Lastig kiezen, hulp gevraagd !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:28

RoanOscar schreef:
Bedankt voor de reactie's!
Heb gister gelijk lijnzaadolie gekocht, hopen dat het werkt :)

Wel leuk dat die veulens allemaal groter uitgroeien zeg! Hoe groot worden de veulens van shetlanders vaak ongeveer Tanjaatjuhh?
Ik wil voorlopig niet bezig zijn met laten dekken etc. maar voor in de toekomst komt het misschien nog een keer aan bod..?

Heb ze alleen als veulen gezien. Kon aan de lengte van de benen zien dat ze moeders wel in gingen halen. Heb nu ook een langbenige bij een welsh lopen haha. Crosst de hele weide hard door ;)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:34

Knert schreef:
tanjaatjuhh schreef:
Van onze dierenarts. Vrouwelijke zaadcellen leven langer maar zijn langzamer. Ik neem dat hun wel weten waar ze over praten. Ook heeft monello 80 a 90% merrieveulens gegeven.

leven langer... vergeet dan ook niet de X-chromosomen groter van omvang dan de zaadcellen met Y-chromosomen. Hierdoor zijn ze trager dan de ‘mannelijke’ zaadcellen.

Dus wederom de vraag waarom vaker dekken? Zodat de nieuwe lichting mannelijke zaadjes de vrouwelijke in kunnen halen? _O-

Dan is het veel handige om de dagen voor de exacte eicelsprong te timen (bijna onmogelijk) en eerder enkele keren op 1 dag te dekken zodat de mannelijke zaadcellen sterven voordat het eicelletje er is. Vrouwelijke cellen leven langer. Denk niet dat jij exact rekening kan houden met de exacte eisprong. Dan moet je nog 2 paarden hebben die mee willen werken, jij gooit ze gewoon bij elkaar in 1 weide en je ziet het wel.

Wij hebben weinig te beinvloeden op het geslacht, tenzij je het in een petrieschaaltje selecteerd of idd exacte eisprong weet.. Dus blijf erbij dat het een loze kreet is als je niet precies weet hoe je het toepast maar ze gewoon bij elkaar in de weide zet. Ik beschouw de genoemde percentage als toeval. En waarom perse een merrieveulen? En als ts nu een hengstje wilt?

Anders kun je nog overwegen je hengst een ander standje aan te leren.. op de hoop dat percentage merries omhoog schiet ;) kun je daar me adverteren whahaha
Nou succes

Wat wil je hiermee bewijzen? Dat je goed met biologie opgelet hebt? Merries zijn beter hengstig als ze bij een hengst lopen. Merries die nooit hengstig tonen ook. Laat ze een weekje bij Mo lopen en hop hengstig..
En merries onder kleine ponys lopen wel beter en hij heeft nou eenmaal veel merrieveulens gegeven. Mag ik dat er niet in zetten? Wij houden niet van de kunstmatige inseminatie , alleen op onze koeien verder niet. Onze grote merries worden ook allemaal met natuursprong gedekt. Ga lekker een ander lopen uitlachen.. zo zet je niet mij maar ook jezelf voor schut.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:02

NatasjavE schreef:
tanjaatjuhh schreef:
Monello heeft zelfs een levende en zeer gezonde goed groeiende tweeling gegeven. BIj de buren bij ons , tweeling zat bij de moeder in de stam die gaven dat wel vaker , helaas dan vaak dood.

Dat ligt niet aan de hengst maar aan een portie geluk en de ruimte die een merrie heeft in haar lijf.

Overigens,...altijd laten scannen(en eventueel een weg laten knijpen) op tweelingdracht want ook al heb je een keer een levend stel. Ze hebben en houden altijd een achterstand. Maar goed dat gaat of-topic.

Dat is niet waar, ik ken meerdere tweeling paarden die kern gezond zijn en ook prima volgroeid zonder achterstand. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:00

tanjaatjuhh dat ik goed opgelet heb met biologie? Nou ja ik heb opgelet en ben er ook best ver in gekomen. Zou voor diegene die met halve loze kreten aan komt zetten ook handig zijn. :D

Beter hengstig wil ik wel geloven. Het is immers natuurlijker dan K.I.

Als mensen mij uitlachen omdat ik hier aangeef wat ik ervan denk, mag dat. Het blijft een openbaar forum. Heb ik weer iemand vrolijk gemaakt toch? :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:48

BarbaLala schreef:
Dat is niet waar, ik ken meerdere tweeling paarden die kern gezond zijn en ook prima volgroeid zonder achterstand. :)

Dat kan je helemaal niet zeggen als je een individueel paard ziet.

als ze nu 160 stm ziijn waren ze wellicht wel 165 geweest als ze niet de helft van een tweeling waren.
Maar dat nog tewrzijde. De meeste tweelingdrachten eindigen bij paarden in een vroeggeboorte (en dus een doodgeboren tweeling) met alle risico's van dien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:01

tanjaatjuhh schreef:
Wat wil je hiermee bewijzen? Dat je goed met biologie opgelet hebt? Merries zijn beter hengstig als ze bij een hengst lopen. Merries die nooit hengstig tonen ook. Laat ze een weekje bij Mo lopen en hop hengstig..
En merries onder kleine ponys lopen wel beter en hij heeft nou eenmaal veel merrieveulens gegeven. Mag ik dat er niet in zetten? Wij houden niet van de kunstmatige inseminatie , alleen op onze koeien verder niet. Onze grote merries worden ook allemaal met natuursprong gedekt. Ga lekker een ander lopen uitlachen.. zo zet je niet mij maar ook jezelf voor schut.

Merries worden in het bijzijn van hengsten inderdaad beter hengstig. Ze worden er echter niet beter drachtig van.

Uit onderzoek blijkt nl dat kunstmatige inseminatie een hoger drachtigheidspercentage oplevert dan een natuurlijke dekking.
KI is is ook beter voor de merrie. Minder kans op infecties en dergelijke.

tanjaatjuhh

Re: Lastig kiezen, hulp gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:17

Bij ons worden ze beter drachtig van natuurlijk.

Ik heb met mijn oldenburger een seizoen met ki geprobeerd was niet te doen gewoon. bleef week hengstig en elke 3 weken weer , da zag niks geks van binnen maar eind van het seizoen wel , eierstokken zaten vreemd op de 1 of andere manier. Hij kon ze nauwelijks vinden. Toen toch maar weer natuurlijk en baf in 1 keer drachtig. Het was trouwens inseminatie met vers sperma.

Infecties, moet ik wel afkloppen natuurlijk hebben we in al de jaren dat we fokken , zon 15 jaar met 4 tot 8 veulens per jaar nog nooit last van gehad.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:24

Ik heb mijn grote maat shet, 1.07, gedekt met mijn Welsh cob hengst, 1.46, geen enkel probleem mee gehad. Mooie pony geworden. Goed in verhouding, wordt in juni drie en meer nu 1.25. Ook niet voor de verkoop maar voor mijn dochters.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:58

tanjaatjuhh schreef:
Bij ons worden ze beter drachtig van natuurlijk.

Ik heb met mijn oldenburger een seizoen met ki geprobeerd was niet te doen gewoon. bleef week hengstig en elke 3 weken weer , da zag niks geks van binnen maar eind van het seizoen wel , eierstokken zaten vreemd op de 1 of andere manier. Hij kon ze nauwelijks vinden. Toen toch maar weer natuurlijk en baf in 1 keer drachtig. Het was trouwens inseminatie met vers sperma.

Infecties, moet ik wel afkloppen natuurlijk hebben we in al de jaren dat we fokken , zon 15 jaar met 4 tot 8 veulens per jaar nog nooit last van gehad.

Bij ons is iets wat helemaal niets zegt. Dat is een veel te klein getal op het grotere geheel.
Die Oldenburger merrie,...heb je gebruik genaakt van diepvries, verdund of onverdund vers sperma?
En het kan ook nog toeval zijn....

Als je kijkt naar een stamboek met tussen de 5000 en 8000 dekkingen per jaar (KWPN) dan zie je dat met KI betere resultaten behaald worden dan met natuurlijke dekking.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:43

NatasjavE schreef:
BarbaLala schreef:

als ze nu 160 stm ziijn waren ze wellicht wel 165 geweest als ze niet de helft van een tweeling waren.
Maar dat nog tewrzijde. De meeste tweelingdrachten eindigen bij paarden in een vroeggeboorte (en dus een doodgeboren tweeling) met alle risico's van dien.

Ja als we zo gaan beginnen ken ik er ook nog wel een paard :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:41

BarbaLala schreef:
NatasjavE schreef:

Ik heb dus een doodgeboren tweeling gehad. Die was wel gescand maar was gemist door de DA. Erg grappig vond ik dat niet kan ik je zeggen.
Heb me daarom in deze materie verdiept....vandaar dat ik waarschuw.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:21

tanjaatjuhh schreef:
Van onze dierenarts. Vrouwelijke zaadcellen leven langer maar zijn langzamer. Ik neem dat hun wel weten waar ze over praten. Ook heeft monello 80 a 90% merrieveulens gegeven.

Hahaha, sorry hoor maar dat slaat echt nergens op.
De kans op een merrie of hengst is gewoon 50%, elke keer weer.
Je hebt ook in de adv staan dat hij valk ed geeft, dat is ook onmogelijk tenzij het bij de merrie vandaan komt. En zo stond er nog iets geloof ik.
Het is verder een leuk hengstje hoor, maar het zou toch netter zijn om alleen feiten te vermelden.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 15-05-13 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:24

NatasjavE schreef:
tanjaatjuhh schreef:
Monello heeft zelfs een levende en zeer gezonde goed groeiende tweeling gegeven. BIj de buren bij ons , tweeling zat bij de moeder in de stam die gaven dat wel vaker , helaas dan vaak dood.

Dat ligt niet aan de hengst maar aan een portie geluk en de ruimte die een merrie heeft in haar lijf.

Overigens,...altijd laten scannen(en eventueel een weg laten knijpen) op tweelingdracht want ook al heb je een keer een levend stel. Ze hebben en houden altijd een achterstand. Maar goed dat gaat of-topic.

Dat is er ook zoeen idd, stomme pech (want je bent echt niet blij met een tweeling) en heeft niets met de hengst te maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:29

BarbaLala schreef:
NatasjavE schreef:

Ik vind dit ook niet grappig want ik had dus ook een doodgeboren tweeling, 6 weken te vroeg (dus net niet levensvatbaar). Ook mijn merrie was gescand op tweelingdracht, in Emmeloord zelfs.
Als je weet waar je het over hebt, dan doe je er alles aan om te voorkomen dat je een tweeling krijgt.
Maar goed, het geluk is met de dommen zeggen ze toch altijd? ;)

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:30

Mensen waarom allemaal zo negatief?... Loop elkaar niet zo af te bekken en blijf even aardig a.u.b... Ik zie hier ook reacties staan van mensen die er heilig van overtuigd zijn dat iets niet kan o.i.d., maar om een voorbeeld te noemen, een merrie- of hengstveulen wordt door de hengst 'gekozen' om het zo maar te zeggen (iedereen die weet wat ik bedoel toch?). Ik zit meer in de honden qua fokken, maar daar wordt ook wel gezegd van ja, deze reu geeft meer teefjes. En er zijn ook studies die aantonen dat er meer teefjes uit een bepaalde reu komen. Zou dat dan met paarden niet zo zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:49

Ach dat kan vast wel, maar dat ga je niet in je advertentie zetten omdat het niet onderzocht is en niet bewezen is en je geen enkele zinnige reden hebt om aan te nemen dat het wél zo is.
Want van 20 veulens 70% merrie's hebben is nog steeds gewoon toeval.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:09

xxxlottie schreef:
Mensen waarom allemaal zo negatief?... Loop elkaar niet zo af te bekken en blijf even aardig a.u.b... Ik zie hier ook reacties staan van mensen die er heilig van overtuigd zijn dat iets niet kan o.i.d., maar om een voorbeeld te noemen, een merrie- of hengstveulen wordt door de hengst 'gekozen' om het zo maar te zeggen (iedereen die weet wat ik bedoel toch?). Ik zit meer in de honden qua fokken, maar daar wordt ook wel gezegd van ja, deze reu geeft meer teefjes. En er zijn ook studies die aantonen dat er meer teefjes uit een bepaalde reu komen. Zou dat dan met paarden niet zo zijn?

Jawel dat kan. Maar dan moet je dat allemaal netjes bij gaan houden en na 20 jaar 100 merries per jaar gedekt te hebben kan je iets zeggen over de vererving van een hengst op dat vlak.

Als er 20 nakomelingen zijn is de informatie nog zo onbetrouwbaar. De kans dat het toeval is is zo groot.
Bij de volgende 20 nakomelingen kan het ineens allemaal anderom zijn.

En het is zo makkelijk om het in een dekadvertentie te zetten want laten we wel wezen....bijna iedereen wil een merrie.