Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kaitlyn schreef:Ik zou persoonlijk het vruchtje laten afspuiten. Kan voor het lichaam van een 2 jarige nooit goed zijn om nu al een veulen te dragen.
KimD schreef:Een vrucht groeit de vooral de laatste maanden erg hard, dan zit ze toch al tegen haar 4de levensjaar aan. Ik zou er niet zo voor kiezen om het te laten afspuiten, dit heeft ook wel een flinke impact op de merrie en kan gevolgen hebben voor eventuele latere drachten.
Eerst maar eens afwachten of ze vol is lijkt mij?

. Mentaal vind ik het een ander verhaal, maar daarin is juist sociale ontwikkeling belangrijk. Hier gebeurt het ook denk ik om het jaar dat een tweejarige bij de hengst komt. Moet ik wel erbij zeggen dat het enkel de merries zijn die goed op schema liggen qua ontwikkeling. In de kudde worden ze vervolgens gedekt, dus moeder natuur bepaalt of ze er klaar voor zijn. De eerste keren was ik ook huiverig want 'men zei'....na een paar keer met eigen ogen gezien te hebben heb ik 'men zei' hard overboord gegooid. Tot op heden heb ik er nog geen schade van gezien. Oudste fokmerrie is ondertussen alweer 19 en heeft dit jaar trots haar 15e veulen ter wereld gezet, zij was ook twee toen ze gedekt werd (paar jaar geleden twee gemist). Zou het mijn eigen keuze zijn? Ik heb getwijfeld, maar toch gewacht met mijn eigen...doelbewust omdat ik haar graag wou inrijden. Het is dus een afweging, maar ben niet pertinent tegen omdat het 'schade' zou toebrengen.