hengst gezocht die echt fijne karakters vererfd ( dressuur)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 10:34

helaas don frederico wordt het hem wat karakter niet, is zelfs een heel forum aan geweid op cronicle of horses over zijn probleemmatig gedrag onder zijn nakomelingen

wel volgens mij een superhengst.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:13

wennetou schreef:
Broere obelisk

Ikzelf heb een Obelisk X Flemmingh, superbraaf en cool (mijn dochtertje van 4 stapt hem los en ook weer uit), vele Obelisken zijn heel goed aan de maat.
Er is een topic hier op bokt met allemaal foto's en ervaringen van mensen met een Obelisk.

Het is intussen al wel een iets oudere hengst...

Grappig, hier op stal ook een Obelisk x Wellington en als het hem niet bevalt dan staat die op 2 benen.. In de omgang echt een top beest, meisje van 8 kan hem zo binnen en buiten zetten maar ohz is het écht een lastig paard. Wel erg werkwillig en leert heel gemakkelijk.
Op mijn stage staat een Obelisk x Ferro en die is precies hetzelfde, terwijl Ferro's vaak cool zijn.

newt

Re: hengst gezocht die echt fijne karakters vererfd ( dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 03:24

Het is niet alleen de vader of moeder die wat verreft, maar ook hoe de opvoeding is.

Lees van iemand dat de San Remo bij een koele merrie moet?.
Hier een zeer sensibele Kennedy x Belisar merrie met zowel San Remo als United nakomeling, en heb ze allebei beleerd en gereden en waren allebij zeer fijn in karakter en rijden.

Heb zelf een Johnson die erg snel heet word en overstuur raakt als er mis comunicatie's voordoen.

Sandreo, zeeer fijn.

Metall erg fijn in karakter, maar moet nog beleerd, dus qua rijden weet ik het nog niet.

Krijg een Lord Leatherdale uit een Johnson merrie, en heb voor LL gekozen om karakter en rug. Mijn Johnson is heeeel straks en LL geeft ze nog wel eens week.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:49

Ll is een fijne hengst :j hier 2 op stage, allebei cool in de kop, braaf en heel fijn te rijden. Ene is net beleerd (zadelmak geboren) andere word dit jaar 5, loopt in t L2 alleen maar de selecties en bijna allemaal boven de 200 en was bijna kringkampioen maar door privé redenen was ze er niet helemaal bij met de kringfinale.

wennetou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:53

@ amiigo: mijn Obeliskje (177cm ) gedraagt zich meestal wel goed. Hij kan soms wel wat kijkerig zijn naar nieuwe dingen, zoals de emoe aan de piste die keihard komt aangelopen en dan ook nog eens het lef heeft om keiluid naar ons te blazen, maar dan moet je hem gewoon even laten staan ( hij is dan wel heel nerveus) en ertegen praten en hem ervan overtuigen dat het maar een uit de kluiten gewassen kip is :)* en dan heeft hij er voor de rest geen last meer van. *\%/*
Het werkwillige en makkelijke herken ik dan ook wel in hem. Er zit een heel goede motor op :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:24

Anoeska27 schreef:
spekenham schreef:
andretti is niet beshikbaar voor 2014 en is toch ook special d ( waa rtik wee rminder goeds vh karakter hoor.

heb uit dezelfde moeder wel een hele brave en beter gebouwde krack c gefokt, zou dit niet een optie zijn?

Krack x gribaldi klinkt ook wel aardig

Ik heb al eerder gezegd dat Andretti wel beschikbaar is, alleen niet via v U ytert. Die kun je wel rechtstreeks bestellen via IPS. Ik ben nog geen Andretti tegengekomen met een minder karakter, hem gebruiken op mijn eigen rille merrie heeft ook goed uitgepakt.

klopt, ik heb zijn halfbroer zadelmak gemaakt (zelfde moeder) en ohhh wat een heerlijk paard!

oei nee united geeft zeeeker sensibel! (heb hier het levende bewijs ;) ) hartje van goud, 1.85 maar zo n scheitebroek haha

qua braafheid zit je idd bij vivaldi zeker goed.
verder ga ik mee in het donnerhall verhaal, die heeft zich in al die jaren wel voool op bewezen qua fijne karakters :)

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 09:28

gooi even een balletje op

ik dacht zelf aan everdale

waarom omdat lord leatherdale nog wel eens genoemd wordt om zijn fijne karakter
heb hengst nog niet live gezien maar lijkt mooi hoogbenig en redelijk compact in de rug veulenrapport gaf aan dat hij goede verbindingen doorgeeft.

ook negro vind ik niet verkeerd ik heb zelf nog nooit iets gefokt met ferro bloed
ook el corona spreekt me wel aan is toch doruto? lijkt me niet slecht om niet teveel modern bloed te gebruiken voor zo'n gecompliceerd karakter.

wil zelf geen jazz of een hengst waar al dat zgn bewezen dressurbloed inzit als ik eerlijk ben vind ik het teveel van hetzelfde worden , zoals ik al aangaf ben ik zelf wel van duitse hengsten. zie bij de gemiddelde kwpn gefokte paarden toch wel vaak minder werkwilligheid terug.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:42

is etoile hier al genoemd? :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:26

El Corona is een zoon van Amor.

Voor een fijn en werkwillig karakter zou je ook eens naar een Gelderse kunnen kijken. Gewoon KWPN, maar wel allround en vaak koeler tussen de oortjes, maar wel willen werken.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 12:08

hallo nog even he ttopic wakker houden.

heb ondertussen nog geen keuze gemaakt, wie heeft wat meer informatie over johnson, karakter zit denk ik wel goed maar hoe fokt hij zijn verbindingen? en achterbeen? En ben ook in Desperado geinteresserd hoe fokt hij in het type, heeft hij bloedmerries nodig ( vind hem best fors in de hals/hoofdverhouding vandaar deze vraag)

gr
Laatst bijgewerkt door spekenham op 03-05-14 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:08

Ik ken een hoop Vivaldi's die erg braaf zijn!

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 12:10

ja dat klopt maar krijg vaak een waarschuwing over de verbindingen die hij fokt moet een hengst hebben die sterke ruggen fokt en sterk achterbeen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:16

Vivaldi zelf heeft ook een wat traag achterbeen. Maar ik heb niet veel verstand van fokken, maar de karakters die ik gezien heb zijn echt geweldig.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:18

Charmeur

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 12:26

charmeur is best een boefje hoor ik en hem persoonlijk vind hem wel gaaf maar nie tvoor onze eigen dwarsnek.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:36

Johnson vererft werkwillige karakters die voor de helft voor de gewone ruiter zijn en voor de helft voor de proff ruiter ivm te veel willen. Heet,snel,druk en vooral zenuwachtig. Hij fokt af en toe een strakke rug. Fijn in het beenwerk en over het algemeen een goede ondertredende achterhand. Daarnaast zijn ze vaak ook mooi in model en maakt een merrie veelal kans op ster.
Ik heb een voorlopigkeur prok Johnson die nu een veulen van lord leatherdale heeft gehad en hopelijk binnenkort dragend van Fairytale

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:59

Newt d'r uitleg klopt imo heel goed.
Heb er zelf ook eentje en da's ook geen voor een gemiddelde B-ruiter, maar imo wordt dat wel een ideaal Junior / Young Rider paard.
Plaatje om te zien, mooi bewegen, goede achterhand, maar niet de allersimpelste. Maar ook hier, dat ligt voor een groot deel aan de moeder.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 17:23

oke zie door de bomen het bos niet meer.

zoek dus voor merrie met dominant karakter een hengst

die fijne karakters doorgeeft, goede bovenlijn , hoogbening en sterke achterhand doorfokt. wie heeft er nog tips

zelf aan johnsons gedacht of desparado ( missschien dat de merrie daar te weinig bloed voor heeft)

lord leartherdale ben ik voor de rug een beetje bang, vivaldi het achterbeen

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:41

Ik heb even terug al genoemd.. etoile zie onderschrift wij hebben een veulen ervan..

Zardando fokt ook ontzettend brave dieren

spielberg maar is niet kwpn

Er zijn zat brave paarden... Misschien anders iets duits? Rubenstein don schufro

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:44

Poe, dat wordt nog lastig om een hengst te vinden die aan al je punten voldoet. Qua fijne karakters moet je denk ik inderdaad richting het Duitse bloed. Wij hebben zelf een Spielberg lopen van een hele dominante merrie. Ook in het Spielberg topics komt vooral naar voren dat ze een heel fijn werkbaar karakter hebben. Hoogbenig zijn ze over het algemeen ook wel. Alleen zijn ze niet bijzonder sterk in het achterbeen, dit is daar dus weer een puntje.

Ik heb zelf ook nog een fijne Rhodium x Gribaldi lopen. Hoewel dat fysiek weer wat meer is wat je zoekt wellicht, is bij de Rhodiums het karakter weer een aandachtspunt. Als je er mee om kan gaan, zijn het hele fijne paarden, maar ze zijn zeker niet simpel en niet voor iedereen.

Dus ik zou zelf toch meer richting het Duitse bloed gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:48

Johnsons fokken inderdaad wel fijne dressuurprikken door, maar dat is imo wel in combinatie met een koele merrie. Heb zelf een Johnson merrie gereden en die was echt niet geschikt voor de gemiddelde ruiter, had er zelf echt heel erg veel moeite mee. Heel erg kijkerig, plakkerig en worden erg snel heet en zenuwachtig. Zou zelf dan toch eerder aan wat meer rust denken.

Ik vind Vivaldi's zelf ook heel erg fijn in de omgang, maar dat is natuurlijk niet het enige wat je wilt...

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 17:52

oke duits daar zat ik ook aan te denken, maar wordt het dan niet te zwaar zeg maar duitsx gribaldix burggraaf? Te kortbenig bijv.

Welke duitse hengst fokt hoogbenig met een sterk achterbeen?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:57

spekenham schreef:
http://www.paarden-ki-service.be/San%20Amour.html

kent iemand hier nakomelingen van , het knietje spreekt me aan in de beweging omdat mijn merrie dit juist een beetje mist. en verder een plaatje om te zien met een hele fijne aanleuning

zijn naam is san amour

Sandro Hit geeft echt geen fijne karakters.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:58

Escolar leuk? Ik weet alleen zo niet hoe hij fokt. Vind het zelf wel een hele gave hengst.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:02

spekenham schreef:
oke duits daar zat ik ook aan te denken, maar wordt het dan niet te zwaar zeg maar duitsx gribaldix burggraaf? Te kortbenig bijv.

Welke duitse hengst fokt hoogbenig met een sterk achterbeen?

Dat je de discussie nog opent over kortbenigheid. Iedereen is er nu toch wel achter dat kortbenigheid geen enkel probleem is voor een dressuurpaard. Sterker nog..........het is een pre!

Gribaldi is de veredelaar op papier tov Burggraaf. Als je een Sandro hit of iets dergelijks hier op zet ga je nog meer richting een bloedmodel met kans op slechte verbindingen.

Ik zou dus echt richting een nakomeling van Donnerhall gaan, maar dan wel van moederzijde wat bloed, anders krijg je een tank ( wel een tank met een goed karakter :D)