Waar op letten met aanschaf shetlander/mini?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Re: Waar op letten met aanschaf shetlander/mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:13

Zorg dat je weet hoe groot de ouders zijn als je later wel x onderling wil starten dat je niet voor de verrassing staat dat ie te klein is en dat hij dan niet in enkelspan mag. Zei vriendin gisteren tegen mijn!!

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 21:16

Cassidy schreef:
Als je je nu al zorgen maakt over de kosten van een luizenbehandeling, zou je dan nog wel aan een paard beginnen?

Een paard met luis heeft een slechte weerstand, maar luis is geen onoverkomelijk euvel en beslist geen gebrek wat een eventueel koop uit gaat sluiten.

Ik maak mij daar geen zorgen over, ik vraag mij dat gewoon af. Als ik hem aanschaf met luis vind ik het zonde, als mijn paard het zou krijgen zou ik het gewoon kunnen betalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:20

Er zijn ergere dingen die een paard kan mankeren als je hem aanschaft zonder te keuren.
Een luisbesmetting is peanuts.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:59

Ben je al wezen kijken??

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 20:26

Nee want wij zelf konden het niet meer redden voor de vakantie dus t wordt na de vakantie. Maar heb ook een andere gevonden van een proffesionelere fokker, is ook iets duurder. Maar die heeft een koehak, iemand hier bekend mee?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:28

Ik zou niet weten wat een koehak is?

Een paard kan wel koehakkig staan. Op zich zou dat geen probleem moeten opleveren in normaal gebruik. Maar als je luis al als probleem ziet...tja.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 20:31

Cassidy schreef:
Ik zou niet weten wat een koehak is?

Een paard kan wel koehakkig staan. Op zich zou dat geen probleem moeten opleveren in normaal gebruik. Maar als je luis al als probleem ziet...tja.

Waar lees jij dat ik luis als een probleem zie? Ik kende dat niet, net als een koehak/koehakkig zijn, dus ik vroeg mij dat af zodat ik goed voorbereid ben. Ik Google het ook maar vind persoonlijke ervaringen ook belangrijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:34

_xDyan schreef:
Waar lees jij dat ik luis als een probleem zie?

_xDyan schreef:
Als ik hem aanschaf met luis vind ik het zonde, als mijn paard het zou krijgen zou ik het gewoon kunnen betalen.

Hier maak ik dat uit op.

Maar goed, veel succes met de aanschaf van je niet gekeurde shet. Ik weet niet hoeveel geluk jij hebt in het spel. Blijft een gok....

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 20:42

Bedankt maar kennelijk snap je niet wat ik steeds bedoel.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:55

Hoe oud is de pony van de fokker?
Ik denk dat je koehakkig bedoeld.
Bijna alle shetjes zijn met geboorte wat koehakkig, dit trekt altijd voor een gedeelte van zelf weg.
Daarnaast kan goed laten bekappen een hoop schelen,

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 12:52

Hij is nu 1,5 en ik denk ook dat er koehakkig bedoeld wordt. Iedereen die ik tot nu toe gesproken heb die zeggen dat t niet zo uitmaakt en ik hem gewoon zou kunnen kopen maarja...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:56

Je kunt in het ieder geval gaan kijken, dan zie je gauw genoeg 'hoe raar' hij staat.
Of staat hij heel ver weg?

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 19:03

Kijken doen wij sowieso, daar houden wij rekening mee :)
Maar als het niet zo heel overdreven is dan is het niet erg en kan ik hem kopen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:08

Hij is nog jong. Als het niet te erg is, kan een hoefsmid het vermoedelijk verhelpen.
Het ligt er een beetje aan (en uiteraard hoe erg is het) wat ze voor hem vragen, of ik de 'gok' wel of niet zou wagen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:38

Wat ik me af vraag... Je bent misschien plan om met het hengstje te gaan fokken maar wil hem niet keuren.
Straks moet je hem laten keuren en is hij niet goed. Dan had het een hoop gescheeld als je hem gelijk gekeurd had...

Overigens heb ik erg het idee dat het allemaal niks mag kosten. Keuring duurder dan de pony en geen dure luizen middelen. Als dat het geval is kun je er maar beter niet aan beginnen.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:50

Waarom niet gewoon even een keuring? Kost iets meer dan 100 euro maar dan weet je het ook zeker. Niet dat je de pony koopt en dan straks ineens onverwachte kosten van 100den euro's krijgt..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:06

Cassidy schreef:

Ze vraagt toch alleen of het een behandeling van een paar 10tjes is of van een paar duizend euro?

Ik zou ook geen paard kopen als ik bij voorbaat weet dat die €1500 duurder zou worden door een of andere behandeling. Hè hè dat is toch niet gek?

Ik weet niet hoe makkelijk je bent met inslapen/slachten? Ik zou persoonlijk niet veel moeite hebben met een ongekeurde shetlander voor bij mijn merrie op de wei, die ik zou laten inslapen/slachten als wat aan de duurs aan de hand is.
Nu zou ik de merrie evengoed laten inslapen/slachten als wat duurs aan de hand is, sta niet te springen op hoge kosten, koop me liever een nieuwe dan dat ik iets laat oplappen 'wat niks waard is'. Tja, grof. Dier kan blij zijn dat die uberhaupt een leuk leven mag lijden tót die ziek wordt bij mij.

Hier een draver met franse en licht koehakkige stand (voor en achter dus), 25 jaar oud en stil walking.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:12

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Patty14 op 16-07-14 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:13

xSlvna schreef:
Cassidy schreef:

Ze vraagt toch alleen of het een behandeling van een paar 10tjes is of van een paar duizend euro?

Ik zou ook geen paard kopen als ik bij voorbaat weet dat die €1500 duurder zou worden door een of andere behandeling. Hè hè dat is toch niet gek?

Ik weet niet hoe makkelijk je bent met inslapen/slachten? Ik zou persoonlijk niet veel moeite hebben met een ongekeurde shetlander voor bij mijn merrie op de wei, die ik zou laten inslapen/slachten als wat aan de duurs aan de hand is.
Nu zou ik de merrie evengoed laten inslapen/slachten als wat duurs aan de hand is, sta niet te springen op hoge kosten, koop me liever een nieuwe dan dat ik iets laat oplappen 'wat niks waard is'. Tja, grof. Dier kan blij zijn dat die uberhaupt een leuk leven mag lijden tót die ziek wordt bij mij.

Hier een draver met franse en licht koehakkige stand (voor en achter dus), 25 jaar oud en stil walking.

:x :x volgens mij kun jij beter helemaal geen dieren nemen...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:22

Waarom? Als dat dier afgekeurd wordt omdat die na enkele jaren chronische pijn zal gaan hebben (noem maar wat), wordt die door geen enkele koper gekocht (tenzij iemand niet goed oplet).

Dan kan die beter een goed leven hebben tot de lichamelijke gebreken op komen dagen dan dat die dat goede leven helemaal niet heeft of door zijn lichamelijke gebreken gereden wordt door een onwetende eigenaar (want een kundige eigenaar koopt geen dier waarvan je weet dat die 'kapot' is).

Ik heb het overigens wel over lichamelijke klachten als benen die 'gecorrigeerd' moeten worden, eventueel in combinatie met 'niet meer kunnen werken/geen paardwaardig bestaan'.

Als een paard voor €1000 nog lekker met vriendjes in een kudde kan crossen na een redelijke operatie en korte revalidatie periode zie ik dat niet als iets duurs.

Maar nee, als je het hebt over een €3000/€4000 voor een shetlander... :+

Ik zie het nut niet zo in van 'alles redden', voor die hoge kosten kun je 2/3 andere paarden een mooi leven geven.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:38

Ik snap echt niet waarom je perse een paard beter MOET maken als er iets aan de hand is?? Vaak is inslapen beter want dan lijd hij geen pijn meer... Als het paard in de natuur ziek wordt, overleefd die het ook niet, een dier zit niet altijd te wachten op een DA hoor....
En inderdaad... een shetlander van 3000 tot 4000 euro vind ik een beetje te veel van t goeie.
En echt, als ik er eenmaal 1 heb en hij krijgt wat, dan haal ik er in eerst instantie echt wel een DA bij. Maar als hij iets heeft wat moeilijk te genezen is, of een operatie o.i.d., dan heb ik al snel een keuze gemaakt. Ik ben niet zo egoïstisch dat ik voor mijn eigen gevoel kies, maar voor het gevoel van de pony.

Maar goed. Bokt zou bokt niet zijn om eerst 10000x het zelfde te herhalen en alles af te kraken... Dus ik dank jullie voor de waarschuwingen, ben mij hier ook van bewust. Maar ik keur hem niet, of je het daar nu eens bent of niet.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:41

xSlvna schreef:
Waarom? Als dat dier afgekeurd wordt omdat die na enkele jaren chronische pijn zal gaan hebben (noem maar wat), wordt die door geen enkele koper gekocht (tenzij iemand niet goed oplet).

Dan kan die beter een goed leven hebben tot de lichamelijke gebreken op komen dagen dan dat die dat goede leven helemaal niet heeft of door zijn lichamelijke gebreken gereden wordt door een onwetende eigenaar (want een kundige eigenaar koopt geen dier waarvan je weet dat die 'kapot' is).

Ik heb het overigens wel over lichamelijke klachten als benen die 'gecorrigeerd' moeten worden, eventueel in combinatie met 'niet meer kunnen werken/geen paardwaardig bestaan'.

Als een paard voor €1000 nog lekker met vriendjes in een kudde kan crossen na een redelijke operatie en korte revalidatie periode zie ik dat niet als iets duurs.

Maar nee, als je het hebt over een €3000/€4000 voor een shetlander... :+

Ik zie het nut niet zo in van 'alles redden', voor die hoge kosten kun je 2/3 andere paarden een mooi leven geven.

xSlvna schreef:
Cassidy schreef:

Bedankt, gelukkig dat er nog mensen zijn die het wel snappen. :) (ook voor de andere reacties die snappen waarom ik niet wil keuren)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:50

Niks mis mee toch, we hebben een paardenoverschot, kom op. Als je alles perfect moet laten leven tot ze na 6 operaties eindelijk dood neervallen met 30 jaar... tja

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:56

Tja, ik heb nu ook wel weer iets van (zal vast wel weer aan mij liggen :+ )
Bij mensen is er ook overschot
En mensen krijgen alle behandelingen die ze nodig hebben, waarom bij paarden dan niet?

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 11:00

Omdat paarden niet zelf kunnen beslissen of ze dat willen of niet. Als paarden in de natuur ziek worden, geven ze op en gaan ze dood. Paarden die nu ziek worden kunnen met iets kleins nog wel beter worden, maar de meesten geven op maar moeten door omdat ze niet dood kunnen doordat de eigenaar graag wil dat hij beter wordt. Dat is toch hartstikke egoïstisch? Ik vind dat zo zielig...