[TI] Een hengst voor Caily

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 22:02

Heb je dan voor mij voorbeelden van Ryon-nakomelingen met voor jou goed behang? Ik kan me persoonlijk alleen Premie bedenken. Maar ik heb me ook nier echt erg verdiept in Ryon gezien ik hem qua beenwerk niet geschikt vind als match voor caily. Als het enkel behang zou zijn, zou ik dat natuurlikk voor lief nemen. Beter een goed gefokt paard met minder behang dan een die het behang ahw nodige heeft om de rest te verbergen.

Voor de rest ben ik het dan ook zeker eens met wat hier gezegd wordt.

Vandaar dus ook dat ik een middelzware cob wil fokken met iets meer lengte in de benen, verzwaren is Caily bbeslist geen type voor grzien het beenwerk dan zo achter blijft krijg je snel "een worst op pootjes".

Vandaar ook dat ik Noedel even afwacht wat er komend jaar geboren wordt; liza fokt uxere types en die grai-merrie ook, corvette vind ik erg leuk, maar haar hoofd is twijfel (past bij haar maar groter hoeft niet...). Dus heeeel nieuwsgierig wat hij bij balou, juul en aranka doet!

Caily

Re: Een hengst voor Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 22:03

En trouwens, Carerra vind ik waanzinnig, en gezien caily dus ook niet heel zwaar is, zou het wat dat betreft zeker een gave combie zijn!

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:04

Colllin is famillie van mijn paardje ! Ben benieuwd naar t veulen!

Phoenixhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:16

ah! das een betere foto van black arrow! ik had alleen wat draffoto's gevonden en daar kan je nogal moeilijk zwakke punten op ontdekken
zijn voorbeen is idd wat kort, achterbeen moeilijk te bepalen met staart zo

ik vind ryon geen slechte bovenlijnen doorfokken, dus daarom vond ik hem het voorstellen waard
ok, het is geen mega zware hengst
maar ik ga wel met annelot mee dat je geen uitersten moet kiezen
je bent beter in een vergelijkbaar type te zoeken met wel verbeterende aanvullende punten

nu heb je eigenlijk ook voor een hengst gekozen met eenzelfde type als caily
en das een mooie hengst, maar ook geen hengst die super zwaar beenwerk en vele massa's sok doorgeeft
en dat bedoel ik niet nadelig tov de hengst
je hebt wellicht toch voor die hengst gekozen net zoals je ook op caily gevallen bent, dus je houdt van dat type, waarom zou je dan nu plots naar veel zwaarder en massaler enz gaan tenderen?

aniekepiek: heb je beter standfoto's dan? ben ik wel benieuwd naar?
ik vind zn bovenlijn niet echt top hoor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

denk dat je het "naar de kampioen trekken met een merrie" best mag relativeren
als je bijvoorbeeld gaat kijken naar tolkien (2012) en victorio (2011) dan valt het aantal dekkingen wel heel erg mee
denk ni dat die naar aanleiding van titel kunnen zeggen dat ze meer toeloop voor dekkingen gehad hebben
mensen/fokkers kijken echt wel verder dan alleen die titel
ook bij lexx (2009) kan je niet zeggen dat er plots beduidend meer interesse was voor dekkingen
zelfde geldt voor indezz (2008) ook

denk dat dat vroeger jaren wat meer meespeelde, zoals bij hengsten als Woody (2003), Zippo (2005) en Bloc (2006 en 2007) bijvoorbeeld
toen was de variatie aan hengsten, ook de geografische verdeling enz veel minder groot

wat wel het geval is, is dat de hengst die bij ICS kampioen wordt, meestal het hoogste aantal punten heeft
dat betekent automatisch dat hij op alle onderdelen zeer goed scoort
dus dat hij veel pluspunten heeft en weinig minpunten
dat betekent dat zo'n hengst automatisch heel wat merries aanvult in hun minpunten
dus dat zo'n hengst dan eventueel meer gebruikt wordt is niet noodzakelijk omdat hij kampioen is, maar eerder omdat hij een goede irish cob is
(althans, uitzonderingen daargelaten, er zullen uiteraard vast wel mensen zijn die gewoon voor de titel kiezen, zo zijn er ook die specifiek voor homozygoot bont kiezen of zo'n speciaal kleurtje, dan kunnen ze nog beter voor een kampioen kiezen volgens mijn bescheiden mening, dat geeft toch nog net iets meer kans op een goed veulen als je dan toch al zo ondoordacht gaat fokken)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:57

Victorio wordt door velen beschouwd als een ultieme cob (en daar ben ik het ook helemaal mee eens, maar dat is omdat ik bevooroordeeld ben als eigenaresse :D ), maar voor de Nederlandse (en wellicht over de grens ook) is hij gewoon te klein, waardoor de vraag naar hem nooit enorm groot is geweest.
Doesn't matter, hij staat hier gewoon lekker te genieten en mag dit jaar sowieso weer met 2 dames daten (en wellicht nog iets meer).

Met betrekking tot Caily, ik ga mijn mening niet verkondigen hier, ben ik heel benieuwd welke heer haar uiteindelijk mag dienen :j
Scheelt ook dat het pas volgend jaar is en er nog een HK aankomt dit jaar.

Phoenixhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:24

Victorio is zeker een schitterend cobje ;)
inderdaad die kleintjes zijn gewoon niet erg gewild hier met onze markt
daarom zeg ik ook, dat hij kampioen is geworden is terecht en tis een super hengst, maar het haalt voor hem niet meer dekkingen binnen als dat hij geen kampioen geworden was
mensen hebben heus meer criteria dan dat

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:28

Toch is het vreemd, want de kleintjes worden wel met horden geimporteerd voor de handel.

Idd, er is nog ruim een jaar de tijd. Wel leuk om nu alvast op zoek te gaan.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 06:53

De afgelopen jaren is het naar de kampioen toe gaan idd niet echt meer van toepassing. Maar ik denk dat de oorzaak daarvan de crisis is...... ik heb ook nog nauwelijks dekkingen.....
Wat ik meer probeer te zeggen is dat een kampioenshengst vaak de betere merries krijgt waar dan weer betere nakomelingen uit komen.....

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 06:54

Ow en Lotte, ff snel 1 die in mijn hoofd op komt is Dewi. Staat bij Melody stables.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:41

zn bovenlijn lijkt op die fotos idd behoorlijk week. vertekend denk ik behoorlijk zal vd week eens ff goede fotos zoeken. wie ben jij eigenlijk phoenixhorse dat je zoveel paarden kent? heb je ook hengsten en merries?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:58

Moest het niet zijn dat Geronimo klein is en daarbij een korte rug heeft had ik hem ook al aangeraden. Want hij heeft een super karakter en echt mooie, zwevende gangen.

Nu denk ik persoonlijk aan Toffee van De Langendijk :)
Een mooie sportieve hengst, zonder af te doen aan behang, mooi qua maat.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 01:25

Moderatoropmerking:
Ik heb een flink aantal offtopic reacties verwijderd.
Ik wil jullie verzoeken om vanaf nu ontopic te blijven reageren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:18

Ik ga dit topic weer omhoog halen. Inmiddels heb ik vijf hengsten geselecteerd waar ik verder over na ga denken en in de gaten ga houden hoe het ze vergaat de komende tijd en wat voor nakomelingen er van deze heren geboren worden. Op alfabetische volgorde:

1. Collin van de Gorterstraat.
De hengst waar Caily nu ook drachtig van is. Behalve dat ik groot fan van zowel Collin zelf als zijn nakomelingen ben, sluit hij ook perfect aan bij wat ik zoek in een hengst voor Caily. Fokken is gokken, en daarom is een tweede keer voor dezelfde combinatie gaan dan ook zeker niet saai!

Afbeelding
Foto in eigendom van Tinkerstal van de Gorterstraat

2. Cullan.
Cullan is een hengst uit 2012, erg jong nog dus. Op onderstaande foto is hij ook slechts 1,5 jaar oud! Ik vind hem erg interessant omdat ik hem nu al erg leuk vind om te zien. Wanneer je door het jeugdige heen kijkt, zie je een hengst die past binnen wat ik zoek. Zijn vader is Yellow Fellow, een erg leuke hengst, maar voor een combinatie met Caily wat te kort op het voorbeen. Cullan zijn moeder is een dochter van Black Shadow, en Cullan heeft langs die kant net iets meer maat en lengte in het voorbeen mee gekregen lijkt het, en dat vind ik erg mooi.

Afbeelding
Foto in eigendom van Finlay Stables

3. Janesho.
Een hengst van slechts 4 jaar oud, goedgekeurd bij het NSvT en inmiddels ook sterhengst bij het ICS-NL. Al vanaf dat hij veulen is vind ik hem enorme uitstraling hebben, en zijn nakomelingen zijn (vanwege zijn afstamming en algehele voorkomen) veel belovend, ik ben dan ook zeker benieuwd wat een combi met Caily zou doen.

Afbeelding
Foto in eigendom van De Tonos Vivos

4. Nuadhu Nuage.
Een hengst die ik al meerdere malen van dichtbij heb mogen meemaken. Er wordt gezegd dat hij een echt "vaderdier" is voor het ras, en daar ben ik het zeker mee eens. Een waanzinnig fijn karakter, grote dosis werkwilligheid, en een beweging om u tegen te zeggen. Een mooi gebouwde zware cobhengst, "gebruiksvriendelijk" zonder verlies van rastype. Hij lijkt het zware beenwerk wat in zijn lijn zit leuk door te geven, iets wat een mooie toevoeging zou zijn in een combi met Caily.

Afbeelding
Nuadhu heeft op deze foto beduidend minder sok dan in het echt!

5. Stonewall Norbert.
Deze heer heb ik afgelopen zomer op zijn thuislocatie voor het eerst gezien, en ik was erg onder de indruk. Toen vond ik hem voor Caily niet passend vanwege de bovenlijn. Maar na hem nogmaals gezien te hebben en nakomelingen van zowel hem als Caily bekeken te hebben ben ik van mening dat die bovenlijn door beide dieren niet wordt door gegeven en dat ze verder erg mooi op elkaar, en mijn fokdoel aansluiten; "gebruiksvriendelijke", middelgrote, middelzware cobs met voldoende tot overvloedig behang en een goede beweging.

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:00

Wow oude Noedel foto :') guppypuppy

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 01:10

Ja joh, heb heel internet en facebook afgestruind naar een mooie standfoto die een beetje recent is, noppes. Dusse, ik zeg; jij hebt wat te doen! En ik hoop dat hij voor de HK goed genoeg is, dan gaan we daar wel ff naar buiten voor wat plaatjes met goede achtergrond en schoongewassen ed?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:33

Hk?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:37

Oktober 2013, op mn fb is er ook nog 1 van de hk van eind oktober
Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 05:24

Mijn keus zou vallen op Stonewall Norbert, heb hem zondag life gezien, wat een prachtige hengst met veel uitstraling, vind hem correct gebouwd en veel behang.
Ook zijn nakomelingen vind ik prachtige dieren.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:06

Staar je niet helemaal blind op de sokken, ligt er maar net aan in welk seizoen de foto gemaakt wordt, en of 't bewuste dier wel of geen weidegang krijgt. Ook sokken hebben een zomer- en een winterversie.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:28

Misschien een hele rare, maar wat vind je van Maestro?

Ik heb er zelf 1 van. Volgens mij geeft Maestro wel de lange benen, en voldoende sok.
En voor de rest blijven de punten dan volgens mij ook wel.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:14

mooi lijstje heb je zo gemaakt :j
Ik vond het zelf ook altijd wel leuk om eens te zien wat mn merrie gaf met verschillende hengsten :j
En ook dezelfde combinatie opnieuw te proberen ;)
Met zowel Angel als Tinkerbell heb ik daarom eerst wat afgewisseld en vervolgens weer eenzelfde hengst gekozen.
Je zou bv eerst een van de andere kunnen kiezen en dan later weer eens Collin ;)

Verder heb ik weinig toe te voegen. Je hebt er wel kijk op, vind ik.
En sja, ivm 2 hengsten in je lijstje ben ik bevooroordeeld he ;) Janesho als eigen fokproduct en van Norbert ben ik altijd al fan geweest.
Het kruis van Noedel is wat "hoekiger", bij Norbert en Collin wat ronder
Is verder geen waarde-oordeel, gewoon iets wat me opviel nalv de foto's
Je hebt wel de "makkelijkere" kant van Norbert gepost, zijn andere kant is zo getekend dat zijn rug volgens sommige mensen wat aan de lange kant is, maar naar mijn mening is dat het bontpatroon dat dat vertekent, want ik vond hem juist zeker niet uitgesproken lang in de rug
http://irishcob.nl/albums/Hengsten2014/ ... CF7386.jpg

en mijn persoonlijke favo-veulenfoto van Janesho, barslechte belichting :+
http://i572.photobucket.com/albums/ss16 ... border.jpg
en mijn favo-jaarlingfoto :+ (sorry ben toch wel erg trots := )
http://i572.photobucket.com/albums/ss16 ... rder-1.jpg

Cullan is leuk, maar natuurlijk nog jong

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:17

Il weet alleen niet of Norbert het steile achterbeen van caily gaat verbeteren. De rug ben ik niet zo bang voor.

Janesho ben ik ook wel fan van. Ben benieuwd naar zijn nakomelingen in de toekomst

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:20

Ik zou ook voor Janesho of Norbert gaan. Gewoon persoonlijke voorkeur, Noedel vindt ik ook erg mooi mij spreekt mij altijd wat minder aan, geen idee waarom! Ik kijk erg naar hoofdjes, hij heeft een wat grover hoofd, wat prachtig is maar wat niet mijn 'stijl' is. Ik val op poppenkopjes :p. Norbert heeft een 10 voor zijn hoofd, ik ben weg van zijn prachtig grote kaken en witte koppie! Zijn beenwerk is stevig, voor dat steile achterbeen zou ik niet zo bang zijn denk ik. Net zo min als bij Janesho.

Janesho vindt ik ook een plaatje, wat minder behang als norbert, ook zijn beenwerk is wat minder zwaar, maar norbert is dan wel een aantal jaartjes ouder dan janesho. Noedel vindt ik qua masaalheid wat minder als deze twee, dat issie niet dat weet ik, maar Noedel wordt flink dressuurmatig getraind, met Janesho en Norbert wordt ook wel wat werk gedaan, maar bij lange na niet zoveel als Noedel doet, die gaat voor een sport carriere :) Cullan vindt ik te jong om over te oordelen, zijn pap spreekt mij ook altijd erg aan, ongeacht zijn kleur. Die zou ik eerst uit willen zien groeien en nakomelingen van willen zien.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:21

het zijn op collin en norbert na allemaal hengsten die nog niet of zelfs geen nakomelingen hebben.
dus als je eerst voor nakomelingen gaat, moet je een van boven gegenoemde pakken.

maar fokken is gokken, bij welke vd deze 5 ook kiest.

Anne3112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:25

Heey!
Ik ben onwijze fan van collin :)
Je had al eerder een forum over collin, en toen had je het over shenco blue :D mijn lieve tinkerhengst is zoon van shenco (die trouwens dit jaar 1e premie heeft gehaald, zo trots) en dus kleinzoon van collin! Collin heeft gewoon iets dan geen enkele hengst heeft. Gewoon een om verliefd op te worden! En als ik kijk naar je fokdoelen en je merrie past het zeker goed ;) benieuwd wat het eerste veulentje van die twee gaat worden!