mijn haflinger merrie x pre andalusier.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 11:00

Sammyoo schreef:
Waarom kies je voor de engst in je openingspost?
Heb je deze site al eens gezien? http://www.pre-stamboek.nl/pages/sub/60 ... gsten.html

Zelf hoop ik ooit nog eens een veulentje van Generoso te fokken http://www.yeguada-residelca.com/News-NL.html :z

Heb net ff gekeken. Ind mooie hengsten. Maar denk dat deze dekkingen zeker 800,- kosten dit was ik niet van plan uit te geven. En bij de hengst die ik uitgezocht heb. Vind ik t fijn. Dat het verblijf zolang als ik wil tot ze drachtig is plus scan erbij in zit.

dresjoepie

Re: mijn haflinger merrie x pre andalusier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:16

Kan alleen maar zeggen niet bezuinigen op het dekgeld Deze hengsten zijn niet voor niets wat duurder Zijn beter in model en verhouding ook Dat je op beweging wat wilt inleveren prima Maar zou dat op het model zeker niet doen

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:21

Nou solano heeft anders goede afstamming en doet het goed in de sport, dus kan weinig opmerken aan de uitgekozen hengst.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:35

dresjoepie schreef:
Kan alleen maar zeggen niet bezuinigen op het dekgeld Deze hengsten zijn niet voor niets wat duurder Zijn beter in model en verhouding ook Dat je op beweging wat wilt inleveren prima Maar zou dat op het model zeker niet doen

Eens....
Ik loop ook niet meteen over van enthousiasme als ik de hengst zie. Snap de combi wel qua ras. Dat lijkt me idd prachtig. Mogelijk krijg je meer wat je voor ogen hebt als je kruist met een Fries trouwens...
Maar goed, ieder zo zijn idee over fokken. Ik hoop dat je een prachtveulen krijgt iig.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 20:24

Ja ik liep ook niet echt warm toen ik die andere hengsten zie. En IND de vader van solano loopt erg hoog en zijn opa ook ga zo maar door. Zelf is ie ook al goed bezig. Ik denk dat mijn mooie merrie en solano goede match zoude zijn.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:36

Op de vorige pagina bedoel je denk ik Ola die je hebt gezien op de foto. (klein stipje op het hoofd). Dat is een halfzusje van die van mij en is van bokker Noortjuhhh (gefokt door bokker Gout) Ik heb elk jaar een meeting met haar en het is een ontzettend leuk veelzijdig paardje.
Die van mij is ook een cruzado maar dan met een BWP. Ook leuk gelukt, al zeg ik het zelf. ;-)
Idd wel opletten op de front en rug.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:48

Of je een pre moet nemen weet ik zo net nog niet.zelf zou ik met een haflinger eerder kijken voor een welsh cob,ik weet dat bv sublime sponte vaker haflingers heeft gedekt,daar kwamen prachtige veulens uit met de wow factor

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:53

Weet je, het probleem is hier niet dat je een haflinger met een PRE wil kruisen, maar dat je gaat voor een hengst die "wel leuk is". Ook de foto van de kruising die je liet zien kun je echt niets nuttigs over vertellen buiten de kleur om. Als een fatsoenlijke PRE die ook nog eens bij jouw merrie past te duur is, ga dan niet voor een PRE. Als je dan perse geen haflinger wil, kijk dan bijvoorbeeld voor Welsh NWR of NRPS, dan kun je zo'n beetje elke goede hengst kiezen voor het geld wat je nu wil besteden aan een zeer matige hengst.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 06:19

Omdat de eigenaar van solano hem graag beschikbaar stelt voor lagere prijs is het ineens een mindere hengst, ben ik het niet mee eens, goede bloedlijnen, super karakter, presteert goed onder het zadel, is een jongere hengst die nog iets moet groeien in zijn bouw maar veel voordelen heeft. En is vrij van vosgen dus kan op vos is er niet.

Vraag me trouwens af, hoeveel mensen die hem nu negatief beoordelen hebben dit paard in het echt gezien, ik heb hem twee keer gezien, op ledendag waar hij mee deed aan dressuur en op de keuring, keurmeester van dit jaar was niet gul met punten geven dus punten voor beweging zijn erg netjes voor deze keurmeester, is gewoon een leuke correcte hengst waarvan de eigenaar een liefhebber is die trots is op zijn paard en wil concureren door dekgeld laag te houden dat hij beschikbaar is voor mensen die ook minder uit te geven hebben, dit is dus niet omdat het een mindere hengst is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 06:32

SandravdB schreef:
Omdat de eigenaar van solano hem graag beschikbaar stelt voor lagere prijs is het ineens een mindere hengst, ben ik het niet mee eens, goede bloedlijnen, super karakter, presteert goed onder het zadel, is een jongere hengst die nog iets moet groeien in zijn bouw maar veel voordelen heeft. En is vrij van vosgen dus kan op vos is er niet.

Vraag me trouwens af, hoeveel mensen die hem nu negatief beoordelen hebben dit paard in het echt gezien, ik heb hem twee keer gezien, op ledendag waar hij mee deed aan dressuur en op de keuring, keurmeester van dit jaar was niet gul met punten geven dus punten voor beweging zijn erg netjes voor deze keurmeester, is gewoon een leuke correcte hengst waarvan de eigenaar een liefhebber is die trots is op zijn paard en wil concureren door dekgeld laag te houden dat hij beschikbaar is voor mensen die ook minder uit te geven hebben, dit is dus niet omdat het een mindere hengst is.

Ik vind deze pre hengst verder ook heel netjes uit zien,maar of je een haf met pre moet kruisen,daar zet ik graag tekens bij.maar de kruising hier boven vind ik best een leuk exemplaar.ts succes

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 06:45

Hopen dat ik nu niet heel bokt over me heen krijg O:)

Hier ook iemand die PRE X Haf wilde fokken, helaas is mijn merrie inmiddels te oud (vind ik) om mee te fokken, we hebben eerst n jaar HafxHaf geprobeerd toen dat niet meer lukte, vond ik het prima zo.
Maar een PRE x Haf stond wel altijd boven mijn lijstje, Ik vind dat een PRE(die ik had uitgezocht) zeker toevoegd aan mijn merrie. Waarom niet, je wilt het veulen houden, als je de ruimte en plek hebt!

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 09:41

Bedankt voor dit positieve bericht:) leuk ook dat je hem hebt gezien.!

SandravdB schreef:

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:26

Een Haf X PRE kan een heel fijne kruising opleveren. Het zijn paarden die in bouw best goed op elkaar aansluiten. Als je er ineens totaal iets anders op zet, kan je wel eens voor "aparte' verrassingen komen te staan met name bij een eventueel veulen uit dit veulen (eerste mix gaat vaak wel goed tussen 2 erg verschillende dieren) . Een PRE kan (vind ik, maar is maar net wat men zoekt) net wat verbeteren in beweging, front elegantie en vooral hun werkwillige karakter. Maar het blijft fokken en hoe verder uit elkaar hoe meer het gokken is.

Net als fokken binnen het ras zal je je merrie goed moeten bekijken; wat wil ik verbeteren en zijn dat dan juist de +punten van de hengst. En wat zijn de +punten van je merrie, gaat de hengst deze niet verminderen etc.
Maar of het dan ook werkelijk zo gaat uitpakken, dat is dan natuurlijk nog de vraag, maar de kans is veel groter dan dat je "zomaar' een hengst uitzoekt.

De hengst die je hier aangeeft ken ik als een fijn paard. Fijn te rijden, goede instelling, fijn bewegen met name onder het zadel verbeterd hij.

Overigens zijn de meeste PRE hengsten goedkoper in dekgeld buiten het ras, dan voor raszuiver. Mits ze buiten het ras dekken.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 07:43

Bedankt voor je goede uitleg en info! Ik heb er echt zin in kan niet wachten. Zal van tevoren eerst even gaan kijken voordat ik het werkelijk beslis. Bn nu al de hengstigheid van mn merrie gaan bijhouden. Ze is nu al 5 dagen Hengstig. Heb er goed gevoel over:)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:46

Ook ik ben wel van de kruisingen, alleen met de reden; groter fokken zou ik deze kruising niet wagen.
Mijn crusado (pre x kwpn) is relatief klein gebleven (e-pony), en het veulen van deze crusado (met als vader hengst van 1.70) heb ik weer een e pony gefokt.
Voor mij geen probleem, ik ben zelf heel smal en licht, en rijdt makkelijker weg op een E pony dan op een groot paard, en mijn kruisingen zijn voor eigen gebruik in de sport.

Ook in juli/aug. beginnen met dekken zou ik niet doen, waarom begin je niet eerder.
Als het in augustus mislukt zit je erg laat, en ik kan het weten want mijn veulen is 2 augustus geboren, en had het niet makkelijk in de opfok tussen alle grote joekels.. ;)

suc6 en ik ga het zeker volgen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:30

chrisje20 schreef:
paardjes123 schreef:
Ik denk dat je met deze combinatie een paard fokt met een korte rug en hals, die ook wat op de voorhand is gebouwt. Loop zeker niet warm van de hengst die je heb uitgezocht. Heeft jou merrie papieren? Dan zou ik voor een wat grotere haflinger gaan of een mooi veulen kopen.
Ik heb trouwens laatst wel een mooie correcte kruizing gezien van haf X Fries

Mijn droom is een eigen veulen fokken. Dus nieuw veulen kopen is niet wat ik wil. Ik ben ervan overtuigd dat t prima match is. Zeker omdat mijn merrie zeer lux is en best lang Gelijnd is voor een haf. Denk dat de hengst in t echt mooier zou zijn. Al vind ik m voorral al heel mooi. Heb al lang contact gehad met de Fokker. Al afgesproken dat ze mn merrie komen halen in julli_augustus. Denk dat ik voor julli kies.

Wie zijn wij om je droom in de weg te gaan staan? Ga vooral voor je droom, en ik hoop dat het resultaat niet tegen gaat vallen. Uiteindelijk zet je wel een levend wezen de wereld in, ik hoop dat je in staat bent om dit levende wezen ook de toekomst te bieden die het verdient.

Veel wijsheid toegewenst bij het maken van je hengstkeuze, en de beslissing om het dier wel of niet te laten dekken.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 11:06

Mexxuna schreef:
Ook ik ben wel van de kruisingen, alleen met de reden; groter fokken zou ik deze kruising niet wagen.
Mijn crusado (pre x kwpn) is relatief klein gebleven (e-pony), en het veulen van deze crusado (met als vader hengst van 1.70) heb ik weer een e pony gefokt.
Voor mij geen probleem, ik ben zelf heel smal en licht, en rijdt makkelijker weg op een E pony dan op een groot paard, en mijn kruisingen zijn voor eigen gebruik in de sport.

Ook in juli/aug. beginnen met dekken zou ik niet doen, waarom begin je niet eerder.
Als het in augustus mislukt zit je erg laat, en ik kan het weten want mijn veulen is 2 augustus geboren, en had het niet makkelijk in de opfok tussen alle grote joekels.. ;)

suc6 en ik ga het zeker volgen!

Ja echt groter fokken is niet zo belangrijk. Ik ben zelf ook klein dus een e pony is voor mij fijn. Maar mijn haf is wordt denk met moeite 1,50 mis blijft ze hangen op 1,48. Hoop t veulen rond de 1,55 ofzo. Ja je hebt gelijk zal het nog is aan kijken. Maar heb ook veel mogelijkheid een weitje te huren van iemand particulier. Met jonge en volwassen paarden door elkaar perfecte kudden. Zou ik m daar ook wel kunnen zetten half jaartje ofzo. En later nog is een opfok kunne overwegen.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 11:11

Bedankt voor je berichtje. Hoe het veulen ook wordt. Ik zal er van houden en zo goed mogelijk voor zorgen. Natuurlijk hoop ik op sommige dingen maar nog zal ik het veulen mooi vinden op elke mogelijke manier. En het een goede toekomst geven zal ook goed mogelijk zijn

Antwoord op cassidy

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 09:49

Vind leuk dat zoveel mensen op mn topiq gereageerd hebben. Het heeft me veel geholpen handige tips! Ik zal als de dekking werkelijk plaats vind een nieuwe topic openen voor degene die dat leuk vinden om te volgen. Met wat leuke fototjes. En dan maar hopen dat alles goed gaat en er een veulentje komt. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:15

Waarom vind je die paar maanden op dekking zo belangrijk?
Zelf zou ik beginnen met dekken in Mei. Dan heb je ruim voldoende de tijd om nog een volgende dekking te doen als de eerste ( of eerste 2) mislukken.

Lukt de dekking wel gelijk of de 2de keer heb je mazzel en niet zo'n laat veulen. Heeft ook weer voordeel voor het veulen. Kans op beter weer de eerste tijd en voldoende gegroeid tegen de tijd dat het afgespeend word. Je zal de eerste trouwens niet zijn waarvan het veulen longontsteking krijgt door slecht weer namelijk. De weerstand van die kleintjes is nog niet zo goed.

Succes en ik hoop dat het een leuk veulen word

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:22

Ik heb eerder ook al gereageerd maar wil toch nog iets kwijt.

Denk je dat er ook maar 1iemand is die een PRE merrie door een haflinger hengst laat dekken. En om die reden kan je al bedenken dat het geen kruising is die een van beide rassen verbeterd. Je zal eerder de slechte punten naar boven halen.

In het begin van het topic gaf je aan een groter paard te willen fokken en nu geef je aan dat je de hengst gewoon leuk vind.

Je weet nooit wat de toekomst brengt en er is altijd de kans dat je beide paarden niet kan behouden. Dan vraag ik me af wie jou kruising wil kopen..

Denk er alsjeblieft nog eens overna dat je geen ongelukkig gebouwd dier de wereld inbrengt. Raszuivere paarden is een betere markt voor en een hengst word dan ook goedgekeurd omdat die binnen een ras past en het ras niet verslechterd.

Een halfinger en PRE passen niet bij elkaar. Een haflinger is klein, kort, stevig, een koudbloed voor zwaar werk. Een PRE is totaal iets anders gefokt voor de klassieke dressuur, erg barrock en dus
kort, een showpaard met wauw effect.

Ik heb al 13jaar een PRE merrie. Mijn zus had een haflinger merrie. Deze stonden samen bij ons thuis. Geloof me als je die twee samen zag is dat geen combinatie. Mijn merrie kon heel sierlijk, snel en wendbaar door de wei gaan. Die van mijn zus ging vervolgens bijna onderuit omdat ze met haar lijf bij langer na niet kon wat mijn merrie deed. De merrie van mijn zus was er een van Abel een echte sport haflinger en eerlijk die van mijn zus kon goed lopen. Maar zo niet hetzelfde of punten waarop ze elkaar zouden kunnen verbeteren.

Denk goed na voordat je een paard fokt bij wie zijn eigen lichaam in de weg zit. En het eigenwijze van de haf en het doorzettingsvermogen van een PRE kan je ook goed tegen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:31

Je moet niet gaan fokken omdat je het zo leuk vind, dan is het namelijk geen fokken maar vermeerderen. Als jij het beestje de geode zorg kunt geven, ook al is ie te klein of neit geschikt om te rijden, be my guest. Maar als hij weg moet als hij of zij niet groot genoeg wordt, dan is het eewoon niet handig.

Fokken is nu eenmaal niet alleen voor de leuk, zoals eerder gezegd zet je er een levend dier mee op de wereld en de uitspraak van Munnie vind ik heel pakkend, er zullen niet voor niets weinig kruisingen zijn van dit ras...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:12

Munnie schreef:
Ik heb eerder ook al gereageerd maar wil toch nog iets kwijt.

Denk je dat er ook maar 1iemand is die een PRE merrie door een haflinger hengst laat dekken. En om die reden kan je al bedenken dat het geen kruising is die een van beide rassen verbeterd. Je zal eerder de slechte punten naar boven halen.

In het begin van het topic gaf je aan een groter paard te willen fokken en nu geef je aan dat je de hengst gewoon leuk vind.

Je weet nooit wat de toekomst brengt en er is altijd de kans dat je beide paarden niet kan behouden. Dan vraag ik me af wie jou kruising wil kopen..

Denk er alsjeblieft nog eens overna dat je geen ongelukkig gebouwd dier de wereld inbrengt. Raszuivere paarden is een betere markt voor en een hengst word dan ook goedgekeurd omdat die binnen een ras past en het ras niet verslechterd.

Een halfinger en PRE passen niet bij elkaar. Een haflinger is klein, kort, stevig, een koudbloed voor zwaar werk. Een PRE is totaal iets anders gefokt voor de klassieke dressuur, erg barrock en dus
kort, een showpaard met wauw effect.

Ik heb al 13jaar een PRE merrie. Mijn zus had een haflinger merrie. Deze stonden samen bij ons thuis. Geloof me als je die twee samen zag is dat geen combinatie. Mijn merrie kon heel sierlijk, snel en wendbaar door de wei gaan. Die van mijn zus ging vervolgens bijna onderuit omdat ze met haar lijf bij langer na niet kon wat mijn merrie deed. De merrie van mijn zus was er een van Abel een echte sport haflinger en eerlijk die van mijn zus kon goed lopen. Maar zo niet hetzelfde of punten waarop ze elkaar zouden kunnen verbeteren.

Denk goed na voordat je een paard fokt bij wie zijn eigen lichaam in de weg zit. En het eigenwijze van de haf en het doorzettingsvermogen van een PRE kan je ook goed tegen werken.

Ik heb een kruising PRE x Haflinger en ben helemaal tevreden! Zie mijn profiel! En ik ben niet de enige die deze kruising heeft gefokt.
Dat het lichaam haar karakter in de weg zou zitten is flauwekul. Dat zou eerder bij mijn Haflingermerrie zo zijn. Die is door een dierenarts ooit omschreven als 'een sportpaard in een haflingerlijf' :D
Ben juist vanwege dat fantastische karakter met de Haflinger gaan fokken en wilde door toevoeging van de PRE meer wendbaarheid.
Pepita kan haar lijf prima gebruiken, is super wendbaar en helemaal niet lomp of log. De PRE mag van mij soms best wat breder gebouwd zijn en ook de achterhand is soms licht in vergelijking met het front. Dus de rassen kunnen elkaar prima aanvullen mits de ouderdieren goed bij elkaar uitgezocht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:15

Dat laatste zeg je goed, mits de ouderdieren goed uitgezocht zijn, en hier gaat het bij ts naar mijn idee fout. Ze vind deze hengst wel leuk is haar eerste motivatie.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:56

Ik vind de hengst niet alleen maar wel leuk. Ik vind dat ie prima past bij mijn merrie. Maar zal eerst hem in t echt bekijken of dit werkelijk zo is.Ik kom mischien dom over. Maar heb echt welbeetje verstand van paarden. Ik ga op mijn intuïtie af en heb t gevoel dat het prima kan. En zolang ik dit volgende zonder slecht gevoel te krijgen is t altijd goed gegaan wat betreft mijn beslissin gen. Wat jullie zeggen over te laat deken zal ik overwegen haar inderdaad in mei te laten dekken.