fokfanaat schreef:ik zou gaan voor een gereden paard, juist dan is veel makkelijk een dier te vinden waar je niet bang voor bent, je kunt veel beter selecteren op karakter, en een zoeken met veel ervaring die nergens meer van opkijkt. ook kun je dan gaan voor een dier dat geschikt voor de fok is, gezond en al op de keuring geweest.
met een veulen blijft dat allemaal afwachten.
juist als je duidelijke voorkeuren en eisen hebt, is het bijna onmogelijk die te vervullen bij een aankoop veulen of poging het zelf te fokken.
Ik sluit met helemaal bij fokfanaat aan. Ik heb zelf geen enkele ervaring met veulens en het fokken daarvan. Toen ik mijn huidige paard(merrie) bij een fokker kocht, zei ik gekscherend, dat als ze ouder zou worden ik altijd een veulentje kon fokken als opvolger. Het advies van de fokker was toen duidelijk; NIET DOEN! Gewoon een gezond, netjes gereden paard kopen was zijn advies. Is inderdaad een stuk makkelijker. Bij een veulen heb je er eerst 3 jaar goed op te passen en hopen dat er niets gebeurt en dan moet je nog afwachten wat er van het dier wordt qua rijden.
Verder denk ik dat je fokken gewoon aan de "echte fokkers" moet overlaten, maar dat vind ik ook van alle pretnestjes met honden, katten, konijnen, cavia's enz enz.