KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:17

anneliesdj schreef:
misterA schreef:
En dan bedoel ik ook fokkers, en daaronder versta ik niet eigenaren van een mislukt sportpaard die ook eens een veulentje willen fokken.

Beetje gedurfd statement, iedereen die maar één of twee merrie's heeft is geen serieuze fokker? Of zijn alleen de grote namen serieuze fokkers? Of alleen diegenen die hun veulens naar de keuring brengen? Of alleen diegenen die de duurste hengsten gebruiken? Of alleen diegenen die bij het kwpn inschrijven?
En zo kan ik nog wel even doorgaan ;)

Jij leest MisterA heel anders dan ik het doe. Ik lees helemaal niet dat iemand met maar 1 of 2 merries geen serieuze fokker is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:26

Inderdaad, ik ben mee 't lezen en wil hier pas commentaar op, hij zegt dat dat mensen die met mislukte 'sport'paarden fokken, geen echte 'fokkers' zijn, meer een hobbyfokker, je fokt gewoon niet met dieren die geen prestaties leveren, als je 'zeker' wilt zijn dat het veulen het wél kan.

Een serieuze fokker streeft naar perfectie, dé veulens leveren voor de topsport (of dit nu western, dressuur of rensport is) (paarden die kunnen presteren door goede bouw en een goed karakter, veel kracht bla bla)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:34

Anoeska27 schreef:
anneliesdj schreef:

Beetje gedurfd statement, iedereen die maar één of twee merrie's heeft is geen serieuze fokker? Of zijn alleen de grote namen serieuze fokkers? Of alleen diegenen die hun veulens naar de keuring brengen? Of alleen diegenen die de duurste hengsten gebruiken? Of alleen diegenen die bij het kwpn inschrijven?

Jij leest MisterA heel anders dan ik het doe. Ik lees helemaal niet dat iemand met maar 1 of 2 merries geen serieuze fokker is.

O zo lees ik het ook niet hoor, maar het is nogal vaag wat hij wel bedoeld. Een mislukt sportpaard hoeft helemaal geen slechte fokmerrie te zijn.
En iemand die 'een keer een veulentje fokt' kan zeker wel een weloverwogen keuze maken, misschien wel meer dan diegene die er tig per jaar fokt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:36

Een mislukt sportpaard is niet mislukt zonder reden, er is genoeg aanbod, fok dan enkel en alleen met de top paarden.

Edit: Dan krijg je ook minder gezeiks dat hengsten slechte veulens leveren, wie zegt dat het de hengst zijn schuld is

anneliesdj

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:38

Een merrie die aan de top gepresteerd heeft (wat is volgens jou een top paard?) geeft ook geen garantie voor goede veulens.
En lees mijn post op de vorige pagina nog even, gaat hier ook over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:39

xSlvna schreef:
Een mislukt sportpaard is niet mislukt zonder reden, er is genoeg aanbod, fok dan enkel en alleen met de top paarden.

Edit: Dan krijg je ook minder gezeiks dat hengsten slechte veulens leveren, wie zegt dat het de hengst zijn schuld is

Ik had gezegd niet meer te reageren, maar in dit geval kan ik even niet anders: dit vind ik geen goed argument. Om als sportpaard succesvol te zijn moeten er meer dingen op hun plek vallen. Ruiter en paard dienen een match te vormen, er moet voldoende geld aanwezig zijn, een dan is er ook nog een kwestie van de training.

Om meteen alles op het paard te schuiven is bijzonder kortzichtig. Bij een succesvol sportpaard is maar 35% erfelijk bepaald. De rest is opfok, opvoeding en training en ook nog een hele portie geluk.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:40

anneliesdj schreef:
misterA schreef:
En dan bedoel ik ook fokkers, en daaronder versta ik niet eigenaren van een mislukt sportpaard die ook eens een veulentje willen fokken.

Je lijkt me slim genoeg om te begrijpen wat ik bedoel.
Fokkers met één merrie zijn ook fokkers hoor.
Niet het aantal merries is bepalen voor de kwaliteiten van een fokker.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:42

Ja, maar toch weer 35% erfelijk...
Ben het met je eens, daar niet van, maar als een paard totaal niks presteert (door blessure bij jonge leeftijd al, door slechte ruiter, slechte geen idee), waarom 'het risico nemen'? Waarom toch even uitproberen? Als dat zo is bij een merrie die 'perfect' gebouwd is, oké, maar hoeveel merrie's van hobbyfokkers zijn dat...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:43

Ik weet ook wel wat je bedoeld :D
Maar wat bedoel je niet?
Zijn er dan ook fokkers met 10 veulens per jaar die niet serieus bezig zijn?
Dat kan natuurlijk ook ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:45

Cassidy schreef:
xSlvna schreef:

Ik had gezegd niet meer te reageren, maar in dit geval kan ik even niet anders: dit vind ik geen goed argument. Om als sportpaard succesvol te zijn moeten er meer dingen op hun plek vallen. Ruiter en paard dienen een match te vormen, er moet voldoende geld aanwezig zijn, een dan is er ook nog een kwestie van de training.

Om meteen alles op het paard te schuiven is bijzonder kortzichtig. Bij een succesvol sportpaard is maar 35% erfelijk bepaald. De rest is opfok, opvoeding en training en ook nog een hele portie geluk.

:D Ben ik het toch eens met je eens ;)

xSlvna schreef:
Ja, maar toch weer 35% erfelijk...
Ben het met je eens, daar niet van, maar als een paard totaal niks presteert (door blessure bij jonge leeftijd al, door slechte ruiter, slechte geen idee), waarom 'het risico nemen'? Waarom toch even uitproberen? Als dat zo is bij een merrie die 'perfect' gebouwd is, oké, maar hoeveel merrie's van hobbyfokkers zijn dat...

Een perfekte bouw is ook geen garantie, je weet helemaal niet of dat zo perfekt doorgegeven wordt, net als het karakter en de wil om te presteren enz.
Of een paard een topper is is niet afhankelijk van één of twee punten, maar is een perfekte samenkomst van heel veel dingen.
Je zult het simpelweg nooit weten tot het echt zover is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:46

Ook fokkers met 50 veulens t jaar kunnen onserieus bezig zijn, niet goed kijken of hengst en merrie goed matchen, of beide correcte bouw hebben en elkaars + punten aanvullen (of de - punten 'weg halen') en elkaar aansterken voor de sport.

Dat je nooit kunt weten wat het gaat worden is logisch, maar de kans bij twee 'perfecte paarden' is toch wel wat groter dan bij een 'gewone merrie' (of een slechte) + een random dure hengst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:51

Ben ik niet met je eens, een slechte merrie of hengst is nooit goed natuurlijk, maar een merrie die 'gewoontjes' aandoet kan heel goed fokken en een merrie die op de keuring hoge ogen gooit is geen garantie voor mooie veulens.
En 'mooi' is ook lang niet altijd garantie voor goed presteren.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:59

De opmerking van MisterA is nogal denigrerend voor veel mensen. Je zult maar met je sportmerrie uit een goed presterend lijntje een veulentje willen fokken, omdat de merrie door trauma van buitenaf niet meer geschikt is voor de sport.

Sta je mooi te kijken met dit soort opmerkingen.......

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:23

dat is niet wat hij bedoeld chikohaa...
hij bedoeld fokken met merries die B gelopen hebben, die het karakter niet hebben om te presteren of constant kreupel zijn (niet in een keer kreupel door trauma) of merries met een exterieur beperking
ik denk toch dat mensen dat wel moeten snappen niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:24

Een paard dat B gelopen heeft noem ik geen mislukt sportpaard. Constante kreupelheden kunnen erin gereden worden, en hoeven geen resultaat te zijn van enig erfelijk lichamelijke gebrek of een beperking.

En ik heb geleerd geen aannames te doen: je kunt er niet van uitgaan dat mensen dingen snappen zonder dat je het duidelijk uitlegd. :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:25

Ja ja Cassidy, paarden die in het B lopen omdat ze geen karakter hebben om te presteren, lezen hè.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:33

Je zei character OF constante kreupelheden. En dan rijst weer de vraag in het geval van character, is het het character van het paard of ligt het aan de ruiter die daar niet mee om weet te gaan? En in het geval van kreupelheden: weet de ruiter het dier recht te rijden of rijdt hij de kreupelheden er zelf in?

De B is echt zo moeilijk niet om door te lopen. Beetje gezond paard, al dan niet met wedstrijdmentaliteit, moet dat aankunnen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:52

Cassidy schreef:
Het grootste stamboek ter wereld is in mijn ogen toch echt het Quarter Horse met meer dan 5 Miljoen geregistreerde dieren ter wereld. Maar dat is in jouw ogen niet relevant omdat het niet om het KWPN gaat. En als je op grond van geldbedrag dat nakomelingen bij elkaar sprokkelen wilt oordelen: ik daag je uit om KWPN-ers te vinden die nakomelingen hebben die in totaal een aantal miljoen Dollars of Euro's bij elkaar hebben gesprokkeld.

Dan nog een vraag aan jou: ik ben nog geen enkel ander stamboek tegengekomen dat hengsten tijdelijk keurt en eventueel via een achterdeur ( of zogenaamd in de "wacht zetten") het stamboek weer uitwiebert.
Alle ander stamboeken keuren niet, of keuren voor het leven.
Wat is de toegevoegde waarde van een tijdelijke keuring? En wat is het gevolg van een fokker die voor een hengst gaat die vervolgens wordt afgekeurd? Wat brengen deze nakomelingen nog op na "in de wacht zetten of afkeuren van een hengst"?

Als je keurt, dan keur voor het leven. En of een hengst succesvol is of niet, laat het afhangen van de fokker en hun fokproducten.

Dat is de niet-zo-bescheiden mening van een fokker die er volgens jouw geen verstand van heeft :D

Quarterhorse noemt zich zelf een stamboek maar is dat feitelijk niet. Het enige dat ze doen is een paard registreren als de afstamming klopt. Hoe krom dat paard ook is. Hengsten worden niet gekeurd. En natuurlijk zijn er best paarden bij die hoge winsommen hebben. Een handjevol van die 5 miljoen. Dat kun je dan toch niet met droge ogen een sportpaardenstamboek noemen? En wat moeten die fokkers van al die Quarters die niets winnen omdat een hengst slecht vererft? Slachten mag er toch niet meer?

Van de buitenlandse stamboeken weet ik het niet maar in Nederland heb je sowieso al het KWPN, NRPS en KFPS die hengsten er op latere leeftijd uit kunnen gooien.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:58

anneliesdj schreef:
Ben ik niet met je eens, een slechte merrie of hengst is nooit goed natuurlijk, maar een merrie die 'gewoontjes' aandoet kan heel goed fokken en een merrie die op de keuring hoge ogen gooit is geen garantie voor mooie veulens.
En 'mooi' is ook lang niet altijd garantie voor goed presteren.

Dat ben ik wel met je eens, maar hoe vaak zie je hier wel niet de meest kromme merries zonder papier voorbij komen bij de hengstenkeuze topics? Laatst ook weer, een merrie met een enorme karperrug die niet goed genoeg was voor de sport, maar wel heel lief. En dan willen ze een goede hengst zodat er een veulen uit komt voor de (hogere) dressuursport. Dromen kan altijd, maar een serieuze fokker kun je zo iemand niet noemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:01

janderegelaa schreef:
Quarterhorse noemt zich zelf een stamboek maar is dat feitelijk niet. Het enige dat ze doen is een paard registreren als de afstamming klopt. Hoe krom dat paard ook is.

Eh, excuse me if I'm wrong, maar doet het KWPN dat niet ook? KWPN x KWPN is toch KWPN? Of moet je met elk veulen naar een keuring toe om een papier te kunnen krijgen?

Een goedgekeurde hengst is geen garantie dat er een kwalitatief goed, correct en gezond veulen uitrolt, zolang er niet naar de merries gekeken wordt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:07

Waarom zijn er anders veulenkeuringen?

Citaat:
Voor stamboekopname zijn minimaal 50 punten nodig voor exterieur en vrijspringen. Het gemiddeld cijfer voor stap en draf dient minimaal 50 punten te zijn.

Lees ik zo even op KWPN, merriekeuringen voor 3 jarige. Lijkt mij dan toch dat de merrie van te voren niet in het stamboek is opgenomen en dus niet zonder keuring zomaar een KWPN is.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:10

xSlvna schreef:
Waarom zijn er anders veulenkeuringen?

Citaat:
Voor stamboekopname zijn minimaal 50 punten nodig voor exterieur en vrijspringen. Het gemiddeld cijfer voor stap en draf dient minimaal 50 punten te zijn.

Lees ik zo even op KWPN, merriekeuringen voor 3 jarige. Lijkt mij dan toch dat de merrie van te voren niet in het stamboek is opgenomen en dus niet zonder keuring zomaar een KWPN is.

Bij ieder veulen van een KWPN hengst kun je een veulenboekpapier krijgen. Daarna kun je ervoor kiezen om naar de keuring te gaan met je paard voor stamboekopname. Maar met ruinen gebeurt dat volgens mij maar zelden. Ik heb ook nog een ruin met vb staan, die gaat ook zijn leven lang niet naar een keuring. Maar hij heeft wel een KWPN-papier en paspoort.

Ik ga met mijn veulens niet naar KWPN-keuringen omdat ik er de toegevoegde waarde niet van zie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:11

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:12

Nee, maar er staat wel dat ze enkel in het stamboek worden opgenomen bij meer dan 50 punten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:14

Wat is het verschil tussen een stamboekopname en een KWPN papier?