Hengsten die maat en bot vererven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Re: Hengsten die maat en bot vererven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:27

Valdez is een goeie optie, daar heb ik idd alleen nog maar groten van gezien. Maar wel erg mooi in verhouding en niet slap.

Davino, ook al eerder genoemd, vind ik ook niet een rare optie. Vriendin heeft dit jaar een groooot veulen van hem, met meer dan genoeg bot. Hengst is zelf 1.76, geloof ik.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 09:32

Zoals ik al zei, ik heb een brave merrie.
Dus ik kijk echt naar een hengst die past en het karakter komt wel.

Ik ga Valdez ook even bekijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:18

Hoewel niet iedereen het met mij eens is,zie ik veel Gribaldi nakomeling met veel bot..qua maat fokt ie niet extreem hoog maar "normaal".Maar goed..dat bloed moet verder wel bij je merrie passen..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:22

zerena schreef:
Briljant is zelf "maar" 1.68 dat vind ik dan toch een beetje moeilijk.
En zijn er van Expression al nakomelingen?

Briljant komt uit dezelfde merrielijn als mijn 1.81m. fokmerrie.
Maat zit in de genen verankerd.

Bij veel van de hier genoemde hengsten denk ik "hoezo, maat?". Een luxe hengst als Zhivago heeft zelf helemaal geen bot dus op basis waarvan wordt dan verwacht dat hij dat wel gaat brengen? Houston en Royal Dance gaan zeker geen maat brengen. Net zo min Charmeur, met zijn eigen vader Florencio en zelf fokt hij ook maar matig breed. Wel hoog maar dan vooral hoog en smal en zeker geen 'bot'. Zie ook Zhivago, komt uit dezelfde moederlijn.

Hengsten met Contango-bloed (Tango, ZiziTop, Don Tango...) willen nog wel eens massief geven, maar als ik dan zie hoe de merrie van TS is gefokt (Welthit, oo seven en nog zoiets slanks. Edit: Lord Leatherdale) dan denk ik dat maat en bot fokken best wel lastig gaat worden.
Negro zal zeker maat als in breedte en bot geven. Maar wil ook nog wel eens eentje geven die wat te laag op de benen staat.
Ach, bij iedere hengst is wel wat af te dingen natuurlijk. Negro zou best wel eens kunnen passen op paard van TS.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:07

Elisa2 schreef:
Hoewel niet iedereen het met mij eens is,zie ik veel Gribaldi nakomeling met veel bot..qua maat fokt ie niet extreem hoog maar "normaal".Maar goed..dat bloed moet verder wel bij je merrie passen..

Dat is ook afhankelijk uit welke moeders die komen. Uit een iele kwpn-merrie, waarbij massa en bot niet echt meer in de afstamming te vinden is, ga je dit met Gribaldi ook niet krijgen.

Ik zou ook naar Negro kijken. Of Netto.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:53

C2012 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is ook afhankelijk uit welke moeders die komen. Uit een iele kwpn-merrie, waarbij massa en bot niet echt meer in de afstamming te vinden is, ga je dit met Gribaldi ook niet krijgen.

Ik zou ook naar Negro kijken. Of Netto.

Dat is ook zo...Special D kan mischien ook wat massa toevoegen..maar eerlijk gezegd zou ik eerder gaan voor Negro dan.Een gelderse is ook nog niet zo'n verkeerd idee..

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:12

Ik heb echt totaaaal geen verstand van de fokkerij, maar als ik zo om me heen kijk valt het me wel op dat nakomelingen
van Special D vaak erg smal zijn, de stokmaat lijkt ook flink te varieren.
Johnson vind ik ontzettend wisselend, zie ook vaak genoeg paarden met weinig massa en maat, daarbij zie ik ook veel paarden met een rotkarakter.

Wat Gelders bloed zorgt wel voor erg veel massa. Mijn hengst heeft van moeders kant alleen maar Gelderse paarden, en dat is goed aan hem te zien.

Negro lijkt me ook wel wat. Denk eerlijk gezegd niet dat Charmeur veel massa mee gaat geven.

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:13

Ik denk aan Dreamcatcher. Heb een paar fijne dieren van hem gezien en goed maat en bot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:26

Special D fokt niet uniform dat klopt..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 08:28

Mijn merrie gaf snel ranke damespaardjes, daar heb ik Alexandro P bij gedaan en het is een heel mooi en stoer paard geworden, zonder grof of lomp te zijn in aanblik. Ik ga zeker vaker gelders bloed gebruiken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 08:36

Ik heb een Vivaldi die uit een merrielijn komt waar ze allemaal 163-165 zijn. Maar die is toch echt dik 1.70m

Maar verder heb ik niet echt m'n neus erin gestoken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:48

Wat ervaar je als maat?
Voor mij is het meer dan hoogte alleen.

1.70m. hoog is mooi, maar er moet wel massa aan zitten, anders heb je feitelijk niets anders dan een hoogbenige pony.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:51

ze bedoelt maat en bot, dus met maat waarschijnlijk hoogte, en met bot (massa) en degelijk onderstel etc.
Ik vind Valdez ook een goede optie.... heb nog niet veel slechts over de nakomelingen gehoord.
Vivaldi heb ik ook al veel poppetjes van gezien.....

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:43

Lante schreef:
Mijn merrie gaf snel ranke damespaardjes, daar heb ik Alexandro P bij gedaan en het is een heel mooi en stoer paard geworden, zonder grof of lomp te zijn in aanblik. Ik ga zeker vaker gelders bloed gebruiken.

En Geldersen hebben meestal een fijn bewerkbaar en werkwillig karakter, lekker voorwaarts, maar niet sloom en goed hanteerbaar!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:55

Ja, óf knettergek :D
Dat Geldersen braver zouden zijn dan andere KWPN-paarden is toch echt een fabeltje hoor.
Maar ze zijn vaak wel iets steviger/massiever van bouw dus zouden wel mooi kunnen aansluiten op het wensenlijstje van de TS.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 20:29

Iedereen heel erg bedankt voor het mee denken :)

Ik bedoel het idd zoals Sky as zegt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:51

Dees schreef:
Ja, óf knettergek :D
Dat Geldersen braver zouden zijn dan andere KWPN-paarden is toch echt een fabeltje hoor.
Maar ze zijn vaak wel iets steviger/massiever van bouw dus zouden wel mooi kunnen aansluiten op het wensenlijstje van de TS.

Een fabel? Waar haal je die wijsheid vandaan?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:14

Volgens mij valt het wel wat mee met de gekte onder Gelderse paarden hoor...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:23

Dat denk ik ook Lante.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:52

Och, er zullen een paar koss-en zijn geweest die niet te makkelijk waren....maar door de bank genomen zijn de Geldersen toch echt wel braver als het gemiddelde rijpaard. Iig minder kwalijknemend.

Alexandro zou ik op zo'n bloedje afstamming wel durven. Negro ook.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:28

Het valt ook wel mee met de gekte onder de gemiddelde rijpaarden ;)
Als je écht simpel-braaf wilt, moet je gewoon helemaal buiten het KWPN gaan kijken, dan zijn Geldersen ook niet braaf genoeg.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:34

Dees, die vergelijking wordt niet gemaakt deze keer. Linky zegt alleen dat Geldersen over het algemeen braaf en goed hanteerbaar zijn. That's it.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:37

Pletje123, waarom zou dat voor andere KWPN-paarden dan niet gelden?
Dat pro-Gelderse gedoe hier op Bokt is echt uit proportie. Veel te eenzijdig belicht. Leuk dat er nog mensen zijn die zo helemaal voor dat Gelderse gedeelte gaan, echt wel, maar om nou telkens met een Gelderse hengst op de proppen te komen zodra er maar een beetje maat en bot wordt gevraagd....
Waarom TS dan niet ook naar het Groninger Stamboek verwijzen? Daar zijn de paarden nog véél braver, plus ze hebben maat en bot. En vererven dat ook veel nadrukkelijker dan een Vitens of een Alexandro P.
Al denk ik dat TS er beter aan doet om al deze 'adviezen' gewoon lekker links te laten liggen met haar deftig gefokte sportpaard. Ze zal vast niet op beweging willen inleveren ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:55

Dees schreef:
Pletje123, waarom zou dat voor andere KWPN-paarden dan niet gelden?
Dat pro-Gelderse gedoe hier op Bokt is echt uit proportie. Veel te eenzijdig belicht. Leuk dat er nog mensen zijn die zo helemaal voor dat Gelderse gedeelte gaan, echt wel, maar om nou telkens met een Gelderse hengst op de proppen te komen zodra er maar een beetje maat en bot wordt gevraagd....
Waarom TS dan niet ook naar het Groninger Stamboek verwijzen? Daar zijn de paarden nog véél braver, plus ze hebben maat en bot. En vererven dat ook veel nadrukkelijker dan een Vitens of een Alexandro P.
Al denk ik dat TS er beter aan doet om al deze 'adviezen' gewoon lekker links te laten liggen met haar deftig gefokte sportpaard. Ze zal vast niet op beweging willen inleveren ;)

En waarom doe jij altijd zo anti Gelders?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:14

Niet iedereen is dol op Gelders en dat is prima. Als we allemaal hetzelfde paard het einde zou vinden, dan zou het toch wel lastig worden ;) Maar Dees, ditmaal beweert helemaal niemand dat de rijpaarden niet braaf zijn. Dus je betoog kun je wel achterwege laten. De TS vraagt om maat, bot en braaf. Dan is een Gelders paard een prima optie. Er worden wel meer "deftig" gefokte dressuurpaarden met een Gelderse hengst gedekt. En dan hoef je echt niet in te leveren op de manier van bewegen.