Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Want een schimmel uit twee effen ouders is echt onmogelijk.
De moeder is nl. altijd zeker bij de geboorte, de vader niet. De rest heb ik volgens mij al uitgelegd waarom ik daar naar refereer.
Lang leve DNA
Sammie schreef:Waarom ik de bloedvoering graag wil zien? Omdat het onmogelijk is om een schimmel te krijgen uit twee effen ouders. Dus ofwel er is een mixup met de kleur (roan bijv) ofwel er klopt iets anders niet. Jammer genoeg zijn er altijd weer mensen die die opmerking voorbij zien komen en dan kun je weer jaren uit gaan leggen dat het niet klopt (zoals het zes maanden na aanschaf paard kun je het terug brengen, het vos is dominant verhaal en het vader x moeder x vadersvader verhaal).
smurffie schreef:Van de ogen kan toch gewoon? Ik weet niet wat de juiste kleurcodes zijn maar bruin is dominant over blauw, dus zeg voor het gemak dat beide haar ouders Aa hadden, dan is de kans op bruin 75% maar als de a bij beide ouders blauw is is deze ook nog 25%?
En dan is het kleinkind dus ‘blauw’. Andersom is het dus een heel heel heel stuk zeldzamer. Blauwogige ouders die een kind met bruine ogen krijgen.
Ssuuz92 schreef:Sammie schreef:Een vosouder kan best een niet vos geven hoor. Dan bepaalt de andere ouder de kleur. Uit een vos x bruine kan dus een vos komen (die kans is sowieso al 50 % ). Schimmel kan ook, dan was de vader een schimmel.
Vader was geen schimmel. de vader, van de opa(Vos), van de vader(vos) was wel een schimmel maar dus al een end weg.
VosxVos werd bruin
vosxvos werd schimmel
vosxschimmel werd vos
DRESSAGEFAN schreef:Danique_G schreef:Mijn beide ouders hebben blauwe ogen en ik heb bruin/groenige ogen!
Dit kan, al is het erg zeldzaam, andersom (bruinogige ouders en blauwogig kind) komt veel vaker voor.
Edit: wat Sammie zegt dus..