Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:08

GJ9 schreef:
De keuring ZOU dat aan moeten geven. Als ze daar duidelijk uitleggen wat Gelders en minder Gelders is, weet iedereen prima wat er met een rijke voorhand, bot en massa wordt bedoeld. Maar zolang de jury zeer uiteenlopende types allemaal Gelders blijft noemen, blijft het zoeken. Voor nieuwkomers dan. Voor degenen die al langer in het wereldje zitten en/of kennis van de oude garde heeft overgedragen gekregen, is het niet de vraag wat Gelders is, maar wel wat de jury nou in hemelsnaam graag ziet tegenwoordig.

Er zijn toch altijd verschillende types geweest binnen het gelderse paard? Blijkbaar zijn een aantal paarden die nu aan kop komen paarden die volgens jou niet meer binnen het gelderse type vallen maar volgens de keurmeesters nog wel.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 15:09

Het Gelders paard is ook met 1 type levensvatbaar. Maar het moet wel duidelijk zijn welk type dat dan is. Verschillende types binnen zo'n kleine populatie raad ik niet aan.

Dat worden dan ingezonden stukken voor de volgende vergadering voor hen die het niet meer volgen maar wel graag willen weten ;)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:12

Pletje, met verschillende types bedoel ik het klassiekere type en het luxere type. Het zijn beiden nog wel gelderse types, dus 1 type.

SophievdV

Re: Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 15:14

Ja maar dan ga je voor 2 types: klassiek en modern. Ik zou zeggen: ga er tussenin zitten :) Duidelijk Gelders, maar wel modern genoeg.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:17

Oké, 2 types binnen het gelderse type :D . Als je op dat ene type er tussenin gaat zitten, zullen er nóg minder overblijven vrees ik.
Ik blijf erbij dat een betere, meetbare omschrijving van het gelderse type een hoop duidelijkheid zou geven + dat je daarmee ook de juryleden gegrond kunt aanspreken op hun wijze van beoordelen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:23

En dan moet je die verschillende types die er volgens jou kunnen zijn ook definieren. Geen beginnen aan.

Als je kijkt naar de huidige ggk hengsten, zijn die allen gewoon Gelders. Daar zal niet veel discussie over zijn. Ze varieren wel van tuigtypisch naar modern, maar dat geeft niet, voor ieder wat wils. Daar hoeven we geen aparte verdeling voor te maken. Binnen iedere fokrichting is variatie.
Maar een Wynton past mijns inziens niet binnen de Gelderse variatie, dat is gewoon een rijpaard. En geen moderne versie van een Gelderse. Donnavivera is dat wel, modern maar echt Gelders.

Maar idd denkt de jury daar blijkbaar anders over en daar zal idd wel discussie over volgen bij de najaarsleden vergadering.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:24

Pletje123 schreef:
Ja maar dan ga je voor 2 types: klassiek en modern. Ik zou zeggen: ga er tussenin zitten :) Duidelijk Gelders, maar wel modern genoeg.

Exact, fijne gebruikspaarden fokken. Met oog voor de veelzijdigheid en het fijne karakter.Als je dan deze Wynton merrie op kop plaats,...had de Nassou dan ook maar mee genomen van de winter.

Ik ga helemaal met je mee GJ. Denk dat je het heel scherp ziet.

En dat is dus het punt wat mij het allermeeste zorgen baart. Ik heb GJ leren kennen als iemand met passie voor het Gelderse paard en met hoop voor de toekomst.
Ik heb dat in laten we zeggen 4 jaar zien omslaan naar een telleurstelling het hele gebeuren.

Als jonge mensen zoals GJ en [***] gaan afhaken dan wordt het heel moeilijk voor het Gelderse Paard.

Colloured,....ik wil met het Gelderse Paard niet het Groninger Paard achterna....ook dan ga ik wel rijpaarden fokken. Bovendien,....niemand is er over uit wat nou die oude bloedlijnen zijn. Oregon? Commandant? Amor?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:28

GJ9 schreef:
En dan moet je die verschillende types die er volgens jou kunnen zijn ook definieren. Geen beginnen aan.

Nee hoor, je moet goed lezen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:31

NatasjavE schreef:
Colloured,....ik wil met het Gelderse Paard niet het Groninger Paard achterna....ook dan ga ik wel rijpaarden fokken. Bovendien,....niemand is er over uit wat nou die oude bloedlijnen zijn. Oregon? Commandant? Amor?

Dat ik het groninger paard achterna wil, zeg ik ook helemaal niet. Goed lezen is blijkbaar erg moeilijk hier.
De meeste mensen zijn er trouwens wel over uit dat oud gronings en oud gelders bloed aan de basis staat van de huidige sportpaardenfokkerij. En dát bloed is belangrijk om te bewaren.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:40

NatasjavE schreef:
Exact, fijne gebruikspaarden fokken. Met oog voor de veelzijdigheid en het fijne karakter.

Fijne gebruikspaarden die veelzijdig zijn en een fijn karakter hebben, vind je ook bij heel veel andere stamboeken. De fokkerij van het gelders paard is een type fokkerij en daarnaast hoort het gelderse paard veelzijdig te zijn en een fijn karakter te hebben. De hele discussie gaat op het moment over het TYPE.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:42

Coloured schreef:
Dat ik het groninger paard achterna wil, zeg ik ook helemaal niet. Goed lezen is blijkbaar erg moeilijk hier.
De meeste mensen zijn er trouwens wel over uit dat oud gronings en oud gelders bloed aan de basis staat van de huidige sportpaardenfokkerij. En dát bloed is belangrijk om te bewaren.

Zou je aardig willen blijven? Dingen typen als wel goed lezen komt erg onaardig over.

In heel veel topics als deze komt het Groninger Paard wel eens naar voren. Vrijwel altijd in de trant kijk eens,...die doen het zo goed. Die bewaren het oude bloed.

Nou, dat is dus niet zo. Ze halen zwaarwarmbloeden uit Oost-Duitsland en Polen en mengen dat met wat er nog van over is van dat oude bloed. Hier en daar nog wat Gelders bloed erbij.
Ik ben van mening dat er van de oude Gelderse lijnen meer over is dan van de oude Groninger lijnen. Zeker als je kijkt naar het hengsten aanbod.
Daarover gaat dan een saus van kijk,...wij bewaren het orginele Groninger Paard....

Mag van mij,...maar dat is niet de kant waar ik heen wil. Ik wil een fijn gebruikspaard, dan maar wat minder orgineel bloed. Maar wel duidelijk herkenbaar Gelders Type erin met de kwaliteit van een KWPNer.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 15:45

Een KWPNer in de zin van een rijpaard?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:46

Coloured schreef:
NatasjavE schreef:
Exact, fijne gebruikspaarden fokken. Met oog voor de veelzijdigheid en het fijne karakter.

TYPE.

Ja en? Ik vind een van de belangrijke kenmerken van dit TYPE paard ook het karakter*. Dus Karakter en uiterlijke kenmerken maken het voor mij een Gelders Type.

En er zijn bar en boos weinig stamboeken die hetzelfde fokdoel nastreven vind ik.

* Koel in de kop en heet in het werk....das een Gelders Paard naar mijn mening.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:47

Pletje123 schreef:
Een KWPNer in de zin van een rijpaard?

Nee als stamboek en kwaliteitslabel. Kwaliteit ongeacht het type.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:55

Het Gelders paard in éen type proberen te vatten heeft denk ik geen kans van slagen, de populatie zou dan echt te
klein worden en binnen enkele generaties niet meer onderscheidend zijn van rijpaard, springpaard of tuigpaardtype, afhankelijk van wat gekozen wordt.
Het beeld dat wij hebben van het paard waar we naar toe willen fokken is de mix van Carola-Woma en Donna.
Dus een Gelders paard met luxe en power en juist ook een tikje tuigpaard.
Dus, hiermee wil ik aangeven dat het tuigpaardtypische binnen het Gelders paard in mijn ogen zeer nuttig is om type te behouden.
Zo zullen er ook Gelderse fokkers zijn die dat hebben met een tikje springbloed en juist het springvermogen willen accentueren.
Zo kan, juist door als KWPN niet te kiezen, de veelzijdigheid van de populatie als geheel groeien. Voor elk wat wils.
Geboren voor veelzijdigheid zeg maar.

Het KWPN en fokkerijraad kan door actief te zoeken naar bloedspreiding en dit te faciliteren ook voldoende sturing geven.
Zo wordt er mogelijkheden gezocht om sperma van Zoöloog te importeren en hiermee een aantal merries te insemineren.
Voor dit soort acties en liefst een actievere rol in het behoud van interessante hengsten, hebben we het KWPN nodig.
Laatst bijgewerkt door Albert op 28-07-13 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:00

NatasjavE schreef:
Ja en? Ik vind een van de belangrijke kenmerken van dit TYPE paard ook het karakter*. Dus Karakter en uiterlijke kenmerken maken het voor mij een Gelders Type.

Neem de Wynton. Stel dat dit paard de veelzijdigheid en een fijn karakter van haar moeder heeft meegekregen. Wat is er dan mis mee om dit paard op kop te plaatsen? Dan blijft toch het type, dus hoe het paard eruit ziet en de bijbehorende beweging, over? Of hoe zou je dat dan willen noemen?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:07

Albert schreef:
Het Gelders paard in éen type proberen te vatten heeft denk ik geen kans van slagen, de populatie zou dan echt te
klein worden en binnen enkele generaties niet meer onderscheidend zijn van rijpaard, springpaard of tuigpaardtype, afhankelijk van wat gekozen wordt.
Het beeld dat wij hebben van het paard waar we naar toe willen fokken is de mix van Carola-Woma en Donna.
Dus een Gelders paard met luxe en power en juist ook een tikje tuigpaard.
Dus, hiermee wil ik aangeven dat het tuigpaardtypische binnen het Gelders paard in mijn ogen zeer nuttig is om type te behouden.
Zo zullen er ook Gelderse fokkers zijn die dat hebben met een tikje springbloed en juist het springvermogen willen accentueren.
Zo kan, juist door nìet te kiezen de veelzijdigheid van de populatie als geheel groeien. Voor elk wat wils.

Maar waar liggen voor jou dan de grenzen van wat nog binnen het gelderse type valt en wat niet?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:42

Die grenzen bepaalt de fokker zelf. Die zijn er dus niet.
Een voorbeeld:
Donna wordt gedekt met Everdale, dan heb je een rijpaard.
De nakomeling gaat onder Laurentz, als die dan nog leeft en geeft weer een Gelders paard.
Ander voorbeeld:
Het meest Gelderse paard wat wij ooit gefokt hebben was een hengst uit Hero ( Hohenstein x Weltmeyer) uit een Donau x Maurits merrie.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:35

Weet je wat het is met fokken? Je moet (met) een paard fokken waar je vierkant achter staat. Dus niet maar wat aanmodderen, maar echt met passie ervoor gaan! Dus zorg dan ook dat je een merrie hebt die bij je ambitie past en kies daar hengsten bij die ook bij jouw visie passen. En bedenk van tevoren goed wat je belangrijk vindt.

Ik wil verder helemaal niet belerend over komen.. want ieder moet het natuurlijk zelf weten. Maar ik denk wel dat het zo werkt.. fokken is emotie en er zijn altijd mensen die wat te zeuren hebben over jouw paard. Geloof in je eigen visie en fokproduct(en).

En in het Gelders paard zit echt nog wel toekomstmuziek :j Ik krijg zelf soms de indruk dat sommige fans van het Gelders paard op de een of andere manier verbitterd raken of misschien gefrustreerd zijn. Dat vind ik jammer. Wellicht is het een idee om eens aan de regio Gelders paard om opheldering te vragen rondom de kampioenen etc, als je het niet meer kunt volgen.

Ik volg zelf de "nieuwe" tendens met de luxere merries nauwlettend. Daarnaast vind ik een discussie als deze heel interessant :)

Oh en wat betreft de Nassau x Satelliet: die is 6 juli gewoon Ster verklaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:05

Pletje123 schreef:
Ik wil verder helemaal niet belerend over komen...

Nou, dat kom je anders wel :+

Ik snap eigenlijk niet wat je verhaal met het rijpaardbloed en dan vooral het veelvuldige gebruik van moderne dressuurhengsten in de huidige Gelderse fokkerij te maken heeft.

Dat er zoveel emotie los komt na een dergelijke evenement betekent dat er nog steeds liefhebbers zijn van echte Gelderse paarden. Hopelijk krijgen die eens een functie binnen de regio GP, type meewegend zou er dan een andere plaatsing zijn.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:09

Albert schreef:
Die grenzen bepaalt de fokker zelf. Die zijn er dus niet.
Een voorbeeld:
Donna wordt gedekt met Everdale, dan heb je een rijpaard.
De nakomeling gaat onder Laurentz, als die dan nog leeft en geeft weer een Gelders paard.
Ander voorbeeld:
Het meest Gelderse paard wat wij ooit gefokt hebben was een hengst uit Hero ( Hohenstein x Weltmeyer) uit een Donau x Maurits merrie.

Ja maar Albert, wanneer is een paard voor jou nog een gelders type en wanneer is het een rijpaardtype? Wanneer je puur en alleen naar het paard kijkt dat voor je staat. Ik weet niet hoe ik mijn vraag anders moet stellen.. :o Of is die grens gewoon niet zo zwart-wit aan te geven? Bedoel je dat?
Laatst bijgewerkt door Coloured op 28-07-13 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:11

Ik wil alleen maar aangeven dat je achter je eigen paarden moet blijven staan en niet met alle winden mee moet waaien. Want dan raak je je eigen koers kwijt. En mensen raken blijkbaar in de war doordat er merries met rijpaardenbloed kampioen worden.

That's all. Doe ermee wat je wilt.. maar dat doe je toch wel. Daar ben je eigenwijs genoeg voor volgens mij.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:41

De fokkers die hun eigen weg volgen zijn juist het probleem niet. Als Janne een rijpaard gebruikt voor de Gelderse richting, dat er 1 met springbloed. Dat is een weloverwogen keuze op zorgvuldig geselecteerd merriemateriaal. En mocht het product niet heel Gelders uitpakken maar meer een tussenproduct zijn, zal ze zeker accepteren als daar naar gekeurd wordt.

Groter pribleem is de mensen zonder (Gelderse) visie die dan maar een hengst gebruiken waar ze van onder de indruk zijn. Als toch alles kampioen kan worden wordt je ook niet teruggefloten.

Dat zou jou ook aan het hart moeten gaan Pletje, want ik neem aan dat je met een Gelderse hengst op stal graag ziet dat er bewust een duidelijk Gelders type gefokt wordt. En niet in de laatste plaats dat dat jou en de andere hh dekkingen gaat kosten. En dan vrees ik voor de toekomst van het GP.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:52

Natuurlijk gaan wij voor mooie Gelderse paarden :j Zeker weten! Floris dekt zowel Gelders als rijpaard en we zijn ontzettend benieuwd naar volgend jaar. Als de eigenaar van een goede Gelderse merrie zich meldt ben ik opgetogen.

Ik ga niet wijzen met mijn vinger naar fokkers die rijpaardenbloed gebruiken. Zelf hebben we dat ook gedaan ;) Dus dan verwijt de pot dat de ketel zwart ziet.

Dat mensen lukraak hengsten gebruiken zie je overal. Niet alleen bij de Geldersen, maar bijvoorbeeld ook bij de Friezen en Haflingers. Er worden altijd keuzes gemaakt door mensen die achteraf bekeken misschien niet zo handig waren. Het is aan het jurykorps om aan te sturen welke richting ze op willen. Zo kan het stamboek het lukraak gebruiken van (rijpaard)hengsten als het ware af remmen. Ik heb zelf (nog) niet gevraagd naar de visie van de juryleden, al ben ik er wel benieuwd naar. Het hoe en wat en waarom, daar durf ik dus geen oordeel over te vellen. Het is mij natuurlijk ook op gevallen dat de relatief luxe merries de laatste jaren hoog scoren. Welke visie daarachter zit weet het jurykorps wel en ik niet. Ik heb ze er niet over gesproken.

Maar daarom zeg ik nou juist: vraag het dan :) Zelf heb ik daar de kans nog niet voor gehad (we hadden nog een lange rit voor de boeg en wilde Floris graag een lange tijd op de trailer besparen en de juryleden waren logischerwijs druk), maar ik ben wel van plan er eens naar te vragen hoe ze het nou zien ;) Uit interesse, want ik ben gecharmeerd van het Gelders paard.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:21