Afstammelingenkeuring zaterdag 23 augustus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Re: Afstammelingenkeuring zaterdag 23 augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 07:25

Die liep mee, Fokfanaat. Ik heb werkelijk waar bij elk veulen een opmerking in het boekje gezet, behalve bij die :-(. Geen idee waarom niet.

Mochten er mensen willen weten wat mijn beeld was van een bepaalde hengst, pb dan maar even. Ik zet dit liever niet open en bloot op een forum.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 07:31

Nou, daar komen de Pb's Vienna :D

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 07:35

Ojee, wat heb ik gezegd...Ach, zal wel meevallen toch?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 07:38

Haha Vienna overwoog ook om dat te typen maar ik heb het om die reden toch maar niet gedaan :P
Er lezen hier vast veel mensen mee, die heel terecht, nieuwsgierig zijn.

De rapporten en filmpjes komen vast gauw online. Kon me vaak goed vinden in het commentaar, dus op die manier kan je vast een prima beeld vormen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:23

Heb alle dressuurveulens en de Geldersen gezien. Was een lange zit!
Ik heb geen moeite om mijn mening over sommige hengsten hier neer te zetten. Het is een persoonlijke mening en dat moet toch kunnen op dit forum? Sterker nog, dat is volgens mij ooit dé reden van het ontstaan van het forum geweest :D

Over Floris BS, Foundation, Netto en Foreign Affair zal ik niets zeggen.
Enzo Ferrari toonde 6 mooie veulens. Goed van maat, model, front en beweging. Croupe soms iets kort. De twee die Van der Linde uit Texel meebracht waren van absolute klasse. Supermooie dieren! Deden helaas niet mee aan de individuele plaatsing aan het eind van de dag anders had de EF x Jazz x Burggraaf absoluut gewonnen. Dat is er eentje die we over 2 jaar vast weer terugzien :j
De veulens van Electron konden echt lekker lopen, vond ik. Veel afdruk, kracht en buiging. Heel overtuigend. We zagen er 6 van in totaal 10 geregistreerde veulens.
Ferdinand toonde 7 veulens, 50% van zijn totaal, en dat waren stuk voor stuk prima veulens. Ze liepen makkelijk en waren mooi om te zien. De atletisch gebouwde Ferdinand uit een elite-merrie van Santano werd 'dagkampioen'. Dat is ook echt een heel mooi veulen.
De veulens van Ferdeaux waren vrijwel allemaal zeer atletisch van bouw. Vond het frontje niet altijd even fraai, maar ze konden zeker wel bewegen. Ze waren erg vlug, toonden bloederig.
Van Expression zagen we 6 veulens, van de 19. Prima veulens, weinig op aan te merken. Maar om eerlijk te zijn had ik er wel meer van verwacht, gezien de éxtra manier van gaan van de vader.
Firestone had 6 plaatjes van veulens ingebracht. Mooie beestjes, die wellicht niet allemaal even sterk van beweging waren. Leken makkelijke veulens in de omgang.
Maar liefst 10 veulens van Fairytale. Vond het zelf mooie veulens die erg snel in de voeten waren, soms wel wat pittig. Galop was vaak de beste gang. Er liepen een paar veulentjes mee die zich erg strak hielden en (daardoor?) niet zo goed toonden. Ben benieuwd naar het geschreven juryrapport, er waren volgens hen nogal wat op-en aanmerkingen op zowel exterieur als beweging.
Five Star was hekkensluiter maar die toonde wel 6 heel fijn bewegende veulentjes. De meesten waren hoogbenig met mooie frontjes.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:43

We moesten de paarden nog binnen zetten en hebben de veulens van Five Star niet gezien, het werd anders te laat.

Wij vonden de veulens van Fairytale mooi, chique met rassige hoofdjes, vlug en met veel zelfhouding, echte dressuurveulens, hij zet er duidelijk zijn stempel op. We vonden de beoordeling duidelijk tegen vallen.

Algemeen: Ik vind het bij de beoordeling van nakomelingen ook belangrijk dat een hengst verbetert: er liepen goede merries, die hadden dan eigenlijk altijd wel een goed veulen aan de voet. Bij de mindere merries was dit niet altijd het geval. Maar goed, een hengst moet dan ook wel een behoorlijk aantal nakomelingen hebben en geen stuk of tien.. om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:44

Waarom zeg je over Netto niks dan Dees? Die had toch prima veulens? Wel uit heeel veel dekkingen. Ze waren veel hoogbeniger dan ik had verwacht. En mooi de frontjes erop.

Aan de hand van gister ben ik wel positief over de Vivaldi zonen. Was ik al.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:43

Gezien het aantal pb's vind ik het toch praktischer om hier wat neer te pennen :+ .

Disclaimer: Het hieronder geschreven stuk tekst is mijn persoonlijk mening. Ik heb geen enkel aandeel in welke hengst dan ook.

Floris: Wachten tot volgend jaar. Merries waren zeer matig, veulens konden nu nog niet overtuigen.
Foundation: Wat popperige veulens met weinig souplesse. Mochten langer gelijnd zijn. Er werden maar vier getoond, dus geen volledige collectie.
Netto: Lijken geen makkelijke broeders (lastig met halster af doen e.d.). Vielen mij tegen, veulens bewogen gewoon met weinig buiging in het achterbeen. Dat viel echt op. Wel voldoende lengte, af en toe zelfs een mooie lange hals. Hier liepen hele goede merries bij-maar ik vond niet dat de hengst de merries verbeterde.
Enzo Ferrari: Fokt maat, uitstraling, mooie halzen, sterk middenstuk met een iets kort kruis. Hier liepen een paar hele aparte veulens bij. Gezien het kleine aantal veulens waaruit men kon kiezen, vond ik het een bijzonder goede collectie.
Electron: Veulens met buiging in de gewrichten, makkelijk lopen, ook goed galopperen. Niet altijd even groot/ontwikkeld.
Ferdinand: Veulens missen bespiering. Wat traag in beweging, vaak met het kruis hoog. Verbeterd de merrie zeker niet. De Ferdinand x Santano, die Dees ook noemt, ging behoorlijk wijd achter.
Ferdeaux: Missen in de bovenlijn bespiering, drukken in beweging de onderhals eruit. Kunnen wel een voetje lopen, lichtvoetig. Vond ze in ontwikkeling ook matig en vaak teer in het bot.
Foreign Affair: Hielden zich wat strak in de rug, terwijl ze wel lossig liepen. Rassige, heldere koppies.
Expression: Veulens bewegen correct maar wat gewoon. Vaak wat gezonken in het middenstuk. Zijn wel goed ontwikkeld.
Firestone: Geeft maat, maar wel neerwaartse veulens. Veulens hebben weinig kracht in de beweging, vond ze ook niet ruim. Een veulen kneep behoorlijk met de staart. Vond ze wat gewoon.
Fairytale: Weinig maat, popperig, erg ril en schieterig. Weinig draf gezien, veulens galoppeerden zeer gespannen. Vaak teer in het beenwerk, wat korte vierkantjes. Niet overtuigend, de merries die erbij liepen waren heel goed. En voldoende selectiemogelijkheid, dus als dit nog de beste waren, zou ik de hengst laten staan.
Five star: Zeer goede halzen, bewegen erg gemakkelijk. Mooie royale veulens, opwaarts gebouwd. Voor mij de verrassing van de dag: zo weinig veulens en dan zulke beste veulens er tussen. Merries ook stuk voor stuk verbeterd.

Zie dat mijn mening hier en daar wat afwijkt van die van Dees, maar dat zal ook smaak zijn.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:02

Bedankt voor het delen van jullie meningen Dees en Viennanova +:)+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:21

Idd heel erg bedankt

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:36

Viennanova, de hengsten met de minste nakomelingen lieten dus de beste veulens zien, ik noem ze maar even, Enzo Ferrari, Electron, F.Affair en Five Star.
Wel opvallend gezien de behaalde punten in het verr.onderzoek en de promotie die daarmee gepaard (ook letterlijk) :D gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:46

Ik moet zeggen dat ik de nakomelingen van Enzo Ferrari en Electron ook enorm aansprekend vond. De Five Stars hebben we helaas gemist.
De Ferdinand's vielen ons wat tegen. De Foreign Affairs daarentegen vond ik zo verkeerd nog niet.
De nakomelingen van Netto en Floris BS vielen ons wel erg tegen. Weinig tot gewoon helemaal geen verbetering op de merries.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:53

Netto had volgens mij hele correcte veulens. Mij konden ze zeker wel bekoren.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:49

misterA schreef:
Viennanova, de hengsten met de minste nakomelingen lieten dus de beste veulens zien, ik noem ze maar even, Enzo Ferrari, Electron, F.Affair en Five Star.
Wel opvallend gezien de behaalde punten in het verr.onderzoek en de promotie die daarmee gepaard (ook letterlijk) :D gaat.

Ik kan me heel goed vinden in de mening van Vienna. Ik ben wel wat positiever over de nafok van Expression. Geen spectaculaire bewegers, maar wel heel mooie types en een uniforme collectie met stuk voor stuk correcte veulens. Gezonken vond ik wel meevallen. Heb ze in ieder geval wel erger gezien gisteren :D Ik denk dat het een heel bruikbare hengst is, die op veel merries past.
En de nafok van FA vond ik dan weer niks aan Cayenne, terwijl ik de hengst zelf wel een sympathiek dier vind.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:55

Iemand die de springveulens heeft gezien en daarover wil schrijven?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 06:43

Springveulens ben ik ook nieuwsgierig naar. M.n naar Farfan omdat ie uit mijn stammetje komt

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:51

Ik heb de springveulens niet gezien.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:16

Mooie fotobeeld van de afstammelingenkeuring, Yvonne.
Zo op de foto's vallen de Florisjes me echt niet mee, maar misschien volgend jaar beter.
De Netto's vind ik op de foto dan weer wel meevallen :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:36

Ik heb er een hard hoofd in :o Wel heel erg zonde, de bloedspreiding kunnen we goed gebruiken. En er wordt al zo weinig voorgesteld. Het zou mooi zijn als een hengst als Upperville zich een seizoen suf kwam dekken hier in NL.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:45

Upperville was toch beschikbaar dit jaar? Vind dat wel een fijne hengst!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:52

Ja dat is een fantastische hengst! Alleen aan de hand van zn nakomelingen ben ik al fan, maar toen ik hem in Den Bosch zag was ik helemaal om. Hij heeft in februari een weekje gedekt, toen zat er nog een veulen in de mijne, en ik vrees dat ze te oud is voor diepvries sperma. Morgen scannen of ze drachtig is van zijn zoon Chablis, maar ik zou graag Upperville zelf een keer gebruiken op mijn merrie.
En op de Koss dochters en kleindochters kan hij ookgoed werk doen denk ik.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:12

Upperville loopt momenteel mee in Normandië. Leuk dier.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:40

Cayenne schreef:
Upperville loopt momenteel mee in Normandië. Leuk dier.

Ja leuk, ik had al een foto voorbij zien komen, speciaal voor de Gelderse fans. Ben afgelopen winter naar Friesland afgereisd waar we hem (heel penny) op stal geknuffeld hebben. Nuchter dier en daarnaast ook zn mannetje staan in de sport, vind ik gaaf. Zou er wel ns een goede Nederlandse ruiter op willen zien.
Is zijn proef nog ergens terug te kijken? En komt hij ook in de special voor Rusland?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 15:44

De video's zijn nu te zien via KWPN tv. Ik hoop vanavond even de tijd te hebben om ze te bekijken.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:46