Goeie merrie zonder papieren.. kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Goeie merrie zonder papieren.. kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:32

Daarom ook.. :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:59

Casarell schreef:
Ik heb besloten om het niet te doen..
Er zijn teveel factoren van onzekerheid; en ik zeg altijd tegen iedereen: bij twijfel, niet doen! Dus nu ook tegen mezelf.. :o

Want...
Hoe zal ze zijn onder het zadel, zijn de genoemde ouders wel de werkelijke ouders, en goed op de foto's zegt nog niets over de weke delen..
En aangezien ik nu blijf twijfelen, doe ik het gewoon lekker niet :+
..

Als dat je overweging is, dan koop je ook geen paard met papier, want daarbij gelden die onzekerheden ook.

De waarde van het papier is imo vooral dat je zeker weet wat de leeftijd van het dier is. Voor fokken vind ik een papier absoluut vereist.
Maar voor de sport... Zodra zo'n papierloospaard eenmaal 1.35m. kan springen, kun je het heus prima verkopen, ook zonder papier.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 17:11

Juist.. een papierloze merrie die 1.40 loopt zal vele malen makkelijker te verkopen zijn als een papierloze merrie die slechts 1.00-1.10 loopt..

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:48

Is het geen optie om door de verkoper dan een dna test te laten doen? Die weet blijkbaar welke vader en moeder er bij horen? Dus als hij dan toch al een behoorlijke prijs vraagt voor de merrie, mag hij ook het papier erbij leveren wat het volgens hem zou moeten zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:59

zigranta schreef:
Is het geen optie om door de verkoper dan een dna test te laten doen? Die weet blijkbaar welke vader en moeder er bij horen? Dus als hij dan toch al een behoorlijke prijs vraagt voor de merrie, mag hij ook het papier erbij leveren wat het volgens hem zou moeten zijn?

Dat grapje kan hem om en bij de 500 euro kosten, dat besef je toch? + moet ook haalbaar zijn; er moet DNA van de moeder zijn ook

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:16

Dat besef ik wel ,maar in een eerdere post van ts staat dat hij best een hoge prijs vraagt voor een paard zonder papier( mijn aanname is dat hij dus onderhand net zoveel vraagt als voor een paard met papier)Dan nog een aanname van mij, hij zit denk ik dichter bij het vuur om eventueel van moeder ook nog een dna profiel voor elkaar te krijgen dan wanneer ts dat moet gaan doen.
En niet geschoten is altijd mis , toch?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:22

Verstandige keuze, de paardenprijzen liggen nog steeds erg laag, voor een leuk bedrag heb je een ander jong paard met papier.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 18:25

Of de prijs hoog is is natuurlijk relatief: wat ik hoog vind hoeft een ander niet hoog te vinden.
Maar ik vind dat hij er een prijs voor vraagt die hij inderdaad had kunnen vragen voor een ggk paard met mooi papier.

Ik vermoed dus dat áls hij dat traject via DNA in zou willen gaan, hij nóg meer geld voor de merrie gaat vragen.
Iets wat niet onlogisch is áls het inderdaad het bloed is wat hij zegt.. het zou een Kannan zijn uit een Toulon merrie.

Ik vraag me daarom ook af waarom hij het niet gedaan heeft?
Of hij heeft er geen zin in, geen vertrouwen in of er is geen dna meer beschikbaar..
Hoe dan ook, ik heb mijn beslissing gemaakt :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:32

Ik weet niet of het mogelijk is, de moeder is niet bekent toch?

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:42

3 goeie gangen en een mooie sprong? Er zijn zoveel paarden die dat niet hebben! Ik zou het doen (wel zelf bieden) want als ze mooi loopt, goed springt en zelf ook mooi is, maken die papieren niet uit! :+ En als je niet met d'r wil fokken, dan is het toch gewoon een goed paardje! :j

Misschien reageer ik een beetje laat... :j Ik kijk eigenlijk alleen in uitgelicht! :+ Hopelijk heb je d'r toch wat aan... :D

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:44

loempia93 schreef:
Ik heb een bloedmooie papierloze merrie die de sterren van de hemel loopt en een super fijn werkwillig karakter heeft.
Terwijl buurman een uitsteken papier heeft, handen vol met geld gekost heeft, goede gangen heeft maar niet opvallend en vreselijk lelijk is.

Welke kies je?

Duh, de eerste! Mijn schatje heeft ook geen papieren, maar als ik een paard (pony eigenlijk :+ ) zou mogen kiezen, koos ik sowieso mijn schatje!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 19:12

loempia93 schreef:
Ik heb een bloedmooie papierloze merrie die de sterren van de hemel loopt en een super fijn werkwillig karakter heeft.
Terwijl buurman een uitsteken papier heeft, handen vol met geld gekost heeft, goede gangen heeft maar niet opvallend en vreselijk lelijk is.

Welke kies je?

Geen van beide dus.. :+
En dat komt omdat er veel meer keuze is dan alleen deze 2 die jij omschrijft.. ;)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:44

Net even dekgeld van kannan opgezocht, 2000 euro. Das niet mis, maar kinderachtig dat hij het niet betaald, je weet van te voren toch waar je aan begint

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:30

Casarell schreef:
loempia93 schreef:

Welke kies je?

En dat komt omdat er veel meer keuze is dan alleen deze 2 die jij omschrijft.. ;)

Zo is het Casarell!!
Als je dit soort topics doorleest dan krijg je echt de indruk van alle ervaringsdeskundigen dat de "papierloze paarden vrijwel zonder uitzondering beter zijn, beter bewegen, veel gezonder, fijnere karakters...enz.enz... maarrrr....vooral...véél liever!
Dus ik zou zeggen, ga lekker zo door met adviseren.
(Wat ik eigenlijk vermoed, het is meer een kwestie van geld om voor paarden te kiezen zonder stamboekpapieren ,daar is niks mis mee maar verkondig verder niet van die onzin.)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:44

anke_e schreef:
4 jaar? van jaargang 2010(anders al 5 :o ) of 2011.. en mijn vraag bij een 4 jarige is waarom is deze onbeleerd? te groot/ slap? of geprobeerd en niet voor elkaar gekregen?

vind dit belangrijkere vragen dan papier. (papier rijdt niet) :D

Mijn merrie is op der 6e beleerd, was rap zadelmak, dus dat hoeft geen probleem te zijn. In haar geval was ze volgens de fokker niet interessant genoeg. Als je regelmatig een goedgekeurde dekhengst fokt, dan is een stamboekmerrie minder interessant.
In de sport ook nooit een probleem gehad. Ik ben er zelf zo tevreden over dat haar dochter echt niet voor der 4e zadelmak gemaakt wordt.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:44

misterA schreef:
Casarell schreef:

Zo is het Casarell!!
Als je dit soort topics doorleest dan krijg je echt de indruk van alle ervaringsdeskundigen dat de "papierloze paarden vrijwel zonder uitzondering beter zijn, beter bewegen, veel gezonder, fijnere karakters...enz.enz... maarrrr....vooral...véél liever!
(Wat ik eigenlijk vermoed, het is meer een kwestie van geld om voor paarden te kiezen zonder stamboekpapieren ,daar is niks mis mee maar verkondig verder niet van die onzin.)

Vind ik een beetje naast de kwestie om eerlijk te zijn.. het is een vergelijk dat gewoon aantoont dat papieren geen enkele garantie geven over hoe een paard loopt of welk gedrag een paard heeft. Papieren heeft geen enkele garantie tenzij je wilt gaan fokken, dan is er een duidelijke meerwaarde...

Zelf ik heb een goedgekeurde, met vol papier, Friese dame rond het huis lopen voor alle duidelijkheid met als bedoeling te gaan fokken in de toekomst). Mijn draver daarentegen heeft geen 'goede' papieren en een veel moeilijker karakter... :Y)

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:50

gr_roos schreef:
anke_e schreef:
4 jaar? van jaargang 2010(anders al 5 :o ) of 2011.. en mijn vraag bij een 4 jarige is waarom is deze onbeleerd? te groot/ slap? of geprobeerd en niet voor elkaar gekregen?

vind dit belangrijkere vragen dan papier. (papier rijdt niet) :D

Mijn merrie is op der 6e beleerd, was rap zadelmak, dus dat hoeft geen probleem te zijn. In haar geval was ze volgens de fokker niet interessant genoeg. Als je regelmatig een goedgekeurde dekhengst fokt, dan is een stamboekmerrie minder interessant.
In de sport ook nooit een probleem gehad. Ik ben er zelf zo tevreden over dat haar dochter echt niet voor der 4e zadelmak gemaakt wordt.

ondanks TS toch besloten heeft om het niet te doen, denk reageer toch nog even!

Merk dat er meerdere mij opmerking raar vinden omdat ik vraag of er wat mee geprobeerd is! Het was eigenlijk alleen als waarschuwing bedoelt :o zo heb ik zelf een 4 jarige merrie gekocht(dragend). hebben haar een veulen laten krijgen lekker met veulen de wei op. veulen kon/mocht eraf en werd zadelmak gemaakt(door professional, en was tegen die tijd al bijna 5). Maar wat bleek er was met 3 jaar geprobeerd zadelmak te maken. maar lukte absoluut niet daarom waarschijnlijk dragend verkocht. ik was toen nog onervaren in jonge paarden(tussen de 3 en 5 jaar)kopen en heb hier toen niet over na gedacht/gevraagd. Ik dacht dat ze gewoon lekker groen was. deze had toen wel papier dus kon nog verder als fokmerrie(in hoeverre je dat wilt laat ik even in het midden). Dit was natuurlijk een incident maar zo kan het ook lopen.

als dit TS was overkomen en geen papier wordt het toch wel moeilijk om haar weer te verkopen. En een gewaarschuwd mens telt voor 2! :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:09

misterA schreef:
Zo is het Casarell!!

Dit is ook klinklare onzin.Ik kies in eerste instantie voor het PAARD.Of dat nu met of zonder papieren is.
Mijn papierloze paard is toevallig een heel goed paard,ze is gekocht om haar kwaliteiten niet omdat ze wel of geen papieren heeft.
Mijn andere paard heeft een hele leuke afstamming en is ook een heel leuk paard.Daarom heb ik haar ook gekocht.Maar goed ik handel niet met mijn dieren en ik denk dat de TS dat wel doet.Dan kijk je anders tegen een dier aan natuurlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:21

Een mooi paard verkoopt zichzelf, als het dan ook nog een goede is, ben je ze helemaal zo kwijt.
En ik neem aan dat jij haar nu ook koopt voor prijs die past bij een papierloos paard, als je haar ooit weer zou verkopen doe je dat ook voor een passende prijs.
Ik snap je dilemma niet. Voor de handel maakt het geen of zeer weinig verschil.

Als je nu op zoek was naar een fokmerrie, ja dan heb je er niet zoveel aan, maar dat was je doel ook niet begrijp ik.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:54

Juist.. een paard zonder papieren is niets mis mee.. maar een goed papier heeft wel meerwaarde bij een merrie.
Maar ik heb een mailtje naar het KWPN gedaan.. ben benieuwd wat de totale kosten dan zullen gaan zijn.. :o

Moet zeggen.. de verkoper vraagt er nu best geld voor, en heb hem verteld dat ik het veel te veel vond voor een papierloze onbeleerde merrie.. en dat als ik een bod zou moeten doen, dat ik de beste man waarschijnlijk zwaar beledig.
Toch vraagt hij om een bod van mij.. dus ben ik alles aan het overwegen..[/quote]

Quote verkloot,sorry.

Te veel geld dus voor een papierloze merrie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:59

Dan leg je gewoon een laag bod neer en dan laat je het daarbij. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:56

WilmaBoy schreef:
Vind ik een beetje naast de kwestie om eerlijk te zijn.. het is een vergelijk dat gewoon aantoont dat papieren geen enkele garantie geven over hoe een paard loopt of welk gedrag een paard heeft. Papieren heeft geen enkele garantie tenzij je wilt gaan fokken, dan is er een duidelijke meerwaarde...

Zelf ik heb een goedgekeurde, met vol papier, Friese dame rond het huis lopen voor alle duidelijkheid met als bedoeling te gaan fokken in de toekomst). Mijn draver daarentegen heeft geen 'goede' papieren en een veel moeilijker karakter... :Y)

je zit er volledig naast.

In de sport lopen bijna zonder uitzondering goed gefokte paarden uit goede moedrlijnen.

Een papier zegt niet alles,...maar wel heel erg veel.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:02

NatasjavE schreef:
WilmaBoy schreef:

In de sport lopen bijna zonder uitzondering goed gefokte paarden uit goede moedrlijnen.

En nog ter aanvulling: Dit paard is ook uit de goede lijn gefokt en zou een prachtig papier kunnen hebben als de eigenaar de dekkosten betaald, of er een dna test uitgevoerd wordt.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:09

NatasjavE schreef:

of ik heb iets over het hoofd gezien/niet gelezen/.. maar ik heb nergens zien staan dat het over een top prestatie paard MOET gaan dat meemoet in de hoogste rangen.... maar ik kan het fout voorhebben natuurlijk.

Vind deze statement nog steeds onzin. Een papier heeft GEEN enkele garantie op karakter of prestatie.. De kansen zijn groter maar niet gegarandeerd. Dat is de statement dat ik maak. Niet meer en ook niet minder. Tenzij je gaat fokken zoals ik al gezegd heb.. Maar daar schuilt verkoop achter.. En mensen willen nu eenmaal garanties, al zijn ze schijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:09

Ja dat kan ie beweren maar of dat ook zo is.... Als ik eentje zonder papieren heb kan ik ook beweren dat het een Totilas is.
Vertrouwen op mooie bruine ogen kan in de paardenwereld alleen als het vier hoeven heeft.