De "handleiding" van een haflinger?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AustriaTrick

Re: De "handleiding" van een haflinger?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:03

Als je eten hebt, kun je alle kanten op met een maflinger

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:06

Lol :D Dat is zeker waar AustriaTrick haha.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:12

AustriaTrick schreef:
Als je eten hebt, kun je alle kanten op met een maflinger

Ja, vooral terug richting stal :+

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:06

die van mij blijft net zo lang (als hij vast staat) aan het touw trekken totdat ie los is. hij weet precies welk stukje die aan moet trekken!

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:38

novito schreef:
die van mij blijft net zo lang (als hij vast staat) aan het touw trekken totdat ie los is. hij weet precies welk stukje die aan moet trekken!

+1 Ik ging de poetsspullen halen, en tja, dan wordt je opeens gevolg door een haflinger! Hah

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:42

Oh ja, hier nog een echte houdini! Niks is veilig voor hem :+
Als ik hem vastzet, altijd aan de haak én een extra touw aan de tralies anders blijft hij niet staan xd
Ook alles wat aan de stal hangt(dekens, halsters etc) zijn niet veilig voor zijn lenige lipjes *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:47

Ah, het valt best mee! :-)

Mijn haflinger's handleiding is supermakkelijk:
Wees vrolijk!

Ze is echt het vrolijkste paardje dat ik ooit heb gezien, ben jij dat niet dan houd ze
zich wat afzijdig, maar ben je echt verdrietig dan komt ze naast je staan. Als je met
haar wil werken moet je geduldig en vrolijk zijn anders weigert ze (in stil staan).

Maar ik ben van mening dat ieder paard een handleiding heeft, evenals ieder mens.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:02

owja mijn jonkie kan op stal door zn soort voergat (is open boven voerbak) en daar steekt hij zn neus doorheen en daar staan zwepen. ja je raad het al, die pakt hij eruit en dan de volgende en de volgende tot ze op zijn :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:04

je moet een klik hebben met het paard. of het nou een haflinger, kwpn of belgisch trekpaard is..... soms past het, soms niet! gewoon gaan en kijken. niet nadenken over wat anderen zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:06

suuzepuus schreef:
je moet een klik hebben met het paard. of het nou een haflinger, kwpn of belgisch trekpaard is..... soms past het, soms niet! gewoon gaan en kijken. niet nadenken over wat anderen zeggen.

Kijk, dit klopt! Heb je de klik dan wordt het paard al gauw makkelijker en leuker!
Heb je de klik niet dan irriteer je je aan dingen die een ander juist als positief ervaart!

svb16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:02

Haflingers zijn inderdaad soms wel eens lekker eigenwijs, maar als ik naar die van mij kijk; hij zal nooit iets gemeens doen zoals bokken of er zomaar vandoor gaan. Als hij ergens geen zin in heeft gaat hij gewoon stil staan of net de andere kant op dan ik wil, maar als ik hem laat weten dat dit niet de bedoeling is luistert hij daarna gewoon weer.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:08

Het hoort ook wel bij het ras, dat eigenwijs zijn.
Ik heb in totaal 7 verschillende haflingers gereden, de 1 zo lief dat je er onder door kon kruipen of dat je een jong kind alleen kon laten, de ander net zo sneaky met bokken, dat hij steil omhoog bokt enof steigert :) en weer een andere haflinger die je met de dag moest bekijken hoe die was <3 haha! maar het zijn echte toppaarden :j

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:27

Een haflinger was de pony waar mijn 'paardenverhaal' mee begon, de band die ik met dit paard gehad heb heeft geen ander paard meer kunnen evenaren.
Eerlijk, in het begin was het een hel, paardje deed niets liever dan tegendraads zijn, maar met de tijd een droom van een paard. Ik denk dat ik er nu opnieuw zo zou kunnen opstappen en ermee wegrijden. Ze is nu geadopteerd door haar huidig baasje en ze hebben veel aan mekaar.

En het is soms rijden en af en toe wat compromissen sluiten, maar hierbij win je enkel. Ze was de eerste die aan de poort ging staan als ik met het zadel afkwam, dan liet ze letterlijk haar eten staan, als ze maar mee kon. Ze deed niets liever, Ze is ondertussen 20 geworden maar een paard waarop je kan bouwen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:33

De reden waarom er zo veel haflingers zijn zonder gebruiksaanwijzing, is dat ze die hebben opgegeten. Alles is eetbaar tot het tegendeel bewezen is.
En natuurlijk moet elke dag even getest worden of de lijnen die gisteren zijn uitgezet ook vandaag nog gelden.

Maar verder: zo leuk!

Jammer voor de TS dat het paardje niet doorging vanwege ziekte.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:43

Het vergt soms zoeken naar 'wat er nu weer aan de hand is' met t hafje;gaat ze staken
A omdat ze nergens zin in heeft?
B omdat het warm weer is?
C omdat het koud weer is?
D omdat ze alleen is?
E omdat ze gezelschap wil?
Afijn heb je van alles uitgesloten dan neem je haar bij het hoofdstel, zegt: "kom op!" en ze loopt, niks geen gestaak.
Om maar één voorbeeld te noemen.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:11

Maflinger_S schreef:
De reden waarom er zo veel haflingers zijn zonder gebruiksaanwijzing, is dat ze die hebben opgegeten. Alles is eetbaar tot het tegendeel bewezen is.
En natuurlijk moet elke dag even getest worden of de lijnen die gisteren zijn uitgezet ook vandaag nog gelden.

Maar verder: zo leuk!

Jammer voor de TS dat het paardje niet doorging vanwege ziekte.

Kun je me dan vertellen hoe je dt tegendeel kan bewijzen? :') Mijn schoenen en jas zijn vaak slachtoffer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:16

Heb er een gereden en vertroeteld. Dominante merrie met karakter, verzot op Berenburger en koffie. Maar die dominante merrie sabbelde wel als een heel lief klein meisje op mijn vingers als we gingen wandelen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:12

Mijn schoenen zijn ALTIJD het slachtoffer...
Afijn ts hoe is het er nu mee??

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:39

Mando schreef:
Mijn Haflinger zijn gebruiksaanwijzing is nog steeds in het Chinees.
Vertaalbureaus durven er niet eens aan te beginnen.. _O-

Nee hoor. Iedere haf heeft zijn eigen karaktertje wel.

Goh, let me try!

Ik heb zelf 2 hafjes. Ja, ze hebben flink wat karakter en zijn slim. Ze breken de boel open, springen over draatjes heen of kruipen/rollen er onderdoor (ik heb het ze zelf zien doen.).

Onder het zadel kunnen ze bestsdwars zijn. Nash heeft nog wel eens de neiging om te gaan rennen (joligheid) en Mara voerd psychologische oorlog met je. Die doet alles dan net niet zoals jij het wilcen uiteindelijk zet ze het op een rennen.

Maar ze zullen nooit zomaar bokken of stijgeren. En bij de juiste consequente houding (en dan bedoel ik echt het is zwart of wit, niks er tussenin), dan zijn ze heel erg lief en meegaand. Maar dat duurd even.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:07

Tja en dan denk ik maar zo...

Altijd blijven lachen met die gekke haflingers er de lol maar van inzien. _O-

Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 11:25

Ik heb op dit moment de mogelijkheid om het paard van een vriendin vast op vrijdag en in overleg op andere dagen te verzorgen en wandelingen te maken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:31

Ik zeg DOEN!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:46

Hee,
Beetje late reactie... Misschien heb je er nog wel wat aan :)
Ik had een paar keer gereden bij een vriendin en vond dit echt super! Wij hebben eerder ook paarden thuis gehad (ik woon op een schapenboerderij) en mn vader reed hier ook wel mee. Ik had er toen met hem over, en hij wilde ook wel weer een keer een paard het liefst een haflinger (qua hoogte, mannier van doen enz.). Ik ben toen nog vaker bij die vriendin geweest rijden, en dit ging goed, en ik kon me best goed redden op een paard :). Ik kreeg mn ouders zo ver en hebben we uiteindelijk Iris opgehaald! (19 jarige haflinger merrie). Iedereen die ik vertelde dat we naar een haflinger opzoek waren, verklaarden veel ons voor gek... Handleiding, eigenwijs enz... Maar ik ben superblij met mn haf, ze heeft soms haar streken, maar ik denk dat elk paard dit heeft, en je moet vooral je haf 'leren kennen' dan weet je wat je aan elkaar hebt!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:59

Een goede bijdrage mi Mirjam, zo is het maar net; je moet ze leren kennen dan gaan ze door het vuur voor je.
TS: hoe bevalt het wandelen en verzorgen?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 11:32

Ik moet nog de eerste keer gaan, heb nu even geen tijd ivm proefwerkweek.