Advies gevraagd bij aankoop Andalusiër.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:41

Cyrina schreef:
Ook een ruin heeft een Carta titularitad.

Ja, dat is waar ook. Ze kunnen alleen niet meer apto of apta gekeurd worden.
Maakt deze keuring eigenlijk verschil in aankoop? Dus m.a.w.: is een pre die (nog) niet gekeurd is minder waard dan een die wel al apto of apta is?

Duijfje

Re: Advies gevraagd bij aankoop Andalusiër.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:55

apto is volgens mij alleen goed gekeurd voor de dekdiensten toch?

Hij kan naar mijn mening ook goed gekeurd worden zonder naar zijn mannelijke delen te kijken.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:07

als ze apto of apta gekeurd zijn, wil dat zeggen dat ze goed bevonden zijn om mee te fokken en hun veulens geregistreerd kunnen worden in het stamboek. Zonder deze keuring is registratie niet mogelijk.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:09

Ja, maar als je niet zou willen fokken is de keuring niet nodig? Of begrijp ik het verkeerd?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:11

calippe schreef:
Wat zijn jouw mogelijkheden? Pre's zijn niet goedkoop, maar dank zij de crisis wel goedkoper dan eerst. In Brabant heb je stoeterij rijthof en die fokken hele leuke pre's.

Wat wil je met het paard gaan doen? Ruinen zijn meestal iets goedkoper omdat ze niet voor niets geruind zijn: niet goed genoeg voor de fokkerij. Een hengst of merrie heeft behalve het stamboekpapier en het paspoort óók nog een carta de titularidad nodig. Met het ontbreken van een van die documenten verliest het paard gelijk waarde. Dat is iets om aan te denken. Je hoeft er een paard niet om te laten staan, maar ik zou er dan niet de volle bak voor betalen.

Thanks!
Wij hebben inderdaad wat paarden te koop staan.
Geen zwarte overigens. Wel schimmels/bruine. Sommigen voldoen volgensmij wel aan je eisen.
Maar vanaf een foto is het toch minder 'echt', je kunt altijd langskomen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:15

Duijfje schreef:
Ja, maar als je niet zou willen fokken is de keuring niet nodig? Of begrijp ik het verkeerd?

Maar de mogelijkheid tot fokken voegt denk ik wel wat toe aan de prijs die je ervoor moet betalen.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:39

Ruinen kunnen sowieso niet apta gekeurd worden hoor ;) Er zijn zat ruinen die wel apto gekeurd zijn..
Daarnaast zijn de paarden die geruind zijn/worden meestal geruind om het sociale aspect. En niet eens om het 'niet goed genoeg om mee te fokken'.

Bijna alle hengsten/merrie's zijn apto/apta.. Zo heel streng is die keuring niet.

Een ruin zonder carta zou ik zelf niet hoeven, maar een merrie of hengst net zo min..

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:49

Jolet schreef:
Ruinen kunnen sowieso niet apta gekeurd worden hoor ;) Er zijn zat ruinen die wel apto gekeurd zijn..
Daarnaast zijn de paarden die geruind zijn/worden meestal geruind om het sociale aspect. En niet eens om het 'niet goed genoeg om mee te fokken'.

Bijna alle hengsten/merrie's zijn apto/apta.. Zo heel streng is die keuring niet.

Een ruin zonder carta zou ik zelf niet hoeven, maar een merrie of hengst net zo min..

Ruinen zijn soms al gekeurd. Soms afgekeurd en daarom gecastreerd, maar soms ook goedgekeurd en desondanks gecastreerd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:02

calippe schreef:
Jolet schreef:

Ruinen zijn soms al gekeurd. Soms afgekeurd en daarom gecastreerd, maar soms ook goedgekeurd en desondanks gecastreerd.

huh?
nou ech nie
In spanje castreren ze niet zomaar....das iets Nederlands. Tegenwoordig castreren soms de spanjaarden de paarden al in spanje, omdat dit beter is voor de nederlandse markt :D

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:06

nombrado schreef:
huh?
nou ech nie
In spanje castreren ze niet zomaar....das iets Nederlands. Tegenwoordig castreren soms de spanjaarden de paarden al in spanje, omdat dit beter is voor de nederlandse markt :D

Ja dat zal best. Maar we leven toch ook in Nederland? En een hengst houden is hier veel minder gebruikelijk en daarom ook een stuk gecompliceerder. De meeste mensen moeten hun paard in pensionstalling zetten en dan zijn hengsten meestal niet welkom.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:10

Bij mij op stal was hij als hengst wel welkom, maar zat als hengst niet lekker in zijn vel, daarom gecastereerd zodat hij hele dagen buiten komt, dus niet omdat er iets mis mee is of omdat hij niet hanteerbaar was. Terwijl hij dus medailes gewonnen heeft en apto gekeurd is. Dus ruin hoeft niets mis mee te zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:16

calippe schreef:
nombrado schreef:
huh?
nou ech nie

Ja dat zal best. Maar we leven toch ook in Nederland? En een hengst houden is hier veel minder gebruikelijk en daarom ook een stuk gecompliceerder. De meeste mensen moeten hun paard in pensionstalling zetten en dan zijn hengsten meestal niet welkom.

Ik geef er ook geen oordeel over. Maar het is wel een feit.
De fokkers die ik spreek, zijn regelmatig verbaasd, als ik op zoek ga naar een pre, die wel gecastreerd gaat worden. Er heerst daar nu eenmaal een andere cultuur.
Merries zijn voor het fokken (leven in de kudde in vrijheid)
Hengsten voor het dekken, en/of rijden.
Spanje is een macho cultuur, de ruiters aldaar zijn voor het overgrote deel man.
Dat is in Nederland precies andersom :+

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:47

nombrado schreef:
Ik geef er ook geen oordeel over. Maar het is wel een feit.
De fokkers die ik spreek, zijn regelmatig verbaasd, als ik op zoek ga naar een pre, die wel gecastreerd gaat worden. Er heerst daar nu eenmaal een andere cultuur.
Merries zijn voor het fokken (leven in de kudde in vrijheid)
Hengsten voor het dekken, en/of rijden.
Spanje is een macho cultuur, de ruiters aldaar zijn voor het overgrote deel man.
Dat is in Nederland precies andersom :+

Maar ik denk niet dat vrouwen niet op hengsten kunnen rijden of daar niet mee om kunnen gaan.

Maar in een ander topic heb ik al aangegeven hoeveel prettiger ik het temperament van Pre's ervaar.

Stel, dat de pre's net zo'n temperament zouden hebben als onze kwpn paarden, zouden die spanjaarden dan nog steeds massaal op hengsten rijden, en met diezelfde hengsten door mensenmassa's rijden in die fiesta's?

Trouwens, ik vraag me af of het hier sowieso kan: in onze cultuur wil men risico vrij leven. Dat bestaat op zich niet, maar alle risico's lijkt men altijd uit te willen sluiten. Men kan hier moeilijk relativeren. En dan vallen hengsten dus ook af.... al dan niet braaf.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:10

calippe schreef:
Maar ik denk niet dat vrouwen niet op hengsten kunnen rijden of daar niet mee om kunnen gaan.

Maar in een ander topic heb ik al aangegeven hoeveel prettiger ik het temperament van Pre's ervaar.

Stel, dat de pre's net zo'n temperament zouden hebben als onze kwpn paarden, zouden die spanjaarden dan nog steeds massaal op hengsten rijden, en met diezelfde hengsten door mensenmassa's rijden in die fiesta's?

Trouwens, ik vraag me af of het hier sowieso kan: in onze cultuur wil men risico vrij leven. Dat bestaat op zich niet, maar alle risico's lijkt men altijd uit te willen sluiten. Men kan hier moeilijk relativeren. En dan vallen hengsten dus ook af.... al dan niet braaf.

haha, dat hoor je mij niet zeggen.... (als vrouw zijnde) en 4 hengsten op stal. Maar kwam het altijd al tegen. Meeste staleigenaren willen geen hengsten! Tja, dan zal je veelal wel moeten.
Ik heb destijds op GP stallen gestaan met mijn hengsten, omdat ik bijna nergens terecht kon. Veel geld voor stalling, wel fijne faciliteiten voor de paarden en verstand van hengsten. (hadden ze zelf ook)
Maar heb het nu thuis gerealiseerd, zodat ik niet meer tegen dit probleem niet meer heb. Ze mogen hier hengst blijven (mits ik en zijzelf ermee om kunnen gaan)

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:27

Citaat:
huh?
nou ech nie

Hoor je mij wat over Spanje zeggen dan? Ik heb het over NL. Dus.. Ech wel ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:45

Jolet schreef:
Citaat:
huh?
nou ech nie

Hoor je mij wat over Spanje zeggen dan? Ik heb het over NL. Dus.. Ech wel ;)

sorry Jolet
Ik reageerde op calippe (verkeerd gekwoot ;) )

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:40

Duijfje schreef:
apto is volgens mij alleen goed gekeurd voor de dekdiensten toch?

Hij kan naar mijn mening ook goed gekeurd worden zonder naar zijn mannelijke delen te kijken.

APTO is de basisgoedkeuring waarmee een paard zich mag "vermenigvuldigen".

1 van de controles hiervoor is dat een hengst geen klophengst mag zijn, maar 2 mooie hangende testikels moet hebben.
Ruinen die APTO zijn gekeurd, zijn dus altijd nadien gecastreerd.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:05

In Spanje zelf word tegenwoordig ook veel meer gecastreerd over het algemeen heeft de PRE een goed karakter als hengst zijnde maar dieren die niet met zichzelf om kunnen gaan als hengst worden hier ook gecastreerd behalve nog de oudere mentaliteit mensen zijn hier wat op tegen,

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:43

knuffeldier schreef:
Die in goes staat algemeen bekend als onbetrouwbaar. Als je er iets leuks ziet zou ik zeker gaan kijken (ze hebben wel vaak leuke paarden zo op de foto's te zien) alleen heel goed laten keuren. Maar dat geldt natuurlijk altijd.

Ik heb zelf een PRE van Ineke uit Goes. Hij is bij hen op stal geruind omdat ik hem anders niet kon stallen. Erg prettig ervaren. Het proefrijden, het tussentijdse contact en nog steeds kan ik hen altijd bellen of een app'je sturen als ik iets wil weten of even advies wil hebben. Imo eerlijke mensen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:52

En dat voor iemand die verder nog niets op Bokt heeft geplaatst ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:18

Kinke schreef:

Same thoughts :+

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:41

+1

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:19

Ik heb mijne ook bij Ineke vandaan en super mensen!
Goede service. Castratie bij hun op stal gedaan. Na een week hebben zij nog even persoonlijk contact opgenomen om te horen hoe het gaat. Dus betrokken mensen die in mijn opzicht heel eerlijk zijn in wat ze aanbieden.

IrisDublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:32

Ik heb mijn paardje ook bij Ineke uit Goes. Hij is persoonlijk gebracht door deze mensen. Kon wat proefritjes maken maar was uiteindelijk snel verkocht. Voor vragen kan ik ze nog steeds bellen, erg fijn!
Ze hebben vaak een groot aanbod dus zeker de moeite waard om daar even te kijken !

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:59

Kinke schreef:

Klopt, ik lees eigenlijk alleen maar mee maar zag nu deze 'kritiek' op Ineke en voelde me aangesproken om ook een positief bericht hier achter te laten.

Niet heel leuk trouwens om na een eerste reactie dan zo'n reactie terug te zien... Zal dus ook een van mijn laatste reacties zijn.