Welke hengsten "fokken" mogelijke beenproblemen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:25

In Duitsland worden ze nu zeker allemaal met fotos getest.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:28

Citaat:
En als in de winter het gras op is wordt er bijgevoerd met eersteklas kuil!

En DAAR gaat er al iets fout. Kuil is niet zulk geschikt paardenvoer.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 02:12

Het is een feit dat beengebreken erfelijk bepaald zijn. Klaar.

Hoe krijg je onderscheidend vermogen tov andere stamboeken? Kijk naar vroeger in de koeien en varkensfokkerij. Nederland had de voornaamste positie, het 'fok' land bij uitstek. Oorzaak Nederlanders durfde te selecteren.

Mijn mening is dan ook om rigoreus huis te houden in de huidige fokpopulatie, hoe emotioneel e.e.a. ook is. Huilen We kunnen de pijn beter kort maar hevig laten duren dan langdurig een beetje.

Zijn we met deze slag klaar dan krijgen we paarden met betere constitutie en lagere dierenartsrekeningen wat me ook niet verkeerd lijkt. Beter materiaal, gelukkige fokkers, gebruikers en handelaren. Zie daar export begint op te lopen en je bent een stuk dichter bij je fokdoel gekomen. OK dan!

Bovenstaande filosofie pas ik ook zelf toe uiteraard. Dit jaar 4 paarden uit het dezelfde prestatiefamilie laten prokken en alle 4 OK.

Dat de omstandigheden goed moeten zijn is voor een ieder denk ik inmiddels wel duidelijk daar zou het dus niet meer aan hoeven te liggen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 02:28

Ik wil niet vervelend doen maar is er al eens naar gekeken hoe de niveau's 1.2.3.4 zijn ontstaan?
Hoe dan ook, allereerst moet de merrie in orde zijn. Merrie met afwijkingen daar hoort naar mijn mening niet mee gefokt te worden tenzij het een ongeluk was.
Farrington lijkt me overigens nog niet zo'n slecht idee voor die Havel. Ik ken een ruin van Farrington en een ruin van Havel en dat zijn beide zeer gezonde dieren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 09:46

Samsam schreef:
Een vriendin werkt bij een paardenkliniek en vertelde me dat heartbreaker maar weinig kinderen goed op de fotoos heeft.

Ja dat las ik van Flemmings ook. Huilen

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:06

Volgens mij heb ik dat van flemminghs alleen maar hier gelezen en nog nooit in een of ander paardenblad..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:29

youngster schreef:
Volgens mij heb ik dat van flemminghs alleen maar hier gelezen en nog nooit in een of ander paardenblad..

Van Heartbreaker stond dat in een paardenblad?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:40

Nope volgens mij ook niet, maar de een heeft goede ervaringen met een heartbreakers en de andere dus niet, dat geld ook voor flemminghs..
Ook zijn er megaveel flemminghs in nederland, puur omdat er veel mee gedekt word.
Het licht dus imo niet direct aan de hengst, die heeft geen slecht rontgen rapport..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 10:40

Symbeami schreef:
Citaat:
En als in de winter het gras op is wordt er bijgevoerd met eersteklas kuil!

En DAAR gaat er al iets fout. Kuil is niet zulk geschikt paardenvoer.

Waarom niet? Ze worden niet overladen met kuil hoor! Netjes gerantsoeneerd. Maar we voeren pas als het gras op is en de hooi op is van vorig jaar.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 11:09

Ik heb ook al verschillende malen gehoord dat het echte koeienkuil niet zo geschikt is voor paarden en al helemaal niet voor paarden in de groei.
Net als snijmais.
Zo heb ik al verschillende malen gehoord dat het botontkalking kan veroorzaken, volgens mij is er echter nooit onderzoek naar gedaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 11:11

Gurk schreef:
Hoe krijg je onderscheidend vermogen tov andere stamboeken? Kijk naar vroeger in de koeien en varkensfokkerij. Nederland had de voornaamste positie, het 'fok' land bij uitstek. Oorzaak Nederlanders durfde te selecteren.

Heb ik toch eindelijk een medestander OK dan!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 11:12

Klopt wij hebben het ook gehoord maar bewijs Verward En enkele paarden met bronchitus voeren wij zowiezo met kuil, zij kunnen niet tegen hooi. We hebben het hooi ook al in het water gedaan maar ze zet er geen bek op....

sorry mond Bloos

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 11:13

Sjuimpje schreef:
Ik heb ook al verschillende malen gehoord dat het echte koeienkuil niet zo geschikt is voor paarden en al helemaal niet voor paarden in de groei.
Net als snijmais.
Zo heb ik al verschillende malen gehoord dat het botontkalking kan veroorzaken, volgens mij is er echter nooit onderzoek naar gedaan.

Koeienkuil zit naar mijn weten vol met eiwitten, daarom zou het niet goed voor paarden zijn. Verder weet ik het eigenlijk ook niet, kan het wel eens vragen..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 11:15

En is het slecht voor alle paarden, of vooral paarden in de opfok?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 11:21

naar mijn weten voor alle paarden, tenminste het echte koeienkuil. het eiwit wat erin zit kunnen ze niet verteren. Als ze paarden er een beetje gevoelig voor zijn kan je het gelijk zien aan de benen, die lopen dan erg op..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 11:24

Wij voeren niet echt het koeienkuil maar meer het kuil met hoog hooigehalte. Dus de drogere kuil. Wij hebben van 3 snede's liggen dus de droogste wordt er voor de paarden uit gehaald. Alleen als het hooi op is en dat is er nog genoeg. En de paarden staan de hele dag buiten dus zo hard gaat het op dit moment niet.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 11:26

Dat hebben wij idd ook, dat is verder niet slecht om te geven, nu in de winter kunnen ze dat best hebben..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 11:28

Gelukkig maar........

maar mensen met 'hard' bewijs wil ik nog wel graag ff horen!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 11:42

KWPN
04-12-2003: Westfalen keurt Heartbreaker-zoon goed

Op de hengstenkeuring van Nordrhein Westfalen in Münster Handorf is afgelopen dinsdaag een zoon van Heartbreaker goedgekeurd. De patent springende en goed gemodelleerde bruine is gefokt voor mevrouw Meulink-Bonenkamp in Lemelerveld uit de stamboekmerrie Odessa (Indorado x Ahorn Z x Lord). De hengst die bij het KWPN geregistreerd is als Unbreaker staat ook in de catalogus van de eerste bezichtiging onder nummer 260, maar is niet voor de commissie gepresenteerd. Unbreaker is in Westfalen voorgesteld door Peter Nagel-Tornau.
Dit is het tweede succes van Mevrouw Meulink-Bonenkamp met een Heartbreaker nakomeling. De merrie Tupina (mv.Burggraaf) won tijdens de KWPN-paardendagen het Nationaal Kampioenschap vrij springen.

De Westfaalse hengstenkeuringscommissie keurde 54 hengsten goed. Kampioen van de keuring werd een zoon van Don Bedo uit een Fidermark moeder.

(JV, overname zonder bronvermelding niet toegestaan)

Citaat:
Samsam schreef:
Een vriendin werkt bij een paardenkliniek en vertelde me dat heartbreaker maar weinig kinderen goed op de fotoos heef

Zou het dan toch zo zijn dat de duitsers niet naar foto's kijken? Clown Boos!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 12:03

Gurk schreef:

Er zit een erfelijke component aan bepaalde beengebrekken, ja dat klopt. Maar niet alles is al onderzocht. En je kan ook nog op tig andere manieren een beengebrek ontwikkelen, bijv. door trauma. Wat Adrianna al eerder aan gaf een veulen wat op het beton wordt geboren ed. Of gewoon een vervelende klap op de wei, noem maar wat op. Dus deze opmerking is ietwat kort door de bocht.

Al ben ik het er volledig mee eens dat je in de fokkerij mogelijke erfelijke belasting tot een minimum moet beperken! Dus ook bij de merries!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 12:13

Gurk schreef:
Hoe krijg je onderscheidend vermogen tov andere stamboeken? Kijk naar vroeger in de koeien en varkensfokkerij. Nederland had de voornaamste positie, het 'fok' land bij uitstek. Oorzaak Nederlanders
durfde
te selecteren.

Kleine bemerking. IVM runderhouderij hebben wij in België ook de dikbil ontwikkeld. Een succesvol maar zeer kwetsbaar en ziekelijk ras. Het heeft succes omdat hij goed is in waarvoor hij gehouden wordt: vlees produceren. Kleinere, magere rassen zoals de Jersy bv is veel gezonder en geeft minder kosten (zie keizersnede).

De consument gaat in de SPORTpaarden fokkerij ook kiezen voor paarden die het beste zijn in presteren. Mocht een internationaal ruiter moeten kiezen tussen een paard dat gezond is, iets minder presteert en tussen een paard dat ooit is geopereerd aan OCD maar de pannen van het dak springt dan kiest hij voor deze laatste.
Iedereen is voor een gezonde fokkerij en tuurlijk moeten er geen ernstig belastte paarden ingezet worden, maar er is een soort van evenwichte beoordeling nodig (bv hengsten die het in de sport bewezen hebben wel toelaten). Ik denk niet dat er anders dat uiteindelijke triomferen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:59

Citaat:
Gurk schreef:

Hoe krijg je onderscheidend vermogen tov andere stamboeken? Kijk naar vroeger in de koeien en varkensfokkerij. Nederland had de voornaamste positie, het 'fok' land bij uitstek. Oorzaak Nederlanders durfde te selecteren
Ik ben het er 100 % mee eens dat er flink geselecteerd mag worden, maar ook bij de merries.
Hoeveel mensen fokken er niet met een merrie die nog nooit op de foto is geweest?
Dan lukt het toch nooit slechte dingen proberen te verminderen?

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:08

Simpele optelsom in de catalogus van de provincie Drente van 2003 leverde mij 3% geprokte merries op.....

Wellicht dat het KWPN dit % over alle driejarige die aangeboden zijn op de stamboekkeuring uit kan tellen?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:17

PROK zal alleen nog maar toenemen.
Zeker nu het aantal keuringsplaatsen drastisch is toegenomen en het PROK een losstaand predikaat wordt.

Tot nu toe werden alleen de beste Ster merries geprokt met het oog op het Elite predikaat.
Waarschijnlijk worden nu ook goed fokkende Stb-merries aangeboden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:33

CGJ12 schreef:
PROK zal alleen nog maar toenemen.
Zeker nu het aantal keuringsplaatsen drastisch is toegenomen en het PROK een losstaand predikaat wordt.

Tot nu toe werden alleen de beste Ster merries geprokt met het oog op het Elite predikaat.
Waarschijnlijk worden nu ook goed fokkende Stb-merries aangeboden.

Waarschijnlijk ?