door met adviseren.
(Wat ik eigenlijk vermoed, het is meer een kwestie van geld om voor paarden te kiezen zonder stamboekpapieren ,daar is niks mis mee maar verkondig verder niet van die onzin.)
gr_roos schreef:anke_e schreef:4 jaar? van jaargang 2010(anders al 5) of 2011.. en mijn vraag bij een 4 jarige is waarom is deze onbeleerd? te groot/ slap? of geprobeerd en niet voor elkaar gekregen?
vind dit belangrijkere vragen dan papier. (papier rijdt niet)
Mijn merrie is op der 6e beleerd, was rap zadelmak, dus dat hoeft geen probleem te zijn. In haar geval was ze volgens de fokker niet interessant genoeg. Als je regelmatig een goedgekeurde dekhengst fokt, dan is een stamboekmerrie minder interessant.
In de sport ook nooit een probleem gehad. Ik ben er zelf zo tevreden over dat haar dochter echt niet voor der 4e zadelmak gemaakt wordt.
zo heb ik zelf een 4 jarige merrie gekocht(dragend). hebben haar een veulen laten krijgen lekker met veulen de wei op. veulen kon/mocht eraf en werd zadelmak gemaakt(door professional, en was tegen die tijd al bijna 5). Maar wat bleek er was met 3 jaar geprobeerd zadelmak te maken. maar lukte absoluut niet daarom waarschijnlijk dragend verkocht. ik was toen nog onervaren in jonge paarden(tussen de 3 en 5 jaar)kopen en heb hier toen niet over na gedacht/gevraagd. Ik dacht dat ze gewoon lekker groen was. deze had toen wel papier dus kon nog verder als fokmerrie(in hoeverre je dat wilt laat ik even in het midden). Dit was natuurlijk een incident maar zo kan het ook lopen.
misterA schreef:Zo is het Casarell!!
Als je dit soort topics doorleest dan krijg je echt de indruk van alle ervaringsdeskundigen dat de "papierloze paarden vrijwel zonder uitzondering beter zijn, beter bewegen, veel gezonder, fijnere karakters...enz.enz... maarrrr....vooral...véél liever!
Dus ik zou zeggen, ga lekker zo door met adviseren.
(Wat ik eigenlijk vermoed, het is meer een kwestie van geld om voor paarden te kiezen zonder stamboekpapieren ,daar is niks mis mee maar verkondig verder niet van die onzin.)
WilmaBoy schreef:Vind ik een beetje naast de kwestie om eerlijk te zijn.. het is een vergelijk dat gewoon aantoont dat papieren geen enkele garantie geven over hoe een paard loopt of welk gedrag een paard heeft. Papieren heeft geen enkele garantie tenzij je wilt gaan fokken, dan is er een duidelijke meerwaarde...
Zelf ik heb een goedgekeurde, met vol papier, Friese dame rond het huis lopen voor alle duidelijkheid met als bedoeling te gaan fokken in de toekomst). Mijn draver daarentegen heeft geen 'goede' papieren en een veel moeilijker karakter...
NatasjavE schreef:WilmaBoy schreef:Vind ik een beetje naast de kwestie om eerlijk te zijn.. het is een vergelijk dat gewoon aantoont dat papieren geen enkele garantie geven over hoe een paard loopt of welk gedrag een paard heeft. Papieren heeft geen enkele garantie tenzij je wilt gaan fokken, dan is er een duidelijke meerwaarde...
Zelf ik heb een goedgekeurde, met vol papier, Friese dame rond het huis lopen voor alle duidelijkheid met als bedoeling te gaan fokken in de toekomst). Mijn draver daarentegen heeft geen 'goede' papieren en een veel moeilijker karakter...
je zit er volledig naast.
In de sport lopen bijna zonder uitzondering goed gefokte paarden uit goede moedrlijnen.
Een papier zegt niet alles,...maar wel heel erg veel.
NatasjavE schreef:je zit er volledig naast.
In de sport lopen bijna zonder uitzondering goed gefokte paarden uit goede moedrlijnen.
Een papier zegt niet alles,...maar wel heel erg veel.