2 jarige gedekt; UPDATE NIET DRACHTIG.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Re: 2 jarige gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:10

Ik zou het denk ik zo laten...
Het is nog niet eens zeker of ze drachtig is. Was/is ze ook hengstig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:20

Hengstig was ze zeker. Je kon er niet naast kijken. Ze ging gewoon haar muisje aanwrijven tegen de hengst zijn neus, met de woorden van de grootouders die het hebben ontdekt en ze zo rap als tellen uit elkaar hebben gehaald. Maar ze hebben hem er ook succesvol zien opspringen dus... :(

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:26

Een merrie van 2 jaar kan makkelijk een dracht voldragen. Tegen de tijd dat ze haar veulen krijgt is ze al bijna 3 jaar.
Afspuiten geeft trouwens weinig reactie en is niet schadelijk voor je merrie. Het wordt regelmatig gedaan bij tweeling dracht of embryonale sterfte. Je merrie kan hierna weer gewoon drachtig worden.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:28

Zoals hierboven al vaker staat, het kan wel. ik vind dat je echt moet kijken naar de merrie zelf, als jij denkt dat ze het aan kan, kan je het imo gewoon laten komen..
Maar eerst maar eens afwachten of ze ook echt drachtig is, dan wel verder zien

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:35

Heel simpel gezegd: ze is hengstig dus kan gedekt worden en zou kunnen voldragen. Ideaal? Nee, dat niet. Maar de natuur maakt het wel mogelijk. Aan jou dus de vraag: als er (flinke) complicaties optreden, bij de merrie of het veulen, heb jij dan de tijd, ruimte en financien om dat te faciliteren? De kans is namelijk wel wat groter dat er complicaties optreden op een dergelijke jonge leeftijd (en dat hoeven niet eens lichamelijke te zijn). Risico loop je altijd maar kun je deze aan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:54

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de 2 deugnieten eruit zien :o .

Als het paard verder gezond is zou ik het laten zitten.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:09

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik persoonlijk ook wel tegen het ethisch aspect van afspuiten aan loop bij deze combinatie.. maar mss ben ik dan wel te gevoelig xD
Ze is 2, jong maar in jou ogen al wel vrij volwassen.. ik vind de risico van de dracht niet mega groot vergeleken met andere drachten (kan me hierin vergissen hoor).. en volgend jaar zou je haar toch laten dekken en de combi hengst merrie is eigenlijk wel een mooie.. vind het daarom ook ethisch niet helemaal kloppen om het weg te halen.. (was wat anders geweest als de combi erg slecht was of een veulen gewoon financieel oid niet zou kunnen)

Denk dat ik het dus ook zou laten zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:28

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:31

Tegen de tijd dat het veulen geboren wordt is het dier al rond de drie jaar. Ik denk niet dat het veel kwaad kan, een eventuele achterstand halen ze daarna wel in. Met een goed voerbeleid is dat denk ik niet eens nodig.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:32

Als ze zelf normaal ontwikkeld is gewoon laten komen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:34

Een vrucht groeit de vooral de laatste maanden erg hard, dan zit ze toch al tegen haar 4de levensjaar aan. Ik zou er niet zo voor kiezen om het te laten afspuiten, dit heeft ook wel een flinke impact op de merrie en kan gevolgen hebben voor eventuele latere drachten.

Eerst maar eens afwachten of ze vol is lijkt mij?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:36

Als je het wil houden en je merrie is in goede conditie zie ik niet in waarom niet. Als je paard in het wild in een kudde zou leven zou ze ook gedekt zijn en als ze drachtig blijkt dan is haar lijf er blijkbaar klaar voor.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:38

Als de natuur het zo geregeld heeft, dat ze drachtig is, dan kan ze het ook aan. Je geeft aan dat je pas rond haar 5e jaar in wil rijden, dus kan ze rustig haar veulen laten groeien en groot brengen en heeft daarna nog de tijd om zelf te groeien. Geen paniek en rustig (onder controle van de dierenarts?) laten komen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:41

Haar moeder is nu 7 en heeft vorig jaar voor het eerst iemand op haar rug gehad en wordt niet echt gereden. Hier zijn ze vooral paard en moeten niet echt werken. Dus lichamelijk goed uitgroeien mankeert er niet aan. Binnen 2 weken scan ik haar, en dan weten we meer :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:43

Kaitlyn schreef:
Ik zou persoonlijk het vruchtje laten afspuiten. Kan voor het lichaam van een 2 jarige nooit goed zijn om nu al een veulen te dragen. :o

Het afspuiten is gezond?

In theorie is het voor een jong paard gemakkelijker om te bevallen dan voor een oud paard.
Een jong paard is soepeler.

Het is menselijk gezien "onnatuurlijk" maar eigenlijk is het dus "natuurlijk".

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:16

Weet je al wat meer? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:23

Nee, we zijn nu nog maar 14 dagen verder, te vroeg om te scannen. Binnen een weekje wordt ze gescand :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:30

KimD schreef:
Een vrucht groeit de vooral de laatste maanden erg hard, dan zit ze toch al tegen haar 4de levensjaar aan. Ik zou er niet zo voor kiezen om het te laten afspuiten, dit heeft ook wel een flinke impact op de merrie en kan gevolgen hebben voor eventuele latere drachten.

Eerst maar eens afwachten of ze vol is lijkt mij?

4e levensjaar? Het zou vreselijk zijn als deze deugniet bijna 2 jaar moet dragen :+ :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:41

Ik heb een aantal jaar terug een merrie gekocht met een veulen aan de voet merrie was 3 jaar oud, wat heeft die merrie mega in moeten leveren ze was broodmager en het veulen ook.
Toen het veulen er af ging had ik een klein kind terug wat was ze blij, jolig, lollig alsof ze zoveel gemist had door haar dracht en het opvoeden van haar veulen.
Nadat ik dit gezien heb zou ik zelf nooit een merrie van die leeftijd laten dekken ze zijn daar vaak veel te jong in het koppie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:42

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:47

Ik heb toen de merrie van Mirjam ook gezien, die heeft het idd erg zwaar gehad met zo jong een veulen aan de voet. Mijn keuze zou het niet zijn, ik zie ze liever nog wat langer lekker jong zijn en alles in hun eigen groei steken. Ik zie het probleem vh afspuiten niet zo, ze worden dan gewoon hengstig gespoten. Bij mij is ook een x een tweejarige bij m'n hengst terecht gekomen, maar die heb ik gelijk laten spuiten en niet twee weken gewacht.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:59

Is ze drachtig TS?

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:00

Ben ook benieuwd of ze inmiddels al gescand is!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:25

Vroeger werd er idd soms gedekt op 2 jaar of jonger, ook bij te grote paarden om de groei af te remmen (blijkbaar stopt de groei bij een drachtige merrie).

Ik heb idd ook een jonge merrie gekend met een veulen die er erg van afgezien had en die jong gestorven is, maar paardje was bij handelaar terechtgekomen die zelf ook niet wist dat ze drachtig was, dus dier had niet de nodige zorgen en voeding gehad.

Anderzijds vind ik afspuiten ook niet zo verkeerd hoor, heb het hier ook es laten doen toen mijn merrie gedekt werd van mijn jonge, nog niet goedgekeurde hengst, merrie heeft er niets aan overgehouden, nog meerdere veulens gegeven en loopt hier op haar 22ste nog vrolijk rond.

Vorig jaar zat ik trouwens ook weer in gelijkaardige situatie, en brak me ook het hoofd over afspuiten of niet. Gelukkig had de natuur voor mij beslist, en was ze drie à 4 weken later weer mooi hengstig. Dus mss is het bij jou ook wel het geval?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:25

Blijf het bijzonder vinden dat mensen in strijd blijven spreken met moeder natuur. Het lichaam heeft aangegeven er klaar voor te zijn en het aan te kunnen. Maar zo te lezen genoeg voorstanders van de kuisheidsgordel voor jonge merries :D. Mentaal vind ik het een ander verhaal, maar daarin is juist sociale ontwikkeling belangrijk. Hier gebeurt het ook denk ik om het jaar dat een tweejarige bij de hengst komt. Moet ik wel erbij zeggen dat het enkel de merries zijn die goed op schema liggen qua ontwikkeling. In de kudde worden ze vervolgens gedekt, dus moeder natuur bepaalt of ze er klaar voor zijn. De eerste keren was ik ook huiverig want 'men zei'....na een paar keer met eigen ogen gezien te hebben heb ik 'men zei' hard overboord gegooid. Tot op heden heb ik er nog geen schade van gezien. Oudste fokmerrie is ondertussen alweer 19 en heeft dit jaar trots haar 15e veulen ter wereld gezet, zij was ook twee toen ze gedekt werd (paar jaar geleden twee gemist). Zou het mijn eigen keuze zijn? Ik heb getwijfeld, maar toch gewacht met mijn eigen...doelbewust omdat ik haar graag wou inrijden. Het is dus een afweging, maar ben niet pertinent tegen omdat het 'schade' zou toebrengen.

Zolang je ze verder niet extra belast zie ik er geen probleem in. Juist een jong volwassen lichaam kan zichzelf sneller en eenvoudiger herstellen dan een al oudere. Alleen mentaal valt het me op dat de paarden graag iets meer steun hebben van de 'ouderen'. Zo groeien onze jonge paarden ook altijd in gemixte kudde op, waarbij ook de oudere fokmerries met veulens lopen. Je ziet daarin dat de veulens snel naar elkaar toe trekken en de jonge merries gewoon jeugdig meedoen met de gekkigheid, terwijl de 'oude taarten' zich als de oppermoeders gedragen.

Daarnaast geloof ik ook niet meer in stoppen van de groei. De jonge merries zijn hier zowel in de hoogte als in de breedte door blijven groeien, al is ging het misschien wél ietsje meer gestaag. Wel zie ik dat de merries die eenmaal gebaard hebben, hetzij op 3 hetzij op 4 jarige leeftijd, een positieve ontwikkeling doormaken qua uitdijen.

Afspuiten is denk ik ook niet meteen verkeerd, maar moet passen bij je keuze. Er wordt niet gespoten met lichaamsvreemde stoffen...

Kortom: Lichamelijk denk ik niet dat je je te bang moet laten maken door het woord 'schade', maar draag wel zorg dat ze sociaal gezien aan haar trekken komt!