Fokken of vermeerderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:06

ThreeFingers schreef:
Iloontjeehh schreef:
Tja... ik denk dat het heeel erg persoonlijk is. Dingen die hier zijn genoemd zijn absoluut waar; gezonde ouderdieren, fokken met een doel, fokken voor een stamboek en aan die rasstandaard proberen te voldoen (of: de modetrend volgen) en de mindere punten van je merrie verbeteren. En dan nog kom ik weleens combinaties tegen waarvan ik persoonlijk denk: nee, dat zou ik nou nooit doen. Welke fokker zegt nou van zichzelf dat hij vermeerdert? Volgens mij is het nog een kunst op zich om dat in te zien en aan de andere kant: resultaat van de combinatie kan totaal anders uitpakken dan gedacht, over de combinatie is goed nagedacht maar het veulen gaat niks toevoegen aan de fokkerij, is eigenlijk ook vermeerderen. Vind het lastig waar de grens ligt maar ik ben dan ook niet zo'n fan van fokken voor de verkoop. Iig niet dekken met de hengst van de buurman voor een leuk schattig veulentje.

Ja zo gaat het vaak wel. De meeste zullen ook hun best doen om een fijn tehuis te zoeken voor hun veulen.
Maar persoonlijk lijkt het me erg vervelend om bv jaren later je fokproduckt, schraal op de paardenmarkt te moeten zien staan.

Nou ik vind het persoonlijk nog vervelender als mensen blijven fokken, fokken, fokken maar eigenlijk geen tijd, ruimte en/of geld hebben voor zoveel paarden en dan fokken onder het mom van 'voor de verkoop' Dat is eigenlijk waar ik geen fan van ben, gelukkig zijn er ook andere voorbeelden :)

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:11

BMHP schreef:
ff gegoogled naar wat fokken betekend:
"Fokken is het vermeerderen van vee, pluimvee en allerlei huisdieren, almede dierentuindieren."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fokken

Wat jullie hier doen is een waarde oordeel over beide dieren (hengst + merrie) uitspreken en allleen gebaseerd op keuring (stamboekpapier).

Ik lees dat de eisen zijn: ster. prok, ggk, rontgen OK, geen erfelijke afwijkingen enz.
Ik vind het kortzichtig om gelijk alles wat niet in een stamboek staat in de hoek niet ok (genetisch, lichamelijk erfelijk) te douwen. Het criteria moet zijn gezond!
fokken doe je met gezonde dieren en dieren die gezonde veulens ter wereld brengen.

Er is veel mis in de diverse stamboeken, papier is geen enkele garantie op een gezond paard.

Als je op bepaalde kenmerken wil fokken (heet veredelen) wordt heel vaak een methode van inteelt gebruikt om de kenmerken te bevestigen. Het is heel goed mogelijk dat kenmerken een generatie overslaan, maar uiteindelijk sla je die weg in.

Welke weg slaan stamboeken in?
het nieuwste is ET (Embryo transfer) met alle risico's van dien.
voor het karakter van het paard is voornamelijk de draagmoeder verantwoordelijk, maar die staat niet op het papier. Met alle risico's van afwijkingen gedurende de medische handelingen.
over tig jaar bestel je je nieuwe paard uit de genenpool van het KWPN over big brother gesproken.

Dus als iemand thuis fokt valt heel bokt over ze heen, "dat noem ik vermeerderen, neem in gods naam een ggk, verbeter dan ..............." dit is slechts een kleine selectie van het vellen van waarde oordelen over anderen.

ik moest het ff kwijt

Fokken = vermeerderen

Mag ik even de opmerking maken dat wikipedia niet aangemerkt mag worden als betrouwbare bron?;) iedereen kan hier immers aanpassingen maken.

Ik denk dat iedereen een andere invulling geeft aan het woord fokken of vermeerderen. De toekomst veranderd dus de invulling van een woord kan meeveranderen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:18

Percy schreef:
janderegelaa schreef:
Je kunt ook naar het AES gaan. Als ze goed genoeg zijn dan worden ze genomen.

Dat klopt wel maar populair is dat stamboek niet. Waar ga je dan de dekkingen vandaan halen? Goedgekeurd krijgen is één maar daar heb je niet veel aan als merrie-eigenaren hem niet willen gebruiken.

Ken iemand met een goedgekeurde BWP-hengst maar niet echt een naam, paard heeft geloof ik vier nakomelingen. Dat schiet niet echt op.

Ponyparadijs: het is ook belachelijk maar zo werkt het wel. Had in de jaren zeventig en tachtig kwpn-merrie's waar ik nog mee naar de keuring ben geweest maar toen was het al zo dat de paarden van de bekende namen gewoon hoger werden gezet. Het is alleen maar erger geworden.

Ik zou ze eerst gewoon eens aanbieden en zien of de hengsten überhaupt de eerste ronde's door komen.
En als ze daar door zijn, zie je dan wel hoe verder. Dat je als particulier dit niet kan doen is onzin.
Ik ga met mijn 2 jarige het avontuur ook aan en als hij toch zo goed blijkt als dat ik hoop dan is er altijd wel iemand die hem verder wil helpen. Dan maar voor de helft verkopen, of misschien wel helemaal.
Ik riep ook altijd dat alleen de grote namen het winnen, maar door selectief te fokken en keuzes te maken in verbetering van de vader/ moeder dieren en ook gezien mijn eigen smaak ik KWPN'rs doen wij als hobbyisten het goed in het keurings- wereldje, als je kwaliteit aanlevert kunnen ze er niet omheen.
Ja ik vind dat het KWPN nog steeds met 2 maten meet, maar vanaf het begin tot nu zijn ze wel 200% verbeterd.

Ja fokken is vermeerderen. 1 pot nat. Wel vind ik fokken onder ggk vader en moeder dier scharen, en fokken met een shetlander en een welsh vermeerderen.
Alleen een ieder moet zelf weten waar hij/zij mee wil fokken.

Ik denk commercieel en zou met mijn predicaat merrie's niet bij de hengst van de buurman aankloppen. Maar daar heb ik dan samen met de merrie's ook hard voor gewerkt om de predicaten er bij te krijgen, en ga dit niet weggooien voor een onbekende hengst waar voor mij een nakomeling niks oplevert.

Het wil niet zeggen dat het fokken tussen een merrie zonder predicaten en een ggk hengst niets goeds opleverd. Zie maar naar de veiling topper van starsale. 45.000,- moeder, oma niks en overgroot oma ster.

ThreeFingers

Re: Fokken of vermeerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:29

Fokken puur voor de centen of Just for fun ben ik geen voorstander van.
Niet alleen bij de paarden ook bij honden en katten. En dan nog maar te zwijgen over kinderboerderijen en dierentuinen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:11

Overigens is het goedkeuren van hengsten echt een Europees of Nederlands iets.
Kennen ze bij veel Amerikaanse stamboeken niet :n

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:00

LadyMadonna schreef:

Wel bij de warmbloedstamboeken hoor. Alleen QH enzo niet maar daar krijgen de grootverdieners de meeste merrie's.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 00:01

Ik denk dat vermeerderen = gokken. Fokken is een goed beeld hebben van hoe het veulen er ongeveer uit zal gaan zien (met in het achterhoofd dat uitzonderingen bevestigen de regel, je kunt altijd een toevalstreffer hebben natuurlijk).

En dat is weer de meerwaarde van papier... ik heb inmiddels heel wat uurtjes zitten in het uuitpluizen van bloedlijnen. Ik wil weten waar ik op kan rekenen als ik een veulen fok. Zijn de sterke bewegingen van mijn merrie toeval of zit dit in de lijnen? Waar komt de slechte hals vandaan? Je móet dat soort dingen weten om een verstandige keuze te kunnen maken. Afgaan op alleen het paard dat voor je staat is toch alweer gokken. En als de afstamming onbekend is kun je dergelijke dingen gewoon niet uitzoeken.
Wel of niet ggk is niet zo spannend bij de Arabieren, keuringsbeleid stelt weinig voor. Premiekeuring vond ik dan wel weer heel leerzaam.
Maar die kennis van lijnen is gewoon essentieel als je een gefundeerde keuze wilt kunnen maken. Ik ben overigens zeker niet tegen het met verstand kruisen van rassen.

Maar als je niet verder komt dan de mogelijke kleuren van het veulen en het 'liefuh' hoofdje van de ouders ben je in mijn ogen aan het vermeerderen....

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 00:36

Helemaar waar Amy maar anderzijds hebben lijnen voor mij weinig meerwaarde als het paard mij niet aanstaat dus helemaal op lijnen afgaan zou ik dan weer nooit doen, altijd de combinatie van papier en het paard in rl bekijken maar uit bloedlijnen (en dus de paarden gezien hebben) valt heel veel informatie te halen waardoor fokken veel minder gokken wordt. Premiekeuring (bekend mee met arabieren maar zal ook bij andere stamboeken wel gehanteerd worden) is zeker leerzaam en geeft een goed beeld van wat je hebt staan, anderzijds zegt dit weer niets over welke kwaliteiten het paard vererft waardoor het (misschien terecht) voor fokkers weinig meerwaarde heeft. Blijft persoonlijk denk ik en kom je toch weer terug bij: met welk doel fok je een veulen?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 08:16

Mijn fokdoel was een familiegroep te hebben. Een mooie groep verbonden door bloedlijnen en binnen hun familiegroep opgegroeid.Dus bij de shetlandmerrie mijn eigen hengstje gehad die mee deed in het opvoeden van hun 2 zoons. Een uitstekende situatie en erg geschikt voor het geven van de therapie, want dat is het werk van mijn paarden.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:23

Voor mij is fokken het uitzoeken van een combinatie van een merrie met een hengst met een filosofie over hoe je je doel (ideale fokprofuct) kunt bereiken.

Vermeerderen is het inzetten van merries en hengsten zonder na te denken over wat het resultaat oplevert :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:43

janderegelaa schreef:
LadyMadonna schreef:

Wel bij de warmbloedstamboeken hoor. Alleen QH enzo niet maar daar krijgen de grootverdieners de meeste merrie's.

En die merries, dat zijn niet allemaal moneyearners hoor!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:40

Mosh schreef:
Voor mij is fokken het uitzoeken van een combinatie van een merrie met een hengst met een filosofie over hoe je je doel (ideale fokprofuct) kunt bereiken.

Vermeerderen is het inzetten van merries en hengsten zonder na te denken over wat het resultaat oplevert :D

Nou.. de ene filosofie en fokdoel kan imo nogal verschillen qua logica en realisme van de andere. Ik zie soms filosofieën voorbij komen dat ik denk; was er eerst de filosofie, of die hengst van de buurman..?
En daar heb ik dan weer niks mee.

Moet eerlijk zeggen dat ik ook zo begonnen ben hoor, maar ik heb wel geleerd van mijn fouten (en die fouten waren niet zo fout dat ze op de markt zijn beland). En dan ken ik ook mensen die vermeerderen met pony's, tsjah; op zich begrijp ik dat dan soms ook wel weer. Maar ga dan niet net doen of ga je een kampioen fokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:56

BMHP schreef:
clonen? Dat vind ik zuiver vermeerderen, wilt U er een of 10?
ET ook een methode die bij vermeerderen hoort: ik heb dit jaar 5 veulens uit mijn merrie
misschien een beetje flauw, maar er zitten nadelen aan en ik houd niet al te veel van klooien met de natuur, maar dat was al duidelijk.

Klonen kan een manier zijn om de genetische basis van een gecastreerd dier toch te behouden voor de fok. Dan hebben we het niet over 5 of 10 kopien, maar gewoon 1. Niet het originele dier, die helaas geen kinderen meer kan maken, maar een vruchtbare genetisch identiek individu.

Dito voor ET: als je een goede merrie hebt, waarom je maar beperken tot 1 veulen per jaar, terwijl een hengst er duizenden gedurende zijn leven kan produceren? Waarom een merrie uit de sport moeten halen om het genetische materiaal te bewaren, als ze het daarnaast ook nog goed kan blijven doen in de sport en een andere merrie het veulen uit kan dragen?

Dat het allemaal niet goedkoop is, is een ding. Dat je aan het knoeien bent met natuur, een tweede. Maar dat ben je ook al door simpel KI, en dat ben je ook al door een selectieprocedure.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:06

En klonen kost een ton. Dus echt veel zullen er niet gemaakt worden. Overigens zijn er van Jazz 3.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 20:09

janderegelaa schreef:
En klonen kost een ton. Dus echt veel zullen er niet gemaakt worden. Overigens zijn er van Jazz 3.

Tja en of dat nou zo'n aanwinst is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:36

janderegelaa schreef:

En van Smart Chic Olena zijn er 5. Allemaal zonder papier, dus daar kun je mee fokken, papieren gaan deze nakomelingen niet krijgen.

Van ET loopt er eentje rond. ET was zelf ruin, de kloon kan ervoor zorgen dat er nakomelingen komen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:14

Cassidy schreef:
janderegelaa schreef:

En van Smart Chic Olena zijn er 5. Allemaal zonder papier, dus daar kun je mee fokken, papieren gaan deze nakomelingen niet krijgen.

Van ET loopt er eentje rond. ET was zelf ruin, de kloon kan ervoor zorgen dat er nakomelingen komen.

Dan komt omdat dat stamboek er niet aan mee werkt, daar loopt nu een rechtszaak over. Hier krijgen de paarden gewoon papieren.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:16

Maar van een ruin die een aanwinst zou kunnen zijn voor de fokkerij kan ik mij nog voorstellen dat ze klonen
Maar een hengst als Jazz die naar mijn mening toch al door jan en alle man wordt gebruikt en dus al te veel nakomelingen heeft nog eens 3 klonen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:16

ponyparadijs schreef:
janderegelaa schreef:

Tja en of dat nou zo'n aanwinst is?

Jazz staat nog steeds op plaats 3 op de WBFSH ranglijst van topverervers na jaren op 1 gestaan te hebben dus ik denk wel dat je er iets aan hebt. Is het niet voor de fok dan is het wel voor de sport.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:46

Want Jazz is niet alleen een stempelhengst...het was ook nog een een heel puik sportpaard.

Deze discussie duikt eens in de zoveel tijd op.

Denk dat het van de "tegenstanders" van in stamboekverband fokken raadzaam is om eerst eens te informeren wat het precies inhoud.
Het gaat namelijk niet om dure paarden te fokken die veel geld opleveren.
Dat zijn er namelijk maar een paar.

Het gaat in de sportpaarden warmbloed fokkerij om goede gezonde paarden te fokken met een prettig karakter.

Want voor het grootse deel is paarden fokken echt liefdewerk oud papier.
Denk maar aan de fokrichtingen Tuigpaard en Gelders Paard. Twee KWPNtypes waarin het echt niet om groot geld gaat maar juist om het bewaren van echt Nederlands cultuurgoed.

Maar ook de meeste dressuurpaarde en springpaarden fokkers sterven niet rijk.