inteelt fokken of nieuw bloed erbij??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:00

Danique_G schreef:
Jessix schreef:
Daarom schrijf ik ook dat het verkeerd uit kan pakken. ;)

Ohja ik lees het al. Maar dan is vind ik het wel iets tegenstrijdig met je eerste zin.

Want? :')

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:01

Lijnen teelt kan zeer goed uitpakken als het goed gedaan is en selectief.Tuigpaarden zijn een zeer kleine populatie aan het worden welke dan ook vaak terug gaan kruisen .Hoeft niet verkeert te zijn ..Vaak weten de oudere tuigpaard liefhebbers hier heel veel van en willen die graag die info geven ..Dus als je zo iemand in je kring zou kunnen vinden/ hebben dan zou die je goed kunnen informeren...Maar realiseer je dan ook dat het ook faliekant mis kan gaan .Maar ja dat kan overal mee ...Zoek goede info en weet je bij het Kwpn kun je ook daar info over krijgen ....

Raineri

Re: inteelt fokken of nieuw bloed erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:06

Je zegt dat het kan als je weet waar je mee bezig bent. Maar dat weet je nooit aangezien het anders uit kan pakken :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:08

Nou tegenwoordig valt dat wel mee. Bij de meeste stamboeken wordt wel getest op veel voorkomende erfelijke afwijkingen. Zo niet kun je zelf ook nog de hele lijn uitpluizen op afwijkingen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:10

Lijnteelt niks mis mee..
Inteelt is dan wel weer heftiger...

En opzich niks mis mee als er goed geselecteerd word. ..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:11

Je gaat hengsten en merrie toch op bepaalde kenmerken uitselecteren en niet ad random kiezen. Door lijnenteelt kun je bepaalde kenmerken versterken en fixeren. Maar dan moet je de dieren waarop je lijnenteelt wel kennen natuurlijk of weten over welke sterke of zwakke punten ze beschikken. Tuurlijk ga je geen lijnenteelt uitvoeren op 2 dieren waarvan je weet dat ze beide over hetzelfde zwakke punt beschikken.
Bij mij is de eerste lijnenteelt wel goed uitgepakt. Maar ik pin me er niet op vast, als ik door een outcross bepaalde kenmerken beter kan maken dan gebruik ik dat net zo lief.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:18

Sizzle schreef:
Iedere kwpner heeft een flinke dosis lijnenteelt ivm de veelgebruikte F1 kruisingen destijds.
Ik heb bij een van mijn veulens bewust inteelt toegepast om een bepaald type vast te leggen en dat is precies gelukt zoals ik hoopte.

ik hoop niet dat dat het ataxie ruintje is? / is geen aanval....maar dat soort dingen krijg je dan wel.
( gelukkig is het n ruin)

maar goed bij de trekpaarden is inteelt bijna gewoon aan het worden, dus het hangt ook erg van de soort en het stamboekbeleid af denk ik

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:24

Sizzle schreef:
Danique, inderdaad.
Als kwpners in een vergelijkbaar type staan zijn ze vaak ook redelijk verwand. Zo breed is die genenpool niet.
Bij inteelt/lijnenteelt versterk je alle eigenschappen. Je hebt risico op recesieve ziekten, maar ook kans op het vast homozygoot leggen van een gewenste eigenschap.

Sluit me bij aan.
Welke fokkerij je ook bekijkt, dit wordt om de bovenstaande laatste zin toegepast. Maar net als Natasja zegt niet lukraak toepassen het behoort wel een doordachte keuze te zijn.

Sommige passen zelfs vader op dochter dat vind ik niet kunnen, is qua genen te dichtbij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:36

Danique_G schreef:
Je zegt dat het kan als je weet waar je mee bezig bent. Maar dat weet je nooit aangezien het anders uit kan pakken :P

Een percentage dat het anders uit kan pakken is redelijk klein als je weet waar je mee bezig bent. Uitgesloten is het nooit, wat dat betreft is fokken gokken. Maar als je kijkt naar de meeste rassen zul je zien dat lijnteelt in veel gevallen heel goed uit heeft gepakt.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:38

Waarom lijken de dieren in de natuur op elkaar?

Juist door lijn/inteelt. ...alleen de natuur selecteert genadeloos.

De Dingo is ontstaan uit honden...en kijk nu alle Dingo's lijken op elkaar...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:42

Kwita, ehhh nee, die is juist een 'out-cross' :D
Bovendien is het niet erfelijk als hengsten te ruw met elkaar om gaan.

Het gaat om mijn merrie, die heb ik teruggefokt op Uniform.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 22:03

ThreeFingers schreef:
Lijnteelt niks mis mee..
Inteelt is dan wel weer heftiger...

En opzich niks mis mee als er goed geselecteerd word. ..

Maar lijnteelt en inteelt zit toch niet zoveel verschil in?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:07

Ja en nee. Lijnenteelt is en blijft inteelt. Alleen lijnenteelt word veel bewuster ingezet en normaal gesproken dus met een generatie interval.

Dus niet Amor x Amor x Eros x Lucky Boy maar een Amor x Lucky Boy x Eros ( Eros was een Amor zoon)
Je pakt wel terug op Amor maar wel met generaties ertussen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:35

Lijnteelt en inteelt is een groot verschil.

Inteelt is bv vader x dochter

Lijnteelt bv een paard bv de opa maar ook de overgroot opa is.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 22:43

En om de de lijnteelt, als daar ook inteelt in. zit is dat het zelfde alleen verder in de generatie

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:54

Ja precies. ...er zit dan voldoende ander bloed in..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 23:31

Dravers zijn in de laatste 50 jaar 10 seconden (!) Harder gaan lopen over een kilometer en ik ben er heilig van overtuigd dat dat voor een groot deel door lijnteelt is gekomen.
Daarnaast hebben wij een Amerikaanse eneen Franse lijn die beiden anders fokken
en ik kan wel zeggen dat de lijn met meer inteelt een hoger starterspercentage heeft.

Sporttechnisch ben ik dus voor :) .

Foktechnisch tegen, dus zie daar maar eens een lijn in te zoeken :')

Danique, wat je zegt klopt gewoon niet, daarnaast ga ik even temmen want het word nu erg kinderachtig en dat is zonde van het onderwerp...

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 23:45

Zonder inteelt heb je op een gegeven moment geen keus meer om wel inteelt te gebruiken
vanwege de zelfde lijnen

zo zie maar aan stal roelofs
hun fokken al jaren met bloed van joost x abgar en succesvol
door lijn/inteelt anders had dit bloed niet meer bestaan want de hengsten zijn al zo oud

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 00:23

Danique_G, ik denk dat jou opleiding voornamelijk gaat over mensen en niet over dieren?

Bij mensen (hoewel ik er een voorstander van ben) wordt niet geselecteerd op ziekten en erfelijkheid...
Bij paarden wel.
Bij lijninteelt wordt er gekeken naar de positieve eigenschappen van een lijn en naar de negatieve.
De positieve wil je verankeren en de negatieve wil je kwijtraken. Je zoekt dus naar een hengst die in de lijn zit van de merrie, die wel de positieve eigenschappen nog bezit... maar los staat van de negatieve...
Daarom ga je vaak een aantal generaties terug.

Verder, je verhaal over de Middeleeuwen is leuk, maar inteelt en lijninteelt is, hoewel het beide inteelt is, toch wel wat anders...
Het verhaal over de Middeleeuwen gaat dan ook niet op :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:28

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd. Gelieve jullie te beperken tot het oorspronkelijke onderwerp. De rest heeft er niets mee te maken en dus niet gewenst.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:03

@ruitje je schrijft:

Sporttechnisch ben ik dus voor  .Foktechnisch tegen, dus zie daar maar eens een lijn in te zoeken.

Dit snap ik niet helemaal. ..want het sport resultaat komt voort uit de fok.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:11

Uh, hoe leg ik dat uit.

Qua resultaten( dus snelheid ) doen de paarden het vele malen beter, ik vraag mij echter af of het voor het uiteindelijke behoud van het ras het beste is. Ik vind dus dat je met fokken op moet letten of je niet de ' eisen' van de mens zover door moet laten gaan.

Om zeg maar de hondenfokkerij als voorbeeld te nemen, waar nu enkele rassen zijn die gewoon pijn hebben in het dagelijks leven omdat de mens maar blijft selecteren op bepaalde punten.

Alhoewel ik denk dat wij bij dravers nu zoveel keuze hebben nu we Frans met Amerikaans aan het mengen zijn dat de inteelt lang niet zo erg meer is als in de jaren 90 met 4 keer Speedy Crown in elke pedigree :')

Dus misschien had ik niet foktechnisch moeten zeggen, maar ethisch ofzo?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:33

Ruitje, ik snap wat je wil zeggen, maar de vergelijking tussen de dravers en honden is misschien ongelukkig. Als je de vergelijking tussen honden en bijvoorbeeld AQHA halter paarden had gemaakt zou ik je volgen. Omdat je dan in beide gevallen eigenschappen erin fokt die niet inherent zijn aan de diersoort. Het gaat dan om selectie op exterieurkenmerken die onze voorkeur wegdragen. Zoals de steile achterbenen van die halterpaarden of de overdreven spiermassa. Maar selectie op snelheid kan toch voor een paard niet negatief zijn, een paard is als soort een vluchtdier. Snelheid is bijgevolg een aan de soort inherente, zelfs levensbelangrijke eigenschap. Genetische diversiteit blijft daar wel belangrijk, maar om andere redenen (zoals recessieve genetische afwijkingen, verlies van substantie, ...).

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:07

Snap wel wat je bedoeld. ...als bij honden niet meer geselecteerd word op werkprestaties maar meer op "schoonheid"....dan gaan lichamelijke functies verloren..
Nu denk ik wel dat dat bij paarden nog meevalt...maar ook daar zul je rassen hebben die almaar sierlijker moeten worden of kleiner enz dan is het wachten op de problemen die gaan komen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 21:14

ThreeFingers schreef:
Snap wel wat je bedoeld. ...als bij honden niet meer geselecteerd word op werkprestaties maar meer op "schoonheid"....dan gaan lichamelijke functies verloren..
Nu denk ik wel dat dat bij paarden nog meevalt...maar ook daar zul je rassen hebben die almaar sierlijker moeten worden of kleiner enz dan is het wachten op de problemen die gaan komen.

Dat zie je ook met friezen
in zo'n korte tijd een dressuur fries fokken
waardoor ze zwakker zijn geworden