Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
fjordowner18 schreef:agerrits schreef:Die goedgekeurde bonte kwpn-er gaat er niet komen. Ico en Samber waren de enige, hun goedkeuring is van jaren terug. De dressuur index van Samber word nog jaarlijks iets daar boven bij gesteld. Er zijn wel veulenboek ingeschreven veulens met a-reg. Denk dan aan veulens die uit een bonte kwpn merrie komen, vaak met Samber of ico ergens achter de moeder. Ook de kwpn stam (groningsestam) waar Samber zelf uit komt bestaat nog.
en waarom zou dan hier nooit een veulen tussen kunnen zitten die weer goedgekeurd word?
met a registratie kunnen hengsten toch ook aan hengstenkeuringen mee doen of niet?
Sizzle schreef:Ik zou zeggen, ga eerst eens met de merrie naar de keuring.
Wordt ze geen ster bij het KWPN, dan heb je 2 generaties stb en gaan ze een regA hengst daarvan niet eens bezichtigen. Richt je dan gewoon op een ander goed europees stamboek waar de voor jou perfecte hengst staat. Daarna biedt je het veulen daar gewoon aan.
) fjordowner18 schreef:als ik het zo bekijk zijn er maar een handjevol hengsten bont, ik heb in totaal 3 homozygote hengsten gevonden voor bont:
lotti
da's mooi
en ceasar ter linden
zijn dit ze of zijn er meer?
. Hengst die meer had gekund, ver is gekomen en ook tov de hoeveelheid nakomelingen fijne werkwillige types geeft en nakomelingen in de dressuur. Sport is wat telt en wat een hengst moet geven met een fijn karakter, waar ook de amateur mee uit de voeten kan. Merendeel van je genoemde hengsten, zijn louter en alleen bewezen kleur verervers. Je noemt niet eens de wel hoog geplaatste bonten zoals CCS en Sambertino, dat is nog eens kwaliteit en instelling bij elkaar.
) wil ik eerst zien voordat ik hem zou gebruiken. fjordowner18 schreef:het is nog een jonge merrie, het is ook echt voor de toekomst, maar als ik het zo bekijk is register A best, anders kan ik altijd nog uitwijken naar een ander stamboek inderdaad haha
moeder is een stamboek merrie, haar oma is ster, pref, keur merrie van havidoff
wel jammer agerrits, want een mooie bonte is niet lelijk![]()
waarom willen ze eigenlijk geen bont bij het kwpn?
een goed paard heeft geen kleur
Sizzle schreef:Ik dacht dat je specifiek een kwpn papier wilde?
Als je een NRPS hengst neemt krijgt je veulen een NRPS veulenboek papier uit een kwpn merrie.
Ik neem aan dat dit bij andere stamboeken ook zo is.
Het is ook een beetje flauw van het kwpn om cornage en prok te eissen voor het veulen bij een nrps hengst, die hebben doorgaans namelijk aan dezelfde veterinaire eissen voldaan. Andersom doen ze minder
chikohaa schreef:En met een beetje geluk voor de bonte liefhebbers, is er over een paar jaar wel een Bonte gekeurde Jazz!
http://stal-de-rheehoeve.webklik.nl/pag ... -rheehoeve
fjordowner18 schreef:het is nog een jonge merrie, het is ook echt voor de toekomst, maar als ik het zo bekijk is register A best, anders kan ik altijd nog uitwijken naar een ander stamboek inderdaad haha
essiesilly schreef:fjordowner18 schreef:het is nog een jonge merrie, het is ook echt voor de toekomst, maar als ik het zo bekijk is register A best, anders kan ik altijd nog uitwijken naar een ander stamboek inderdaad haha
Nou daar geef je toch jezelf al meteen antwoord? Er zijn geen bonte hengsten die genoeg kwaliteiten hebben om goedgekeurd te worden
Overigens die bonte jazz uit die link vind ik wel een knapperd! (Niet dat je daar wat aan hebt haha)
essiesilly schreef:Ok maar.. Waarom hebben die bonte hengsten zich dan niet bewezen in de sport? Zo kunnen ze nl alsnog gekeurd worden