Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:In de sport maakt een minder correct voorbeen niet uit.
Peterina schreef:Maaiend voorbenen zie ik als een conformation/exterieur fout, en nee die zou bij mij niet de kans krijgen om zich voort te planten.
Nu haal je wel een voorbeeld erbij!![]()
Bij deze Ras is een alom bekend dat een maaiend voorbeen vrij typisch is.
Is dat waar KWPN naar toe wil ... als ras/Stamboek kenmerk????
Dees schreef:Jááááren geleden was er een clinic van Sven Rothenberger in Ermelo. Toen hij nog actief in de sport deelnam met Weijden. Toen.
Er liepen 3 hele beste paarden mee in die clinic, waarvan er eentje toch wel opviel vanwege iets meer vermogen maar ook vanwege het maaien met beide voorbenen. Op een gegeven moment werd aan Sven gevraagd: welke van deze paarden zou je graag mee naar huis nemen?
Uiteraard had Sven maatschappelijk correct een goed woord voor alle 3 de paarden maar die ene, die maaide... die wilde hij toch wel mee naar huis. Waarom dan? Welnu: die andere twee waren zeker goede paarden, maar die ene... dát is een Ferrari. Het maaien was dan wel een nadeel maar de rest van het paard, dat maakte het maaien meer dan goed.
Dus.
In de sport maakt een minder correct voorbeen niet uit. Niet als ze kunnen gaan zoals bijv. een Franklin dat kan. Er zijn maar héél weinig paarden die kunnen gaan zoals Franklin dat kan.
Misschien moeten fokkers wel meer door de ogen van een sportruiter gaan kijken.
Of gewoon lekker stug de eigen koers varen en niets aantrekken van oh's en ah's van KWPN-juryleden
florentine1 schreef:ik vond he top de hengstenkeuring een lachwekkende vertoning om een "gebrek"zo te knullig proberen te verdoezelen, beter om niks aan zijn benen te doen dan van die lange"steunkousen'.
hij kan idd indrukwekkend lopen maar ben toch niet zeker ervan dat dit hem geen problemen gaat geven in de toekomst zelf zou ik hem pas durven te gebruiken als blijkt dat de nakomelingen he tniet vererfd hebben