Discussie, merrie alleen dekken als ze predicaat heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer merrie laten dekken

Alleen als ze een predicaat behaald heeft
28 (22%)
Als ze gewoon gezond/medisch in orde is
82 (66%)
Anders?
13 (10%)

Totaal aantal stemmen: 123

ruitje

Re: Discussie, merrie alleen dekken als ze predicaat heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 02:13

Er word naar mijn mening te weinig gefokt op karakter. Er zijn toch echt een aantal KWPN hengsten waarvan ik zelfs weet dat het ' draken' zijn. :+ ( of anders gesteld: de gemiddelde recreatieruiter kan er niet mee door een deur) en ik heb toch het vermoeden dat dat soort duur gefokte paarden een hele kleine afzetmarkt hebben en die papierloze makke struik veel beter verkoopt. Dus om nou te stellen dat een papierloze eerder bij de slacht beland. Nee, mijn ervaringen zijn anders :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 02:14

Mee eens. Er zijn de nodige KWPN hengsten waar ik een nakomeling nog niet eens cadeau van wil hebben...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 02:26

Onzin, lastige paarden worden gemaakt en niet geboren. Alleen zijn er weinig ruiters die hun eigen kunnen naar waarde schatten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 02:27

Ten dele mee eens en niet mee eens. Opleiding van de ruiter laat te wensen over. Fokkers zorgen voor paarden die door de doorsnee ruiter niet te hanteren zijn. Beetje kip-ei verhaal?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 02:29

Cassidy schreef:
Ten dele mee eens en niet mee eens. Opleiding van de ruiter laat te wensen over. Fokkers zorgen voor paarden die door de doorsnee ruiter niet te hanteren zijn. Beetje kip-ei verhaal?

Als je het verschil in de afgelopen 25 jaar ziet qua mentaliteit van de ruiter, ga ik er toch voor om de ruiter de schuld te geven. Vroeger leerde je omgaan met een paard, als t niet ging, nam je extra les. Nu in de huidige fastfood maatschappij krijgt het dier de schuld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 02:30

R12312 schreef:
Cassidy schreef:

Als je het verschil in de afgelopen 25 jaar ziet qua mentaliteit van de ruiter, ga ik er toch voor om de ruiter de schuld te geven. Vroeger leerde je omgaan met een paard, als t niet ging, nam je extra les. Nu in de huidige fastfood maatschappij krijgt het dier de schuld.

Ja en nee. Ontken je nu echt het feit dat de fokkerij ook veranderd is?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 02:41

Cassidy schreef:
Ja en nee. Ontken je nu echt het feit dat de fokkerij ook veranderd is?

Ja, zoveel jaar geleden had je de abgars en de amors die moeilijker waren. Nu de Jazzen en co. Beide blijft een manier om mee om te gaan en dat is horsemanship, helaas willen maar weinig mensen dat leren.

Een groot gedeelte komt uit de bar slechte instructie die er tegenwoordig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 02:44

Nogmaals, ten dele mee eens en niet mee eens. De instructie en opleiding van de ruiters laat serieus te wensen over. Maar er zijn ook heel veel fokkers die zich blindstaren op papieren en voor de verkoop fokken, en idd voor Jazz en co als vaderdier kiezen. Waar een gemiddelde (en idd minder kundige ruiter) niet mee om kan gaan.

In het verleden hadden er minder mensen de middelen om een dier aan te schaffen.
Even de crisis van de afgelopen jaren buiten beschouwing gelaten, dit is wel veranderd.
Meer mensen hadden de middelen om een dier aan te schaffen, maar misten de basis.
Meer fokkers fokten voor de top en kozen hengsten waarvan de nakomelingen niet makkelijk te hanteren waren.

Beetje makkelijk om alleen naar de opleiding van de ruiter te wijzen, denk je niet?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 03:27

R12312 schreef:
Onzin, lastige paarden worden gemaakt en niet geboren. Alleen zijn er weinig ruiters die hun eigen kunnen naar waarde schatten.

Niet helemaal mee eens. Je hebt aangeleerd en aangeboren.

Overigens, TS, ik ben het niet met je eens. Niet iedereen kan zich een paard met een (goed) papier veroorloven. Sommige zijn dolgelukkig met een leuke kruising, wat maakt het uit dat het geen papiertje heeft? En predicaat al helemaal onbelangrijk.

Ikzelf heb een haflingermerrie, weliswaar met papier, geen idee wat ze zal gaan halen op de keuring, is ook niet belangrijk. Wil minstens 1 veulen met haar fokken dat ik dan zelf wil houden (voor o.a. tweespan). En dan geeft het mij niets dat moeders misschien niet eens een stamboekopname heeft gehaald (mocht dat het geval zijn ;) )

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 03:51

R12312 schreef:
Cassidy schreef:

Ja, want zo verkoop je paarden natuurlijk " ja zeg ik weet dat u nu onderste boven aan de bakrand hangt maar dat ligt echt aan u hoor met dit paard is niets mis" :') . Je kan natuurlijk ook afwachten tot alle ruiters plots weer kundig worden maar ik denk toch wel dat op karakter fokken meer kans bied om het niveau weer een beetje gelijk te trekken :)* . Ik zie mijn omgeving ook veel meer vraag naar brave paarden dan er beschikbaar zijn en de mensen die ik ken die echt op goed karakter fokken vinden prima markt voor hun paarden, met of zonder predicaten.

R12312 schreef:
Het prestatiepredikaat krijgt een merrie bij het kwpn als 3 van haar nakomelingen op Z nivo hebben gepresteerd in de sport. Wat mij betreft het meest waardevolle predicaat wat er is.

Das natuurlijk heel leuk als je een paard zoekt om Z mee te gaan rijden maar volgens mij is dat toch lang niet het merendeel van de paardeneigenaren? Ik vind het ergens wel raar dat het merendeel van de ruiters die zich toch in de basissport/recreatie zullen scharen een beetje aangewezen zijn op geflopte sportpaarden en stamboeken die op vaak niet zo veel zeggende uiterlijke standaarden paarden beoordelen en het dan nog gek gevonden wordt dat die mensen die stamboeken maar laten voor wat het is. Als ik in het bos wil rijden zonder mijn nek te breken heb ik toch niets te doen met sportpredicaten en of dat paard dan bijv helemaal zwart is of niet zou me ook niet zo interesseren :Y) .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:00

Een heleboel ruiters willen zelf natuurlijk ook graag zo'n paard. Een mooi hyper sensibel sportpaard.

Maar het KWPN heeft meer dan alleen maar hyper sensibele sportpaarden. Voor de recreant of minder begaafde ruiter is er ook een fokrichting.(en nog allround ook)

Maar de meeste overschatten zichzelf enorm en komen met een paard thuis wat alles in zich heeft maar met het bijbehorende voor de profi zeer fijne sensibele karakter.

Maar voor alle fokrichtingen van het KWPN geld dat de het exterieur goed moet zijn. En verwar dat niet steeds met mooi. Bij het KWPN( EN NRPS, Oldenburg, Holstein, Trakhener etc) is correct mooi. Het exterieur moet het gebruiksdoel dienen.

Ja in Ermelo in de kampioenskeuring gaat het uiteindelijk ook om mooi. Maar dat staat los van de predikaten. Die zijn op de stamboekopname en de centrale keuringen al vergeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:34

Maartje1990 schreef:
Overigens, TS, ik ben het niet met je eens. Niet iedereen kan zich een paard met een (goed) papier veroorloven. Sommige zijn dolgelukkig met een leuke kruising, wat maakt het uit dat het geen papiertje heeft? En predicaat al helemaal onbelangrijk?

Waar zeg ik iets wat hier op slaat waar jij het niet mee eens ben? :)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:33

NatasjavE schreef:
Een heleboel ruiters willen zelf natuurlijk ook graag zo'n paard. Een mooi hyper sensibel sportpaard.

Maar het KWPN heeft meer dan alleen maar hyper sensibele sportpaarden. Voor de recreant of minder begaafde ruiter is er ook een fokrichting.(en nog allround ook)

Maar de meeste overschatten zichzelf enorm en komen met een paard thuis wat alles in zich heeft maar met het bijbehorende voor de profi zeer fijne sensibele karakter.

Maar voor alle fokrichtingen van het KWPN geld dat de het exterieur goed moet zijn. En verwar dat niet steeds met mooi. Bij het KWPN( EN NRPS, Oldenburg, Holstein, Trakhener etc) is correct mooi. Het exterieur moet het gebruiksdoel dienen.

Ja in Ermelo in de kampioenskeuring gaat het uiteindelijk ook om mooi. Maar dat staat los van de predikaten. Die zijn op de stamboekopname en de centrale keuringen al vergeven.

100 procent mee eens, zo is het maar net.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:58

Leuke discussie. Ik zou zelf niet snel met een papierloze merrie fokken, ik vind ook dat een merrie minimaal een eerste of goede 2 premie moet hebben behaald op de keuring omdat ik kwaliteit belangrijk vindt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 15:18

Hoe vaak zie je niet dat iemand fokt met een op papier deftig gefokte merrie (alle predikaten en stempelhengsten op rij) maar dat er op die merrie niet gereden kan worden ivm het temperament. Dus is het een fokmerrie. En dan zet men er zonder omkijken een deftig gefokte hengst op met een vergelijkbaar karakter...

Kijk: op papier verkoopt het wel. Zulke veulentjes zijn zeer gewild op veilingen. Maar....Hebben we het dan nog wel over serieus fokken?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:23

Maartje1990 schreef:
Overigens, TS, ik ben het niet met je eens. Niet iedereen kan zich een paard met een (goed) papier veroorloven. Sommige zijn dolgelukkig met een leuke kruising, wat maakt het uit dat het geen papiertje heeft? En predicaat al helemaal onbelangrijk?

Niet iedereen kan zich een goed paard veroorloven, waarom denken velen toch dat goed papier direct een goed paard geeft?

Daarintegen is een merrie met 3 nakomelingen in het Z, juist een bewezen merrie dat ze geschikte karakters fokt. Een paard met een ongeschikt karakter krijg je niet in het Z2.

love_khyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:54

En wanneer een merrie 3 nakomelingen in het Z heeft lopen krijgt ze toch....: een predicaat! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:56

love_khyra schreef:
En wanneer een merrie 3 nakomelingen in het Z heeft lopen krijgt ze toch....: een predicaat! :)

Ook als er geen papier bijzit?

love_khyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:00

Als er geen papier bijzit en ze geeft al wel 3 nakomelingen die tot het Z zijn gekomen, zou ik toch die merrie bij een stamboek inschrijven.. Worden haar kinderen ook alleen maar beter van wanneer die verkocht zouden worden..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:05

Je hoeft niet met een super papier een leuk veulen te fokken.
Alleen werkt het KWPN wel met dubbele agenda.
Waar de hobbyfokker zijn rete best 'moet' doet om alles volgens het plan van het KWPN te doen, Ster Sport, PROK, Prestatie, en dan niet die merrie Keur willen maken, maar vervolgens wel een hengst uit een stamboek merrie kampioen huldigen. Dat gaat je dan als fokker wel tegen de haren in.

Ik fok ook met papier, maar ik kijk wel zorgvuldig naar de merrie en hengst. Ik heb een sensibele merrie, maar daar komt dan ook een droogkloot op die mijn merrie aanvult in exterieur en in karkater, zodat deze hopelijk wel voor de doorsnee ruiter word. Dan grijp ik liever naar het duitse bloed dan naar alles waar al JAZZ en FLEMMING in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:54

Ik ben geen paardenfokker, maar weet wel wat af van bijvoorbeeld het fokken van show konijnen/kippen/duiven/cavia's enzo. Deze hoeven dan wel geen dressuur te lopen of te springen (sommige konijnen wel trouwens!) maar ze horen wel aan eisen te voldoen die in elke fokkerij geld, zelfs de bloemenfokkerij.

Als je enkel met predikaatdieren fokt, iets wat in de hondenwereld in het verleden gebeurd is, krijg je een te kleine gezonde populatie om mee verder te fokken. Alle dieren die wel in de sport goed blijken te lopen, maar niet goed van binnen zijn, zullen vroeg of laat kapot gaan.

Bij de konijnen bijvoorbeeld kun je een voedster (vrouwtje) aanhouden die niet de hoogste predikaten heeft, maar wel geweldige jongen op de wereld zet! Dus ik denk dat je best dieren zonder predikaat kunt fokken, als je maar weet wat er allemaal achter zit. Door af en toe dieren die niet geheel geschikt zijn aan te houden, houd je je bloedbasis groter en verklein je de kans op inteelt weer.

Dus als antwoord op je vraag (en hierbij mijn eigen mening) : Je mag best met een predikaatloos paard fokken, mits je weet in ieder geval 1 van de ouders was. Je moet goed naar de hengst kijken en nog het belangrijkste, je moet een back-up plan hebben mocht je het niet kwijt raken (dus óf zelf houden óf slacht, er zijn al teveel pony's paarden)

love_khyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:24

Ik ben het gedeeltelijk met je eens newt.. Ik ben blij dat het KWPN af en toe ook een GOED paard uit "maar" een veulenboek merrie goedkeurt.. Dat wil zeggen dat ze toch de "goede" er tussen uit pikken. Ze kijken natuurlijk naar heel de merrielijn en als alleen de moeder wat minder is maar de rest van de lijn is heel goed, is de kans groot dat deze hengst toch goede genen heeft en doorgeeft. En daar heeft het KWPN natuurlijk ook nog de latere selecties voor, wanneer een hengst niet de verwachte nakomelingen geeft wordt hij op wacht gezet of zelfs uit de dekdienst gehaald..

Maar ik weet dat dat weer een discussie op zich is.. :)

En spuitjee, je hebt wel een goed punt, bloedspreiding blijft heel belangrijk. Gelukkig zijn de meeste stamboeken zich hier ook zeker van bewust en wordt daar op keuringen ook rekening mee gehouden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:54

love_khyra schreef:

Dat is lang niet bij elk stamboek zo. Als mijn merrie ZZ dressuur en springen zou zijn en 10 van haar nakomelingen ook, dan heeft ze nog geen enkel predicaat om maar wat te noemen. Of jawel, sinds dit jaar is ze dan sport geloof ik <<) Sommige stamboeken denken er gewoon wat anders over en/of lopen jaren, zo niet eeuwen, achter. Dus nee, ik vind predicaten echt niet nodig, in sommige gevallen geef ik er zelfs niks om.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 01:51

Nies_ schreef:
love_khyra schreef:

Dat is lang niet bij elk stamboek zo. Als mijn merrie ZZ dressuur en springen zou zijn en 10 van haar nakomelingen ook, dan heeft ze nog geen enkel predicaat om maar wat te noemen. Of jawel, sinds dit jaar is ze dan sport geloof ik <<) Sommige stamboeken denken er gewoon wat anders over en/of lopen jaren, zo niet eeuwen, achter. Dus nee, ik vind predicaten echt niet nodig, in sommige gevallen geef ik er zelfs niks om.

Iets langer als een jaar hoor, dertig jaar geleden ook :D ( en waarschijnlijk nog wel langer)

Ze is dan sport prestatie, dus 2 predikaten die vrij belangrijk zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 03:23

ik heb anders gekozen...
Volgens mij ligt het ook aan je doel.
Fok je een nakomeling voor je zelf? Dus als toekomstige paard en heb je daarbij geen voorkeuren betreft hengst/ruin/kleur e.d. kan je zonder predikaat laten dekken.
Voor alle andere omstandigheden zou ik zelf enkel fokken met een merrie met predikaat. Dan heeft het veulen gewoonweg meer kans op de huidige markt.

Karakter vindt ik trouwens ook erg belangrijk, en ook de combinatie... wat voor type ruiter is het.
De "moeilijke" nakomelingen van de bewezen "moeilijke" hengsten zijn vaak wel de nakomelingen die het bij de kundige (hogere) ruiters juist erg gewild zijn en goed tot hun recht komen.

Het zit wel degelijk in het paard en in het karakter, als je daar mee om kan gaan heb je een prima paard. Maar het is echt duidelijk dat bepaalde hengsten vaak bepaalde karaktereigenschappen vererven.
De mijne is een havidoff x jazz... oftewel brutaal x heet :+
Je ziet het in hem ook goed terug, zet je er een bange of erg onkundige ruiter op... is het een ongeleid projectiel en kan hij ook best gevaarlijk worden.
Maar ben je niet bang en ben je dominanter dan hem, is meneer over het algemeen kuikenmak :D