Constateren dat een tijdperk is afgesloten....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:57

Prisca schreef:
Jullie hadden er zelf de afgelopen jaren nog mee kunnen fokken als jullie het type willen behouden.
Dt is niet gebeurt dus moet je nu ook niet klagen.

Als je m´n berichten goed gelezen had had je geweten dat we altijd klassiek met Ilindra gefokt hebben.
Deze nakomelingen (alle merrie´s) zijn echter allemaal verkocht omdat we nooit verwacht hadden dat er zomaar een einde aan het Gelderse tuigpaard zou komen.
De enige niet klassiek gefokte nakomeling van Ilindra is Ustinov en die is ook vrij klassiek van type.
Misschien kun je m´n berichten van vorig jaar nog herinneren over het verworpen veulen en de reden waarom we Ilindra dit jaar leeg hebben gelaten.
Ik vind je opmerking dan ook behoorlijk bot.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 18:59

Mag ik even in herinnering brengen dat Wouter (onlangs overleden) tot aan het natuurlijk einde van zijn leven bij dezelfde hengstenhoudsters is gebleven. Zo hoort dat. Zo ga je met dieren om.
De commerciële reden is geen teken van deze tijd, eerder een omen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:14

Albert schreef:
Inmiddels bereikt mij het bericht dat HBC-stallen in Boyl de laatste zuiver Gelderse tuigpaardhengst hebben afgemaakt omdat hij wat beengebreken zou hebben (?) het dier was 16 heeft zijn leven hard moeten draven, wat wil je dan?

Het is een schande!

Ik heb het maar even nagezocht, maar Fortissimo is al 3-jarige geröntgend en had een 3 op het straalbeen links, en een 3 op rechts..............
Dus de hengst heeft uberhapt gemazzeld dat ie nog heeft gedekt (net in het juiste jaar is geboren).
Een dergelijke hengst ga je toch niet gebruiken in je Gelderse fokkerij.
Die staat nu juist bekend om de gezonde paarden .........toch?

Met de kennis van vandaag is het wellicht een schande dat de hengst ooit goedgekeurd is............

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:20

Even niet als moderator, vraag ik me wat dingen af: hebben de Tuigpaardenfokkers dit niet zelf afgeropen door de bloedvernauwing over een bepaalde grens te halen? De Oregon lijn is zo zwaar dominant geworden, dat ieder Zuiver gelders paard een ongewoon hoog percentage Oregon, Gloriant (zoon) of Hoogheid (zoon en kleinzoon) dragen. De inteelt werd waarschijnlijk al te hoog om een levensvatbare populatie te behouden. De fout is dus al decennia geleden gemaakt door alleen maar Oregon hengsten te gebruiken. Uitkruisen met vreemd bloed is dan nog de enige manier, anders was ieder Tuigpaard precies hetzelfde gefokt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:31

En daarbij komt dat je niet altijd alles wilt behouden, maar soms met nieuwe inzichten en smaken een ander modelletje wilt fokken.
Tuigpaarden hebben nu veelal mooiere hoofden dan 50 jaar geleden.

Automodellen veranderen ook steeds, omdat men gewoon af en toe wel eens iets anders wil. Niet omdat het vorige model niet voldeed............
Gewoon af en toe een nieuwe uitdaging.

Die American saddebred bracht toch wel mooi even een paar prachtig gekleurde palominos. Die kleur had je nooit gekregen zonder die inbreng.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:18

joostvangestel schreef:
Even niet als moderator, vraag ik me wat dingen af: hebben de Tuigpaardenfokkers dit niet zelf afgeropen door de bloedvernauwing over een bepaalde grens te halen? De Oregon lijn is zo zwaar dominant geworden, dat ieder Zuiver gelders paard een ongewoon hoog percentage Oregon, Gloriant (zoon) of Hoogheid (zoon en kleinzoon) dragen. De inteelt werd waarschijnlijk al te hoog om een levensvatbare populatie te behouden. De fout is dus al decennia geleden gemaakt door alleen maar Oregon hengsten te gebruiken. Uitkruisen met vreemd bloed is dan nog de enige manier, anders was ieder Tuigpaard precies hetzelfde gefokt.

Gebruik dan een zelfde ras zoals de Oud-Oldenburger of de Oud-Groninger, Slaska etc. Dit is hetzelfde ras alleen is er anders geselecteerd.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 18:51

CGJ12 schreef:
En daarbij komt dat je niet altijd alles wilt behouden, maar soms met nieuwe inzichten en smaken een ander modelletje wilt fokken.
Tuigpaarden hebben nu veelal mooiere hoofden dan 50 jaar geleden.

Mooi hoofd is een kwestie van smaak, tuigpaarden hebben vaak nog steeds dezelfde hoofden als 50 jaar geleden (Modern bijvoorbeeld), daar tegenover zijn ze wel veel minder veelzijdig geworden. De stap is in die tijd veel verslechterd, de inhoud is veel minder geworden, de actie in draf is wel verbeterd.
Citaat:
Automodellen veranderen ook steeds, omdat men gewoon af en toe wel eens iets anders wil. Niet omdat het vorige model niet voldeed............
Gewoon af en toe een nieuwe uitdaging.

Vervolgens gaat iedereen voor een retromodel.
Citaat:
Die American saddebred bracht toch wel mooi even een paar prachtig gekleurde palominos. Die kleur had je nooit gekregen zonder die inbreng.

Onzin, palomino is een recessief gen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 09:27

Albert schreef:
Onzin, palomino is een recessief gen.

Hoe dan ook: ik zie nu zo af en toe een palomino bij de tuigpaarden en dat zag je 15 jaar geleden niet. Recessief of niet.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 12:40

Albert schreef:
[Vervolgens gaat iedereen voor een retromodel.
[/quote]

Iedereen die een PT Cruiser koopt, ja... en toch blijft dat de moderne versie.
En ik denk ook niet dat iemand nu nog een Fiat Panda (oud model Knipoog ) zou kopen, al is-ie gloednieuw, als-ie ook de mogelijkheid heeft om een Stilo te kopen.

En of een Opel Kadett nu nog zo goed zou lopen? Ik weet niet hoor...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 12:51

nog een paar jaar wachten en we kunnen ze dan kopen als oldtimer. Zijn ze weer meer waard. Haha! Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat het vroeger beter was. Maar misschien is het ook geen slecht idee om de wat oudere bloedlijnen die er nog zijn in ere te houden. Heb je dan tenminste iets om op terug te vallen als iets niet naar de zin is.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 12:55

Inderdaad, vroeger, toen de euro's nog van hout waren... je ontkomt niet aan modernisering. Je moet niet zo hard aan iets vasthouden dat je datgene ermee kapot kunt maken...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 12:58

petraaken schreef:
nog een paar jaar wachten en we kunnen ze dan kopen als oldtimer. Zijn ze weer meer waard. Haha! Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat het vroeger beter was. Maar misschien is het ook geen slecht idee om de wat oudere bloedlijnen die er nog zijn in ere te houden. Heb je dan tenminste iets om op terug te vallen als iets niet naar de zin is.

Je bedoelt als de auto niet meer kan rijden dat we dan weer op een koetspaard (even terug on topic) kunnen terugvallen.

Zelfs als dat zo zou zijn, zijn met na verdwijnen van de oude overbodige landbouwpaarden er veel soorten paarden en ponyrassen binnengekomen die dat werk beter over kunnen nemen dan hiervoor museumstukken weer tot leven te wekken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:07

sarabande"]
[quote="petraaken schreef:

Je bedoelt als de auto niet meer kan rijden dat we dan weer op een koetspaard (even terug on topic) kunnen terugvallen.

Zelfs als dat zo zou zijn, zijn met na verdwijnen van de oude overbodige landbouwpaarden er veel soorten paarden en ponyrassen binnengekomen die dat werk beter over kunnen nemen dan hiervoor museumstukken weer tot leven te wekken.
[/quote]

museumstukken weer tot leven te wekken.

Ik ben er òòk voor dat de jeugd de toekomst heeft.

Is wel on-topic OK dan!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:18

nee, ik bedoel met de oude bloedlijnen te behouden kan je ook opnieuw kruisen met ander bloed (volbloed, etc...) Men kan tenminste dan terugvallen op de basis of wat er van de basis nog over is. Dat bedoel ik dus. Misschien was mijn eerdere antwoord niet voldoende genoeg uitgelegt.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:24

petraaken schreef:
nee, ik bedoel met de oude bloedlijnen te behouden kan je ook opnieuw kruisen met ander bloed (volbloed, etc...)

Laat Anna het maar niet horen...
Dat is wat er al heel lang aan de gang is, maar er blijven zich mensen tegen verzetten.
Mijn merrie bijvoorbeeld gaat terug op een Groninger stam, maar daar zie je echt niets meer van terug (gelukkig, ik ben niet zo gek op dat soort paarden...).
Dat "oude" type paard (zowel rij- als tuigtype) kan het nu in de sport, het hedendaagse gebruiksdoel, niet meer opnemen tegen het modernere type.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:31

misschien, maar als ik de betere dressuurpaarden van Nederland onder de loep neem, zitten er toch veel bij met heel wat gelders bloed. Ook de familie van Lieren heeft nog een echte Gelderse merrie. Zoals wij in onze streek zeggen een ferme blok van een merrie maar met een halslijn om van te dromen. Ook verder is haar bouw heel goed. Heb haar wel niet zien lopen maar ik veronderstel dat ze flink wat motorkracht heeft in haar achterhand anders zouden ze er niet mee fokken. Misschien daarom ook dat Duitsland nog steeds voorloper is op fokgebied. Ze hebben nog steeds hun oude stammen waarop ze kunnen terugvallen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:38

De bouwstenen zijn belangrijk, daar heb je gelijk in. Ik zie het als een taart... de bodem is stevig en van goede kwaliteit, en de versierselen daarop worden steeds mooier Haha! Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:46

geen sterke bodem en/of lekkere is geen mooie taart of in dit geval een goed paard (mooi is voor iedereen iets anders).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:47

Missouri schreef:
[
Dat "oude" type paard (zowel rij- als tuigtype) kan het nu in de sport, het hedendaagse gebruiksdoel, niet meer opnemen tegen het modernere type.
[/quote]

Tjonge,tjonge Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Afbeelding

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:49

Wat voor bloed is dat?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:50

Missouri schreef:
Wat voor bloed is dat?

Konijnenbloed. Huilen

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:53

Oh, ik dacht rood... hm, het zal wel (sommige mensen zijn in de war hier... Verward )

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:55

Missouri schreef:
Oh, ik dacht rood... hm, het zal wel (sommige mensen zijn in de war hier... Verward )

Het nieuwe boek van Hans Vervoort: Geluk is voor de dommen !

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:59

ceasario, ik veronderstel dat de foto's van die paarden, foto's zijn paarden van het oude bloed of nog heel wat oud bloed hebben?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:02

petraaken schreef:
ceasario, ik veronderstel dat de foto's van die paarden, foto's zijn paarden van het oude bloed of nog heel wat oud bloed hebben?

Over welke hengst hebben we het hier. Huilen