smurffie schreef:Wellicht kun je de eigenaar eens goed informeren over het nut van de staart; vliegen weg kunnen jagen. Een dier met jeuk ( die ze krijgen door vliegen) is erger dan een dier met pijn. Het eraf halen zelf is( mits verdoofd en pijnstilling) bnog niet de ergste gruwel.. Maar het gevolg van de korte staart.
Vroeger werden de staarten eraf gehaald zodat ze niet tussen de ploeg konden komen, mooie billen krijgen ze van goed trainen.
Verder dacht ik toch ergens te hebben gelezen dat ze bezig zijn met een verbod op korte staarten op de keuring voor paarden jonger dan een bepaald jaar.
Verder zie ik vaker foto's voorbij komen van op gevlochten staarten op de keuring: geen mishandeling voor het paard en hetzelfde lelijke uiterlijk.
Neemt niet weg dat ik het machtig mooie paarden vind, en wat een geweldig gaaf veulen!
Heb ik al meerdere keren gedaan, koude wind/regen/sneeuw op de gevoelige delen, jeuk, niet kunnen beschermen, geen vliegen weg kunnen jagen.... 
pipo schreef:Het couperen van de staart is sinds 1 september 2001 verboden bij/ door de wetin nederland en per 1 oktober dat zelfde jaar in Belgie! Maar laten we dit topic over het mooie veulen houden en niet om de discussie wederom op te laten laaien.
Dat weet ik
Vind het zelf erg jammer ook dat mensen zich niet aan zo'n wet houden.
Nu even stoppen over de staartendiscussie? 
Kan er zelf helaas vrij weinig aan doen, zie ze zelf liever ook met staart en heb het regelmatig met de eigenaar over het feit dat een staart er aan hoort, anders worden ze wel zonder staart geboren...
Bedankt voor de leuke reacties weer verder! Zal eens kijken of ik binnenkort nog wat foto's kan maken