Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:57

Gewoon houden en rijden. Bekommer je niet om het plaatje en wat anderen ervan vinden. En wie weet maakt ze nog wel die groeispurt en komt ze uit op een hoogte waar jij wel mee kunt leven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:27

2 jaar en 8 maand is geen 3 jaar dus daar alleen al mag je ettelijke cm's groei nog verwachten.

Kijk is naar de bloedvoering van de vader ... als daar oa Trakhener in zit = laat bloeiers die zeker doorgroeien tot 8 jaar!
Wat is de maat van zijn moederlijn? Kan een hele goede indicatie zijn van haar uiteindelijke maat.

Op deze leeftijd kan je het touwtjes test doen en die geeft toch een vrij goede indicatie van hoeveel er nog gegroeid gaat worden; is natuurlijk niet exact maar toch in de beurt.

Mijn (dek)hengst is vorig jaar gematen in maart 2012 als zijnde 165 cm; officieel gemeten in maart 2013, op 3 jaar 10 maanden, op de hengstenkeuring als zijnde 168 cm. Eind september weer gemeten (door toevallig diezelfde keurder uit nieuwskerighied) als zijnde bijna 172 cm ... dus op 6 maanden (in training en dekken) is hij nog 4 cm gegroeid dit jaar.
Wil alleen maar zeggen je niet op lijstjes/schema's/enz vast staren.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:30

Van mij is in juli 2 geworden.
Moeder was 1.65 en vader 1.68 of zoiets.
Hij bleef ook steken op de 1.50, nu had ik hem een tijdje niet gezien en het lijkt alsof hij de hoogte inkomt.
Of het een grote word weet ik niet, de mijne is als veulen wel ziek geweest door wormen zover ik weet.
Zou ook willen dat hij wat groter werd en misschien word hij dat ook wel maar ik doe hem daarom niet weg :D

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:32

Ik heb veel voorbeelden gezien van paarden die klein leken te blijven, maar toch nog flink groeide. Het lijkt mij goed om nog even af te wachten. Wie weet...

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:38

Hier nog een voorbeeldje, onze kwpner, was volgens mij rond de 160 toen ie van de opfok kwam. Hij is nu 6 en meet 1.77m!
Het is idd vervelend dat je er geen pijl op kan trekken, maar als je gek met haar bent, gun haar dan nog even de tijd, het kan immers verkeren!

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 22:23

Heel erg bedankt iedereen voor de reacties. Ben door een hele hoop toch wel gerustgesteld!

Ik blijf haar gewoon nog een hele tijd houden. We zien rond haar 5de wel. Lekker nog een tijd in de wei en een keer in de week even iets gaan doen( wandelen, commando's leren, beetje schriktraining aan de hand). Ze word wel vaker geborsteld hoor!
En anders word het gewoon een paard erbij kopen die wel voldoet. Kan het eigenlijk niet over mijn hart krijgen om haar weg te doen. Ik heb met haar zo'n klik.

Toch bedankt iedereen ook voor de lieve woorden ;-).

Waldemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:27

misschien een slecht vergelijk, mijn haflinger is als 4 jarige gemeten op 143......nu als 8-jarige is hij ruim 148,5 gemeten. Dus ruim 5 cm gegroeid, jouw paard is pas 2,5....heeft dus nog een hele tijd te groeien.
Maar ik weet verder niet of dit vergelijkbaar is met KWPN bloed hoor, maar ik denk wel dat er een kans is dat hij nog de hoogte in gaat.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:30

Hoii,
Is het een ruin,merrie of een hengst??
Kuzz

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:33

Als je het topic even doorleest kom je er snel genoeg achter dat het om een merrie gaat :).

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:38

Oké sorry haha,
De meeste ruinen/hengsten groeien iets meer door als een merrie.
Maar mijn merrie is ook veel cm gegroeid

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:39

Hier een beetje van hetzelfde... Ik heb een fries-palomino van nu 2 jaar 5 maanden en is ongeveer 1.52 m terwijl mama 1.68 m is en papa (ismir du tilleul) van 1.57 m. Mijn droom was ook altijd om een paard te hebben van toch wel rond 1.60 m, maar ik ben ook enorm in twijfel of ze dat wel nog zal halen ... Wegdoen doe ik zeker niet, al hoop ik stiekem toch wel dat ze 1.60 m wordt :j

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:14

allemaal leuk die successtorys van groeispurten maar ga er maar van uit dat ie max 1.60 wordt.
Gewoon houden, aanrijden en dan als klein paard verkopen, daar is ook wel vraag naar, vooral als het paard wat kwaliteit heeft

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:47

Ik zou me voor het plaatje niet druk maken. Er rijden wel meer volwassenen met een pony wedstrijden.
En eerlijk: ik rij een D-pony, 1.45m en krijg regelmatig de opmerking mooi paardje, ook van paardenmensen, pas als ze er naast staan (langs de schoft) merken ze dat het een pony is. Een kleiner paard, grote pony kan dus ook onder het zadel zich groter maken en groter tonen. Lekker gaan beleren volgend jaar, rustig wat wedstrijdjes gaan rijden en dan verder zien.

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 00:02

Excuseme schreef:
allemaal leuk die successtorys van groeispurten maar ga er maar van uit dat ie max 1.60 wordt.
Gewoon houden, aanrijden en dan als klein paard verkopen, daar is ook wel vraag naar, vooral als het paard wat kwaliteit heeft

Voor de 1.60 doen we het! Mag in gelijk tekenen :-P

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:53

Ik zou haar nog aanhouden. Mocht ze het niet gaan halen kun je altijd nog verkopen. Wat nou, als je nu besluit toch te verkopen en je over een jaar of misschien twee jaar te horen krijgt dat ze die maat makkelijk gehaald heeft? als je zo gek op haar bent als je zegt dan ga je dat jezelf nooit vergeven. Afscheid zal over een jaar net zo moeilijk zijn als nu.

Succes met je keuze!

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:50

Fokken is gokken, maar ik zou ook nog even afwachten, ze is nog jong. En mijn merrie is met haar 3 tijdens de stamboekopname 164 gemeten en toen ze een jaar of 6 was 170. De groeischijven zijn nog niet volgroeid, pas met 6-7 jaar meen ik. De dochter van mijn merrie is nu 3 en ook rond de 164. Ik wacht ook zeker nog met het echt aan het werk zetten en zadelmak maken. Het is nog echt een puppy.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:26

ik zou dr inderdaad niet weg doen omdat een ander vind dat je met een pony rijd
ik start straks zelf een d en een e pony en dat doe ik omdat ik gek ben van me paarden. en niet als een ander zegt ze zijn te klein dat ik het niet doe laat ze het uit zoeken jou keus

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:35

Niet weg doen hoor, gewoon rustig wachten. Zodalijk groeit ze stiekem toch door, dan heb je ontzettend veel spijt..

Als 1.60 precies past, dan past 1.50 toch ook niet verkeerd? 1.55 zal ze zeker wel worden.

Hoe lang ben je?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:10

LaNoah schreef:
Het doet me echt heel veel pijn en verdriet. Maar ik zit al met een volwassen merrie 'opgescheept' ( waar ik ook zielsveel van hou) die niet helemaal was wat ik zoek. En ik had me hoop gevestigd op de jongedame.

Twenter is dochter van die merrie waar je al mee "opgescheept" zit en die toch ook niet helemaal was wat je zocht...

Mijn mening: verkopen. Alle twee.
Dat is even hard en zal er best inhakken kwa gevoel.
Maar het is een hobby die veel tijd en geld kost en doe het daarom alleen voor een paard wat helemaal 100% bij jou past, eentje waar je écht diep van binnen helemaal blij van wordt.
Alle andere paarden zijn het geld en de moeite niet waard. Echt niet.

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 12:30

Ik weet dat ik hiermee het topic omhoog haal.
Maar ik kan trots vertellen dat mijn kleine poowwn nu met 2 jaar 9 maand en 1 week gemeten is op 157,5cm!

Het is een paard!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:34

Wauw :D

Mijne was met 2,5 jaar 1.64 en zal nu tegen de 1.72 zitten (5,5 jaar)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:43

Heb je je vorige maand dan zo vergist? In 1 maand 7,5e cm is niet mogelijk :p

Maar heel fijn! dan schiet ze nog wel even door!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:45

Dat zijn leuke berichten TS! :D Dan moeten die laatste paar centimeters ook helemaal goed komen!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:12

Wauw wat goed dat ze zo gegroeid is!! Ik vraag me wel af hoe je precies die touwtjes methode doet. Vanaf de onderkant van de koot tot onderkant schouder of bovenkant van de schouder? Of nog anders?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:23

Is dat alles? Ik heb een merrie (als veulen gekocht) die nu met 4 jaar (in mei geworden) nog maar 1.40 meet, en ik ben zelf 1.73 en 60 kg, daar heb ik ook een topic over geopend (ben niet zo handig met digi-toestanden, dus weet niet hoe ik er een link naar moet zetten, het topic heet in elk geval "Teleurgesteld, merrie blijft te klein voor mij... hoe nu verder?"

Was wel de bedoeling haar zelf te gaan rijden, maar in het topic hebben velen mij verzekerd dat ik me toch echt niet voorbarig druk moest gaan maken.... ik zou niet te lang of te zwaar zijn, en de merrie zou ook nog wel eens kunnen groeien.

Het laatste blijkt nu idd aan de hand... ze staat achter overbouwd weer, zoals ik in dat topic ook inmiddels heb gemeld: dus ME HAPPY!

TS ik weet niet wat jouw lengte/gewicht is natuurlijk, en of je per se wedstrijden wil gaan rijden met het bewuste dier, maar het kan wel degelijk de moeite lonen om nog eens even af te wachten, gezien de piepjonge leeftijd van je dier!