Mijn vosje word bruin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:17

Ik vind een DNA test niet nodig om te zien dat mn paard een schimmel is.

Sammie

Re: Mijn vosje word bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:19

Nee, maar wel om de ouders aan te tonen ;) Want een schimmel uit twee effen ouders is echt onmogelijk.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:19

ik heb er ook zo 1 :)

Zo was hij 2 maanden na zijn geboorte
Afbeelding

Dit was ongeveer 4 a 5 maanden na zijn geboorte
Afbeelding

En nu na 4 jaar ziet hij er zo uit :)
Afbeelding

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:20

Sammie schreef:
Nee, maar wel om de ouders aan te tonen ;) Want een schimmel uit twee effen ouders is echt onmogelijk.

Ja die test is gedaan ja.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:21

Om welke bloedvoering gaat het en zijn er foto's?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:50

ja daar ben ik dan ook wel heel benieuwd naar.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:20

Sorry Sammie maar ik vind het best gewaagd/brutaal van je om te constateren dat mijn moeder vreemd is gegaan..
Een ander voorbeeld dan. Ook in je lever heb je de genen voor oogkleur, alleen deze staan uit door de epigenetica.
En waarom moet je de bloedvoering zien, wat verandert dat aan de zaak?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:26

Nou, er zijn bijvoorbeeld 2 Lucky Boy's. Ik heb ooit iemand keihard horen beweren dat ze een kind van de beroemde lucky Boy had(de volbloed) Was het paard te jong voor dus dat kon niet. (en schimmel uit een bruine moeder)
Maar via google kwam ze uit op de donkerbruine Lucky Boy XX maar haar paard was een kind van de Holsteiner Lucky Boy van de hengst Landgraff. de laatste Lucky Boy was(is) een schimmel.

Dan zie je dat de bloedvoering nogal kan uitmaken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:36

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Die laatste opmerking was een grapje, omdat je je vader erbij haalt. Terwijl dat sowieso al niet kan. ;) De moeder is nl. altijd zeker bij de geboorte, de vader niet. De rest heb ik volgens mij al uitgelegd waarom ik daar naar refereer.

Waarom ik de bloedvoering graag wil zien? Omdat het onmogelijk is om een schimmel te krijgen uit twee effen ouders. Dus ofwel er is een mixup met de kleur (roan bijv) ofwel er klopt iets anders niet. Jammer genoeg zijn er altijd weer mensen die die opmerking voorbij zien komen en dan kun je weer jaren uit gaan leggen dat het niet klopt (zoals het zes maanden na aanschaf paard kun je het terug brengen, het vos is dominant verhaal en het vader x moeder x vadersvader verhaal).

Om in te haken op het Lucky boy xx verhaal… De volbloedhengst kon geen voskinderen krijgen. Toch kwamen die er.. Wat bleek? LB had vaak geen zin en daarom werd er soms een andere hengst van stal getrokken. En toen kwamen er toch vosjes. Die hadden op papier Lucky Boy als vader, maar dat kan dus niet. Maar in dit geval waren de merries niet vreemd gegaan, maar had de hengstenhouder een paar foutjes gemaakt :D Lang leve DNA :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:52

Jaha, de eigenaar van Lucky Boy bakte ze bruin :+

sorry,...flauw,...ik zal even een zout dropje nemen.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:12

Sammie schreef:
Waarom ik de bloedvoering graag wil zien? Omdat het onmogelijk is om een schimmel te krijgen uit twee effen ouders. Dus ofwel er is een mixup met de kleur (roan bijv) ofwel er klopt iets anders niet. Jammer genoeg zijn er altijd weer mensen die die opmerking voorbij zien komen en dan kun je weer jaren uit gaan leggen dat het niet klopt (zoals het zes maanden na aanschaf paard kun je het terug brengen, het vos is dominant verhaal en het vader x moeder x vadersvader verhaal).

Ik moet zeggen dat ik de bewering dat dezelfde vosmerrie eerst een bruine heeft gegeven bij een vosvader en daarna zelfs een schimmel bij (dezelfde?) vosvader ook interessant genoeg vind om naar bloedvoering en bewijzen in de vorm van bijv. DNA tests/foto's te gaan vragen. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:14

Sterker nog. Als ik uit mijn niet schimmel merrie met een niet schimmelhengst dek en ik krijg een schimmel....dan ga ik toch echt verhaal halen bij de hengstenhouder.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:38

Van de ogen kan toch gewoon? Ik weet niet wat de juiste kleurcodes zijn maar bruin is dominant over blauw, dus zeg voor het gemak dat beide haar ouders Aa hadden, dan is de kans op bruin 75% maar als de a bij beide ouders blauw is is deze ook nog 25%?

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:40

NatasjavE schreef:
Sterker nog. Als ik uit mijn niet schimmel merrie met een niet schimmelhengst dek en ik krijg een schimmel....dan ga ik toch echt verhaal halen bij de hengstenhouder.

Precies.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:53

Mijn beide ouders hebben blauwe ogen en ik heb bruin/groenige ogen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:56

smurffie schreef:
Van de ogen kan toch gewoon? Ik weet niet wat de juiste kleurcodes zijn maar bruin is dominant over blauw, dus zeg voor het gemak dat beide haar ouders Aa hadden, dan is de kans op bruin 75% maar als de a bij beide ouders blauw is is deze ook nog 25%?

Ouders met beide bruine ogen kunnen idd een kind krijgen met blauwe ogen. Net zoals bij vos is blauw recessief en hoef je het niet te zien, maar kan het wel door gegeven worden.

Als een opa blauwe ogen heeft, een kind bruin, is er iig een gen dat blauw draagt. Dit blauw kan doorgegeven worden aan het kind en dat kan via de andere ouder paar ook zo zijn. :) En dan is het kleinkind dus ‘blauw’. Andersom is het dus een heel heel heel stuk zeldzamer. Blauwogige ouders die een kind met bruine ogen krijgen.

Je kan dus door het bekijken van de ogen van je ouders/grootouders heel snel berekenen welk gen je draagt en wat de kansberekeningen zijn icm met je partner.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:56

Danique_G schreef:

Dit kan, al is het erg zeldzaam, andersom (bruinogige ouders en blauwogig kind) komt veel vaker voor.
Edit: wat Sammie zegt dus.. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:12

donkere ogen is dominanter dan blauw, dus als jouw beide ouders toevallig het bruin gen dragen maar niet tonen en wel samen komen dan heb je toch gewoon kans op bruin lijkt mij? :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:45

Ssuuz92 schreef:
Sammie schreef:
Een vosouder kan best een niet vos geven hoor. Dan bepaalt de andere ouder de kleur. Uit een vos x bruine kan dus een vos komen (die kans is sowieso al 50 % ). Schimmel kan ook, dan was de vader een schimmel.

Vader was geen schimmel. de vader, van de opa(Vos), van de vader(vos) was wel een schimmel maar dus al een end weg.

VosxVos werd bruin
vosxvos werd schimmel
vosxschimmel werd vos

Sorry maar vos x vos is altijd 100% ... als er iets anders uit gekomen is dan is de opgegeven vader niet de genetisch vader ... iaw er is geschommeld met het sperma en hebt je de verkeerde sperma gekregen. Of de merrie is niet echt een vos maar een hele lichte bruin.

Zoals ook al hierboven uitgelegd schimmel vererft alleen in directe lijn ... van ouder op kind en slaat nooit en nimmer een generatie over ... dus vos x vos kan nooit schimmel geven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:45

Danique_G schreef:

Mijn ouders hebben ook blauwe ogen en mijn zus en ik hebben beide groene ogen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:54

Misschien zijn er in de menselijke "kleuren" genetica ook bijzondere genen die kleuren kunnen veranderen.
Zoals creme van een vos een palomino maakt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:01

Net als de kleuren genetica van muizen tov katten tov paarden tov mensen ... zijn er per species verschillen in de opmaak en overdracht.

Maar wij zijn wel het topic aan het hyjacken. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:25

Ja, maar allemaal toch ten dienste van de uitleg hoe het werkt? :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:12

lifaya schreef:
donkere ogen is dominanter dan blauw, dus als jouw beide ouders toevallig het bruin gen dragen maar niet tonen en wel samen komen dan heb je toch gewoon kans op bruin lijkt mij? :)
dat kan bij blauw dus niet. De kleur bruin is dominant, heb je t dan toon je t.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:15

DRESSAGEFAN schreef:
Danique_G schreef:

Dit kan, al is het erg zeldzaam, andersom (bruinogige ouders en blauwogig kind) komt veel vaker voor.
Edit: wat Sammie zegt dus.. :)

Dan is dat dus gewoon keiharde epigenetica? Dus waarom zou dat niet kunnen met vachtkleur van paarden?
Het is pas enkele jaren bekend dus dat het bij paarden nog niet ontdekt is wil nog niet zeggen dat het er niet is...