Prijsbepaling veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Prijsbepaling veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:03

Ik moet zeggen dat ik liever de opfok, etc, risico's van de 1e 2 jaar aan de fokker laat en kijk naar dieren van 1,5-2 jaar. Daar kan je qua stokmaat en bouw al wat meer van zeggen en het scheelt je een hoop risico's en tijd. Ouder wil ik ze liever niet ivm er mee klooien en (naar mijn mening) te vroeg inrijden. Vaak is dat mooi de leeftijd dat de ongetrainde dieren het betaalbaarst zijn, want ze kosten teveel om goedkoop erbij te houden en zijn nog te jong om te trainen zodat de prijs omhoog kan.

@TS: ik weet niet wat je reden is om voor een veulen te kiezen, maar band opbouwen en naar je hand zetten kan op elke leeftijd en iets binnen je budget vinden is combi van geluk en geduld. Leeftijd is daarvoor bijzaak.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:05

De koper van mijn 2010 veulentje heeft daar nu inderdaad een rotkoopje aan gehad. Is een prachtig paard gekopen en super lopen. Maar ze heeft er wel 3 jaar goed op gepast en alle opfokrisico's voor haar rekening genomen. En of het veulen ook daadwerkelijk uitgroeit naar het paard wat je er van hoopt, is nog altijd de vraag natuurlijk. Er zijn legio veelbelovende veulentjes die het op 3-4 jarige leeftijd niet waarmaken.

Ik denk dat je trouwens bij een veulen beter kunt zien "wat het wordt", dan bij een jaarling.
Je zult echt een scherp oog moeten hebben, wil je een jaarling een beetje goed in kunnen schatten. Bij veulentjes van een maand of 3 is dat veel makkelijker.

Percy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 01:05

Daar heb je gelijk in Dees maar eerder in dit topic vroeg je je af waarom jaarlingen minder opbrengen dan veulens, mede daarom dus. Maar dat weet je denk ik zelf ook wel heel goed.
Er zijn zat mensen die een veulen willen omdat ze dan de hele geschiedenis van een dier kennen. Een jaarling is minder interessant. Het leuke veulenachtige is er van af, ze zien er vaak niet uit, soms zijn het ook nog vervelende gevallen en je moet minimaal twee jaar wachten voor je er iets mee kan.

Kwaliteit blijft geld waard. Het paard was als veulen een prijskaartje heeft maar nog binnen het budget valt kan als driejaige torenhoog boven het budget uitsteken. Het is maar wat je wilt. Ik geloof niet dat een fokker of handelaar een paard zwaar onder de prijs gaat verkopen.
De koopjes zijn er wel maar dan moet een paard al eerder verhandeld zijn en dan heb je het niet meer over veulens.

GabberGill
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 01:30

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik altijd vind dat de prijs is wat de gek ervoor geeft. Sommige shetten kocht ik voor 50 euro en die liet ik 3 maanden opknappen op de wei en dan zette ik ze voor 400 op internet. Dan hadden ze mij alleen die 50 euro gekost. Je krijgt altijd biedingen en die gaan alle kanten op van 70 euro tot wel die 400 euro.

Veulens worden zelf vaak met afstamming enz bekeken en dan berekend. En er zijn mensen die er echt 7000 euro voor over hebben terwijl het helemaal niet wil zeggen dat hij nou beter is dan die van 2000 met dezelfde afstamming. Paardenverkoop is en blijft gewoon raar.
⚠️ GabberGill kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:45

Dat is niet helemaal waar want opknappen kost ook geld. Je stopt er toch een wormkuurtje in en laat ze eens goed bekappen. Extra hooi. Vaak even wassen en scheren. Tijd en energie zijn ook kosten.

GabberGill
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:53

??? Die snap ik niet helemaal. Ik had namelijk ee weiland van mezelf en deed het in de zomer veel shetten trokken vanzelf bij en idd alleen wormenkuurtje dan en als het nodig was nog een inenting. En ik zie mijn tijd en energie apart van het geld wat ik erin gestoken heb.

Paarden kopen en verkopen is gewoon heel simpel. Jij hebt een richtprijs en of het nou te veel of te weinig is, er is altijd wel iemand die hem koopt voor een redelijk gelijk bedrag.
⚠️ GabberGill kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:58

Dekkingen zijn ook wel gezien de markt nogsteeds belachelijk duur en deze worden doorberekend op het veulen.
ergens is een 'error' en die zorgt voor 'hogere prijzen'. natuurlijk is het ook nog eens zo de de toekomst vaak de prijs van een veulen voorspelt.
(wat heeft pap bereikt, maar ook toch nog wel een groot deel wat mam).

ik vind eerlijk gezegd de prijzen zelf niet zo drastisch onrealistisch. Ja natuurlijk zitten er soms uitschieters bij waarvan ik denk WAT? durf je dat voor een ...... X een mam die niks speciaals heeft te vragen?!
maar dat zal je altijd hebben, er zijn namelijk altijd nog mensen die denken even vlug geld te verdienen, want onzin is, want eigenlijk meestal leg je op veulens geld bij... en kom je net net op het winst puntje ( je moet er al heelveel per jaar krijgen wil je echt gaan WINST maken).

maar voor een echt goed veulen, mag je ook een echt goede prijs vragen. alleen is de vraag altijd : wat is goed? en vind iedereen dat goed?

en overigens, blijf bij jezelf altijd denken : de gek kan vragen wat hij wil, of hij het ooit ervoor zal krijgen?

ps. dan vind ik shetten natuurlijk een ander verhaal, daar zitten geen toren hoge dekkingen bij en is weidedekking nog sprake van, en op de een of andere manier krijg je daar dan ook nog een stamboek bij, terwijl bij grote paarden echt duidelijk dekking van een hengst moet zijn, niet op de wei erbij zetten ( dat telt niet meer tot zekerheid van die vader).
en natuurlijk ook nog eens foto's etc.(van botten) die worden echt wel gemaakt bij de paarden van hogere afstamming etc.
shetten zijn paarden ja, tuurlijk maar die kan je niet vergelijken met de markt van de 'duurdere' paarden, sorry

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:26

Dancie schreef:
??? Die snap ik niet helemaal. Ik had namelijk ee weiland van mezelf en deed het in de zomer veel shetten trokken vanzelf bij en idd alleen wormenkuurtje dan en als het nodig was nog een inenting. En ik zie mijn tijd en energie apart van het geld wat ik erin gestoken heb. .

Omdat het land van jezelf is geweest, wil nog niet zeggen dat het gratis was ;)
Je had op dat weiland ook hooi kunnen verbouwen, of de paarden van een ander in pension kunnen hebben. Die opbrengsten ben je nu misgelopen omdat je er een stuk of wat van die shets op had staan. Oftewel: misgelopen opbrengsten = kosten land voor shets. Ik neem aan dat je de shets ook hebt laten bekappen?
Daarnaast heb jij dus niet verkocht tegen kostprijs, dus wat is je punt in dit topic? :D

Fokkers en opfokkers van warmbloedpaarden willen ook niet verkopen tegen of onder kostprijs. Dat is toch volstrekt te begrijpen?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:06

Ik snap het probleem niet helemaal, als ik wat wil kopen wil ik de beste kwaliteit voor een zo laag mogelijke prijs, wanneer ik wat wil verkopen wil ik zoveel mogelijk geld voor dat wat ik heb lijkt mij toch logisch.

Je kunt de prijzen voor dekgeld veulens enz belachelijk vinden maar er is toch niemand die je dwingt om dat geld te betalen.

En wat betreft de echte prijs die zal zo rond de 75 cent de kilo zitten de rest is emotie en verwachting

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:18

Nou stoffel. Met die motivatie zou een BMW ook maar amper meer mogen kosten dan een Fiat want de oud ijzerprijs is ook niets anders dan een x-bedrag per kilogram.

Het is imo echt een kwalijke zaak dat er tegenwoordig kopers van paarden rondlopen, die denken dat je voor 1.200 een fatsoenlijk gefokt rijpaard-veulen kunt kopen en dat iedere fokker die meer voor zijn veulen wil vragen, kennelijk een belachelijk hoge prijs vraagt.
Goede waar heeft een prijs. Als je die prijs niet wilt betalen, soit, koop je niet. Maar laat een ieder zich er wel van bewust zijn dat een veulenverkoopprijs van 1.200 onder de kostprijs is.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:24

De meeste mensen willen gewoon voor een dubbeltje op de 1e rang zitten, maar kwaliteit moet betaald worden!

Zelfs onze New Forestveulens (D-pony's) gaan niet beneden de € 1.000,00 weg. Als men het teveel vindt, prima dan laat je ze lekker lopen. Ze staan niet op mijn rug...gelukkig :=

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 16:01

Een waarde-oordeel aan de prijzen geven was ook niet de opzet van dit topic, hoor!
Het topic heet dan ook "prijsbepaling van veulens" en niet "wat wordt er belachelijk veel voor veulens gevraagd".
Maar ik begrijp best dat wanneer er over de prijs wordt gesproken, de logica van die prijzen ook aan de orde komt.
Er zal ook een groot verschil in fokkers zijn; de één fokt uit puur winstbejag (kun je je afvragen of dat momenteel nog mogelijk is) en de ander gaat het er meer om om een leuk veulen over een bepaalde bloedlijn te fokken en is bezig met rasverbetering. En daar tussen zit dan nog weer van alles.
Ik weet dat er ook fokkers zijn die bereid zijn om minder voor hun veulen te vragen/ krijgen wanneer ze weten dat dit veulen op een plek komt waar deze het goed heeft en de mogelijkheden later volop worden benut.
Het lijkt me als fokker ook fijner om een veulen naar een serieus, goed adres te doen en later nog eens wat van het veulen terug te zien, dan dat je een enorm bedrag voor een veulen krijgt, waar je vervolgens nooit wat van weer hoort of waarvan je weet dat het slecht gaat.
Wanneer iemand met een door jou gefokt paard goede resultaten haalt, straalt dat ook weer af op jou als fokker.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:33

Akires, daar heb je een punt.
Als fokker heb ik zeker belang bij een goede ruiter voor mijn veulens (later rijpaarden). Probleem is echter dat ik de regionale ZZ-ruiters amper ken, behalve dat handje vol dat dan in mijn woonregio vertoeft. En geloof het of niet: vrijwel iedere onbekende ruiter zal op een vreemd erf lopen beweren dat hij leuk meedoet in de paardensport - zeker als ze daarmee de gunfactor van de fokker willen verkrijgen. Hoe herken je een ruiter waar je nu aan kunt verkopen en dan een paar jaar later ook echt wat aan had?

Anky krijgt bij mij wel wat korting hoor :D

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:09

Akires schreef:
Ik weet dat er ook fokkers zijn die bereid zijn om minder voor hun veulen te vragen/ krijgen wanneer ze weten dat dit veulen op een plek komt waar deze het goed heeft en de mogelijkheden later volop worden benut.

Zo ben ik vorig jaar ook behoorlijk in prijs gezakt omdat hij op een topadres terecht kwam, maar dan nog ga ik niet onder de kostprijs zitten. Hoef er niet op te verdienen, maar wil wel mijn kosten eruit hebben. Ik zet ook altijd in de advertentie dat de prijs bespreekbaar is na een bezichtiging, wil eerst weten wat voor vlees ik in de kuip heb.

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 19:27

Daar geef ik je als fokker ook groot gelijk in, om niet onder de kostprijs te gaan zitten.
Alhoewel ik het wel zie gebeuren, maar dat zijn dan vast mensen die geen ruimte genoeg hebben of niet op de kosten van de winter zitten te wachten.
De pest is dan weer dat je als koper juist aan dat soort veulens gaat twijfelen; wat is er mis met dit veulen dat hij voor zo'n prijs weg moet/kan? ( het is ook nooit goed, hè? ;) )