ijslanders voor iemand met rugklachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 01:00

Ben al de hele avond wat op zoek en rond gekeken maar heb het idee dat de recreatie paarden niet echt worden aangeboden maar alleen de paarden met talent.. Hoop dat ik via via gewoon aan een braaf doorgewinterd dier kom waar ik veel plezier aan ga beleven maar het probleem is dat ik niet in het wereldje zit..

Refagreni

Re: ijslanders voor iemand met rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:38

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:34

Sonja_vR schreef:
jans1999 schreef:
Dat er geen zweefmoment in tölt is is zeker waar, het ligt denk ik ook aan je rug of je dit vol zou kunnen houden of niet. Nu heb je natuurlijk ook heel veel verschillen in paarden en in hun tölt. Sommige 'tölten' zouden misschien wel kunnen maar sommige echt niet. Je ziet ook in het filmpje hoe soepel je moet zijn met je rug...

een spetterende WK tolt laten zien als illustratie dat je echt niet stil zit is ook niet echt een goed voorbeeld, het gros van de ijslanders die in NL , maar ook in DE rondhupsen, hebben half niet de actie van wat je op een WK voorbij ziet schuiven :n
ook niet voor niets de bierpullen proef , tolten met een gevulde bierpul in de hand waarbij degene die het minste knoeit wint als illustratie van stil zitten tijdens tolt verzonnen ;)
een tölt zit wel degelijk stiller dan een draf/galop, al is het alleen al doordat er geen zweefmoment is (dus geen klappen op de ruiter, maar ook niet voor het paard om op te vangen)
en bij hetgros van de recreatie ijslanders is de actie niet half zo spetterend als bij de gemiddelde WK combinatie waardoor je over het algemeen heel ontspannen kan rijden, ja er zit beweging in, maar over het algemeen heel wat subtieler en beheerster dan bij de standaard gangen
ook is de beweging die je als ruiter maakt heel anders

maar je moet maar net wel geluk hebben dat je een makkelijke tolter vind , gewoon een braaffie die gezellig mee door het bos klost
hele veel succes met het vinden van je toekomstige bosklosmaatje Alje, lees nu net aan het eind van mijn bericht dat je om bent ,
ik weet zeker dat jij ook de perfecte ijs gaat vinden :j

ik ben het met je eens maar dan nog moet je soepel zijn in je rug. Het is maar net waar je last van je rug hebt. (onder of boven enzo)

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:37

Alja schreef:
Ben al de hele avond wat op zoek en rond gekeken maar heb het idee dat de recreatie paarden niet echt worden aangeboden maar alleen de paarden met talent.. Hoop dat ik via via gewoon aan een braaf doorgewinterd dier kom waar ik veel plezier aan ga beleven maar het probleem is dat ik niet in het wereldje zit..

kijk eens op tölt.nl misschien moet je wel een profiel hebben om daar de advertenties te kunnen zien maar hier staan veel soorten en maten ijslanders op te koop. ook zou het handig zijn om in het ijslanderwereldje te stappen (naar wedstrijden gaan enzo) hier leer je veel van en krijg je hier wat contacten en deze hebben hier en daar vaak ook wel een contact die wel een paar leuke paarden heeft :) .

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:23

Haha, grappige opmerking over de aangeboden IJslanders!
Wat mij de laatste tijd heel erg opvalt is dat iedereen denkt IJslanders met talent te hebben en ze ook zo proberen te verkopen. Terwijl de helft echt gewoon boshobbelaars zijn die amper een pas tolt met juiste takt kunnen zetten..

Ik zou de mensen gewoon een mailtje sturen. Als je uitlegt waar je naar op zoek bent zullen ze wel ingaan op die interesse en toegeven dat het best een boshobbelaar kan zijn.

Geld niet voor alle paarden hoor, maar toch voor een heel aantal :D

Je kiest best ook voor een paard dat in vrijheid een hele vlakke tolt laat zien. Die over het algemeen gaat makkelijker te rijden zijn in tolt dan eentje die een ruime draf toont of piggypace.

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:38

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 07:46

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:28

dimmelim schreef:

Mijn vorige paard was een halfbroer van Fjola, zelfde vader. Ontzettend lief en zachtaardig paard. Ik heb hem verkocht als gezinspony aan een moeder en haar twee dochtertjes die er nu alledrie op rijden.

lovepaloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:45

Ik heb ook erge last van mijn rug en voor eigenlijk mag ik ook niet meer paardrijden maarja.. Ik heb ook wel op verschillende ijslanders gereden alleen werd mijn rug daar erger van. Ik rij nu zonder zadel op mijn paard en dat gaat redelijk, wordt niet erger en niet minder erg. Dus het hangt echt af van de persoon en welke klachten je hebt bij je rug!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:27

elk paard en elk mens is anders.
ik zou me gaan orienteren voor verschillende rassen en me niet blindstaren op 1 ras.

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:31

Leuk dat je gelijk zo enthousiast bent over de IJslanders!
Voordat je gelijk druk op zoek gaat, zou ik eerst een paar lessen volgen bij een IJslander bedrijf bij jou in de buurt. Zij kunnen jou dan ook weer bemiddelen naar het paard dat het beste bij jou past. Want de ene is de ander niet en er is een hoop te koop.

Ik zou ook zeker even op tolt.nl kijken. Om de hele site te kunnen zien moet je inderdaad even inloggen, maar goed. Dat is ook een kleine moeite toch. Er staat een hoop informatie op deze site en er zijn ook allemaal links op te vinden naar IJslander bedrijven (bij jou in de buurt).

Veel succes met je zoektocht!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:38

Ijslander zijn nou eenmaal ook erg duur.. Mijn gemiddelde ijslander met redelijke gangen en een goede draf zat ook in de C categorie, omdat ze de prijs verlaagd hadden. Anders D.
Wel een hééérlijk karakter, wat ik hoor van alle paarden die van Nonni fra Fitjum komen.
Geen goedgekeurde dekhengst (meer?), maar geeft echt hele fijne rustige paarden waar je alles mee kunt. En heerlijk vlakke gangen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 23:39

heb er vandaag twee uit geprobeerd en denk dat het weinig nut heeft om te gaan lessen op manegepaarden omdat die toch vaak niet in de verkoop komen dus ga kijken bij paarden die te koop zijn en waarvan ik denk dat het gaat passen.
ga ook alleen maar kijken bij paarden die op proef komen omdat ik langere tijd wil om het me eigen te maken :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:45

Kijk lekker rond voor een goede koele. Sommige ijslanders zijn ook één grote zenuwbal en steeds een wegschietend paard onder je is ook niet fijn voor je rug!

http://www.fraliberte.nl/verkoop_paarden.htm

Van stal liberté heb ik veel goeds gehoord :)

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:40

Op stoeterij de Breidablik in Oirschot kun je lessen (op ijslanders) en daar staan ook een aantal paarden te koop. Dit is een van de beste adressen dus misschien is dit een leuk adres? Succes !!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:46

jans1999 schreef:
Op stoeterij de Breidablik in Oirschot kun je lessen (op ijslanders) en daar staan ook een aantal paarden te koop. Dit is een van de beste adressen dus misschien is dit een leuk adres? Succes !!

Zeker een aanrader inderdaad :) Ik les er nu ongeveer een halfjaartje en heb er nog geen moment spijt van gehad dat ik hier ben gaan lessen.