wat is een goede opfokplek voor kwpn hengst veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:23

Dat klinkt als een goede plek! Vooral ook met dat ze 's winters op het land staan!

Mijn twenter heeft vorig jaar 7 maanden in de opfok gestaan. In de zomer was het wel prima met dag en nacht op het land.
Ik kwam toen alleen kort langs om even te kijken hoe het ging en als ze naar de hoefsmid moest. Je paard poetsen in een kudde jonge paarden (dus als ze niet uit de groep mogen), is heel lastig en vind ik niet aan te raden.
In de winter viel het toen zwaar tegen. Ze stonden in een vieze loopstal met veel paarden en mochten dan een uurtje in een hele natte en kleine paddock. Al snel moeten beslissen om mijn paard te verhuizen...

Dus ik zou je aanraden om goed op de winterstalling te letten! Daar heb ik me toen flink op verkeken!

dries

Re: wat is een goede opfokplek voor kwpn hengst veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 14:52

Alle paarden op dit bedrijf staan er heel goed bij en het land waar ze ook s' winters in staan ligt hoog dus altijd mooi droog. Ook komen ze in de winter veel buiten. De groep bestaat uit 6 hengsten. Ze hebben van elke jaargang maar max 6 staan.
Ga er vanuit dat ze er in de winter ook goed bij staan, maar dat hou ik zeker in de gaten.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:43

Sammie schreef:
Paard uit de kudde halen zal eerder niet dan wel mogen. Bovendien waarom zou je dat willen? Kijk staan ze in de wei dan ga je er heen met een borsteltje en kun je ze borstelen en even aaien. Staan ze ’s winters in de grote stallen kun je ze er misschien uithalen om voor de stallen te poetsen.. maar dat kan je er ook in doen. Maar wat wil je verder doen met een jaarling of een tweejarige? Longeren? Verkeersmak maken door langs de weg te gaan wandelen..? Zorgt alleen maar voor stress bij die dieren en als ze weer terugkomen is het weer even aftasten wie en wat er nu bij komt.

Weet je als paard ergens goed staat dan maak je je er ook geen zorgen om. Dan ga je er heen, je kijkt even en het is goed. Dát gevoel moet je hebben en dan ga je er een keer in de zoveel weken heen om even te kijken. In het begin wat vaker, maar dan weer een aantal weken niet.

Helemaal mee eens hoor Sammie, was gewoon benieuwd of er uberhaupt opfokstallen zijn die dit toelaten.
Ik heb ook gezien voor hoeveel onrust en gedoe het kan zorgen, dus ik zou er eerlijk gezegd niet blij mee zijn als het gebeurde op de opfok waar ik mijn veulen heen breng.

Fijn dat je wat gevonden hebt TS!