Is mijn paard een Kabardiner?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:05

Heb je een filmpje van z'n bewegingen?
Een draver is, ook al loopt ie lang onder het zadel, vrij goed te herkennen aann de beweging van vnl.de achterbenen, zowel van opzij als van achter gezien.

Ik durf geen gok te wagen, al durf ik wel te zeggen dat hij idd niet gelders/gronings is.
Heb je zijn naam al eens gegoogled?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:09

moorcats schreef:
@coldsummers Ik heb meerdere dravers gekend die allemaal van dit type waren, het zijn niet allemaal afgetrainde gespierde spijkers hoor, plus dat dit een oud diertje is. Dus ik weet niet waaruit jij kan opmaken dat het zeker geen draver is?

Heb zelf een draver en ken er ook zat. Maar vind hem alsnog meer weg hebben van een kwpn'er.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:22

Bedoelde diegene die zei dat het om een paard uit een Oostblok land ging niet dat hij misschien van een slachttransport geplukt is?

unihorses

Re: Is mijn paard een Kabardiner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:29

ik denk een draver of een kruizing ezel ofzo :+ vind hem niet de charmants gebouwde. en hoe kun je geen paspoort erbij gekregen hebben incl chip ? dan zou ik hem helemaal doorlichten want hoort hij dan niet in de worst onderhand?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:37

Ze heeft wel een paspoort, maar geen papieren ;) Ze had het .e.e.a. door elkaar gehaald.

Kruising ezel is wel erg overdreven hé. Volgens mij zie je zo dat dit paard nu ook niet meer een van de jongste is, als je geen zin had om de tekst door te lezen.

Erasson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 13:51

Yootha schreef:
Bedoelde diegene die zei dat het om een paard uit een Oostblok land ging niet dat hij misschien van een slachttransport geplukt is?

Dat kon beiden volgens de dierenarts. Dus gij verondersteld dat hij van het Oostblok afkomstig is

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:03

Ik wel in ieder geval. Een Pools paard oid zou mij niet verbazen. Ik heb wel vaker Poolse warmbloedpaarden gezien en die zagen er ook ongeveer zo uit. (goed nu wil dat verder weinig zeggen, maar toch :P )

Het is alleen zo jammer dat je het niet kan vragen :D

Erasson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 14:08

Ik hoop tegen morgen een filmpje van zijn bewegingen online te kunnen zetten.

Sammie schreef:
Ik wel in ieder geval. Een Pools paard oid zou mij niet verbazen. Ik heb wel vaker Poolse warmbloedpaarden gezien en die zagen er ook ongeveer zo uit. (goed nu wil dat verder weinig zeggen, maar toch :P )

Het is alleen zo jammer dat je het niet kan vragen :D

Idd, ach misschien weet ik het nooit. Maar Pools kan idd wel. Al is hij niet zo groot. Maar dat wil natuurlijk net veel zeggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:10

Misschien vloeit erwel wat Wielkopolskibloed door zijn aderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:17

Zeker geen Gelders (Als dit een Gelders is is Totilas zeker een Fjord? :D ).

Met zijn slanke bouw, relatief grote oren, wat grotere, lange hoofd en smalle, wat laag aangezette hals denk ik ook aan een draver. Zeker als je er de werklust, de ruime draf en uitgestrekte galop (en naar ik dus aanneem dus moeite met meer verzamelde galop) bij optelt. Verder meen ik te zien dat hij harde, redelijk smalle hoeven heeft? Kleurtje past ook in het plaatje van een draver. Het gros is zwart, bruin of iets daar tussenin, met niet al te nadrukkelijke witte aftekeningen. Een dikke witte bles of 4 witte benen zal je zelden zien.

Ik ben benieuwd naar een filmpje!

Erasson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 14:29

safina schreef:
Zeker geen Gelders (Als dit een Gelders is is Totilas zeker een Fjord? :D ).

Met zijn slanke bouw, relatief grote oren, wat grotere, lange hoofd en smalle, wat laag aangezette hals denk ik ook aan een draver. Zeker als je er de werklust, de ruime draf en uitgestrekte galop (en naar ik dus aanneem dus moeite met meer verzamelde galop) bij optelt. Verder meen ik te zien dat hij harde, redelijk smalle hoeven heeft? Kleurtje past ook in het plaatje van een draver. Het gros is zwart, bruin of iets daar tussenin, met niet al te nadrukkelijke witte aftekeningen. Een dikke witte bles of 4 witte benen zal je zelden zien.

Ik ben benieuwd naar een filmpje!

Hij kan eigenlijk zeer goed verzamelen. .. maar dat doet hinnikt graag. Hoe sneller hij kan gaan hoe liever hij het heeft. Wilde het eigenlijk nu al uploaded maar dit gaat niet via een gsm. :/
Weet je anders een site waar dit wel kan zodat ik de link kan delen ofzo?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:00

Worden Kabardiners als veulen gebrand of later?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:00

youtube of vimeo misschien?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:04

Waarom denkt iedereen draver... ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:21

dat leg ik hierboven uit, @coldsummers. Leg jij nou eens concreet uit waarom je niet denkt aan een draver?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:23

Ik denk ook aan een draver, heeft er wel wat van weg en de tekst komt perfect overeen met hoe ik dravers ken. Dravers zijn geen type zoals geldersen, bij dravers zit onderling enorm veel verschil in uiterlijk..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:24

Zijn hoofd heeft niets weg van een draver, is naar mijn smaak te breed/fors voor een draver. Over zn hoeven kan je niet veel zeggen, dus dat je daarop baseert dat het een draver is vind ik nog een beetje raar (ik kan dat namelijk niet zien, hoeven zie je niet heel goed). Verder zijn er wel meer paarden die hard en snel willen gaan en moeite hebben met verzamelen. Niet elk paard dat niet goed kan galopperen of daar moeite mee heeft is gelijk een draver. Ook vind ik hem geen typisch dravers halsje hebben...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:27

Er zijn zat dravers met fors hoofd hoor, zie die vaak.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:28

Als ik hem vergelijk met enkele dravers, waaronder met de mijne, vind ik hem niets weghebben van een draver. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:34

Als je het algemeen vergelijkt met de 'typische' draver, dan heeft hij er niets van weg nee. Maar dravers kunnen heel anders zijn dan dat beeld omdat ze dus niet op uiterlijk gefokt worden zoals geldersen wel. Na het lezen van de tekst dacht ik meteen aan een draver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:49

coldsummers schreef:
Zijn hoofd heeft niets weg van een draver, is naar mijn smaak te breed/fors voor een draver.

Ik vind het zeker geen breed hoofd hebben. Wel lang en wat grof en juist dat zie je juist wel vaker bij dravers.

Citaat:
Over zn hoeven kan je niet veel zeggen, dus dat je daarop baseert dat het een draver is vind ik nog een beetje raar (ik kan dat namelijk niet zien, hoeven zie je niet heel goed).

Ik formuleerde het niet voor niets als: "Verder meen ik te zien dat hij harde, redelijk smalle hoeven heeft?" Juist mét vraagteken en "meen te zien" omdat ik dat niet heel goed kan zien en benieuwd ben of TS daarop bevestigend of ontkennend antwoordt.

Citaat:
Verder zijn er wel meer paarden die hard en snel willen gaan en moeite hebben met verzamelen. Niet elk paard dat niet goed kan galopperen of daar moeite mee heeft is gelijk een draver.

Omdat dravers vaak meer stuwend gebouwd zijn en minder dragend, is meer verzameling en gedragenheid in galop iets wat ze (over het algemeen) wat lastiger vinden. Daarnaast is galop natuurlijk niet de gang waarop ze gefokt worden. Dat wil niet zeggen dat geen enkele draver kan galopperen, maar een hele slechte galop zie je wel frequenter bij dravers dan bij rijtypische paardenrassen (ik schrijf bewust "rijtypisch" want ik zie sommige Hackney's van mijn buurman ook als konijnen door de wei heen hoppen als ze proberen te galopperen :') . Iets wat je bij bijvoorbeeld een rijpaard gefokte KWPN'er of Gelders goddank vrijwel nooit in die mate ziet).
En nee, daaruit kun je niet met zekerheid vaststellen dat het een draver is, maar het is wel een aanwijzing. Net zoals alle andere dingen waarmee ik mijn vermoeden onderbouw aanwijzingen zijn. Het zijn geen redenen om als een voldongen feit aan te nemen dat het een draver betreft. Ik vind "draver" qua optelsom van eigenschappen tot nog toe het beste in dat plaatje passen, maar je weet natuurlijk pas iets met zekerheid als je de achtergrond van het dier kent.

Citaat:
Ook vind ik hem geen typisch dravers halsje hebben...

Leg uit?

Citaat:
Als ik hem vergelijk met enkele dravers, waaronder met de mijne, vind ik hem niets weghebben van een draver. :)

Leg eens uit dan?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:03

Op de eerste foto vind ik het inderdaad meevallen, op de tweede vind ik hem best een groot/grof hoofd hebben...

Hoe jij sommige dingen verwoord zoals "wat je bij bijvoorbeeld een rijpaard gefokte KWPN'er of Gelders goddank vrijwel nooit in die mate ziet" vind ik overkomen alsof een draver minder is omdat het bijvoorbeeld niet 'normaal' kan galopperen. Maar dat ter zijde. Op de laatste foto (derde in OP) vind ik hem iets weg hebben van een draver, vriendelijk hoofdje. Maar verder vind ik op foto 2 zijn hals niet echt op die van een draver lijken. Heb zelf een draver van 28 gezien, en die lijkt niet op deze. Daarbij, kan het best zijn dat het een kruising draver is (denk zelf van niet).

De dravers die ik ken, hebben vrijwel allemaal een hertenhalsje.

Waarom moet ik uitleggen dat ik dit paard niet op een draver vind lijken als ik hem met de mijne of een ander willekeurige draver vergelijk? Ik vind gewoon dat dit paard weinig, tot vrijwel niets van een daver weg heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:28

coldsummers schreef:
Hoe jij sommige dingen verwoord zoals "wat je bij bijvoorbeeld een rijpaard gefokte KWPN'er of Gelders goddank vrijwel nooit in die mate ziet" vind ik overkomen alsof een draver minder is omdat het bijvoorbeeld niet 'normaal' kan galopperen. .

Dat is wat jij ervan maakt hoor! Je hoort het mij niet zeggen. ;)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:44

safina schreef:
coldsummers schreef:
Hoe jij sommige dingen verwoord zoals "wat je bij bijvoorbeeld een rijpaard gefokte KWPN'er of Gelders goddank vrijwel nooit in die mate ziet" vind ik overkomen alsof een draver minder is omdat het bijvoorbeeld niet 'normaal' kan galopperen. .

Dat is wat jij ervan maakt hoor! Je hoort het mij niet zeggen. ;)

Daarom zeg ik ook "vind ik overkomen alsof...." :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:03

Ik ken vrijwel geen dravers met een hertenhalsje.(en ja,...ik ken er heel wat)
Hertenhals is wel echt een behoorlijke exterieurmatige tekortkoming.

Ik ken ze wel met een laag aangezette horizontale hals.

Coldsummers,...Dravers verschillen onderling nogal qua uiterlijk. Er zijn wel overeenkomsten zoals de afhangende achterhand en de horizontale hals. Maar qua hoofden en andere zaken kunnen ze nog al verschillen.
Ze worden tenslotte niet op exterieur gefokt.