Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 22:33

s0173957 schreef:
Uitzonderingen zijn er altijd... maar hoe vererven die dan? En daar gaat het hier uiteindelijk om.

Zo kan je met een outcross een schitterend product krijgen maar gaan de nakomelingen ervan heel wat minder zijn... pure genetica.

In elk geval in de fokkerij niet interessant want je lijntje stopt bij je product...

Das niet waar.
Stel je hengst heeft een ontzettend goede bouw en beweging, hetzij door toeval, dan geeft hij dit net zo goed door als de hengst met een goede moederlijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:38

Rivaldo schreef:
s0173957 schreef:
Uitzonderingen zijn er altijd... maar hoe vererven die dan? En daar gaat het hier uiteindelijk om.

Zo kan je met een outcross een schitterend product krijgen maar gaan de nakomelingen ervan heel wat minder zijn... pure genetica.

In elk geval in de fokkerij niet interessant want je lijntje stopt bij je product...

Das niet waar.
Stel je hengst heeft een ontzettend goede bouw en beweging, hetzij door toeval, dan geeft hij dit net zo goed door als de hengst met een goede moederlijn.

Niet als deze genen niet bevestigd zijn in zijn moederlijn. Totilas is daar wel een mooi voorbeeld van al is het wel een goed lijntje. Maar zijn volle broers en zus presteren niets.

Rivaldo

Re: Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 23:42

Wat het paard heeft (genotypisch) kan hij vererven, of het nou in de moederlijn zit of niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:45

Rivaldo schreef:
Wat het paard heeft (genotypisch) kan hij vererven, of het nou in de moederlijn zit of niet.

KAN ja...Maar de kans dat hij het vererft is veel groter als het bevestigt is in de moederlijn. Anders kunnen we net zo goed stoppen met selecteren bij het fokken. We pakken gewoon een hengst die die eigenschappen heeft die wij willen. En zo werkt het dus niet.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 23:48

janderegelaa schreef:
Rivaldo schreef:

KAN ja...Maar de kans dat hij het vererft is veel groter als het bevestigt is in de moederlijn. Anders kunnen we net zo goed stoppen met selecteren bij het fokken. We pakken gewoon een hengst die die eigenschappen heeft die wij willen. En zo werkt het dus niet.

Onzin. Als het paard de genen heeft voor een dikke hals en de moederlijn heeft de genen voor een fluthalsje, dan vererft hij sowieso de dikke hals.
Een versimpeld voorbeeldje dan..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:50

Dat is zo, maar hoe zie jij dat hij die fluthals genen ook niet heeft? Niet, dat zie je pas als de fluthalsnakomelingen er zijn.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 23:53

Nies_ schreef:
Dat is zo, maar hoe zie jij dat hij die fluthals genen ook niet heeft? Niet, dat zie je pas als de fluthalsnakomelingen er zijn.

Dat is helemaal waar, daarom zei ik ook; simpel voorbeeld.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:09

Rivaldo schreef:
Nies_ schreef:

Dat is helemaal waar, daarom zei ik ook; simpel voorbeeld.

En vooral een voorbeeld dat niet klopt.

Een mooi voorbeeld is Florencio. Daar werd als aanparingsadvies gegeven dat de merrie's niet te bloederig moesten zijn. Gebaseerd op zijn fenotype. Wel raar gezien zijn afstamming. En nu blijkt ook dat hij juist merrie's met bloed nodig heeft. Dus het genotypische verhaal klopt niet helemaal.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 00:14

Fenotype en genotype is een groot verschil he ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:17

Rivaldo schreef:
Fenotype en genotype is een groot verschil he ;)

Maar fenotype is wat je ziet. Genotype moet je uitzoeken. Die dikke hals kun je wel zien maar hij hoeft hem niet te vererven.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 00:46

Daarom zeg ik genen voor een dikke hals.. Maar goed we raken offtopic en ik snap je punt wel! ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:50

Rivaldo schreef:
Daarom zeg ik genen voor een dikke hals.. Maar goed we raken offtopic en ik snap je punt wel! ;)

Dat is niet off topic dat is een punt, er van uitgaande dat alles overerfbaar is, en daar ben ik van overtuigd

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 01:06

sarabande schreef:
Rivaldo schreef:

Dat is niet off topic dat is een punt, er van uitgaande dat alles overerfbaar is, en daar ben ik van overtuigd

Alles KAN over erfbaar zijn. De kans is alleen groter als het genetisch verankerd is. Dan zie je het altijd in het fenotype. Daarom herken je een Jazz vaak al op afstand. Jarenlange selectie door de fokker geeft verankerde eigenschappen en die geeft hij door.

In het geval van Totilas, die fantastische bewegingen die hij als veulen al had (maar zijn broers en zus niet) zie je niet terug in zijn nafok. Althans, niet consequent want er zal best hier en daar een goede lopen. Genetisch is het niet verankerd want zijn vader liep niet zo en zijn moeder ook niet. Hij is een toevalstreffer. Wel een hele goede trouwens maar men had het gewoon kunnen voorspellen dat zijn nafok niet zo goed zou zijn als hij zelf.

Edit: om dan terug te komen op dit topic: een hengst goedkeuren op zijn prestaties? Ja, mits de moederlijn eerst heel goed onder de loep genomen wordt.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 14-11-13 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 01:08

Klopt.. Alles wat we zijn (behalve het deel gevormd door het milieu) is vastgelegd in onze genen. En alles wat in onze genen zit wordt vererft.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 01:14

Rivaldo schreef:
Klopt.. Alles wat we zijn (behalve het deel gevormd door het milieu) is vastgelegd in onze genen. En alles wat in onze genen zit wordt vererft.

Nee, genen komen altijd in een paar en je kunt heterozygoot zijn of homozygoot. Bij heterozygoot KUN je een eigenschap vererven terwijl je bij homozygoot die eigenschap altijd vererft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:14

janderegelaa schreef:
Rivaldo schreef:

Nee, genen komen altijd in een paar en je kunt heterozygoot zijn of homozygoot. Bij heterozygoot KUN je een eigenschap vererven terwijl je bij homozygoot die eigenschap altijd vererft.

Maar niet altijd tot uiting hoeft te komen.

Als een eigenschap recessief vererft zal de vader en moeder het moeten meebrengen voordat het tot uiting komt.

En bepaalde "innerlijke" kwaliteiten liggen op het X gen. Die komen vrijwel altijd uit de moederlijn. (En kunnen alleen bij een merrie homozygoot aanwezig zijn)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:08

De discussie is of een hengst met een zware hals die automatisch doorgeeft aan zijn nafok. En dan is het antwoord nee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:21

janderegelaa schreef:
De discussie is of een hengst met een zware hals die automatisch doorgeeft aan zijn nafok. En dan is het antwoord nee.

Nee dat klopt. Maar dat is minder simpel dan homozygoot heterozygoot. Dominant versus recessief of zelf incopleet dominant spelen ook nog mee.

Het was meer als toevoeging bedoeld :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:31

Rivaldo schreef:
s0173957 schreef:

Das niet waar.

Pertinent onwaar...

Om het eventjes heel duidelijk te maken wat ik bedoel moet je gewoon maar eens naar teeltgewassen kijken. Identiek dezelfde genetica...
Probeer jij maar eens van een kolf maïs op het veld een deftig, uniform veldje nieuwe maïs te krijgen.
Noemen ze heterosis... of heterozygote groeikracht...
De heterozygoot is super, z'n nakomelingen zijn een bende niet-uniforme planten... met dieren werkt dat juist hetzelfde.

Dan speler er uiteraard nog, zoals hierboven al gezegd dominantie-kenmerken mee, partiële dominantie, overdominantie,... moet je m'n cursussen 'Livestock Genetics' eens lenen?

Als de eigenschappen niet genetisch verankerd zijn, en dus homozygoot aanwezig, en dus van zowel de moeder- als vaderlijn komen, kan het zijn dat hij helemaal niet vererft...

Mijn besluit dus:
Een hengst die in de sport goed presteert kan in mijn ogen ggk worden, als hij uit een combinatie komt van een goeie vader- en moederlijn, anders is hij 50% van de tijd genetisch niks waard...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:13

s0173957 schreef:
[
Mijn besluit dus:
Een hengst die in de sport goed presteert kan in mijn ogen ggk worden, als hij uit een combinatie komt van een goeie vader- en moederlijn, anders is hij 50% van de tijd genetisch niks waard...

Fokken via moederlijnen en vergeet niet vaders hebben ook weer moederlijnen.
:j
Laatst bijgewerkt door ceasario op 14-11-13 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:18

ceasario schreef:
s0173957 schreef:
[
Mijn besluit dus:

Fokken via moederlijnen.
:j

Zoals ik een stukje terug ook al zei.

We zijn er uit

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:21

Handig toch, enkele mannen in een topic en bam: conclusie :D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:39

Rivaldo schreef:
Heb je een paar van de merrie's bekeken? _O-

Nee heb niet bijgehouden wat hij heeft gedekt...

Rivaldo schreef:

Als het zo makkelijk was dan waren er al een hoop fokkers uitgefokt... Want dan liepen er in overvloed goede paarden rond die met 1 hoef in hun neus GP lopen!
Als je als fokker zijnde niet naar de verdere moederlijn kijkt kom je denk ik wel van de koude kermis thuis :7

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:05

s0173957 schreef:
Handig toch, enkele mannen in een topic en bam: conclusie :D

:D

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 11:38

Zonder goede moederlijn geen goede fokkerij! ;)