Welke hengt voor draver merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:11

Woogy schreef:
Pas vooral op met een draver kruisen met andere draverrassen als Friesen en Gelders Tinkers etc. Kies juist een paard met een goede galop om meer souplesse erin te fokken. Eerder zou ik gaan voor springpaard of engels volbloed. Alleen krijg je dan vaker heethoofdjes.

Een Gelderse is geen draversras en er zijn er een paar die een zeer goede galop vererven. (en die ook aangeraden om de galop te verbeteren (Alexandro, Wilson, Saron, Chablis, Floris)
Als je een Gelderse niet zou kunnen inzetten vanwege de galop zou je om diezelfde rede ook een dressuurpaard kunnen laten staan. Die kunnen vaak nog beter draven.

Jij Bedoeld Tuigers....die moet je inderdaad niet nemen om die rede. :)

Volbloed zou ik zeker laten staan. Die zullen de galop wellicht verbeteren maar de draf zullen ze niet gedragen en taktmatig maken bij een dravers merrie.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 10-05-14 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:13

Met een draver kan je volgens mij vele kanten uit.
Inderdaad richting springpaard, of meer richting endurance door te kruisen met een Arab.
En ik heb ook al hele leuke gangen-paardenkruisingen gezien. (Dravers hebben vaak aanleg voor tölt, dus daarmee kruisen is zo'n gek idee nog niet. Is hij/zij opeens ook het 3-dubbele waard ;) )
Of een barock-pinto hengst? etc...
Het hangt ervan af wat je precies wilt natuurlijk. Maar je bent niet gebonden aan een stamboek, dus je kan het zo gek dromen als je wilt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:15

NatasjavE schreef:
Woogy schreef:
Pas vooral op met een draver kruisen met andere draverrassen als Friesen en Gelders Tinkers etc. Kies juist een paard met een goede galop om meer souplesse erin te fokken. Eerder zou ik gaan voor springpaard of engels volbloed. Alleen krijg je dan vaker heethoofdjes.

Een Gelderse is geen draversras en er zijn er een paar die een zeer goede galop vererven. (en die ook aangeraden om de galop te verbeteren (Alexandro, Wilson, Saron, Chablis, Floris)

Jij Bedoeld Tuigers....die moet je inderdaad niet nemen om die rede. :)

Sorry bedoelde inderdaad Tuigers en volgens mij zijn Groningers ook betere dravers dan galopeurs,

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:18

Woogy schreef:
Sorry bedoelde inderdaad Tuigers en volgens mij zijn Groningers ook betere dravers dan galopeurs,

De tegenwoordige Groninger zou ik niet gebruiken om de dressuurkwaliteiten bij een draver te verbeteren.
Niet voor de draf en niet voor de galop.

Muronia

Re: Welke hengt voor draver merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:21

nou ja, kom ik toch wel even weer met Macho Polo de hoek om, een Groninger die zeker wel sterke gangen heeft en die wellicht toch wel interessant voor de merrie van TS kan zijn met het doel dat ze heeft.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:13

Kennis van mij heeft voor zijn draversmerrie de Franse Shagya Arabier Likovitch du Fausset gekozen. Hij heeft maat (1.64) en is goed gebouwd om te combineren met een klassieke draver. Niet gek duur ook trouwens. Zijn lijn is gekend voor super karakters, hij springt goed en bezit genen van de betere endurance lijnen in de Franse Shagya's. Voor een dravermerrie zou ik deze hengst zelf ook durven gebruiken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:32

Gelukkig is dit topic inmiddels op een punt gekomen waarin serieus meegedacht wordt met TS!

Ik vind de suggestie van janderegelaa, een springpaard, vanwege de galop en vaak koele karakter niet zo gek. Je zou bij de NRPS hengsten kunnen kijken, daar zijn de hengsten vaak toch wat meer allround. Een Gelder lijkt me vanwege het front ook een goede optie.

De tuiger wordt afgeraden, maar er is een Bokker met een kruising tuiger x draver die een tijd geleden al succesvol M2 reed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:02

Sammyoo schreef:
De tuiger wordt afgeraden, maar er is een Bokker met een kruising tuiger x draver die een tijd geleden al succesvol M2 reed.

Een zwaluw maakt nog geen zomer.

Bovendien,...als de Gelderse genen net de doorslag hebben gehad ipv de Hackney genen bij het Tuigpaard dan heb je al een ander beeld.

Gemiddeld genomen moet je van de moderne Tuigpaardhengsten niet verwachten dat ze de galop zullen verbeteren op een dravers merrie. De draf overigens wel. Ze draven met veel buiging in de gewrichten en echt op een haast tegenovergestelde manier als een draver.

Maar daar gemiddeld genomen alle gangen van de merrie verbeterd zullen moeten worden om er een dressuurpaard van te maken zou ik ook een hengst kiezen die 3 goede basisgangen heeft.