Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:57

LadyMadonna schreef:
Neem nu don cremmelo....
Hiermee wil ik niet zeggen dat de pony geen kwaliteit heeft, maar hij is naar mijn weten niet goedgekeurd bij een stamboek, en toch wordt hij te pas en te onpas geadviseerd hier op bokt

als je hem op zoekt vis Google kom je op de site van de fokkerij daar staat vermeld dat hij prok goedgekeurd is... met een link naar het keuringsrapport van 19 december 2013

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:59

ynskek schreef:
LadyMadonna schreef:
Neem nu don cremmelo....
Hiermee wil ik niet zeggen dat de pony geen kwaliteit heeft, maar hij is naar mijn weten niet goedgekeurd bij een stamboek, en toch wordt hij te pas en te onpas geadviseerd hier op bokt

als je hem op zoekt vis Google kom je op de site van de fokkerij daar staat vermeld dat hij prok goedgekeurd is... met een link naar het keuringsrapport van 19 december 2013

Dat maakt hem nog niet NRPS goedgekeurd.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:00

ynskek schreef:
LadyMadonna schreef:
Neem nu don cremmelo....

PROK is rontgenologisch goed, heeft niets met stamboek goedgekeurd te maken ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:01

ynskek schreef:
LadyMadonna schreef:
Neem nu don cremmelo....

Een prok certificaat maat een hengst nog geen goedgekeurde dekhengst...

Maar goed, dat was mijn insteek ook niet

NatasjavE

Re: Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:03

Ik dacht ook dat Don Cremello goedgekeurd was. Weer wat geleerd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:05

Ik vraag me af of er daadwerkelijk nou zoveel meer met "aparte" kleurtjes wordt gefokt of dat de topics met dit soort paarden gewoon meer opvallen omdat het hip is (= meer reacties/aandacht)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:12

Ik vraag me ook af hoe veel we straks echt terug gaan zien in de wedstrijdring..

Sorry ayasha, maar jouw veulen is daar denk ik wel een voorbeeld van.
Ze kan als veulen nu wel leuk in elkaar zitten, maar daar kun je nu nog minder over zeggen dan een kwpn x kwpn veulen. Je hebt minder zekerheid hoe het uitgroeit...

No hard feelings hoor, en ben heel blij voor je dat het zo'n mooi meisje is geworden.. Maar ik denk dat het wel een verkeerde trend is..

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:15

LadyMadonna schreef:
LadyMadonna schreef:
Neem nu don cremmelo....

Een prok certificaat maat een hengst nog geen goedgekeurde dekhengst...

Maar goed, dat was mijn insteek ook niet

Ik heb alleen via Google gezocht... zoals t er stond kwam het voor mij over als goedgekeurd... zo makkelijk komen misverstanden

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:20

Een zoon van Don Cremello is goedgekeurd bij het NRPS, wellicht dat daar het misverstand vandaan kwam?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:26

LadyMadonna schreef:
Neem nu don cremmelo....

Naar mijn weten is onze hengst zeker wel goedgekeurd voor de dekdienst! :D :+ En daarnaast heeft hij ook inmiddels al een goedgekeurde zoon!!!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:27

marjolein88 schreef:
LadyMadonna schreef:
Neem nu don cremmelo....

Naar mijn weten is onze hengst zeker wel goedgekeurd voor de dekdienst! En daarnaast heeft hij ook inmiddels al een goedgekeurde zoon!!!

Bij welk stamboek, eigenlijk? Er staat niks over op jullie site :D.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:28

NatasjavE schreef:
Ik dacht ook dat Don Cremello goedgekeurd was. Weer wat geleerd.

je had het goed hoor, hij is gewoon goedgekeurd en idd ook Prok goedgekeurd :j

http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=34
Staat bij elke hengst naast de naam het logo van het stamboek waar hij goedgekeurd is :D

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:46

Kwaliteit kan je inleveren bij het kiezen van een niet goede hengst voor de merrie, of door het gebruiken van een merrie, die je beter niet in had kunnen inzetten als fokmerrie.
Kwaliteit en een werkwillig karakter staat voorop. Tja en als die hengst dan bijvoorbeeld voor je merrie een bijzonder kleurtje heeft, dan kies je hem toch? Don cremello, is een bovengemiddeld bewegende hengst, laten we daar gewoon eerlijk overzijn, dus slecht aangehaald voorbeeld ;)
Laatst bijgewerkt door agerrits op 21-04-14 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 22:47

Ben dan toch wel benieuwd waarom hij niet goedgekeurd is bij het NRPS?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:48

Omdat hij daar nog niet voorgesteld is :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:06

Casca schreef:
Ik vraag me ook af hoe veel we straks echt terug gaan zien in de wedstrijdring..

Sorry ayasha, maar jouw veulen is daar denk ik wel een voorbeeld van.
Ze kan als veulen nu wel leuk in elkaar zitten, maar daar kun je nu nog minder over zeggen dan een kwpn x kwpn veulen. Je hebt minder zekerheid hoe het uitgroeit...

No hard feelings hoor, en ben heel blij voor je dat het zo'n mooi meisje is geworden.. Maar ik denk dat het wel een verkeerde trend is..

Dat kan zo maar. Net als bij andere hengsten. Met een veulen is het hoe dan ook af wachten. Ismir is dan geen KWPN maar wel ggk en met een degelijke keuring. Niet alleen KWPN'ers kunnen het leuk doen in de ring. En ook twee KWPN'ers kunnen onverwachte resultaten op leveren.

En sinds wanneer is de ring het enige dat de geslaagdheid bepaalt? Pas vanaf een niveau boven de basis kan je dat imo 'zeggen' wb "ring-geslaagdheid" en dat is niet voor ieder paard weggelegd maar ook zeker niet voor iedere ruiter.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:58

Ik vind het ook nog wel wat anders wanneer je voor jezelf een veulen fokt omdat je persé een nakomeling wil van een bepaalde merrie (zoals Ayasha gedaan heeft) dan wanneer je bewust fokt om te verkopen?
Als zij graag een paard met een aparte kleur in de weide heeft lopen, ongeacht of het al dan niet een topdressuurpaard wordt, dan maakt het toch weinig uit hoe dat veulen precies gefokt is? Als zij haar veulen maar leuk vindt.
Ismir is heel voordelig geprijsd en staat bekend om zijn fijne karakter en dat hij niet groot fokt, dus voor iemand die een leuk betrouwbaar paard wil fokken voor de recreatie-sport kan ik mij daar best nog iets bij voorstellen.

Maar moest het nou zijn om te verkopen, denk ik niet dat die kleur persé zo'n meerwaarde is.
Ik ken wel wat "apart" gekleurde kruisingen, die nou niet bepaald aan zo'n extreme prijzen verkocht zijn.
Momenteel weet ik een valkbonte te koop. Ook gekruisd uit een KWPN-moeder. Leuk paard, maar een topprijs gaan ze daar ook niet van krijgen hoor. Misschien dat er net wat meer interesse in zal zijn. En dat ze er net enkele 100-den euro's meer van kunnen vragen dan een vergelijkbaar paard zonder die kleur.
Maar dan kan je je evengoed afvragen of het economisch gezien niet interessanter was om die KWPN-merrie te dekken met een goede KWPN-hengst. Dan had je misschien een 'beter' paard gehad met een hele normale kleur. Maar die zal je wel duurder kunnen verkopen dan die apart gekleurde kruising. Al helemaal als dat paard dan ook nog eens goed gereden aangeboden wordt.
Je richt je op een compleet andere markt.
Daarnaast zijn ook de dekgelden van die hengsten bekend hé. Potentiële kopers zijn daar echt wel van op de hoogte hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 00:12

Het ging me niet eens om de kleur al was die mooi meegenomen. Ik vind Ismir een geweldige hengst, mooi gebouwd, nuchter, veelzijdig. Als Rêve maar half op hem wil lijken ben ik een gelukkig mens. :j

GP dressuurkwaliteiten heb IK niet, waarom zou ik dan een GP paard willen met bijhorend vuur waar ik wellicht niet mee om kan?

Men lijkt hier er van uit te gaan dat enkel Anky en Edward paarden willen.

Wat niet wil zeggen dat ik voor het 'het is een kromme bok maar hij heeft een mooie kleur' ben maar in geval van bv de hier genoemde Don cremello is dat al niet van toepassing.

Procentueel gezien lopen er vrees ik ook maar weinig KWPN'ers op niveau, waarom zouden die dan superieur zijn?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 06:23

Ayasha, ik had bij dit topic nieteens specifiek jouw geval in gedachten, maar je zou het misschien idd een voorbeeld kunnen noemen.
En het gaat hier natuurlijk niet om dat we alleen maar paarden voor de Grand Prix moeten fokken, maar het is wel handig om een veulen een zo goed mogelijke kans te geven door de verbeterpunten van de merrie aan te pakken. Bij sommige gevallen zie ik dat mensen daar absoluut niet naar kijken en dan komt er iets uitrollen waarvan je denkt := tja.. alleen durft vaak niemand dat te zeggen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 06:49

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is dit al aangehaald.
Ik denk niet dat er een verschuiving is in het meer fokken op kleur. Er waren altijd al mensen die experimenteerden met combinaties wat of hele bijzondere of hele raar gebouwde veulens opleverde.
Wat er naar mijn idee is verandert, is het aantal 'bijzondere' kleurtjes in de populatie en de kennis over genetica achter die kleurtjes.
Dus er worden niet meer rare combinaties gemaakt, maar de bijzondere kleurtjes zijn niet zo bijzonder meer. Dus de kans dat er een vreemde combi wordt gemaakt met een leuk kleurtje is gewoon groter geworden.
De vergelijking met Don Cremmelo die volledig onterecht was vind ik dan wel een voorbeeld van traditionele fokkers die gelijk denken dat paarden die geen standaard kleur hebben, ook gelijk niet deugen.
In mijn ideale wereld mogen zowel de extreme kleurenfokkers als de anti-kleurenfokkers even goed naar zichzelf kijken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 07:09

Mooney, maar niemand heeft toch gezegd dat Don Cremello geen kwaliteit is? :? Het is alleen een voorbeeld dat hij veel op bokt word aangehaald in topics voor mensen die een kleurtje zoeken, ook al past of voegt hij heel weinig toe aan de betreffende merrie.
En er is ook niemand ant-kleurtjes hier. Beetje jammer dat je het zelf meteen in het extremistische trekt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:21

Op het moment dat je het over "kleurenhype" hebt, zit daar impliciet natuurlijk wel een zeker 'antï' in. Hype is niet echt een positief woord, zeker niet als je het over iets hebt dat eigenlijk met enig verstand en kennis van zaken gedaan zou moeten worden. 'De mode/een hype volgen' staat redelijk haaks op 'je verstand gebruiken', imo.

Tja, ik kijk ook naar een kleurtje als ik de keuze heb, en ik heb ook 'rare' kruisingen gefokt. Maar wel met verstand, hoop ik :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:28

tja volgens mij is het gewoon in , en sneller verkocht als je er vanaf wilt.
het was heel lang geleden met de tinker hype ook toen kwam bont en over een paar jaar is het weer zwart of schimmel kleur zo gaat dat en over een tijd is mischien weer het gangen paard hip (tolt,telgang)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:03

Maar wanneer is een kruising raar? Als er niks verbeterd wordt? Als de ouderdieren totaal niet bij elkaar passen? Ben nu wel benieuwd of iemand mijn kruising 'raar' of 'onverstandig' en 'slecht gekozen' vindt?
(zie onderschrift)

En zou het raar zijn om mijn cremello merrie zonder papier te dekken door een goede hengst? Omdat ze geen stamboom heeft? Ze is wel heel correct en zou goede rijpony's geven. (denk ik)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:06

Beetje beter lezen Mooney.
Ik zeg nergens dat don cremmelo geen kwaliteit heeft.