Boswandeling met merrie & veulen, dan 6 weken oud, kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 14:23

Mioux schreef:
Veulens kunnen altijd door welke redenen dan ook even snel weghoppen bij mama, vergis je daar niet in :) maar een halstertouw wennen is en lijkt me zeker niet onhandig voor die tijd. En als je alleen stapt en dan voor de eerste keer een niet te lange tijd en dan steeds iets uitbreiden,is ook een optie ?

ik weet niet hoevaak we nog naar het bos gaan. maar we gaan niet al te lang hoor. uurtje ofzo

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:23

kan best! het is goed voor het veulen, dan went ie op vroege leeftijd overal aan dan heb je later een mak paard! maar wel voorzichtig en niet te lang inderdaad je kan ook als het veulen wat ouder is kan je best een uurtje het veulen alleen laten hoor

Bubbleee

Re: kan dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:31

Ervaring met veulens? Het is een shetveulentje, geen trekpaardveulen..
Iedereen weet dat je een veulentje zacht moet behandelen en niet hard aan een touw moet gaan lopen trekken ofzo..
Als de shetlanders waar de TS het over heeft in een weiland lopen, maakt het veulen ook een paar kilometers per dag..
Ik denk dat het veulen en moeder het wel aankunnen, zolang je maar rustigaan met ze doet en het veulen goed in de gaten houd wanneer hij wat moe word.

Of je ze meeneemt of niet, iig veel plezier!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:37

voor een uurtje lekker even stappen en wandelen kan het prima hoor !

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:54

Er van uit gaande dat het een GEZOND veulen is van dan 6 wkn kan dit best.
Als het dan al gewent is om aan het touw te lopen dan kan dat goed, maar los bij de merrie gaat ook.
Op vreemd terrein blijft het veulen moeders wel volgen, en als moeders niet schrikt zal het veulen ook geen angst hebben.
Er zit echter 1 groot risico aan, namelijk dat jij of je ouders veel vermoeider zijn dan het veulen [en dan doel ik op lichamelijke vermoeidheid, geestelijk zal het veulen wel moe worden door alle nieuwe indrukken]
Gewoon doen veel beter voor het veulen dan de hele dag in een box oid.
Nog niet eens zo veel jaar geleden liepen veulens ook gewoon een dag mee voor de ploeg ed, alleen hoefden ze die niet te trekken, dat deed moeders.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:00

Niet doen. je hebt geen ervaring zeg je zelf en een veulen dat km in de wei maakt is een hele andere belasting als in het bos aan een touwtje. Lekker in de wei laten allebei en zonder ze gaan wandelen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:01

eerst je veulen goed halstermak maken, maar dan kan het naar mijn mening prima hoor.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:25

Bubbleee schreef:
Ervaring met veulens? Het is een shetveulentje, geen trekpaardveulen..
Iedereen weet dat je een veulentje zacht moet behandelen en niet hard aan een touw moet gaan lopen trekken ofzo..
Als de shetlanders waar de TS het over heeft in een weiland lopen, maakt het veulen ook een paar kilometers per dag..
Ik denk dat het veulen en moeder het wel aankunnen, zolang je maar rustigaan met ze doet en het veulen goed in de gaten houd wanneer hij wat moe word.

Of je ze meeneemt of niet, iig veel plezier!

Totdat er een loslopende hond aan komt rennen en de boel in paniek raakt, veulen rent weg...ik noem gewoon een scenario wat zomaar zou kunnen gebeuren. Ben je in staat om ook in een onverwachte situatie juist te handelen? Kijk, als het goed gaat, is alles leuk en gezellig, maar ongelukken gebeuren vaak omdat mensen zich niet goed voorbereiden. Dat is volgens mij het belangrijkste. En helemaal omdat het niet je eigen pony's zijn.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:20

veulen rent niet weg, maar zoekt bescherming bij de merrie die bomproef is

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:36

Als je het veulen aan het halstertouw houdt en zorgt dat het veulen het meewandelen aan het touw en met moeder kent kun je best even een wandeling maken. Op keuringen ed zie je jongere veulens urenlang wandelen en in de weide wandelen ze ook meer, niet aan je veulen gaan trekken en opjagen, dat is dan weer compleet anders maar gewoon wandelen zie ik geen probleem in. Wel rustig houden en alleen stappen lijkt mij verstandig.

Absoluut niet aan elkaar vastmaken. Als het veulen niet goed meeloopt en gaat hangen is de kans opbeschadegingen in de nek en hals flink aanwezig. Sommige mensen doen het wel maar ik ben wel van mening dat je daar onwijs voorzichtig mee moet zijn, zou het zelf nooit doen!

Er zijn wel veulens zo brutaal dat ze niet bij mams in de buurt blijven, maar als je hem gewoon aan een touwtje houd zal het vast niet zo'n probleem zijn, het is een ukkie geen grote trekpaardveulen.

Weet wel zeker dat het goed is met de eigenaar. Als er iets gebeurt ( wat altijd kan, maar met kleine veulentjes toch iets meer ) ben je verantwoordelijk ( of je ouders als die mee gaan ).

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 17:54

de echte eigenaar is een man van 81.
de pony's staan bij de zoon ervan.
we hebben er toestemming voor. maar als er wat gebeurt kan het hun niet zoveel schelen.
ze hebben ze alleen maar omdat ze van die man van 81 zijn. anders hadden ze ze allang geslacht :(
maar ik hoop dat er niks gebeurt en dat het een leuke dag wordt :)
dit is namelijk ook voor mij de 1e keer in het bos met een pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:44

Denk er wel aan, dat wanneer er wel iets gebeurt, de oude man van 81 aansprakelijk wordt gesteld.
Dat is de eigenaar en hij draagt de verantwoording, ook als jullie met het paard aan de wandel gaan. Dan zijn niet jullie maar de oude man verantwoordelijk, dus denk gewoon goed aan wat je wilt gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:44

_AAASCHAAA_ schreef:
Weet wel zeker dat het goed is met de eigenaar. Als er iets gebeurt ( wat altijd kan, maar met kleine veulentjes toch iets meer ) ben je verantwoordelijk ( of je ouders als die mee gaan ).

Dit klopt dus niet.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:52

famke43 schreef:

Dan zou ik het zeker niet doen, jouw eerste keer in een bos met een pony én een veulen meenemen wat nog niet gewend is aan een andere omgeving... Nee, zeker niet doen.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:54

Fennee schreef:
famke43 schreef:

Dan zou ik het zeker niet doen, jouw eerste keer in een bos met een pony én een veulen meenemen wat nog niet gewend is aan een andere omgeving... Nee, zeker niet doen.

het is niet dat die pony's extreem wild zijn ofzo hoor. pony's zijn er al wel vaker geweest ik ook wel, maar niet met elkaar

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:57

Ik doelde meer op het probleem dat eigenaren kunnen maken als er iets met hun pony gebeurt. Ik had vroeger echt niet mijn verzorgpony mee hoeven nemen, bij het kleinste dingetjes werd alles op mij verhaalt. Sommige mensen stellen jou wel verantwoordelijk als er iets met hun pony gebeurt.

Een stalgenoot van mij heeft hierom dus ook de grootste problemen gekregen. Ging met haar verzorgpony naar buiten, pony raakte gewond en zij was verantwoordelijk volgens zeggen en heeft moeten betalen voor de pony's herstel.

Zou er wat met de kinderen gebeuren is de eigenaar inderdaad verantwoordelijk. ( Ook als de ouders er zelf bij zijn? )

P.s. als het de eerste keer is zou ik het niet doen. Ga eerst gewoon zonder veulen ( wanneer die oud genoeg is ) naar buiten. Gelijk de eerste keer met hengst, merrie en veulen vind ik wel spannend.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:02

Waarom perse naar buiten? Want als het fout gaat, want zeg nooit nooit.. (Het zijn dieren) dan denk je achteraf 'had ik maar nooit...'

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 19:03

_AAASCHAAA_ schreef:
Ik doelde meer op het probleem dat eigenaren kunnen maken als er iets met hun pony gebeurt. Ik had vroeger echt niet mijn verzorgpony mee hoeven nemen, bij het kleinste dingetjes werd alles op mij verhaalt. Sommige mensen stellen jou wel verantwoordelijk als er iets met hun pony gebeurt.

Een stalgenoot van mij heeft hierom dus ook de grootste problemen gekregen. Ging met haar verzorgpony naar buiten, pony raakte gewond en zij was verantwoordelijk volgens zeggen en heeft moeten betalen voor de pony's herstel.

Zou er wat met de kinderen gebeuren is de eigenaar inderdaad verantwoordelijk. ( Ook als de ouders er zelf bij zijn? )

P.s. als het de eerste keer is zou ik het niet doen. Ga eerst gewoon zonder veulen ( wanneer die oud genoeg is ) naar buiten. Gelijk de eerste keer met hengst, merrie en veulen vind ik wel spannend.

pony's zijn onwijs braaf. en deze eigenaren zijn anders dan de andere eigenaren. deze maakt het echt niks uit of 'het wel goed met ze gaat'
wij moeten alles maar regelen en hun betalen wel. zoals hoefsmid, dierenarts etc. deze hebben totaal er geen verstand van.
ik snap wel dat hun aansprakelijk zijn, maar als hun zelf toestemming geven, kan ik geen reden bedenken om dan niet te gaan ivm met 'als er iets gebeurt' ( dit bedoel ik niet zo van ik ga gewoon omdat ik er zin in heb, maar ik weet niet hoe je het anders zegt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:05

_AAASCHAAA_ schreef:

Je bent als eigenaar altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van je dier. Dus ook als het dier schade maakt aan iets anders of aan zichzelf.
Er is heel moeilijk om daar onder uit te komen.

Ik kan me wel voorstellen dat een eigenaar zegt, dat wanneer door onzorgvuldig handelen van de verzorger het dier gewond raakt, betaal maar mee. Maar in principe is hij nog steeds verantwoordelijk en niet de verzorger.

Het maakt wat dat betreft ook niet uit of de ouders mee gaan, ook dan blijft de eigenaar verantwoordelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:12

famke43 schreef:
pony's zijn onwijs braaf. en deze eigenaren zijn anders dan de andere eigenaren. deze maakt het echt niks uit of 'het wel goed met ze gaat'
wij moeten alles maar regelen en hun betalen wel. zoals hoefsmid, dierenarts etc. deze hebben totaal er geen verstand van.
ik snap wel dat hun aansprakelijk zijn, maar als hun zelf toestemming geven, kan ik geen reden bedenken om dan niet te gaan ivm met 'als er iets gebeurt' ( dit bedoel ik niet zo van ik ga gewoon omdat ik er zin in heb, maar ik weet niet hoe je het anders zegt)

O ja, de ponys zijn van die man die zijn shetveulenhengstjes verkoopt om op transport naar het buitenland te zetten. Logisch dat het ze dan allemaal niet uit maakt. ;(

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:18

Ik trek me hier maar uit terug... TS steld een vraag, krijgt antwoord maar is het met geen enkel antwoord eens. Nogmaals en zoals al meer mensen aan gegeven hebben trek je toch je eigen plan (beter gezegd, die heb je al getrokken)

Veel plezier met wat je uit eindelijk gaat doen.
En nog een tip. De pony's zijn niet van jou jij mag ze verzorgen het is dus niet zo netjes om zomaar over de eigenaren te gaan praten. De pony's zijn niet van jou, jij hebt de eer om ze te verzorgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:19

Even wat anders, word de merrie direct weer gedekt? Zo ja dan zal dat tegen de tijd van de boswandeling wel gebeurt zijn(helaas) zo niet, dan loop je naar alle waarschijnlijkheid met een hengst, een hengstige merrie en een veulen in het bos. Mijn advies, neem of alleen de merrie met veulen of alleen de hengst mee.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:45

TS mag ik wel vragen hoe oud je bent? omdat je ook meld dat je ouders meegaan? Inderdaad las erover heen maar als je de papa mee neemt, geheid dat je die niet aankunt als de merrie toelaat tot dekking... Als hij hengst is zeker niet samen mee nemen, ook de hengst kan onwetend t veulentje ernstig wat aan doen indien hij de mama weer wilt dekken...

verwijderd13

Re: Boswandeling met merrie & veulen, dan 6 weken oud, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:33

Als je voor het eerst met die pony's in het bos gaat zou ik de moeder en het veulen thuis laten hoor !
Als het veulen, of de moeder schrikken en op hol slaan, kunnen ze gewond raken, of erger...dus, de eerste keer met pony's in het bos.....met de volwassene pony's : ja
met het veulen en de moeder : nee !

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:33

famke43 schreef:
.... en deze eigenaren zijn anders dan de andere eigenaren. deze maakt het echt niks uit of 'het wel goed met ze gaat'
ik snap wel dat hun aansprakelijk zijn, maar als hun zelf toestemming geven, kan ik geen reden bedenken om dan niet te gaan ivm met 'als er iets gebeurt'

Misschien kan het hun niets schelen, maar jou als goeie ponyknuffelende verzorgster toch wel?!?

Ik snap dat de meningen verdeeld zijn in dit topic. Puur lichamelijk gezien zal een korte boswandeling vast wel kunnen. Waar ik me zorgen maak is het (al dan niet n.a.v. de vragen van andere Bokkers) veranderende/aangevulde verhaal. Ik ben er b.v. niet van overtuigd dat je ouders daadwerkelijk mee gaan. Ook maak ik me zorgen over jullie ervaring met boswandelingen met pony's en ervaring met merries met veulens. Last but not least neem je gelijk ontzettend veel hooi op je vork door merrie, veulen én hengst mee te nemen. Ik snap dat jij en je vriendinnetje allebei een paard willen vasthouden (/er stiekem toch op willen rijden :x ), maar veiligheid en het welzijn van de beestjes boven alles: begin gewoon met een wandelingetje met enkel de hengst en als dat goed gaat eens met merrie en veulen (als beiden inmiddels netjes meelopen). Kan best dat je aan 1 zo'n kleintje met z'n tweeën al je handen vol hebt :D :)) ;)