Vragen voor de pre kenners.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:51

Dit gedrag is zeker herkenbaar bij de gevoelige PRE's
Wat is verder jou eigen rij ervaring?
Heb toch al heel wat PRE's onder mijn billen gehad, maar het wegspurten is bij mij een NO GO. Niet met mij erop ;-) En dat moet je leren voorzijn bij die snelle lenige sensibele pre's
Ik adviseer je les te nemen van iemand die ervaring heeft met PRE's
Je zou (volgens mij bij jou in de buurt) Ellen Schuthof kunnen raadplegen? Omgeving Gelderland.
1 jaar is nog maar erg kort hoor.....
5 jaar is puberen...of het nu een hengst is of een ruin? de uitprobeerfase is aangebroken ;-)
Duidelijk grenzen aangeven, veel ontspannen tijdens rijden (lange teugel en ontspannen) en weer rustig beginnen. Kracht leren verdelen , niet alles binnen 10 minuten eruit laten lopen.
Houd het rijden spannend voor hem, met heeeeeel veel belonen
Maar ook streng toespreken als hij vreemd gedrag vertoont.

12345stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 14:37

Aan Jus: Mijn instructeur rijd niet op hem. Ik denk ook niet dat ze dat zou willen. Ze heeft met een van haar eigen paarden een zwaar ongeluk gehad op bijna dezelfde manier.
Aan Nombrado: Ik rij 24 jaar. Omdat ik perse niet wil mee gaan in zijn spanning blijf ik ontspannen geconcentreerd op het rijden van de oefeningen. Met de andere paarden waar ik mee heb gereden daar voelde ik van te voren het ontplof moment aankomen en zorgde dat ik het voor was. Met mijn pre voel ik dat niet omdat hij constant gespannen is. Als hij gaat lopen zoeken hou ik hem extra goed bezig en dat werkt soms wel soms niet. Ik ben aan het zoeken naar hoe ik dat moet aanpakken. En dank je wel voor je tips.

Wat ik ook graag zou willen weten hoe leren jullie je pre's de rem aan en hoe pakken jullie het aan als hij/zei niet luistert en door dendert.

Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van mijn buurmeisje dat ze langs mijn wei was gelopen met haar pony en dat mijn paard dwars door de omheining achter haar aan kwam.
Dus het is nu duidelijk waar de spanning in de wei vandaan kwam er komt tot ik weer een pensionpaard erbij heb een leen pony. Hij is er gelukkig weer zonder verwondingen afgekomen. Maar jeetje wat schrikken en een angst in de auto naar hem toe niet wetende hoe het met hem is en of hij veilig is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:13

12345stal schreef:
Aan Jus: Mijn instructeur rijd niet op hem. Ik denk ook niet dat ze dat zou willen. Ze heeft met een van haar eigen paarden een zwaar ongeluk gehad op bijna dezelfde manier.
Aan Nombrado: Ik rij 24 jaar. Omdat ik perse niet wil mee gaan in zijn spanning blijf ik ontspannen geconcentreerd op het rijden van de oefeningen. Met de andere paarden waar ik mee heb gereden daar voelde ik van te voren het ontplof moment aankomen en zorgde dat ik het voor was. Met mijn pre voel ik dat niet omdat hij constant gespannen is. Als hij gaat lopen zoeken hou ik hem extra goed bezig en dat werkt soms wel soms niet. Ik ben aan het zoeken naar hoe ik dat moet aanpakken. En dank je wel voor je tips.

Wat ik ook graag zou willen weten hoe leren jullie je pre's de rem aan en hoe pakken jullie het aan als hij/zei niet luistert en door dendert.

Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van mijn buurmeisje dat ze langs mijn wei was gelopen met haar pony en dat mijn paard dwars door de omheining achter haar aan kwam.
Dus het is nu duidelijk waar de spanning in de wei vandaan kwam er komt tot ik weer een pensionpaard erbij heb een leen pony. Hij is er gelukkig weer zonder verwondingen afgekomen. Maar jeetje wat schrikken en een angst in de auto naar hem toe niet wetende hoe het met hem is en of hij veilig is.

Remmen op zit en ademhaling.
Bovenstaande vind ik best verontrustend. Misschien een andere stal zoeken? Heb jij hem laten ruinen? en hoe lang is dat geleden? (misschien klophengst?)
Ik ken inderdaad stallen, waar ze de omheining van de landjes echt zo slecht voor elkaar hebben, dat een (slimme) pre zeker hier uit weet te breken.
wb het rijden? Ik vind 4 jaar ook nog erg jong. Ik begin vaak pas met 4 1/2 jaar met de paarden, rustig aan beleren, longeren en dan erop...
Ik heb nu een jonkie op stal, wordt in september 6 jaar...grote puber hengst, heel veel tijd en consequente houding. Basis is nog steeds maximaal 1/2 uurtje erop. Stap, draf en klein galopje. Verder niets, maar wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel belonen als het goed gaat.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:53

12345stal schreef:

Hij heeft duidelijk geen respect voor grenzen. Die moet jij hem opleggen. Staat er stroom op je omheining?

Wat betreft de rem... Ho is gewoon Ho. En ik ben er niet trots op om te zeggen, maar om echt ho af te dwingen mag je best eens grof zijn. Echt ferm zijn. Niet genoegen nemen met een alleen terug komen in tempo. Jij wilde ho, dan ga je ook echt ho.

Sensibele pre's (naja de meeste sensibele paarden) vragen gewoon een heel duidelijke lijn. Goed = heeel goed, fout = heeel fout.

Anoniem

Re: Vragen voor de pre kenners.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:23

Diegene die zeggen te remmen op de zit hebben er over het algemeen zelf een stang in hangen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:26

Als ik mijn PRE zo aanpak als hierboven: HO = HO, gaan wij verongelukken :D

Ik heb echt moeten leren vanuit zit en rust te remmen. Rem zit niet in d'r mond, zit in mijn bekken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:33

Niemand zegt dat je in z'n mond moet hangen... Maar je moet niet toe gaan staan dat ze doordrammen of toch doorgaan.
Als ik draf wil, dan wil ik draf. Niet nog 20 meter in uitgestrekte draf door de bak.

En ja, ik vind dat je best ferm mag zijn... Niemand heeft er wat aan als je op je muil gaat omdat je paard rond klettert en niet stopt. En ferm zijn is wat anders dan z'n tanden flossen met een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:37

Ook wat fermer zijn werkt bij mijn merrie echt averechts. Dus denk dat je dat soort dingen niet aan kan raden zonder de situatie met eigen ogen te hebben gezien.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:15

Als hij niet luisterd mag ze van mij ook strenger zijn en anders zou ik hem op een volte trekken en dan weer verder rijden.ik denk echt dat het een probleem paard was,en dat jij daar nu mee zit.hij is jou echt de baas heeft nergens respect voor zelfs niet voor een omheining beetje jammer

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:16

Robijntjah schreef:
Ook wat fermer zijn werkt bij mijn merrie echt averechts. Dus denk dat je dat soort dingen niet aan kan raden zonder de situatie met eigen ogen te hebben gezien.

Wat doe jij dan als jouw merrie er van door gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:17

Juist hand wat openen, bekken kantelen, zelf diep uitademen en dan is het klaar :)
Tegenwoordig ben ik haar overigens 9 van de 10 keer voor met deze methode.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:23

Robijntjah schreef:
Juist hand wat openen, bekken kantelen, zelf diep uitademen en dan is het klaar :)
Tegenwoordig ben ik haar overigens 9 van de 10 keer voor met deze methode.

Dat is mooi, dan heb je al veel bereikt. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:24

Anoniem schreef:
Diegene die zeggen te remmen op de zit hebben er over het algemeen zelf een stang in hangen. :+

of bitloos ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:24

Zeker en ik denk dat bij dit ras het belangrijk is dat je zelf het stabiele rustpunt voor je paard bent. Maar goed, dan gaan we er wel erg diep op in :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:25

Robijntjah schreef:
Als ik mijn PRE zo aanpak als hierboven: HO = HO, gaan wij verongelukken :D

Ik heb echt moeten leren vanuit zit en rust te remmen. Rem zit niet in d'r mond, zit in mijn bekken.

precies

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:27

Robijntjah schreef:
Zeker en ik denk dat bij dit ras het belangrijk is dat je zelf het stabiele rustpunt voor je paard bent. Maar goed, dan gaan we er wel erg diep op in :D

Dat denk ik ook, al heb ik alleen ervaring met Lusitano's en niet met PRE's. (zal vast niet zoveel anders zijn) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:28

Nouja, stiekem geld dit natuurlijk voor ieder paard maar denk dat de spanjaarden en portugezen er zeker gevoeliger op zijn! Heerlijke rassen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:29

Je moet het proberen te voorkomen. Het paard kent nu dit truukje nu en maakt daar aardig gebruik van.
Stel je paard aan de voorkant wa t ronder in. Zodra hij met zijn hoofd omhoog komt, hoe weinig ook, weer opnieuw rondzetten. Je moet hem geen enkele gelegenheid geven dat hij er vandoor kan gaan.
Een paard wat er vandoor gaat brengt altijd eerst het hoofd iets omhoog. Zorg dus dat jij slimmer en handiger bent. Dit ga je nml. niet oplossen dor alleen je bekken te kantelen.
Dat gaat pas wanneer hij gehoorzaam is en opgevoed.
Succes!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:52

Anoniem schreef:
Je moet het proberen te voorkomen. Het paard kent nu dit truukje nu en maakt daar aardig gebruik van.
Stel je paard aan de voorkant wa t ronder in. Zodra hij met zijn hoofd omhoog komt, hoe weinig ook, weer opnieuw rondzetten. Je moet hem geen enkele gelegenheid geven dat hij er vandoor kan gaan.
Een paard wat er vandoor gaat brengt altijd eerst het hoofd iets omhoog. Zorg dus dat jij slimmer en handiger bent. Dit ga je nml. niet oplossen dor alleen je bekken te kantelen.
Dat gaat pas wanneer hij gehoorzaam is en opgevoed.
Succes!!

geen pre ervaring zeker?
Een pre ronder instellen zal hem absoluut niet weerhouden er tussenuit te piepen.
ze zijn lenig, snel flexibel en wendbaar.
Teveel doen brengt ze in verwarring. Ze reageren op de subtielere hulpen, dus ook bekken kantelen en ademhaling. (bovenbeentje even aanspannen)
Een jong paard zal met de hand halt houden zeker de nek rond wegklappen en gewoon door lopen (helemaal de lenige....haahahahahahhaha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:54

Die van mij rolde zich juist op, kwam dan een miliseconde achter mijn hand en was daar ook meteen opgerold en wel weg :+

Succes als je die met de hand wil remmen _O-

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:00

Rust is inderdaad belangrijkste, !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:01

Nombrado, Ik heb zeker wel ervaring met de pre, Met meer rassen overigens en ik kan je vertellen dat het geen enkel verschil maakt wat het ras van een paard is.
Ik weet dat jij een enorme fan bent van de pre maar jij verafgood de pre te veel.
Maar goed, misschien dat jij de TS eens een paar keer moet gaan helpen door het bekken te kantelen of door bitloos te gaan rijden.
Doe jij het dan ook zelf voor aan haar op haar paard? Want ik wil niet dat de TS gaat verongelukken nml.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:03

moonforever schreef:
Rust is inderdaad belangrijkste, !

Nee, consequent zijn is het belangrijkste. Belonen wanneer hij braaf is en wanneer hij stout is WEL ingrijpen. Wanneer de ruiter gaat afwachten gaat het paard het initiatief nemen en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:07

Ik heb mijn paarden met beleren de 'one rein stop' aangeleerd. Eerst bitloos, later met bit. Zo heb ik in elk geval een noodrem mocht het er een keer op aan komen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:13

Anoniem schreef:
Nombrado, Ik heb zeker wel ervaring met de pre, Met meer rassen overigens en ik kan je vertellen dat het geen enkel verschil maakt wat het ras van een paard is.
Ik weet dat jij een enorme fan bent van de pre maar jij verafgood de pre te veel.
Maar goed, misschien dat jij de TS eens een paar keer moet gaan helpen door het bekken te kantelen of door bitloos te gaan rijden.
Doe jij het dan ook zelf voor aan haar op haar paard? Want ik wil niet dat de TS gaat verongelukken nml.

ja hoor, no problem!

wb ras verschil? wel degelijk!
je hebt lenig en niet lenig 8-)
de pre valt onder de categorie lenig. En die klappen idd heel simpel hun hoofd en nek in eigen rolkur :+ en crossen ervandoor! (als je even niet oplet)
Verder heb ik TS al tips gegeven waar ze hulp kan krijgen bij haar in de buurt
In ieder geval advies om iemand te zoeken met verstand van de PRE (of Lusitano)