Cassidy schreef:xSlvna schreef:Een mislukt sportpaard is niet mislukt zonder reden, er is genoeg aanbod, fok dan enkel en alleen met de top paarden.
Edit: Dan krijg je ook minder gezeiks dat hengsten slechte veulens leveren, wie zegt dat het de hengst zijn schuld is
Ik had gezegd niet meer te reageren, maar in dit geval kan ik even niet anders: dit vind ik geen goed argument. Om als sportpaard succesvol te zijn moeten er meer dingen op hun plek vallen. Ruiter en paard dienen een match te vormen, er moet voldoende geld aanwezig zijn, een dan is er ook nog een kwestie van de training.
Om meteen alles op het paard te schuiven is bijzonder kortzichtig. Bij een succesvol sportpaard is maar 35% erfelijk bepaald. De rest is opfok, opvoeding en training en ook nog een hele portie geluk.
Ben ik het toch eens met je eens 
xSlvna schreef:Ja, maar toch weer 35% erfelijk...
Ben het met je eens, daar niet van, maar als een paard totaal niks presteert (door blessure bij jonge leeftijd al, door slechte ruiter, slechte geen idee), waarom 'het risico nemen'? Waarom toch even uitproberen? Als dat zo is bij een merrie die 'perfect' gebouwd is, oké, maar hoeveel merrie's van hobbyfokkers zijn dat...
Een perfekte bouw is ook geen garantie, je weet helemaal niet of dat zo perfekt doorgegeven wordt, net als het karakter en de wil om te presteren enz.
Of een paard een topper is is niet afhankelijk van één of twee punten, maar is een perfekte samenkomst van heel veel dingen.
Je zult het simpelweg nooit weten tot het echt zover is.