Welke hengst voor merrie Olaf x Ahoy x Pygmalion?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 21:04

janderegelaa schreef:
xJasmijnw schreef:
Ja dat heb ik ook gelezen dat alexandro niet goed op dat soort merries past, ze heeft wel een iets strakke rug. Dus misschienmoet ik van deze hengst afzien. Special D lijkt er wel beter op te passen en wat een gave hengst. Iemand al nakomelingen van deze hengst. Ben benieuwd!

Special D heeft wel een paar hele goede gegeven op Gelderse merrie's al is op zijn rug ook wel wat aan te merken. Voorbeen gebruik gaat hij alleen niet in verbeteren. Van Special D is alleen diepvries beschikbaar.

Kom je toch weer op Negro...

Ze zeggen alleen dat hij op langgelijnde merries ook niet echt past. En de karakters van zijn nakomelingen ook niet heel tof zijn. Ook al was dat de 1e hengst waar ik aan dacht!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Welke hengst voor merrie Olaf x Ahoy x Pygmalion?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:15

Volgens mij is Floris toch wel een makkelijke hengst. En zo lang vind ik Negro nou weer niet. Gewoon correct.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:22

Floris is erg braaf in de omgang maar fanatiek in het werk. Je moet hem in het rijden eerder wat terug rijden dan vooruit.

Hij staat hier op de wei en loopt zonder een kik te geven langs de twee merries. Met dekken is hij wel hengst, maar dat moet ook.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 22:42

Ik dacht dat floris een meer wat tuiger bouw had. (Hoofd hoog) zoek juist iets meer horizontalers aangezien mijn merrie al zo met dr hoofd in de wolken zit haha!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:51

Als je een paard met een correcte hals wilt fokken voor jouw doel dan moet je een hengst zoeken die die correcte hals heeft. Het is niet zo dat als je een hengst gebruikt met een horizontalere hals het fokproduct een hals krijgt dat in het midden ligt van de hengst en de merrie. Het veulen krijgt de hals van de hengst of de merrie. Daarom is fokken gokken. En als je een wat bewezen hengst neemt ben je zekerder van de verervende eigenschappen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:38

Negro nakomelingen staan in de regel niet bekent om hun makkelijke karakter. Negro geeft zelfs bij hoogbenige dressuurpaarden vaak een kort voorbeen en klassieke types. Wat Floris betreft lijkt het mij logisch dat de eigenaren daar laaiend enthousiast over zijn, ik zelf ben nog niet zo positief over zijn optredens die ik tot nog toe heb gezien, ik hoop dat hij mij in Hengelo dan ook positief zal gaan verrassen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 06:23

stoffel schreef:
Negro nakomelingen staan in de regel niet bekent om hun makkelijke karakter. Negro geeft zelfs bij hoogbenige dressuurpaarden vaak een kort voorbeen en klassieke types. Wat Floris betreft lijkt het mij logisch dat de eigenaren daar laaiend enthousiast over zijn, ik zelf ben nog niet zo positief over zijn optredens die ik tot nog toe heb gezien, ik hoop dat hij mij in Hengelo dan ook positief zal gaan verrassen

Uitzonderingen bevestigen de regel. Floris werd tijdens het onderzoek geroemd om zijn goede instelling en karakter. Van de stagiaires kreeg hij de bijnaam "Ridder Floris" en ze waren echt dol op hem. Lees zijn rapport eens. Hij heeft ook geen kort voorbeen overigens. Met rijden is het opstappen en wegrijden. Zo is zijn broer ook en zijn moeder ook. Over de optredens die jij hebt gezien ben ik ook niet laaiend enthousiast. Nooit geweest ook. Maar hij staat bij ons thuis en hij is hier geboren. Ik weet beter dan wie ook hier op Bokt hoe Floris is.

TS Floris heeft absoluut geen tuigtypisch uiterlijk :n

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:17

stoffel schreef:

Totilas is ook klassiek en heeft een kort voorbeen, wat is het probleem?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:28

Dat paarden per se hoogbenig moeten zijn is allang achterhaald. Kijk maar naar Valegro, Totilas etc etc.
Heeft onlangs nog een heel stuk over gestaan in de Hoefslag.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:38

Jan het probleem van Totolos is zijn fokkerij.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:39

Cayenne schreef:
Dat paarden per se hoogbenig moeten zijn is allang achterhaald. Kijk maar naar Valegro, Totilas etc etc.

Ben jij dit jaar al op een keuring geweest?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:51

Even inbreken hier hoor..het probleem met Totilas is de verwachtingen die mensen van zijn fokkerij hebben.

Toot is een paard met bepaalde aanleg die verder "gemaakt" is door de ruiter,als jong beest was het een simpele en dat zullen zijn nakomelingen ook zijn.

TS:jammer dat Wilson niet beschikbaar is die had volgens mij goed op je merrie kunnen passen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:56

stoffel schreef:
Cayenne schreef:

Ben jij dit jaar al op een keuring geweest?

Is dat relevant? en ja, meerdere keren :)
Ben jij op de OS geweest?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:02

Pletje123 schreef:
stoffel schreef:

Uitzonderingen bevestigen de regel. Floris werd tijdens het onderzoek geroemd om zijn goede instelling en karakter. Van de stagiaires kreeg hij de bijnaam "Ridder Floris" en ze waren echt dol op hem. Lees zijn rapport eens. Hij heeft ook geen kort voorbeen overigens. Met rijden is het opstappen en wegrijden. Zo is zijn broer ook en zijn moeder ook. Over de optredens die jij hebt gezien ben ik ook niet laaiend enthousiast. Nooit geweest ook. Maar hij staat bij ons thuis en hij is hier geboren. Ik weet beter dan wie ook hier op Bokt hoe Floris is.

TS Floris heeft absoluut geen tuigtypisch uiterlijk :n

Wat de stagiares over een hengst zeggen tegen de eigenaar interreseerd mij niet. Als jij niet laaiend enthousiast was over eerdere optredens waar hebben wij dan die discusies over gehad. Dat jij het beste weet hoe Floris is lijkt me net zo logsch als dat jij hier iets selectief bent met jouw info over floris.

Mocht Floris de genen van vader Negro doordrukken dan denk ik dat ts niet blij wordt ik zou dus even wachten tot er tenminste veulens zijn

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:05

Cayenne de os kan ik vanaf de bank volgen de keuringen niet.
Als jij op keuringen bent geweest heb je vast gezien dat een lang voorbeen nog niet achterhaalt is

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:07

Achterhaald is misschien te sterk uitgedrukt, maar het is zeker niet nodig om een goed resultaat te behalen :)
De paarden die vooraan liepen -uitgezonderd Parzival- stonden niet zo hoog op de benen in ieder geval. Damon Hill is daar ook een voorbeeld van.
Uitspraak van een bekend jurylid: '- Mechanisch is het desastreus wanneer de lengte van de onderarm relatief te lang is ten opzichte van de schouderlengte en de borstdiepte. Zo'n paard kan nooit correct piafferen. De voorhand is heel belangrijk voor de piaffe en misschien wel van grotere invloed dan de achterhand. We hebben het altijd wel over 'de motor zit van achteren, maar als hij zich voor niet af kan zetten, dan gebeurt er niets.'

Maar goed, misschien wat offtopic voor de TS :D Ik zou iig onafhankelijk advies vragen. De eigenaar van een hengst zal altijd zijn eigen product aanprijzen. Dat is nou eenmaal zo.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:27

Haha, als ik de verhalen hier lees, dan is er geen enkele hengst goed.. Het perfecte paard is nog nooit gefokt. Mijn drie jarige Alexandro is nog lang niet klaar, maar laat veel beweging en genoeg souplesse zien, komt uit een rijpaardmerrie indd. Sommige paarden moet je niet op 3 jarige leeftijd keuren, maar pas als ze 5 zijn. Ik vind Floris een complete hengst, hij komt op deze jonge leeftijd wel goed uit de verf. Ik kijk vol verwachting uit naar zijn nafok!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:08

Een lang voorbeen alla Parzival is helemaal niet gewenst bij de Gelderse.

Licht opwaartse romprichting is wat men wil. Tenminste,...volgens Het KWPN paard,...selecteren om te presteren.

Inderdaad Lente, geen enkele hengst goed genoeg lijkt het wel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:35

stoffel schreef:
Jan het probleem van Totolos is zijn fokkerij.

Dat komt omdat Totilas een toevalstreffer is. Hij beweegt niet zoals zijn vader en niet zoals zijn moeder. Dan is het de vraag of hij het vererft en tot nu toe lijkt dat niet zo te zijn. Maar het heeft niets met zijn model te maken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:30

Floris is denk ik een goede keuze bij deze merrie.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 21:28

Haha we gaan inderdaad offtopic en ik merk dat iedereen een eigen mening heeft over de hengsten. Ik ga nog lekker verder zoeken en keuringen bezoeken! Bedankt voor het advies mensen!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:41

stoffel schreef:
Negro nakomelingen staan in de regel niet bekent om hun makkelijke karakter.

Wat een onzin, zo is er over elke hengst wel wat te zeggen.

En Stoffel die hetze die jij voert tegen Floris/Pletje word een beetje eentonig :n

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:09

Ik voer geen hetze tegen Floris/Pletje ik heb een mening over deze hengst na aanleiding van wat ik tot nog toe heb gezien, deze mening kan echter altijd worden herzien.

Dat geen enkele hengst goed genoeg is dat klopt, als fokker probeer je altijd het perfecte paard te fokken iets dat onmogelijk is je zult dus concessis moeten doen en dat begint al bij de hengsten keuze, je zult je als fokker moeten afvragen waar wil ik eventueel op toe geven en op welke dingen absoluut niet.