dekvoorwaarden natuurlijke dekking?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:47

petraaken schreef:
Meen je dat nu Peterina? Kan me dat nl de dag van vandaag erg moeilijk voorstellen dat merrieeigenaren niet scannen om het gepaste moment te bepalen.

Heel zeker!
Gaan af van de familie ruin of hoeveel het merrie zeikt :oo
Heb vorig jaar meegemaakt dat merrie is gedekt gewoon door 'kijken' van de DA! >;) :roll: Er is geen scan er aan te pas gekomen ... diezelfde (erg oudewets!) DA wilde 3 dagen achterelkaar verssperma geleverd voor inseminatie!

Andere voorval: 'wij dekken altijd natuurlijk en laten het over aan de hengst ... zullen nu maar mikken zeker?'

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:50

[***] schreef:
De factuur van de vaste kosten ja, die 250-300 euro krijg je bij veel henstenhouders al direct, niet die van het volledige dekgeld

Als we volledig dekgeld moeten gaan betalen vooraf dan mag er van mij levend veulen garantie bij geboorte tegenover staan

In Duitsland is vooraf betalen al de regel.
Vind ik ook alleen normaal.
En inderdaad bij de meeste staat zowiezo LFG of een zeer gunstig rabat regeling.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:58

[***] schreef:
De factuur van de vaste kosten ja, die 250-300 euro krijg je bij veel henstenhouders al direct, niet die van het volledige dekgeld

Als we volledig dekgeld moeten gaan betalen vooraf dan mag er van mij levend veulen garantie bij geboorte tegenover staan

Dat is toch al een stap voorwaarts?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:58

Peterina schreef:
petraaken schreef:
Meen je dat nu Peterina? Kan me dat nl de dag van vandaag erg moeilijk voorstellen dat merrieeigenaren niet scannen om het gepaste moment te bepalen.

Heel zeker!
Gaan af van de familie ruin of hoeveel het merrie zeikt :oo
Heb vorig jaar meegemaakt dat merrie is gedekt gewoon door 'kijken' van de DA! >;) :roll: Er is geen scan er aan te pas gekomen ... diezelfde (erg oudewets!) DA wilde 3 dagen achterelkaar verssperma geleverd voor inseminatie!

Andere voorval: 'wij dekken altijd natuurlijk en laten het over aan de hengst ... zullen nu maar mikken zeker?'

Verbaast mij niks.. Als ik af en toe lees wat hier bij komt.. Merries met baarmoederontsteking maar elke dag natuurlijk laten dekken om de kans op 'raak' te vergroten. |o

SophievdV

Re: dekvoorwaarden natuurlijke dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:02

Er zijn ook serieus nog veel mensen die denken dat natuurlijk dekken de kans op dracht vergroot. Dat is een fabel.

Vandaag las ik ook nog een bericht dat iemand dacht dat het sperma van een bepaalde hengst onverdund verzonden werd. Dat is onmogelijk, tenzij je graag je merrie gust wil houden ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:58

Als de merrie allergisch is voor de verdunnings stof dan wat wel soms! gedaan wordt is dat ter plaatsen op het KI station de merrie geinsemineerd wordt met verssperma dat momenten eerder is afgenomen.
Maar dit is eerder een zeldzame iets.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:09

Ja, dat klopt. Maar verzenden kan niet, want dan is het hele spul binnen een uur dood. Je moet het dan inderdaad na het vangen rechtstreeks insemineren. Verdund is overigens ook vers :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:15

Daarom wordt het ook wel bedrijfs-KI genoemd . Veilig voor paarden en handlers en geen 'troep' erbij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:04

Peterina schreef:
Als de merrie allergisch is voor de verdunnings stof dan wat wel soms! gedaan wordt is dat ter plaatsen op het KI station de merrie geinsemineerd wordt met verssperma dat momenten eerder is afgenomen.
Maar dit is eerder een zeldzame iets.

:j

Mijn merrie reageert op de verdunningsvloeistof.

Ik zet mijn merrie bij de hengstenhouder en laat het inderdaad onverdund insemineren.

De voorwaarden die TS hier nu meld vind ik echt onlogisch. Zou ik nooit mee akkoord gaan.

Ik zou nooit een voorkeur hebben voor natuurlijke dekking overigens.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:16

Pletje123 schreef:
Ja, dat klopt. Maar verzenden kan niet, want dan is het hele spul binnen een uur dood. Je moet het dan inderdaad na het vangen rechtstreeks insemineren. Verdund is overigens ook vers :)

Dit kan wel degelijk.
Vers sperma blijft ca 48 uur leven.
Je kan het vaak zelfs de volgende dag dus nog gebruiken als je het bijv op een roller bank zet zodat t spul niet gaat klonteren.

Ik dek meestal om de dag.
Dit ook vanwege die 48 uur.

Vorige jaar beide merrie meteen drachtig.
Dit jaar via vers was de merrie ook meteen raak.
Koelbox mee en naar de merrie...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:27

Barcelona: het gaat om verdund of onverdund. Beide is het vers.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:34

Pletje123 schreef:
Barcelona: het gaat om verdund of onverdund. Beide is het vers.

Onverdund...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:54

Dat lijkt me sterk.. maar ik was er niet bij natuurlijk. Het is in ieder geval niet voor niets dat merries die onverdund geinsemineerd moeten worden op het station staan en direct na het vangen vh sperma geinsemineerd worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:05

In de 'buitentemperatuur' leeft sperma echt geen 48 uur, eerder 5 minuten :), maar als je goed sterk spul hebt kan dat tot max. een uur zijn :)
Echter zal het vocht al snel gaan uitvloeien en de levensduur van de zaadcellen komt dit niet ten goede.
Bij bedrijfs-KI is het dus van belang dat het -indien transport nodig is- dit op lichaamstemperatuur te doen, maar liefst direct van de hengst in de merrie te transporteren.

Die genoemde 48 uur is eenmaal IN de merrie, vandaar dat elke dag dekken ook geen nut heeft.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 14:21

DubbelDun schreef:
LOL :)
Wat ik me trouwens ook nog afvraag...er staan meerdere merries die gedekt moeten worden...hoe kort op elkaar vinden die dekkingen plaats. Want een hengst kan wel binnen korte tijd 2x dekken, maar of er dan ook nog iets van levend zaad mee komt ???

Nee, onze merries lopen precies achter elkaar aan met de cyclus.

Tinniie schreef:
Als ik dat zo allemaal lees ben ik blij dat ik er voor gekozen heb niet met hem te dekken... Pfff nogal een gedoe allemaal!
Ik vind het ook helemaal niet kunnen dat jullie de hengst moeten begeleiden :s wat als er iets mis gaat met jezelf, merrie of hengst?
Spijtig dat het zo loopt, heel hard duimen dat ze beiden gewoon van de eerste keer pakken!

Ja, dit hadden wij ook zeker niet verwacht. Toen we daar waren om bij hem te kijken klonk het allemaal goed en leek het of ze er voldoende verstand van had.
Ik ben wel zeker van mijn eigen kunnen en het is niet de eerste keer dat ik met een dekkende hengst te maken heb maar je hebt inderdaad gelijk, het is niet verantwoord.
Die hoop hebben wij ook Tinniie...
[***] schreef:

Zo is het voor ons ook.

Inmiddels zijn we naar het KI station getogen omdat natuurlijk dekken niet lukte. Hij kreeg het niet voor elkaar.
De merrie is nu voor de eerste keer geïnsemineerd en gelijk gescand. Er zat een mooi ei :) Dus fingers crossed. Overigens heb ik de hengst weer begeleid haha..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:06

Het lukte niet om natuurlijk te dekken?
Heeft hij dan nu op de bok gedekt ofzo?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:25

Noisy, mag ik weten om welke hengst het gaat?