Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
NatasjavE schreef:Op dit moment zijn er in de topsport bijna geen toevalsproducten meer. Zelfs die paarden die als toevalsproducten worden aangemerkt kan je vaak nog het goede bloed aanwijzen.
Zelfs in de endurance wordt steeds gerichter gefokt om betere paarden te krijgen.
NatasjavE schreef:Fotsy schreef:Vrienden van ons fokken al jaren Arabische volbloeden uit superbloedlijnen, op dertig jaar tijd en honderd veulens, zat er 1 Europees kampioen tussen die dan verkocht is aan een sjeik.
Misschien wel steeds de verkeerde keuzes gemaakt qua aanparing?
Maar ik denk dat je als fokker niet het kampioensschap als topresultaat moet zien.
Je moet de meest correcte arabier zien te fokken met bijbehorende bewegingen.
Moet zeggen dat ik over de arabieren fokkerij maar bar weinig weet hoor.
, dit ging wel over hengsten en merries van honderdduizenden euro's, dekgeld van duizenden euro's, alleen de beste zijn goed genoeg, alles wat er achterna komt stelt dan toch niks meer voor he, afdankertjes, raar wereldje hoor en opbotsen tegen de sjeiks lijkt al helemaal onbegonnen werk. Fotsy schreef:Niet de juiste keuze?, dit ging wel over hengsten en merries van honderdduizenden euro's, dekgeld van duizenden euro's, alleen de beste zijn goed genoeg, alles wat er achterna komt stelt dan toch niks meer voor he, afdankertjes, raar wereldje hoor en opbotsen tegen de sjeiks lijkt al helemaal onbegonnen werk.
Wat jij zegt is noch mossel noch vis.
Ofwel fok je met de besten ofwel maakt het allemaal niet zoveel uit. Zwart of wit, ik vertoef niet graag in de grijze zone en vermits de ene kant ,persoonlijk, onbetaalbaar is dan maar de andere kant nemen.
.
het blijft een jurysport en als je regelmatig kijkt op shows zal het opvallen dat correctheid zelden hoger wordt gewaardeerd dan een fraai smoelwerk. Is helaas een groot manco maar wat doe je er aan, behalve vooral toch correcte paarden blijven fokken en niet al te veel waarde te hechten aan showresultaten alleen.
amyz schreef:Fotsy, over wat voor lijnen hebben wel het? Nederlandse paarden lopen over het algemeen achter op het heersende modebeeld, niet in de laatste plaats omdat er hier redelijk Russisch-minded zijn en hoe correct die paarden ook zijn, op show lopen ze niet vaak vooraan. Daarbij is show een lastig ding hoor. Speelt vaak ook mee hoe veel je sponsorthet blijft een jurysport en als je regelmatig kijkt op shows zal het opvallen dat correctheid zelden hoger wordt gewaardeerd dan een fraai smoelwerk. Is helaas een groot manco maar wat doe je er aan, behalve vooral toch correcte paarden blijven fokken en niet al te veel waarde te hechten aan showresultaten alleen.
Ben in elk geval benieuwd over welke fokkerij het gaat.
NatasjavE schreef:Zoolgangster schreef:Raszuiver fokken vind ik prima, maar het moet niet zo zijn dat het stamboek zó potdicht zit dat er problemen door inteelt ontstaan, zoals bij het Friese paard.
Wat mij betreft hoort er in een ras dus de mogelijkheid te zijn ander bloed in te kruisen, zoals dat al tijden met Nederlandse en Duitse warmbloeds gebeurt.
Zo passen "Alt Oldenburgers" prima bij Groningse paarden van het klassieke type, door ermee te kruisen kan een te smalle genetische basis binnen 1 ras voorkomen worden.
.
Als je een ander ras of type in je stamboek toelaat is het al geen ras meer. Groningers zijn ook geen ras... Groningers zijn een type fokkerij. Waarbij ze gebruik maken van andere stamboeken voor de bloedspreiding en of het type te verbeteren.
er is pas spraken van een ras als het om een gesloten(soms semi gesloten)stamboek gaat.
NatasjavE schreef:amyz schreef:Fotsy, over wat voor lijnen hebben wel het? Nederlandse paarden lopen over het algemeen achter op het heersende modebeeld, niet in de laatste plaats omdat er hier redelijk Russisch-minded zijn en hoe correct die paarden ook zijn, op show lopen ze niet vaak vooraan. Daarbij is show een lastig ding hoor. Speelt vaak ook mee hoe veel je sponsorthet blijft een jurysport en als je regelmatig kijkt op shows zal het opvallen dat correctheid zelden hoger wordt gewaardeerd dan een fraai smoelwerk. Is helaas een groot manco maar wat doe je er aan, behalve vooral toch correcte paarden blijven fokken en niet al te veel waarde te hechten aan showresultaten alleen.
Ben in elk geval benieuwd over welke fokkerij het gaat.
Ohh,...ja. Dan ben ik blij met het KWPN jurymodel. Natuurlijk gaat dat ook niet altijd helemaal zuiver. Blijft mensenwerk.
Maar de stamboekopname is een moment dat plaatsing nog geen rol speelt. Daar word een merrie wel of niet goed genoeg bevonden om in het stamboek te worden opgenomen. Daar draait het om correctheid, beweging en type.
Pas op de centrale keuring en later de finale gaat het om wie het mooiste paard heeft.
amyz schreef:Showresultaten zeggen echt bar weinig over de kwaliteit van het paard.. mijn hengst pakte 4 maanden voor hij werd ingeslapen ivm zeer ernstige kogelartrose nog heel keurige punten op benen... premiekeuring is wat dat betreft een stuk betrouwbaarder maar dan moet je eigenlijk ook het rapport er bij pakken en ook dat doen een hoop mensen niet.
en natasja dat is soms ook nou net de reden ervoor