lianne484 schreef:Hee, er word inderdaard vaak gesproken dat brood niet goed is voor paarden maar hoe kan het dan zijn dat mijn paard al 20 jaar ( heb hem zelf nu in bezit en ben met het eetpatroon door gegaan) 's ochtends en savond 1 hele emmer ( van 12 liter ) brood krijgt en nooit ziek is geweest. Kern gezond! Der half zus kreeg dit ook en was ook nooit wat mee. Me hoefsmid vind het ook wonderbaarlijk.. Dan vind ik het raar dan veel mensen zeggen dat het slecht is.. Hoezo?
Is idd niet gezond (trouwens voor mensen blijkbaar ook niet, tenzij volkoren- en speltbrood), omdat er in granen teveel suikers en zetmeel zitten. Dus je paard blijft wss gezond ondanks, en niet dankzij, dat brood. Er zijn ook mensen die iedere dag een pakje sigaretten roken en 90 jaar worden, betekent ook nog niet dat dit gezond is.
Nu, zelf geven we hier ook wel wat brood hoor, maar gewoon de restjes van ons oud brood, en eerder als snoepbeloning. Maar voor een jong paard is het zeker heel eenzijdig: granen bevatten veel fosfor en weinig calcium, dus de calcium/fosforverhouding (die normaal 1,5 à 2 moet zijn) is dan helemaal verkeerd.
Verder vind ik het paardje van TS er helemaal zo slecht niet uitzien, mooi uitgeruifd en zo, en heeft een vriendelijke en alerte blik. Onze Starky stond ook een periode zo toen ie 1 jaar was, en is helemaal mooi uitgegroeid, idd een groeispurt wss.