Een Shire/Clydesdale als eerste paard..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Re: Een Shire/Clydesdale als eerste paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:48

Vergis je er echt niet in. Ik heb ooit eens wat Belgen gereden toen ik een jaar of 14/15 was, maar koudbloed wil absoluut niet altijd zeggen dat het zich maar alles laat gebeuren. Al die kracht kunnen ze heeel slim tegen je gebruiken als je niet consequent bent. Zaten er bij die heel relaxed waren, maar ook wat die behoorlijk stijfkoppig en heet waren.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:49

de zoon van mijn shire (puur shire) schijnt net een warmbloed te zijn ... dus ze zijn niet allemaal koel

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 23:56

Oeps... Nouja dat bewijst weer hoeveel ik van paarden afweet... Ik denk vaak: Ja ik weet er veel over! Maar als ik dan hier op bokt kijk is het tegendeel al vrij snel weer bewezen... Dan wel weer: Ik houd me meer bezig met de lichaamstaal en psychologie van paarden dan iets anders... Dus misschien is t ook maar net waar mijn interesses tot nu toe gelegen hebben.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 00:00

wat is veel weten ?
de paarden wereld is zo immens groot .... je kan nooit alles weten .
je mag blij zijn als je de basis dingen erin gestampt krijgt .

en er zijn er altijd die het beter weten ;)

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 00:11

Ik zelf ben ng geen 1,5paardstrailer tegen gekomen die minimaal 900-1000kg kan hebben.
Mocht je er eentje te huur weten. Hou ik me aanbevolen :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 00:59

Ik denk ook niet dat je die zo een twee drie vindt nu dat ik erover nadenk... haha

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:38

Dagele schreef:
Ik ben zelf ben nog geen 1,5paardstrailer tegen gekomen die minimaal 900-1000kg kan hebben.
Mocht je er eentje te huur weten. Hou ik me aanbevolen :D

Te huur, geen idee..

Er zijn toch wel 1.5 paards trailers te vinden die ommenabij de 1000kg mogen trekken op kenteken. Je gaat dan wel BE nodig hebben tenzij je een auto hebt die zwaar genoeg is en totale combinatie onder de 3500kg blijft. Enkele voorbeelden:

- Thiel Pico met laadvermogen 990kg
- Humbaur Single met 1000kg laadvermogen
- Atec Starline, eigen gewicht 620 + totaal gewicht 1600kg = 980kg laden
- Wijer Traveler Basic met eigen gewicht 580kg en totaal gewicht 1600kg = 1020kg laden

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:29

wij hebben met de trailer van kennissen kate gehaald (was 1 1/2 paards tandemasser(dubbele as, heb je BE voor nodig) helaas kate vond het heerlijk om tegen de deur te zitten
met dit als resultaat (schuur plek , hier zit er groene leem op)
Afbeelding
Afbeelding
heel dr kont was grijs van het schuren . >;) :roll:

nu kan ik van iemand anders een 2 paards lenen indien nodig , maar of ze daar wel goed in past :P :=

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:48

Hoe groot is Kate cherell?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:49

rond de 1,80 (weet niet precies)

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:55

May is ongeveer 1.85(?) Meen ik en die past in een twee paards.
Dus dan moet kate ook passen denk ik :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:56

zal idd. vast wel ja .

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:52

Hier de trotse eigenaar van een clydesdale.

Je kan ook voor een iets kleiner formaat shire/clydesdale gaan.

Die van mij is maar 1.70m en dat is ideaal, ze past in een 1,5 paards-trailer en over het algemeen past ze veel spullen.

Wel is ze ook verschrikkelijk eigenwijs, zit er soms echt een verschrikkelijk kop op en is het soms echt een schijtbak (held op sokken :o ) en nu ze acht is is het bokken eindelijk over :D

Maar buiten dat is het mijn schat en is ze wel ontzettend lief.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:11

Mijn tinkertje is ook ontzettend eigenwijs en zeer bewust van d'r eigen kracht, ze is veel minder makkelijk te overrompelen dan andere paarden die ik heb gereden. Dus van een ruk aan halster aan de hand et cetera is ze minder van onder de indruk.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 22:51

Nouja... als ze minder onder de indruk zijn van mensen... dat kan een negatief iets zijn, maar daarbij komt dat ze dan hopelijk ook niet onder de indruk zijn van auto's/vrachtwagens/fietsers/helikopters/vliegtuigen etc.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:03

koudbloeden zijn ideaal. MAAR, je moet er wel mee kunnen omgaan. De meeste koudbloeden hebben hun eigen, eigenwijze willetje. Als ze willen werken voor je kun je alles gedaan krijgen, maar soms kost het wat moeite om ze te laten willen werken :D

Kwestie van stalling, en voer, en trailers.
Alles moet groter. voor een shire heb je kwa gewicht een 2 paardstrailer nodig en kun je maar 1 paard laden (als ze al in een vak passen)
een stal van 3X 3 zal niet voldoende zijn, daar de gemiddelde shire of trekpaard al die drie meter lang is.
reken maar op 4X 4 of 5 X 5 Minimum.
Mijn belgen eten in de winter rustig 20 kilo hooi per paard, en dan hebben ze het nog niet onbeperkt.
Ook de drollen zijn ongeveer het dubbel dan van een gewoon paard.
Hoefsmid is duurder (hoefstal nodig, ik betaal 40 euro per paard voor te bekappen, als ik er twee laat doen. 1 paard alleen is 50 euro)
zadels moeten breder, hoofdstellen en halsters moeten groter (en heb je minder keuze in)
Maar het zijn machtige paarden :D

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:38

Hoi, gezellige boel hier, ik zeg nieuw Zware Paarden Huiskamertopic! Of sluit je aan bij ons in het Shiretopic ;)

TS, ik zou niet weten waarom een shire niet je eerste paard kan zijn. Mits je natuurlijk wel sterk in je schoenen staat. Niet onder de indruk zijn van de grootte, en zeker weten van jezelf dat je duidelijk en consequent kan zijn. Die van mij heeft er een handje van om zijn hoogte te misbruiken in een 'leiderschapsduel' met mij ;) Hij is 4 jaar en nog hengst, dus ik neem het hem niet kwalijk zolang hij uiteindelijk maar de handdoek in de ring gooit!

Mijn shire woont nu ca 1 1/2 jaar bij mij en mijn pony in Noorwegen, hij eet (zoals Duhelo zegt) s winters zeker 20kg hooi per dag en staat 24u buiten met 'schuilstal'. Qua tuig en spullen maat heeft hij wel groter dan gemiddeld, hij is niet hoog, ca 1.75m maar begint wel uit te zwaren. De meeste spullen zijn online wel te vinden zonder al teveel moeite en volgens mij scheelt het niet veel in prijs. Daar zou ik me niet te druk om maken.