Afwijkende voorbeenstanden KWPN goedgekeurde dekhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:00

Afgezien van het maaiende beenwerk geeft de bewegingsvorm van Franklin natuurlijk wel een heel fijn beeld.

Er zijn meer hengsten goedgekeurd bij KWPN die je niet naar je toe of van je af moet willen bekijken.
Gewoon niet gebruiken, als je als fokker dat gedoe niet op stal wilt hebben.

Persoonlijk ben ik van mening dat hengsten gelijk zo streng, zo niet strenger dan merries zouden moeten worden gekeurd.
Waarom het in praktijk juist andersom is, ontgaat mij. Misschien dat het wat met de invloed op merriehouders in verhouding tot de invloed op hengsthouders te maken heeft.

s0173957

Re: Afwijkende voorbeenstanden KWPN goedgekeurde dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:03

Tuurlijk moeten hengsten strenger, hun invloed op de populatie is veel groter.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:07

Waarom gebeurt dat dan niet?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:09

hij is super gaaf.
allen jammer van het maaien.
ik ken ook een aantal amperes waarvan hun correct op de benen zijn,

ik denk dat ze deze hengst door hebben laten gaan omdat hij veel kwaliteit heeft en dat ze het maaien maar een beetje door de vingers heen zien,
hij zal wel veel gebruikt gaan worden,
ook al vind ik dit niet helemaal kunnen want veel andere paarden krijgen deze kans ook niet om dit soort redenen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:55

Pfoe, die loopt slecht. Bedoel hoe die zijn lijf gebruikt is prachtig natuurlijk, maar die gewrichten! Het lijkt wel alsof hij veelste veel speling op de gewrichten heeft, ze ogen alsof ze los zitten :7
Ongelofelijk dat mensen daar mee willen fokken... Alhoewel je het natuurlijk het er wel uit kan fokken met een merrie die dat niet heeft, maar of dat in 1 generatie eruit is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:56

Jááááren geleden was er een clinic van Sven Rothenberger in Ermelo. Toen hij nog actief in de sport deelnam met Weijden. Toen.

Er liepen 3 hele beste paarden mee in die clinic, waarvan er eentje toch wel opviel vanwege iets meer vermogen maar ook vanwege het maaien met beide voorbenen. Op een gegeven moment werd aan Sven gevraagd: welke van deze paarden zou je graag mee naar huis nemen?
Uiteraard had Sven maatschappelijk correct een goed woord voor alle 3 de paarden maar die ene, die maaide... die wilde hij toch wel mee naar huis. Waarom dan? Welnu: die andere twee waren zeker goede paarden, maar die ene... dát is een Ferrari. Het maaien was dan wel een nadeel maar de rest van het paard, dat maakte het maaien meer dan goed.
Dus.
In de sport maakt een minder correct voorbeen niet uit. Niet als ze kunnen gaan zoals bijv. een Franklin dat kan. Er zijn maar héél weinig paarden die kunnen gaan zoals Franklin dat kan.

Misschien moeten fokkers wel meer door de ogen van een sportruiter gaan kijken.
Of gewoon lekker stug de eigen koers varen en niets aantrekken van oh's en ah's van KWPN-juryleden ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:10

Citaat:
In de sport maakt een minder correct voorbeen niet uit.

Hier heb ik wel bedenkingen over. Moet ik hieruit concluderen dat een jury in bijvoorbeeld Z niveau en hoger dit type voorbeen beweging liever ziet dan een 'zuiver' gedragen en goed bewegend voorbeen? Zal/zou dan dit type beweging hoger punten mogen scoren dan een correct beweging?
Persoonlijk vind ik van niet.

Ik denk ook dat een sportruiter niet gediend is met dit 'type' beweging ... men steekt als zijn tijd, moeite en geld in de training, rijden en uitbrengen van een 'sportpaard', en wat gebeurt na verloop van tijd (een misschien twee jaar op niveau?)? Zware kwetsuren nav slijtage ... en dan zit je zonder paard.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:19

Peterina, dat is wellicht wat de keurmeesters van de keuring je graag doen geloven.
Als je je ogen de kost geeft in de sport, dan valt dat in praktijk dikwijls mee.
Z wordt een paard niet zomaar, daar zitten heel wat trainingsuren in. En als je ziet wat voor been-'problemen' je dan tegenkomt, dan valt het zeer waarschijnlijk wel wat mee.
Of je het wenselijk vindt in de fokkerij is een tweede, en eigenlijk ook persoonlijk.
Want ook jij fokt liever een paard dat GP loopt met een maaiend beentje, dan eentje die in de L blijft hangen ondanks alle correctheid.

Voor de twijfelaars of een paard met een maaiend voorbeengebruik überhaupt op GP-niveau kan komen:
http://youtu.be/hx3a4nNO3ak
Geluid aan en probeer een beetje te genieten ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:27

Dees schreef:

Vraag dat aan de selectioneurs...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:29

Maaiend voorbenen zie ik als een conformation/exterieur fout, en nee die zou bij mij niet de kans krijgen om zich voort te planten.

Nu haal je wel een voorbeeld erbij! :D
Bij deze Ras is een alom bekend dat een maaiend voorbeen vrij typisch is.
Is dat waar KWPN naar toe wil ... als ras/Stamboek kenmerk????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:07

Dees schreef:

....financiële kwesties vermoed ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:01

Peterina schreef:
Maaiend voorbenen zie ik als een conformation/exterieur fout, en nee die zou bij mij niet de kans krijgen om zich voort te planten.

Nu haal je wel een voorbeeld erbij! :D
Bij deze Ras is een alom bekend dat een maaiend voorbeen vrij typisch is.
Is dat waar KWPN naar toe wil ... als ras/Stamboek kenmerk????

Van dat ras is ook bekend dat ze veel aanleg voor de dressuur hebben..mischien moeten we daar wel meer heen?

Nee even alle gekheid op een stokje...voor een ggk hengst is een afwijkende beenstand + bewegingsvorm niet wenselijk vind ik. Voor de sport maakt het minder uit...en of er meer slijtage van komt..ik weet het niet. Dat risico heb je natuurlijk altijd bij het opleiden van een sportpaard...je weet toch nooit wat er van binnen gebeurd of ie nu wel of geen correcte beenstand heeft.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:20

Ik kan begrijpen dat zo'n paard wordt goedgekeurd omdat hij zoveel positieve punten heeft dat het die zwaaiende voorbenen compenseerd.
Maar om dan vervolgens een 10 te geven voor de draf slaat helemaal nergens op, vooral aangezien ze zelf ooit hebben toegegeven dat hij maait. Heel scheef.
Daarbij zijn er inderdaad genoeg mensen die daarom Franklin gaan kiezen, want hij heeft een 10 voor zijn draf dus dat zit wel goed. Dat is gewoon misleidend.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:12

Goedkeuren doe je toch omdat het dier geschikt is voor de fok, niet omdat het dier geschikt is voor de sport???? Tuurlijk, als je een sportras fokt, moet een dier geschikt zijn voor de sport om geschikt te zijn voor de fok. Maar dat betekend niet dat omgekeerd hetzelfde geldt. Een dier kan erg geschikt zijn voor de sport, maar daarmee nog niet geschikt zijn voor de fok. En een 10 geven op iets wat zo duidelijk storend aanwezig is, daarmee maak je jezelf wel erg ongeloofwaardig.

Op zich kan ik me voorstellen dat dit dier goedgekeurd wordt, maar dan zou ik dat wel graag met aantekening willen zien ipv een 10 te geven. Of eigenlijk twee: Zeer goed lichaamsgebruik, maar eveneens behoorlijk maaiend met beide voorbenen. Dan heb je een eerlijker beeld van de situatie dan nu een 10 te geven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:06

Ilse_123 schreef:
Daarbij zijn er inderdaad genoeg mensen die daarom Franklin gaan kiezen, want hij heeft een 10 voor zijn draf dus dat zit wel goed. Dat is gewoon misleidend.

Dat soort "fokkers" heb je inderdaad ook.
Het is maar goed dat Franklin niet zwart is :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:25

Dees :')
En het is inderdaad waar.

Ik heb trouwens wel eens een enorme maaier gereden (wel zwart) zo erg dat je iets op de binnenhoefslag moest blijven.
Was verder een vreselijk goed (spring) paard dat voor ruim genoeg geld naar het buitenland ging, maar op de merrie keuring echt geen goede punten kreeg hoor.
Zo zie je dat ze daarmee echt niet op een lijn zitten met zichzelf daar bij het kwpn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:33

Dees schreef:
Jááááren geleden was er een clinic van Sven Rothenberger in Ermelo. Toen hij nog actief in de sport deelnam met Weijden. Toen.

Er liepen 3 hele beste paarden mee in die clinic, waarvan er eentje toch wel opviel vanwege iets meer vermogen maar ook vanwege het maaien met beide voorbenen. Op een gegeven moment werd aan Sven gevraagd: welke van deze paarden zou je graag mee naar huis nemen?
Uiteraard had Sven maatschappelijk correct een goed woord voor alle 3 de paarden maar die ene, die maaide... die wilde hij toch wel mee naar huis. Waarom dan? Welnu: die andere twee waren zeker goede paarden, maar die ene... dát is een Ferrari. Het maaien was dan wel een nadeel maar de rest van het paard, dat maakte het maaien meer dan goed.
Dus.
In de sport maakt een minder correct voorbeen niet uit. Niet als ze kunnen gaan zoals bijv. een Franklin dat kan. Er zijn maar héél weinig paarden die kunnen gaan zoals Franklin dat kan.

Misschien moeten fokkers wel meer door de ogen van een sportruiter gaan kijken.
Of gewoon lekker stug de eigen koers varen en niets aantrekken van oh's en ah's van KWPN-juryleden ;)

Ja voor de sport is het leuk, maar het lijkt me ook blessuregevoeliger en garantie voor een slechte beenstand, iets wat je niet wilt in de fokkerij lijkt mij?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:21

Tja,

we zullen pas over een paar jaar weten of ze het goed gedaan hebben....Jazz geeft ook veel paarden met Hanentred (krampentrekker), Gribaldi's smalle trakhener voorvoeten zijn ook niet zo mijn ding...
Maar ja, die compenseerde uiteindelijk genoeg om topsportpaarden te brengen.

Eens dat zijn draf geen 10 mag krijgen, maar goedkeuring snap ik best.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:25

Nu heb ik Franklin weer zien lopen afgelopen hengstenkeuring. Ze hebben nog geprobeerd het zwaaien iets te beperken door ze voorbenen van z'n knieen tot en met z'n kogels in te bandageren. Ik weet niet in hoeverre het helpt, maar wat kan dat paard lopen!

Ik heb in dit topic gereageerd dat ik vind dat ie wel moet worden goedgekeurd en dat mensen zelf moeten kunnen kiezen. en daar blijf ik zeker bij. Gevoelsmatig en rationeel gezien is inteelt en zwaaiende benen niet wenselijk maar hij heeft wel iets ter compensatie. Als ie dat doorgeeft dan gaat ie denk ik nog best gebruikt worden. En als ik m nog een paar keer zo zie lopen zet ik hem misschien nog wel op mijn lijstje... Hij beweegt wat mij betreft het best van alle paarden die ik daar gezien heb en ik snap nu die negens en tienen wel.

Het staat op de site van het KWPN wel netjes gelukkig dat ie met beide voorbenen zwaait. Benieuwd wat eruit komt, afgelopen jaar 4 merrieveulens, kijken over een paar jaar of die rechtdoor zwiepen!

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:57

ik vond he top de hengstenkeuring een lachwekkende vertoning om een "gebrek"zo te knullig proberen te verdoezelen, beter om niks aan zijn benen te doen dan van die lange"steunkousen'.

hij kan idd indrukwekkend lopen maar ben toch niet zeker ervan dat dit hem geen problemen gaat geven in de toekomst zelf zou ik hem pas durven te gebruiken als blijkt dat de nakomelingen he tniet vererfd hebben

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:01

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:17

florentine1 schreef:
ik vond he top de hengstenkeuring een lachwekkende vertoning om een "gebrek"zo te knullig proberen te verdoezelen, beter om niks aan zijn benen te doen dan van die lange"steunkousen'.

hij kan idd indrukwekkend lopen maar ben toch niet zeker ervan dat dit hem geen problemen gaat geven in de toekomst zelf zou ik hem pas durven te gebruiken als blijkt dat de nakomelingen he tniet vererfd hebben

Hij heeft het van zijn vader, dus dat vererven komt wel goed.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:47

Ja die bandages waren heel apart... och ik ben het met de kritiek wel eens, ik kan me in zo'n geval de verleiding wel voorstellen om hem goed te keuren en/of er mee te dekken.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:47

ik vind het een onwijs ruige bok, echt waar! maar een 10 of een 9,5 krijg je wanneer iets perfect is, of tegen het perfecte aan, en dat is dit ook weer alles behalve lijkt mij....

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:52

idd dit vind ik ook als een paard nu echt zo loopt zonder zwaaiende benen wat voor punten moeten ze dan nog geven een 15 ofzo ik denk dat ze toch echt met een 8 meer dan genoeg gegeven hadden met de opmerking erbij dat als hij wel helemaal correct was wellicht een tien had gekregen.

Kijk als het nu bijv een kur op muziek was waar nu eenmaal meer over het totaal plaatje gaat vind ik dat er best hoger gepunt mag worden maar toch niet bij een "keuring" waar men komt om het paard op correctheid te bekijken.

Nu lijkt het wel of kwpn oogkleppen op heeft en het gewoon niet wil zien dat hij ongelooflijk erg maait voor.