Danique_G schreef:Jessix schreef:Daarom schrijf ik ook dat het verkeerd uit kan pakken.
Ohja ik lees het al. Maar dan is vind ik het wel iets tegenstrijdig met je eerste zin.
Want?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sizzle schreef:Iedere kwpner heeft een flinke dosis lijnenteelt ivm de veelgebruikte F1 kruisingen destijds.
Ik heb bij een van mijn veulens bewust inteelt toegepast om een bepaald type vast te leggen en dat is precies gelukt zoals ik hoopte.
Sizzle schreef:Danique, inderdaad.
Als kwpners in een vergelijkbaar type staan zijn ze vaak ook redelijk verwand. Zo breed is die genenpool niet.
Bij inteelt/lijnenteelt versterk je alle eigenschappen. Je hebt risico op recesieve ziekten, maar ook kans op het vast homozygoot leggen van een gewenste eigenschap.
Danique_G schreef:Je zegt dat het kan als je weet waar je mee bezig bent. Maar dat weet je nooit aangezien het anders uit kan pakken
.
ThreeFingers schreef:Snap wel wat je bedoeld. ...als bij honden niet meer geselecteerd word op werkprestaties maar meer op "schoonheid"....dan gaan lichamelijke functies verloren..
Nu denk ik wel dat dat bij paarden nog meevalt...maar ook daar zul je rassen hebben die almaar sierlijker moeten worden of kleiner enz dan is het wachten op de problemen die gaan komen.