Wat vinden jullie nu van deze situatie, KWPN perikelen ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: Wat vinden jullie nu van deze situatie, KWPN perikelen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:03

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:24

Nicole288 schreef:
Met een reg B merrie kun je wel een VB veulen krijgen als je een ggk kwpn hengst gebruikt. Dat heeft weer met de vader van de moeder te maken. Dat staat hier uitgelegd:
http://www.kwpn.nl/downloads/Registratieschema.pdf

Duidelijk.

Als TS haar merrie met een hengst had gedekt van een door het KWPN erkend stamboek, zou er een A register veulen uit komen.
Dus eigenlijk wordt er helemaal niet met twee maten gemeten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 22:19

Janine1990 schreef:
Nicole288 schreef:
Met een reg B merrie kun je wel een VB veulen krijgen als je een ggk kwpn hengst gebruikt. Dat heeft weer met de vader van de moeder te maken. Dat staat hier uitgelegd:
http://www.kwpn.nl/downloads/Registratieschema.pdf

Duidelijk.

Als TS haar merrie met een hengst had gedekt van een door het KWPN erkend stamboek, zou er een A register veulen uit komen.

???? Ik heb gedekt met een kwpn ggk hengst en geen reg. A..... Volgens mij snap jij er niks van haha! Ik heb niks met reg. B te maken, is eigenlijk compleet off topic.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:26

Lante schreef:
Janine1990 schreef:
Duidelijk.

???? Ik heb gedekt met een kwpn ggk hengst en geen reg. A..... Volgens mij snap jij er niks van haha! Ik heb niks met reg. B te maken, is eigenlijk compleet off topic.

Ja en omdat je met een kwpn GGK hengst hebt gedekt, behoeven je veulens geen additionele beproevingen te voltooien om gewoon KWPN ingeschreven te worden en predikaten te ontvangen.
Als je een hengst had gebruikt van een ander stamboek dat door het KWPN werd erkend, dán had je een register A bij je veulen gekregen. En had dat veulen wel additionele beproevingen moeten voltooien om KWPN te worden opgenomen. Waarschijnlijk had je een dergelijk veulen dan ook niet bij het KWPN geregistreerd. Ik bedoelde het daarom ook hypothetisch.

Je gaf aan dat de veulens geen bijzondere verrichtingen hoefden te doorlopen en dat je het daarom scheef vond van het KWPN dat je merrie dat wel moest. Maar in feite is het helemaal niet scheef.

Maar als je nu reageert op het bericht dat ik van Nicole288 heb gequote, heb ik niets gezegd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:32

T gaat erom dat deze merrie zich moet bewijzen (dat ze goed genoeg is) voor t stamboek en dan met name om het prestatiepredikaat te ontvangen, terwijl de merrie dat eigenlijk al lang en breed heeft gedaan door goede nakomelingen op de wereld te zetten. Binnen datzelfde stamboek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:34

Sammie schreef:
T gaat erom dat deze merrie zich moet bewijzen (dat ze goed genoeg is) voor t stamboek en dan met name om het prestatiepredikaat te ontvangen, terwijl de merrie dat eigenlijk al lang en breed heeft gedaan door goede nakomelingen op de wereld te zetten.

Snap ik.
Maar in feite meet het KWPN hiervoor niet met twee maten.

Had het kwpn de situatie die ik als tweede schets (hengst van erkend stamboek niet bij het KWPN gekeurd) wel opgenomen zonder bijzondere verrichtingen/verplichtingen, dan had ik gevonden dat het KWPN met twee maten meet.
Dat is in mijn ogen niet het geval.

Dus lijkt het mij zaak dat TS een brief inzend naar de Paardenkrant om het aan te kaarten. Mits het KWPN echt niets meer voor haar kan betekenen, want daar zijn ze nog wel een beetje mee bezig.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 22:45

Die testen die ze zou moeten doen zijn ervoor dat ze geen slechte genen/paarden vanuit een ander stamboek binnen willen halen, echter; de nakomelingen zijn al binnen en hebben zich al bewezen. De testen die de oude merrie nog zou moeten ondergaan/ doorlopen zijn dus zinloos.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:51

Lante schreef:
Die testen die ze zou moeten doen zijn ervoor dat ze geen slechte genen/paarden vanuit een ander stamboek binnen willen halen, echter; de nakomelingen zijn al binnen en hebben zich al bewezen. De testen die de oude merrie nog zou moeten ondergaan/ doorlopen zijn dus zinloos.

En met die motivatie moet je een brief schrijven.
Diep dat nog een beetje uit, draag goede redenen aan om deze regeling te veranderen.
Dan kom je wel ergens, of in ieder geval: De discussie wordt bekender!
Want de meeste fokkers lezen liever de Paardenkrant dan Bokt. Die eerste wordt veel serieuzer genomen.

Laat het KWPN jouw motivatie en redenen dan maar eens weerleggen. Of misschien leuk voor het item waar drie veelzeggende personen in de fokkerij iets zeggen over deze situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:42

Lante ik zou je openingspost niet plaatsen in een PK. Ik vind het vrij logisch en met mij de meeste KWPN leden denk ik dat paarden uit andere stamboeken zich moeten bewijzen dmv aanvullende eisen, ongeacht de leeftijd. Dat je merrie niet KWPN gekeurd is dat is bovendien al zolang je haar hebt.

Waar je wel een punt hebt: het zou best logisch zijn dat zo'n merrie predikaten op basis van haar nakomelingen wel zou moeten kunnen krijgen, zoals preferent of prestatie. Maar ik snap het KWPN ook wel dat ze daar eerst stamboek voor moeten zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:44

Nee de Op is iets teveel vol frustratie, maar de casus an sich is wel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:45

Je kan een verzoek bij de fokkerijraad neerleggen, wat zij ervan vinden dat een buitenlandse merrie die aan de punten voor bijv prestatie, sport en preferent voldoet dat predikaat nu niet kan krijgen. Er zullen wel meer oudere, overleden of geblesseerde paarden zijn die ook niet aan de aanvullende eisen kunnen voldoen maar wellicht wel goed fokken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 21:57

Waarom zou een buitenlandse merrie überhaupt aan die eisen moeten voldoen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:02

Omdat een buitenlandse merrie niet volgens de normen en waarden van het kwpn gefokt is. Het kwpn wil kwaliteit en het is, vind ik, logisch dat ze een merrie van een ander stamboek eerst willen zien/testen voordat ze haar op nemen.

Vind jij dat niet logisch dan?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 22:04

Niet als de nakomelingen wel regelrecht in het veulenboek en stamboek opgenomen worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:09

Omdat het stamboek van de merrie wel erkend wordt door het kwpn en er kwpn gekeurde hengsten gebruikt zijn.

Dat maakt de context wel anders vind ik.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 22:15

Vind ik niet. Daarnaast werden er in die tijd veelvuldig Duitse paarden gebruikt, omdat die stamboeken destijds verder waren in de sportpaarden fokkerij dan het kwpn en ook hogere standaarden hanteerden in die tijd. Ik vind het aan alle kanten krom en rammelen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:47

Ik niet.
En als je het zo brengt kan er niemand wat mee en bereik je ook niks

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 23:51

We wachten het af.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:37

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
Geachte mevrouw R***********,

Wanneer Atlanta is geregistreerd bij een door het KWPN erkend stamboek kan ze met haar leeftijd inderdaad zonder aanvullende eisen worden aangeboden via een thuiskeuring

Met vriendelijke groet, best regards,

E************************

KWPN | Royal Dutch Sport Horse

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
Laatst bijgewerkt door Lante op 30-09-13 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:42

Alleen het feitelijke antwoord was voldoende :D Maar wat houdt dit dan in, hebben ze in het begin dus een fout gemaakt?

maar in iig gefeli :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 14:09

Ze hebben het aan de commissie voorgelegd. Was blijkbaar toch een moeilijk geval. Dus of er fouten gemaakt zijn durf ik niet direct zo te stellen, maar feit is nu dus toch dat het KWPN het uiteindelijk wel met mij eens is.

Ben erg blij met mijn bijna KWPN prestatiemerrie! +:)+
Laatst bijgewerkt door Lante op 30-09-13 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 14:10

Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:21

Maar gaat het hier nu niet om een keur-, preferent of elitepredikaat ipv prestatiepredikaat?
Ik dacht altijd dat een prestatiepredikaat alleen door het paard zelf gehaald kan worden en is een keur-, preferent of elitepredikaat op basis van prestaties van (aantal) nakomelingen..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 14:36

Paard zelf kan behalen:
Stmb: paard past binnen het beeld van het KWPN en heeft geen ernstige gebreken.
Ster: exterieur en bewegen paard is zeer goed
Voorlopig keur: De betere stermerries
Keur: Ster, voorlopig keur + aanlegtest of sportprestatie
PROK: röntgenologische keuring
Elite: Ster, Keur + PROK
IBOP: paard heeft een aanlegtest voldoende afgesloten.
Sportpredikaat: paard heeft een hoge sportklassering in de discipline waarin het gefokt is.

Op basis van nakomelingen:
Preferent: meerdere nakomelingen die goed presteren op keuringen (ster+).
Prestatie: Meerdere nakomelingen die in de hoogste klassen van de sport goed presteren.

Even heel globaal; kijke voor meer info op de website van het KWPN.
Laatst bijgewerkt door Lante op 30-09-13 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:39

Haha dan komt dat omdat bij mijn stamboek dat dus blijkbaar anders heet. Bij ons (AVS) is het prestatiepredikaat wat bij jullie dan het sportpredikaat is :)