Raszuiver?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Raszuiver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:27

KWPN NRPS Deutsches Reitpony..... allemaal zeer goed gelukte kruisingen. Maar eingelijk geen ras. Kijk ik naar de stamboom van onze Brix, dan zit daar aan moeders kant (VM Nobel Boy) Welsh B in, Hannoveraan en nog het een en ander. Van vaders kant is hij al generaties lang Deutsches Reitpony (wat dus een onherleidbare kruising is).
Of was het nou andersom ha ha, nou, de ponyfokkers onder jullie zullen het wel weten.
Maar goed, mijn punt; we hebben een leuke pony waar van alles in zit. Het heet 100% raszuivere Deutsches Reitpony te zijn maar is gewoon een heel, heel leuk gelukte kruising van een generatie of 8.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:36

NatasjavE schreef:
Op dit moment zijn er in de topsport bijna geen toevalsproducten meer. Zelfs die paarden die als toevalsproducten worden aangemerkt kan je vaak nog het goede bloed aanwijzen.

Zelfs in de endurance wordt steeds gerichter gefokt om betere paarden te krijgen.

toevalsproduct? hoe definieer je dat?

Er zijn heel veel Totilas veulens, een wordt GP paard, dat is inderdaad weinig toeval.
ik je bovenstaande post, "je moet in generaties denken" kan ik mij veel meer vinden.
He probleem is vaak dat bepaalde zaken zich pas jaren later kenbaar maken.
voor ons met een handje vol paarden is dat heel moeilijk, voor grote fokkers, bv King Ranch Arizona die heel veel goede QH heeft voortgebracht is dat wel mogelijk.

dat betekend natuurlijk niet dat we er niet naar moeten kijken.

Kan je wat endurance voorbeelden aangeven, want daar ben ik heel benieuwd naar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:52

Ik kan in de endurance geen voorbeelden noemen. Dat is mijn ding niet. Maar je hoort wel dat ze daar zich ook steeds meer bezig houden met combinaties die tot betere paarden komen.

Een toevalsproduct.... een lukraak kruising. Een Friese merrie onder een Tuigpaardhengst.
Als voorbeeld.

Ik heb maar een merrie....en toch in generaties gedacht.

Ik heb namelijk uit een heel goed stammetje een merrie gekocht. Moederlijn zegt mij meer dan de vaders.
En met het veulen wat ik daar uit fokte mocht ik direct naar de nationale veulenkeuring.
Die staat nu in training en lijkt het goed te doen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:06

NatasjavE schreef:
Fotsy schreef:
Vrienden van ons fokken al jaren Arabische volbloeden uit superbloedlijnen, op dertig jaar tijd en honderd veulens, zat er 1 Europees kampioen tussen die dan verkocht is aan een sjeik. -O-

Misschien wel steeds de verkeerde keuzes gemaakt qua aanparing?

Maar ik denk dat je als fokker niet het kampioensschap als topresultaat moet zien.
Je moet de meest correcte arabier zien te fokken met bijbehorende bewegingen.

Moet zeggen dat ik over de arabieren fokkerij maar bar weinig weet hoor.

Niet de juiste keuze? :D , dit ging wel over hengsten en merries van honderdduizenden euro's, dekgeld van duizenden euro's, alleen de beste zijn goed genoeg, alles wat er achterna komt stelt dan toch niks meer voor he, afdankertjes, raar wereldje hoor en opbotsen tegen de sjeiks lijkt al helemaal onbegonnen werk.
Wat jij zegt is noch mossel noch vis.
Ofwel fok je met de besten ofwel maakt het allemaal niet zoveel uit. Zwart of wit, ik vertoef niet graag in de grijze zone en vermits de ene kant ,persoonlijk, onbetaalbaar is dan maar de andere kant nemen.

Inderdaad BMHP mee eens.
De grote fokkerijen kunnen zich het ook veroorloven van de juiste en correcte produkten af te leveren, want dit zijn het dan ook 'fokproducten'. Van de vele goeie zijn er een hoop die niet voldoen aan de juiste kwaliteiten en die komen dan bij de hobbyfokker terecht toch?
Als je nu eens statisch gaat kijken in de quarter wereld bijvoorbeeld, heb je soms toppers, echt goeie paarden, weinig tot geen zonen of dochters die diezelfde top halen, integendeel vaak zie je dan een andere topper verschijnen uit een andere lijn. Natuurlijk in de quarters zit veel dezelfde bloedlijnen in verweven, kan ook niet meer goed zijn, je gene pool wordt dan heel beperkt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:17

Fotsy schreef:
Niet de juiste keuze? :D , dit ging wel over hengsten en merries van honderdduizenden euro's, dekgeld van duizenden euro's, alleen de beste zijn goed genoeg, alles wat er achterna komt stelt dan toch niks meer voor he, afdankertjes, raar wereldje hoor en opbotsen tegen de sjeiks lijkt al helemaal onbegonnen werk.
Wat jij zegt is noch mossel noch vis.
Ofwel fok je met de besten ofwel maakt het allemaal niet zoveel uit. Zwart of wit, ik vertoef niet graag in de grijze zone en vermits de ene kant ,persoonlijk, onbetaalbaar is dan maar de andere kant nemen.

.

De duurste hengsten en merries dat hoeven niet de passende combinaties te zijn.

Ik kan kan Totilas op mijn merrie zetten en dat hoeft niet een passende combinatie te zijn.

Je moet kijken wat de minpunten van je merrie zijn en wat de sterke punten zijn. Als die hele dure hengst net als mijn merrie iets troontredend is dan heb je kans dat het veulen nog meer troontredend is. Heeft de hengst een rechtgesteld achterbeen en de merrie ook dan is dat niet de juiste combinatie.

Het is nooit een kwestie van kampioenen opstapelen in de pedigree. Het is het paard in partjes bekijken en een hengst proberen te vinden die daarop verbeterd. En niet de kampioen perse achterna.

Ja,...als de kampioen op jouw merrie verbeterend kan werken dan wel. Maar niet omdat de hengst kampioen was.

Voor mijn merrie. Een voorlopig Keur merrie uit de Loma-stam(van Chablis, Furore, Rex Non Moritur, Inetty etc) had ik als aandachtpunten dat de hengst niet te troontredend mocht zijn, meer heffing vanuit de knie in het voorbeen, voldoende nek(niet hals) en er mocht wat meer buiging in het achterbeen.

Dus kwam ik uit op Alexandro p.

Maar diezelfde Alexandro hoeft op iemands anders z'n merrie helemaal niet te passen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:13

Fotsy, over wat voor lijnen hebben wel het? Nederlandse paarden lopen over het algemeen achter op het heersende modebeeld, niet in de laatste plaats omdat er hier redelijk Russisch-minded zijn en hoe correct die paarden ook zijn, op show lopen ze niet vaak vooraan. Daarbij is show een lastig ding hoor. Speelt vaak ook mee hoe veel je sponsort ;) het blijft een jurysport en als je regelmatig kijkt op shows zal het opvallen dat correctheid zelden hoger wordt gewaardeerd dan een fraai smoelwerk. Is helaas een groot manco maar wat doe je er aan, behalve vooral toch correcte paarden blijven fokken en niet al te veel waarde te hechten aan showresultaten alleen.

Ben in elk geval benieuwd over welke fokkerij het gaat. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:21

amyz schreef:
Fotsy, over wat voor lijnen hebben wel het? Nederlandse paarden lopen over het algemeen achter op het heersende modebeeld, niet in de laatste plaats omdat er hier redelijk Russisch-minded zijn en hoe correct die paarden ook zijn, op show lopen ze niet vaak vooraan. Daarbij is show een lastig ding hoor. Speelt vaak ook mee hoe veel je sponsort ;) het blijft een jurysport en als je regelmatig kijkt op shows zal het opvallen dat correctheid zelden hoger wordt gewaardeerd dan een fraai smoelwerk. Is helaas een groot manco maar wat doe je er aan, behalve vooral toch correcte paarden blijven fokken en niet al te veel waarde te hechten aan showresultaten alleen.

Ohh,...ja. Dan ben ik blij met het KWPN jurymodel. Natuurlijk gaat dat ook niet altijd helemaal zuiver. Blijft mensenwerk.

Maar de stamboekopname is een moment dat plaatsing nog geen rol speelt. Daar word een merrie wel of niet goed genoeg bevonden om in het stamboek te worden opgenomen. Daar draait het om correctheid, beweging en type.

Pas op de centrale keuring en later de finale gaat het om wie het mooiste paard heeft.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:28

Ik heb PRE'en ben ervan overtuigd dat een goede fokker ook een goed oordeel kan vellen over wat een goede combi moet zijn in welk ras dan ook .
Als je daar geen verstand van hebt moet je niet gaan fokken, is mijn mening. Er zijn zat kruisingen en in deze tijd zou je niet moeten fokken voor de lol of de paardenmarkt
Ik ben een fokker die alleen fokt met goedgekeurde paarden .

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:32

Bovendien betreft dit dan een persoonlijke keuze wat u graag wil fokken.
Zelfde hier hoor :D ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:14

NatasjavE schreef:
Zoolgangster schreef:
Raszuiver fokken vind ik prima, maar het moet niet zo zijn dat het stamboek zó potdicht zit dat er problemen door inteelt ontstaan, zoals bij het Friese paard.
Wat mij betreft hoort er in een ras dus de mogelijkheid te zijn ander bloed in te kruisen, zoals dat al tijden met Nederlandse en Duitse warmbloeds gebeurt.

Zo passen "Alt Oldenburgers" prima bij Groningse paarden van het klassieke type, door ermee te kruisen kan een te smalle genetische basis binnen 1 ras voorkomen worden.

.

Als je een ander ras of type in je stamboek toelaat is het al geen ras meer. Groningers zijn ook geen ras... Groningers zijn een type fokkerij. Waarbij ze gebruik maken van andere stamboeken voor de bloedspreiding en of het type te verbeteren.

er is pas spraken van een ras als het om een gesloten(soms semi gesloten)stamboek gaat.

In feite is het ook een typefokkerij, en voor de gezondheid van een "ras" zou dat inderdaad het beste recept zijn tegen verregaande inteelt, zoals je helaas bij sommige stamboeken ziet. (Die inteelt, bedoel ik.)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:31

Ik vind het fokken met en zonder papier altijd een risico.
De meeste mensen die wel eens een veulen willen fokken zijn leken en dat is gevaarlijk.
De echte fokkers pluizen de stamboeken uit en fokken alleen met goedgekeurde toppaarden.
Waar ik altijd bang voor ben is dat je een leuk veulentje fokt met erfelijke problemen en daar lopen er al veel te veel van rond.
Deze vind je onder de papierloze maar ook zeker met de paarden die wel een papier hebben.
Omdat ik er niet heel veel verstand van heb fok ik absoluut NIET ik heb er te veel ellende van gezien.
Als ik ooit en veulen zou gaan fokken dan alleen met een top merrie en zeker een goedgekeurde hengst.
Die zich al bewezen heeft.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:10

NatasjavE schreef:
amyz schreef:

Ohh,...ja. Dan ben ik blij met het KWPN jurymodel. Natuurlijk gaat dat ook niet altijd helemaal zuiver. Blijft mensenwerk.

Maar de stamboekopname is een moment dat plaatsing nog geen rol speelt. Daar word een merrie wel of niet goed genoeg bevonden om in het stamboek te worden opgenomen. Daar draait het om correctheid, beweging en type.

Pas op de centrale keuring en later de finale gaat het om wie het mooiste paard heeft.

Klein voorbeeldje: vorig jaar pakte mijn merrie in de showing oa een 17 op body&topline (=net aan voldoende). Loop de ring uit, zo ongeveer rechtstreeks door naar de premiekeuring om vrijwel onmiddellijk een hoop oh's en ah's te horen want wat een geweldige body en top... zal ik het verschil in waardering voor haar type nog maar even buiten beschouwing laten :+

Showresultaten zeggen echt bar weinig over de kwaliteit van het paard.. mijn hengst pakte 4 maanden voor hij werd ingeslapen ivm zeer ernstige kogelartrose nog heel keurige punten op benen... premiekeuring is wat dat betreft een stuk betrouwbaarder maar dan moet je eigenlijk ook het rapport er bij pakken en ook dat doen een hoop mensen niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:40

amyz schreef:
Showresultaten zeggen echt bar weinig over de kwaliteit van het paard.. mijn hengst pakte 4 maanden voor hij werd ingeslapen ivm zeer ernstige kogelartrose nog heel keurige punten op benen... premiekeuring is wat dat betreft een stuk betrouwbaarder maar dan moet je eigenlijk ook het rapport er bij pakken en ook dat doen een hoop mensen niet.

Nou kan je kogelartrose natuurlijk ook niet echt zien. Dus dat dat op de keuring niet te meten is snap ik wel.

Hengsten moeten daarom bij het KWPN allemaal geröntgend worden.

Bij het KWPN word er op de stamboekopname linear gescoord. Dat is geen waardenoordeel over je paard maar een constaterend verslag.
Er word daarbiij van het gemiddelde van de KWPNpopulatie uitgegaan.
Dus als je kijkt naar hoefvorm. Hoeveel breder of smaller zijn de voeten ten opzichte van de andere KWPNers.
Dat doen ze voor alle onderdelen van het paard appart. Hals lengte, Hoofd/halsverbinding, rompmodel, Halsbespiering, verloopt schoft naar de rug, rechthoeksmodel versus vierkantsmodel, kracht van de bewehing, correctheid van de beweging, hoe het dier gekoot is etc, etc.

Dat word van alle paarden verzameld en per hengst kan je dan kijken hoe hij vererft.

En als merriehouder weet je dan waar je op moet letten als je een hengst inzet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:18

Het punt was alleen dat je het aan de buitenkant ook zag.. Hoop verdikkingen etc.

Hij is officieel zelfs ggk, ondanks dat het stamboek die uitslag ook heeft...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:53

amyz schreef:
Het punt was alleen dat je het aan de buitenkant ook zag.. Hoop verdikkingen etc.

Hij is officieel zelfs ggk, ondanks dat het stamboek die uitslag ook heeft...

:wow:

Okee,...ja dat vind ik geen goede zaak.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:05

kogels tellen vaak niet mee. in ieder geval bij de prok keuring van KWPN telde dat nooit mee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:10

Tegenwoordig wel en bij de hengsten ook.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:36

NatasjavE schreef:
Tegenwoordig wel en bij de hengsten ook.

goede zaak! Weet niet of dat bij die van Amyz ook al was

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:41

amyz oeie en die werd gekeurd? wat heeft een keuring dan nog voor zin als dit kan. Maar ja mijn shet had als veulen ook de 1e twenterpremie op haar boekje maar in haar stamboekpapieren staat niet vermeld dat ze heel gevoelig is aan hoefrot.

Aja antwoord op uw vraag, de arabische volbloed fokkerij, Gala Arabians uit België, hun enige echte superproduct uit eigen fokkerij was "Dakota" na jarenlange intensief fokken om uiteindelijk dan toch die ene te bereiken. Ze is wel prachtig maar ja arabieren hebben altijd een streepje voor.
http://www.gala-arabians.be/Afbeeldingen/dakota16.jpg

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:43

HK van het avs stelt sowieso niet zo veel voor hoor :+ hij kreeg geen premie vanwege die benen (daar zagen ze iig wel dat het echt fout zat en toen is het balletje helaas ook gaan rollen) maar op show kreeg hij echt degelijke punten op benen terwijl je er echt genoeg aan zag.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:02

Fotsy schreef:

Fantastische schouder en schoft.....maar dat voorbeen :x

Snap overigens nooit waarom ze die paarden zo neer zetten. Op deze manier valt het verloopt van de lendene en de stand van het achterbeen toch niet te beoordelen?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:05

ja raar he :D

Ben zelf geen voorstander van dit soort paarden, ze zijn mooi uiteraard maar voor de rest betaal je eigenlijk veel geld voor een papiertje, euh stamboek zoals velen dit zo belangrijk vinden.

Nu bestaan er eigenlijk wel perfecte paarden en de vraag is hebben we die wel nodig.
Ik denk dat 8 op de tien buizen voor een buigproef niet?

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:10

Ik ben van mening dat kruisingen niks mis mee is.
Wel vindt ik datje minimaal een goedgekeurde hengst moet hebben
en een merrie met vol papier.
Uiteraard naar welke rassen en of dit genetiche wel kan.warm met koudbloed is vaak niet de beste kruising.
vullen merrie en hengst elkaar aan/verbeterd het
wil je het zelf houden of verkopen
wat is je gebruiks doel enz.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:37

Ze horen eigenlijk ook met 1 achterbeen onder de massa te staan maar de ene trainer doet het wel en de ander niet. Deze standup is meer Amerikaans en persoonlijk vind ik het ook net niks. Schiet bovendien zn doel voorbij want de bovenlijn wordt niet beter van die manier van opstellen. Maar t is geen groentje dat de lijn vasthoudt dus hij zal zn redenen wel hebben :) en natasja dat is soms ook nou net de reden ervoor :D

In de showwereld is het papier overigens minder spannend hoor (zo lang het maar een geregistreerde Arab is natuurlijk). Daar betalen ze meer voor het uiterlijk dan voor een speciaal papier. Ga je echter naar bepaalde fokkerij-lijnen kijken kan een bepaalde bloedlijn wel weer flink geld opleveren ivm behoud van lijnen. En bijvoorbeeld straight Egyptians leveren ook vaak meer af (weliswaar ook afhankelijk van kwaliteit van het paard).

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:47

Ik heb niet heel veel verstand van kruisingen enzo, maar is het niet net als bij honden zo dat een kruising juist sterker is?