Mijn paard heeft het slecht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 09:44

Viktor238 schreef:
O,o.... Sorry allemaal, mijn schema is verkeerd gelopen, ik wist niet dat het een jaarling was.... Ik verbeter mijn schema even
Ochtend: Voldoende ruwvoer en vers drinkwater. Wat aandacht van jou en wat knuffels ;)
Middag: Een beetje aan jou laten wennen door hem te laten snuffelen. Raak hem op bepaalde plekken aan voor een beetje vertrouwen.
Avond: Voldoende ruwvoer en vers drinkwater. Wat aandacht van jou en wat knuffels ;)

Haha geef niet...bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:50

justxanna schreef:
Het probleem is dat ik me paard juist niet wil castreren, door ervaring weet ik dat gecastreerde hengsten hun kracht em pit en vacht glans verliezen ( teminste bij mijn vorig verzorgt paard ).. En als ik er nou een oud shetlander hengst bij zet..wat hij altijd gewend was en mee was opgegroeid?

Dan heb je helaas een hele slechte maar wel uitzonderlijke ervaring gehad. Er lopen duizenden (als het niet meer zijn) ruinen rond. Die zijn echt niet allemaal dof, futloos en slap. Dat komt door iets anders, niet door de castratie. Castreren is alleen maar eerlijker voor hem, je kan hem veel socialer houden. (Heel wat stalhouders weigeren een hengst). Hij kan veel makkelijker in de kudde en als straks de hormonen op spelen gaat dat hem alleen maar dwars zitten. Castreren is een relatief makkelijke ingreep waar ze echt niet slechter van worden. Hem hengst houden heeft geen meer waarde en maakt het allemaal alleen maar lastiger voor jou en je paard.

Is er niet iets in de buurt waar een gevarieerde kudde is? Daar maak je hem alleen maar blijer van. Een jong paard moet kunnen spelen met andere jonge paarden en de grenzen leren van oudere paarden.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:50

Maaike162 schreef:
Misschien kan je een foto plaatsen?

Heb je verder ervaring met paarden of was het echt een hele impulsieve keuze om dit paard te kopen? Al die broden zijn inderdaad niet gezond. Een paard hoort in een wei/paddock te staan met anderen paarden. Gebeurt dat nu? Waar staat hij nu?

Hee, er word inderdaard vaak gesproken dat brood niet goed is voor paarden maar hoe kan het dan zijn dat mijn paard al 20 jaar ( heb hem zelf nu in bezit en ben met het eetpatroon door gegaan) 's ochtends en savond 1 hele emmer ( van 12 liter ) brood krijgt en nooit ziek is geweest. Kern gezond! Der half zus kreeg dit ook en was ook nooit wat mee. Me hoefsmid vind het ook wonderbaarlijk.. Dan vind ik het raar dan veel mensen zeggen dat het slecht is.. Hoezo?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:52

Zo'n jong dier kun je het best de hele dag door de beschikking geven over een goede kwaliteit ruwvoer ( en uiteraard vers drinkwater ;) ), met twee keer per dag kom je er niet ...

Mooier is nog lekker dag en nacht de wei op, uiteraard met soortgenoten en het liefst in een fijne kudde samengesteld uit dieren van verschillende leeftijden, want uiteraard moet hij wel omgangsvormen leren van een ouder dier, dat leert hij niet van een andere kleuter :))

En ik zou hem toch gewoon laten castreren, hoor, dan heeft hij een veeeeeeeel prettiger leven !
Dat het bij jouw verzorgpaardje is misgegaan zal echt een andere oorzaak gehad hebben, gelukkig zijn 99 van de 100 ruinen gewoon gezonde, sterke, glimmende paarden 8-)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:12

justxanna schreef:
Het probleem is dat ik me paard juist niet wil castreren, door ervaring weet ik dat gecastreerde hengsten hun kracht em pit en vacht glans verliezen ( teminste bij mijn vorig verzorgt paard ).. En als ik er nou een oud shetlander hengst bij zet..wat hij altijd gewend was en mee was opgegroeid?

Die van mij is in december gecastreerd... Glanst als een pareltje... En vorige maand 2 geworden. Beetje onzin. Mijn ruin heeft genoeg pit, haleloeja..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:13

lianne484 schreef:
Hee, er word inderdaard vaak gesproken dat brood niet goed is voor paarden maar hoe kan het dan zijn dat mijn paard al 20 jaar ( heb hem zelf nu in bezit en ben met het eetpatroon door gegaan) 's ochtends en savond 1 hele emmer ( van 12 liter ) brood krijgt en nooit ziek is geweest. Kern gezond! Der half zus kreeg dit ook en was ook nooit wat mee. Me hoefsmid vind het ook wonderbaarlijk.. Dan vind ik het raar dan veel mensen zeggen dat het slecht is.. Hoezo?

Is idd niet gezond (trouwens voor mensen blijkbaar ook niet, tenzij volkoren- en speltbrood), omdat er in granen teveel suikers en zetmeel zitten. Dus je paard blijft wss gezond ondanks, en niet dankzij, dat brood. Er zijn ook mensen die iedere dag een pakje sigaretten roken en 90 jaar worden, betekent ook nog niet dat dit gezond is.

Nu, zelf geven we hier ook wel wat brood hoor, maar gewoon de restjes van ons oud brood, en eerder als snoepbeloning. Maar voor een jong paard is het zeker heel eenzijdig: granen bevatten veel fosfor en weinig calcium, dus de calcium/fosforverhouding (die normaal 1,5 à 2 moet zijn) is dan helemaal verkeerd.

Verder vind ik het paardje van TS er helemaal zo slecht niet uitzien, mooi uitgeruifd en zo, en heeft een vriendelijke en alerte blik. Onze Starky stond ook een periode zo toen ie 1 jaar was, en is helemaal mooi uitgegroeid, idd een groeispurt wss.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:15

justxanna schreef:

Dat is echt een fabeltje hoor!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:39

justxanna schreef:
Viktor238 schreef:
O,o.... Sorry allemaal, mijn schema is verkeerd gelopen, ik wist niet dat het een jaarling was.... Ik verbeter mijn schema even
Ochtend: Voldoende ruwvoer en vers drinkwater. Wat aandacht van jou en wat knuffels ;)
Middag: Een beetje aan jou laten wennen door hem te laten snuffelen. Raak hem op bepaalde plekken aan voor een beetje vertrouwen.
Avond: Voldoende ruwvoer en vers drinkwater. Wat aandacht van jou en wat knuffels ;)

Haha geef niet...bedankt!!

Alsjeblieft!!! Hoe gaat het nu met hem?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:22

justxanna schreef:

Gezondheid, correct voeren en goede conditie geeft glanzende paarden met goede bespiering en pit zat. Goede conditie zorgt nl ook voor meer bewegingsdrang. Gebruikspaarden zijn in NL geen hengst en er worden dus ook geen hengsten geselecteerd op hun eigenschappen als gebruikspaard. Hengsten worden hier geselecteerd op hengst zijn en hoog in de sport lopen onder een prof ruiter. Dat is heel iets anders dan een recreant die gewoon van de omgang en het werken met zijn dieren wil kunnen genieten.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:08

Batlow schreef:
justxanna schreef:

Die van mij is in december gecastreerd... Glanst als een pareltje... En vorige maand 2 geworden. Beetje onzin. Mijn ruin heeft genoeg pit, haleloeja..

Mijn net 6 jarige ruin glanst ook als een gek en heeft super veel pit.

may123

Re: Mijn paard heeft het slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 03:33

mijn ruin heeft ook nog net zo veel pit en glans, soms nog zelfs iets te veel pit hihih
marstal voer vind ik heel goed hoef je niet veel van te geven en zo krijgen ze alles wat ze nodig hebben
en hebben oook speciaal voor sobere rassen

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:34

Doe je paardje een lol en castreer voor zijn eigen plezier en gezondheid

Als je castreert heb je ook meer kans dat het een grotere pony word
Hengsten zijn nog al veel energie kwijt aan hun hormonen

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:49

Zaterdagmiddag ga ik hem halen!! eindelijk :D :D bedankt voor de informatie. Gaat nu allemaal goed komen ;) heb een wormspuit dus alles gaat er wss lekker uit. :D :D Lekkere pensionstalling etc.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:57

Helemaal toppie *\o/* .

Plaats je nog een paar leuke foto's van je paard op zijn nieuwe woonadres.?

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:02

Doe ik zeker! *\o/* /3 <3

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:12

justxanna schreef:
Heel erg bedankt... Ja ik vond hem aan de dunne kant en zijn voeding is echt niet best en de plaats waar hij slaapt ook niet! Bang dus dat er iets aan de hand is / zou zijn...
Ik ga inderdaad met de DA daarheen denk ik en ik koop een soortgenootje voor hem...hebben ze het teminste een beetje gezellig! :) :)

Je koopt een soortgenootje voor hem? Maar je schrijft toch net dat je nog geen goede plek voor hem hebt? Waarom heb je deze pony eigenlijk gekocht, wat wil je met hem doen? Sorry, maar het klinkt niet of je er heel goed over nagedacht hebt of weet waar je aan begint. Hoop dat ik het mis heb natuurlijk. Ga lekker op zoek naar een plekje waar hij (of zij?) lekker 24/7 buiten kan staan met soortgenoten. En laat hem even checken door een dierenarts.

danberlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:17

lianne484 schreef:

Dat je hoefsmid het ook wonderbaarlijk vindt, zegt al genoeg toch? Je hebt blijkbaar geluk gehad. Het blijft ongezond.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:18

justxanna schreef:
Zaterdagmiddag ga ik hem halen!! eindelijk :D :D bedankt voor de informatie. Gaat nu allemaal goed komen ;) heb een wormspuit dus alles gaat er wss lekker uit. :D :D Lekkere pensionstalling etc.

Ben ook benieuwd naar een foto. Fijn dat je een goed plekje hebt gevonden.

Ik zou wel even een mestonderzoekje laten doen door de dierenarts en niet zomaar een wormenspuit erin stoppen. Dan weet je nog niks! Met een mestonderzoek (15 euro ofzo) weet je precies of het nodig is en zo ja met welke stof je moet ontwormen.

Succes

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:03

Stond hij niet op marktplaats in Brabant?
Hij lijkt er behoorlijk op met de aftekening idem de omgeving samen met een palomino shetlander.

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:01

Faniek schreef:
Stond hij niet op marktplaats in Brabant?
Hij lijkt er behoorlijk op met de aftekening idem de omgeving samen met een palomino shetlander.

Klopt dat is hem!

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:02

ellenlouise schreef:
justxanna schreef:

Ben ook benieuwd naar een foto. Fijn dat je een goed plekje hebt gevonden.

Ik zou wel even een mestonderzoekje laten doen door de dierenarts en niet zomaar een wormenspuit erin stoppen. Dan weet je nog niks! Met een mestonderzoek (15 euro ofzo) weet je precies of het nodig is en zo ja met welke stof je moet ontwormen.

Succes

Mestonderzoek is niet nodig volgens hun, want ze geven hem een algemene spuit, die kost ongeveer 30euro en dan komt of alles eruit of niets :P

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:05

Morgen ophalen! Hij gaat naar een stalling waar hij 24/7 s zomers buiten staat en in de winter 's avonds op stal en de rest ook lekker buiten.
Ze hebben daar een fjord, shetlander, fries kruising en nog een of andere witte knol! :)
Eind volgende week wordt hij ook gecastreerd!

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:24

wat fijn dat hij naar huis komt, veel plezier met hem

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:37

Succes morgen!

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:06

En hoe is het gegaan?