ThreeFingers schreef:Iloontjeehh schreef:Tja... ik denk dat het heeel erg persoonlijk is. Dingen die hier zijn genoemd zijn absoluut waar; gezonde ouderdieren, fokken met een doel, fokken voor een stamboek en aan die rasstandaard proberen te voldoen (of: de modetrend volgen) en de mindere punten van je merrie verbeteren. En dan nog kom ik weleens combinaties tegen waarvan ik persoonlijk denk: nee, dat zou ik nou nooit doen. Welke fokker zegt nou van zichzelf dat hij vermeerdert? Volgens mij is het nog een kunst op zich om dat in te zien en aan de andere kant: resultaat van de combinatie kan totaal anders uitpakken dan gedacht, over de combinatie is goed nagedacht maar het veulen gaat niks toevoegen aan de fokkerij, is eigenlijk ook vermeerderen. Vind het lastig waar de grens ligt maar ik ben dan ook niet zo'n fan van fokken voor de verkoop. Iig niet dekken met de hengst van de buurman voor een leuk schattig veulentje.
Ja zo gaat het vaak wel. De meeste zullen ook hun best doen om een fijn tehuis te zoeken voor hun veulen.
Maar persoonlijk lijkt het me erg vervelend om bv jaren later je fokproduckt, schraal op de paardenmarkt te moeten zien staan.
Nou ik vind het persoonlijk nog vervelender als mensen blijven fokken, fokken, fokken maar eigenlijk geen tijd, ruimte en/of geld hebben voor zoveel paarden en dan fokken onder het mom van 'voor de verkoop' Dat is eigenlijk waar ik geen fan van ben, gelukkig zijn er ook andere voorbeelden