[TI] Tinker-experts: i think i'm in love

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hubbels

Re: Tinker-experts: i think i'm in love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:12

Maar jij woont toch ook in Drenthe? Dan kan het nooit ver weg zijn, dan zou ik toch even gaan kijken!

Je kunt ook niet heel de dag aan de studie zijn, toch?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:17

Wij hebben onze tinkers vrijwel allemaal heel jong gekocht. Ik was 10 jaar toen ik m'n eerste tinker veulen kreeg en ondanks het nogal penny was allemaal heb ik deze merrie 14 jaar later nog steeds en ik zou nooit meer wat anders willen. Haar dochter is inmiddels ook al 7 jaar en daar rij ik ook met veeeel plezier op. Ik zou ook zeggen zeker gaan kijken, maar ga bij meerdere kijken als je twijfelt en dan kun je zien dat vrijwel ieder tinker veulen heel snel aanhankelijk is en dat het vriendelijke paarden zijn (met soms stiekem wel een eigen willetje :+).
Ik weet dat als mensen bij ons komen kijken voor een paard de hele kuddes om aandacht komen smeken en dan vinden mensen dit soms gewoon raar dat ze zo aanhankelijk zijn maar dat zijn tinkers he :D Heerlijk ras.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:50

het is een plaatje het veulen. Heb zelf een kruising, een veulen minste nu net een enter en een 15 jarige allemaal anders. maar concequent, liefdevol eerlijk en met respect behandelen moet je ze allemaal. heerlijk karakter. als ze niet willen dan moet je ze overtuigen. de een houd van je op het eerste moment de andere moet je het verdienen. ik wil niet anders meer.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:53

sanne1992 schreef:
Is een geweldig ras, en heel erg veelzijdig.
Pro's :
-Sterk ras
-Eigen wil
-Heel leergierig
-Knuffelkonten
-Makkelijk te houden (bedoel ik mee dat ze sober zijn), je hoeft dus echt niet rond te gaan sjouwen met emmers brok.
-Veelzijdig (springen, dressuur, buitenrijden, mennen, vrijheidsdressuur, schriktraining enz.)
-Super uithoudingsvermogen

Con's:
-Gevoelig voor mok en mijt
-Het zijn geen mietjes, als eigenaar moet je dus heel erg op de kleine signalen letten dat er wat mis is.

hier ben ik het ook mee eens.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:32

tja alle ras kenmerken zijn wel zo n beetje aan bod gekomen.. wij hebben 4 tinkers waarvan twee van jongs-af-aan ... en ik zou het zo weer doen...!!

heerlijk.. je weet op den duur wat ze denken, doen, uit gaan vreten, je leert vanzelf hoe je dat aanpakt.. vanaf 2 jaar zijn we rustig aan wat grondwerk en parelli gaan doen.. sommige parelli oefeningen deden we direct al, zoals het op de juiste plek naast je lopen, wijken voor druk dmv oefenen met borstelen... stapje opzij zetten, stapje naar achteren alles in het kader van functioneel opvoeden..
wandelen, steppen, van de werft af, uitstapje maken in de trailer.. alles vrijblijvend en spelenderwijs..
en nu zijn het heerlijke jongens van 3 en 4 jaar de jongste blijkt een waar agility talent te hebben, het is een echte klimgeit, en de 4 jarige is voor de kar beleerd met 3 en dit jaar zijn we hem rustig zadelmak aan t maken en hebben onlangs ons eerste bosritje gemaakt.. het bakwerk beperkt zich tot 2 tot 3 maal per maand dan hebben we instructie en tussendoor doen we van alles, rondje buiten, kar, agility of lekker samen stappen op de track.. heel basic en rustig.. zoooo leuk, zou het echt weer doen..!!

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 20:49

Nogmaals bedankt voor alle ervaringen. Ik ben vandaag dan eindelijk wezen kijken, en hoe kan het ook anders was opslag verliefd. Een geweldig dametje, beweegt super en haar ouders zijn ook werkelijk waar prachtig. Nu de dagen aftellen tot het afspenen!

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:19

Gekocht dus ??

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 22:26

Ja! *stuiter de stuiter*

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:45

Gefeliciteerd!!

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:15

GEFELICITEERD......leuk een tinker...Geniet nog steeds van mijn mannetje en wordt elke dag meer en meer...bijna een jaar geleden zag ik zijn foto op bokt...

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 07:30

Gefeliciteerd! En welkom bij de lotgenoten met hetzelfde virus :(:)
:D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:44

leuk! Weer iemand besmet met t tinkervirus!

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:47

Dat virus kom je nooit meer overheen, ik wil je graag helpen, breng het veulen maar hier :j
Dan kun je beter afkicken! *\o/* *\o/*

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:09

Gefeliciteerd!!! Leuk leuk leuk :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:50

Ik las het al op facebook bij de fokker, maar GEFELICITEERD!!!!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:17

Gefeliciteerd!

Wanneer komt het Tinkerbelletje naar je toe, TS?

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 17:00

Dank jullie wel! Ja dat virus zit er al goed in.
Ze komt september/oktober bij ons wonen. Kan nieeeeet wachten.
Maar ik mag haar volgende maand eerst nog bewonderen op de keuring die hier vlakbij plaatsvind :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:02

Oh, leuk! Daar kom ik ook met mijn Tinkermerrie met veulen, ze zijn concurrenten, haha.

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 18:57

Oh leuk! Ben benieuwd, voor het eerst dat ik zoiets meemaak. Ik heb foto's gezien van jou dametje, leukerd hoor!

marije74v

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:57

Wij hebben vorige maand ook een tinker gekocht! Billy 1.34 ik heb zelf een fries en Billy is voor mijn dochter maar ik kan er ook evt op.
Ben nu al enorm verslingerd aan hem..wat een ongekend relaxed paard zeg. Enorm mens gericht en vooral dol op mijn dochter van 9 .. Zij kan echt alles met hem...wat een topper...nooit meer anders.

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 12:00

Leuk om te horen Marije! Vast heel anders dan een vries! Ik hoop dat als mijn dochter straks groot genoeg is dat ze ook heel veel plezier van de 'koeienpaard zoals zij het noemt' heeft. Maar ze is pas 3, dus we hebben nog tijd hihi

marije74v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:38

Het is zelfs zo erg dat ik er zelf ook eigenlijk wel een wil en dan wellicht mijn Fries zou verkopen :x

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:37

Ik heb 2 tinkers. Een hoogbejaarde die ik al 15 jaar heb, en een jong ding van 3 die ik vanaf zijn 8e maand heb en aan het beleren ben. Dus mijn ervaringen zijn van deze tinkers persoonlijk. De oudste is op iets latere leeftijd dan gemiddeld naar Nederland geïmporteerd. Mijn jongste is gewoon in Nederland geboren uit een geïmporteerde vader en moeder.

Ik vind dat bij een tinker aan elk voordeel bijna ook wel een nadeel hangt. Ze zijn inderdaad vaak koel in hun koppie. Dat zie ik nu vooral aan mijn jongere tinker. Ik verbaasde me enorm om hoe hij op zijn 1 trekker ervaring of buitenwandel ervaring reageerde. Soms wat onzeker maar altijd nieuwsgierig en geïnteresseerd. Hij bleef keurig bij me! Maar daarintegen heeft hij wel besloten dat hij druk op zijn buik niet gaaf vindt. Hij had dus al snel bij mij op stal de naam, dat makkelijke babietje van Sharmila. Tot hij een singel om kreeg. Hij vond het niet eng! Absoluut niet! Nee ik vind er gewoon geen bal aan. Dus ik singel aan. Er gebeurt niks. Ik trapte dus ook in de valkuil "zie je wel hij is koel en makkelijk" en liep wat heen en weer om spullen te pakken en stond te kletsen ondertussen met een vriendin. En toen trok meneer zich los van de poetsplaats en is vrolijk het erf op gerend hupsend om die singel los te krijgen. En toen heb ik de grootste fout gemaakt......er stond een vrouw bij die in de kwpners zit. Dus die dacht.....ach....hij is bang!! En die gilde haal die singel los, haal die singel los! Dus dat heb ik zonder nadenken gedaan. Met als gevolg dat hij onthouden heeft dat als hij gewoon lekker rond gaat hupsen hij dat ding niet om hoeft. Je snapt m al 1 + 1 is 2. Ik heb veel moeite moeten doen om het eruit te krijgen. Want het zijn gewoon uitgekookte slimme entertjes af en toe! Dus je moet echt even op een andere manier ergens tegenaan kijken. Ergens tegenin gaan is geen angst, 9 van de 10 keer niet. Meestal hebben ze er gewoon geen zin in. Dus blijf altijd volhouden tot ze zich overgeven! Daar heb heb ik nu veel beter resultaat van!
Nu willen veel mensen dus dat ik niet naast ze kom staan op de poetsplaats, want hij heeft zich een keer losgerukt en is toen gaan rennen en hupsen. :')

En ze zijn hard! Heeeeel hard! Zo heb ik eens een heerlijke strandrit met mijn ouwetje gemaakt van een uur of 3. Heerlijk gereden, volgende dag lag hij op zijn rug van de pijn in zijn buik. Meneer bleek een verstopping te hebben. Wat bleek in Utrecht, hij had een verstening van opgehoopt voedsel in zijn darmen zitten. Dat zat er waarschijnlijk al maaaaanden. Ik heb noooooit wat aan hem gemerkt! Hij is door het oog van de naald gekropen, maar hij is er nog gelukkig! Nu ook weer, hij heeft artrose in zijn nek. Er zijn 2 wervels aan elkaar vergroeid. De artrose is zo flink gegroeid dat hij een bobbel op zijn nek heeft die ook nog eens zijn zenuwen verdrukt waardoor zijn mond scheef hangt en zijn oog niet goed sluit. (Horner syndroom). Maar hij is nog elke dag helemaal happy en gaat graag de wei op. Ik maak nog een keer in de week een ritje. Van een uur of halfuur. Ligt eraan hoe hij zich voelt. En hij vindt alles nog leuk. Hij staat niet op pijnstilling. Was wel geadviseerd door de arts, maar ja ik vind dat niet prettig. Ik wil graag weten wanneer het niet en wel gaat. Metacam ligt wel klaar in geval van nood. Maar die pak ik zeer zelden. Als hij een kwpner was had ik allang afscheid moeten nemen. Dus in dit geval echt een voordeel!

Verder het mijt/mok verhaal.....ik denk dat het allemaal aan voeding ligt. Houd je de voeding sober, en neem je hooi als hoofd voedsel dan heb je een tinker zonder mok en dus ook zonder mijt. Een tinker heeft geen brok nodig. We komen er helaas niet onderuit omdat onze paardjes geen 24/7 buiten kunnen staan hier in de randstad. Als ik een boerderij met wei had, had ik ze enkel bijgevoerd met extra hooi en luzerne. Onbeperkt hooi uiteraard!

En wat ook een nadeel en voordeel is, is het behang. Het is prachtig! Maar wat een crime om bij te houden af en toe. Sokken niet teveel aan doen. Af en toe kammetje erdoor en klaar. Manen en staart houd ik over het algemeen gevlochten anders is het alleen maar meer werk. In de zomer haal ik de vlecht wel uit zijn staart. Wel opletten bij de staartwortel. Bij sommige paarden de staart zo dik en vol dat de huid daar niet goed kan ademen. Dus even lekker wassen met een ontsmettende shampoo op z'n tijd kan geen kwaad. Ik pak meestal een tea tree shampoo. Door de dikke staart doen sommige tinkers hun staart niet omhoog waardoor ze lekker hun staart vol poepen. Ook irritant. Gelukkig hebben die van mij allebei een zwarte staart. Hahaha

En dwars.....ze kunnen zoooooooo dwars zijn. Mijn kleine met zijn singel is een goed voorbeeld. Maar mijn ouwe kan er ook wat van hoor. Bepaalde dingen vindt hij gewoon niks en dan wordt ie kwaad. Hij loopt dan gewoon weg of bulldozert je omver. Zeker nu hij ouder wordt hecht hij meer waarde aan zijn dagelijkse riedeltje. Ik noem hem weleens die autist omdat als je dit doorbreekt hij gewoon pissed is vaak. Zo wordt hij om een bepaalde tijd binnen gehaald. En dan wil hij ook gewoon naar zijn stal. Kom niet een halfuurtje later. Want dan staat hij al gewoon op stal en is het schrikdraad kapot. Hij staat dan op zijn gemak te slapen in zijn box. De kwpners die blijven dan meestal verdwaasd gewoon in de wei staan. Zenuwachtig heen en weer rennend. Mijn tinker is de rust zelf. Mooi verschil tussen koud en warmbloedig vind ik altijd.

En ze zijn eenkennig. Ik dacht altijd dat dat kwam omdat die ouwe van mij geïmporteerd is. Maar ik heb het nu ook weer met die kleine. Komt er een nieuw iemand om hem van de wei te halen gaat hij lopen drammen en bulldozeren. Bij mij loopt hij keurig als een mak lammetje mee. Die oude van mij uit zich dat juist meer door zich af te sluiten. Die doet netjes wat er gevraagd wordt, maar niks geen......hoe verwoord ik het. Gevoel, passie, sociaal gedrag. Gaat er een ander op zijn rug zitten doet hij geen stap verkeerd hoor. Maar hij lijkt net een manegepaard. Gaat ie van die kleine irritante dingetjes doen. Iedere keer zijn kop naar beneden gooien zodat je ineens uit het zadel getrokken wordt. Of heeeeeel hard lopen, niet neerwaars willen lopen, hangen. Soms merkte ik wel aan hem dat hij een klik had met iemand. En dan deed ie alles voor diegene. Dus dat dan ook wel weer. Maar ja die mensen zijn op 1 hand te tellen.

Een tinker is geen beginnerspaard! Ja ze schrikken niet snel, en leren makkelijk. Maar ze zijn ook dwars en als je ergens een steek laat vallen en ze voelen een opening pakken ze hem vaak! Consequent zijn is zoooooo belangrijk bij een tinker! Dan heb je er echt een gouden paard aan.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:49

van harte gefeliciteerd met je prachtige veulen
welkom bij de tinkerfreaks :j
over de voors en tegen van tinkers staan al genoeg reacties ik sluit me daar volledig bij aan
ik ben ook besmet met het tinkervirus wij hadden er altijd twee nu nog eentje (d-jee)
ik heb hem vanaf veulen af aan hij is nu 12 jaar d-jee is echt mijn alles ik zou echt niet zonder hem kunnen
maar als hij er niet meer zou zijn weet ik niet zeker of ik weer een tinker zou nemen omdat ik nooit meer zo'n zelfde karakter zou krijgen en ik niet wil vergelijken met d-jee
maar goed een tinker vind ik kwa karakter en uitstraling en onderhoud het meeste perfecte paard voor mij dus de kans is erg groot dat er weer een tinker komt :+

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:27

Leuk verhaal Sharmila en ook heel herkenbaar :+

Zei toevallig afgelopen woensdag in de les tegen mijn instuctrice, never a dull moment met mijn tinker Troy <3 <3